Gjest Gjest_jente_* Skrevet 10. februar 2010 #1 Skrevet 10. februar 2010 Har dere noen tips til en jente (23 år, normalvektig) som akkurat har funnet ut at hun har nedsatt glukosetoleranse?
Gjest Gjest_jente_* Skrevet 10. februar 2010 #2 Skrevet 10. februar 2010 Ser at jeg skrev intoleranse, mente nedsatt glukosetoleranse:)
Wiggins Skrevet 10. februar 2010 #3 Skrevet 10. februar 2010 Har dere noen tips til en jente (23 år, normalvektig) som akkurat har funnet ut at hun har nedsatt glukosetoleranse? Spise mindre sukker? :klø: Dette er vel egenetlig et spørsmål for en ernæringsfysiolog, muligens kan Bergans svare, jeg vet ikke om ernæringsfysiologi er faget hennes, men hun kan mer om det enn jeg. Generelt bør du vel prøve å holde blodsukkeret jevnt. Et eksempel er at du bør bytte ut fint brød med grovt. Hvis du ikke har fått det med deg så har bakeribransjen i Norge innført en frivillig merkeordning som de fleste er med på. Det er en sirkel med fire "kakestykker", hvis ingen er markert er det mindre enn 25% sammalt mel i brødet. Er to markert er det mellom 26 og 49% sammalt mel i det osv. Men som sagt så bør du få henvisning til ernæringsfysiolog av fastlegen din og ikke stole på mer eller mindre kvalifisert synsing her på et nettforum.
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #4 Skrevet 10. februar 2010 Jeg har nedsatt glukosetoleranse (ses på som forstadiet til diabetes 2). Vanlig kosthold er det ideelle, det vil si 15-20 % proteiner, 25-35% fett, og 50-60 % karbohydrater Vær veldig påpasselig med hvilke karbohydrater du tilfører kroppen, de langsomme karbohydratene er de beste. Stivelsesrike karbohydrater bør spises i moderate mengder, fordi også de påvirker blodsukkeret i en større grad enn langsomme karbohydrater gjør. Jeg tenker ikke lavkarbo, slik veldig mange gjør... men jeg tenker Glykemisk Indeks. (olympiatoppens liste) http://www.olympiatoppen.no/fag/ernaring/f.../media455.media Personlig spiser jeg mest av produkter med lav GI, noe med moderat GI, og unntaksvis produkter med høy GI. Hvis jeg spiser noe med høy GI, passer jeg på å balansere det med noe som demper virkningen på blodsukkeret samtidig. (proteiner/fett) Jeg har et veldig stabilt og fint blodsukkernivå nå, å tenke GI (korte/raske og lange/langsomme karbohydrater) fungerer veldig godt på meg.
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #5 Skrevet 10. februar 2010 Ett ord: Lavkarbo. Et "vanlig" kosthold bestående av 50% karbohydrater har aldri vært ideellt, verken for friske eller syke. Det er rett og slett fullstendig unaturlig for mennesker å hive i seg så mye sukker. Din nedsatte toleranse for glukose er bare ett av mange eksempler på lidelser som stammer fra denne vranglæren vi har vokst opp med. Diabetes, kreft, hjerteinfarkt er noen andre eksempler... Vi hivet i oss brød og melk fordi staten har tjent gode penger på å selge oss det - ikke fordi det er sunt. Er lov å tenke litt selv!
Gjest Gjest_jente_* Skrevet 10. februar 2010 #6 Skrevet 10. februar 2010 Takk for svar! Jeg spiser ganske sunt fra før tror jeg, så synes det er urettferdig at jeg har fått påvist dette, hehe.. Frokost: Havregrøt til frokost, med lett-syltetøy Lunsj: 2 grovskiver (4/4 på grovhetskaken) med enten skinke eller leverpostei Til middag spiser jeg kjøtt/fisk/fugl med grønnsaker (ikke potet/pasta/ris) Kvelds: samme som lunsjen Mellommåltider består av skyr eller frukt (som regel banan eller appelsin). Skal jeg bytte ut brødet med salat ol? Må jo legge til at jeg spiser godteri/potetgull og drikker alkohol i helgene. Vil dette har stor påvirkning?
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #7 Skrevet 10. februar 2010 Ett ord: Lavkarbo. Et "vanlig" kosthold bestående av 50% karbohydrater har aldri vært ideellt, verken for friske eller syke. Det er rett og slett fullstendig unaturlig for mennesker å hive i seg så mye sukker. Unnskyld at jeg roper, men KARBOHYDRATER ER IKKE BARE SUKKER! Jeg anbefaler deg å lære deg forskjellen mellom de ulike typene karbohydrater.
bergans Skrevet 10. februar 2010 #8 Skrevet 10. februar 2010 (endret) Skal prøve så godt jeg kan, men må også stille deg, TS, endel spørsmål. Er forøvrig veldig enig i at dette er bare et forum, og alle svar her må ansees som råd/tips, da vi uavhengig av bakgrunn/yrke kun er her på fritidsbasis og ikke som en betalt tjeneste med ansvarsforhold klarert. Først; har dette blitt konstatert fra medisinsk hold? Har du andre sykdommer som kan bidra til dette (polyscystisk ovariesyndrom, PCOS er ofte knyttet til IGT), diabetes i nærmeste familie, familiær hjerte-karsykdom? IFG (impaired fasting glucose) og IGT (impaired glucose intolerance) er begrep som ofte blir brukt om hverandre, men de har litt forskjellig utgangspunkt. IFG forteller oss at kroppen frigjør mer glukose fra levra, samtidig som den ikke produserer nok insulin. IGT er som regel en indikasjon på at perifere vev er mer eller mindre insulinresistente. Ut fra det du skriver, så tror jeg du mener at testene dine viste at du har sistnevnte (IGT), men her må du gjerne rette på meg. Noen kan ha begge deler, men det er hos kvinner mer vanlig å lide av IGT enn IFG. Det som er viktig her, er at dette kan føre til diabetes type II og det er en økt risiko for hjertekarsykdom. Det betyr ikke at du utvikler dette, men det er elementer som man skal ta alvorlig og prøve å forhindre. Og der kommer livsstil, kosthold og fysisk aktivitet inn. Det er de vikigste faktorene som kan forhindre videre sykdom og vedlikeholde helsa. Life style interventions, including weight loss and increased physical activity, are highly effective in preventing or delaying the onset of diabetes in people with IGT. Kilde: Diabet Med. 2002 Sep;19(9):708-23. Impaired glucose tolerance and impaired fasting glycaemia: the current status on definition and intervention. Siden du er normalvektig, så er det ikke det som bør fokuseres på, men heller hva du spiser og hvor fysisk aktiv du er. Gå gjennom dine natvaner, og se på hvor mye komplekse karbohydrater du får i deg, hvor mye umettet fett, hvor mye frukt og grønt og hvor mye protein. Mener ikke at du skal sitte og regne på kalorier, men at du ser på hvilke matvarer du lever på. Bytt ut vanlig pasta med fullkornspasta, spis veldig grove brød med masse frø og hel/sammalt kveitemjøl i, bytt ut kvit ris med brun ris, spis masse linser, bønner, kikerter, quinoa, knask på nøtter og litt mørk sjokolade osv. Du er en av de som må passe på hva slags fett du får i deg. nesten alt bør hos deg være umettet eller flerumettet i det daglige, så sjekk hva slags smør du bruker, benytt kun vegetabilsk olje ved matlaging, spis nøtter/mandler og skjær vekk skinn og fettrander på kjøtt. Bruk magre kjøttvarer og melkeprodukter (også i baking så framt det er mulig). Røyker du så MÅ denne kuttes ut tvert, og alkoholforbruk bør begrenses til lit god vin nå og da. Nå vet ikke jeg hvor mye du trener, men prøv å ha som mål å bevege deg så mye som mulig i løpet av kvardagen (sykkel istedenfor bil, ta trapper absolutt overalt, dans ekstra mye når du er ute på byen, stapp matvarer i en sekk og gå til butikken, gå fortere osv). Se også om du klarer å få trent utholdenhet et par ganger i uka, og et par styrkeøkter i uka. En balanse mellom styrke og utholdenhet gir deg det beste av begge former for trening, og det er lettere å variere fra økt til økt. Ble bare litt om alt dette, men har masse faglitteratur tilgjengelig hvis du vil ha lesestoff (forskning, på engelsk). Vil også anbefale deg å pestre den hvitfrakken du har som fastlege. De fleste har null peil på ernæring og trening, men de skal kunne gi deg masse kilder til pålitelig info, samt henvise deg til fagfolk hvis ønskelig. Lykke til Endret 10. februar 2010 av bergans
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #9 Skrevet 10. februar 2010 Takk for svar! Jeg spiser ganske sunt fra før tror jeg, så synes det er urettferdig at jeg har fått påvist dette, hehe.. Frokost: Havregrøt til frokost, med lett-syltetøy Lunsj: 2 grovskiver (4/4 på grovhetskaken) med enten skinke eller leverpostei Til middag spiser jeg kjøtt/fisk/fugl med grønnsaker (ikke potet/pasta/ris) Kvelds: samme som lunsjen Mellommåltider består av skyr eller frukt (som regel banan eller appelsin). Skal jeg bytte ut brødet med salat ol? Må jo legge til at jeg spiser godteri/potetgull og drikker alkohol i helgene. Vil dette har stor påvirkning? Alkohol har veldig stor påvirkning på blodsukkeret, og til dels potetgullet også. Potetgull er stivelse, men blir balansert med fett, så sunt er det ikke, men det vil ikke påvirke blodsukkeret i like stor grad som alkoholen.
bergans Skrevet 10. februar 2010 #10 Skrevet 10. februar 2010 Ett ord: Lavkarbo. Et "vanlig" kosthold bestående av 50% karbohydrater har aldri vært ideellt, verken for friske eller syke. Det er rett og slett fullstendig unaturlig for mennesker å hive i seg så mye sukker. Din nedsatte toleranse for glukose er bare ett av mange eksempler på lidelser som stammer fra denne vranglæren vi har vokst opp med. Diabetes, kreft, hjerteinfarkt er noen andre eksempler... Vi hivet i oss brød og melk fordi staten har tjent gode penger på å selge oss det - ikke fordi det er sunt. Er lov å tenke litt selv! Kunne ikke ha vært mer feil. En enkel bok og et grunnkurs i ernæringsfysiologi, samt en god dæsj med treningslære, bør få noen skylapper til å minske meden kilometer eller to.
Gjest Gjest_jente_* Skrevet 10. februar 2010 #11 Skrevet 10. februar 2010 Skal prøve så godt jeg kan, men må også stille deg, TS, endel spørsmål. Er forøvrig veldig enig i at dette er bare et forum, og alle svar her må ansees som råd/tips, da vi uavhengig av bakgrunn/yrke kun er her på fritidsbasis og ikke som en betalt tjeneste med ansvarsforhold klarert. Først; har dette blitt konstatert fra medisinsk hold? Har du andre sykdommer som kan bidra til dette (polyscystisk ovariesyndrom, PCOS er ofte knyttet til IGT), diabetes i nærmeste familie, familiær hjerte-karsykdom? Jeg var hos legen og fikk påvist dette. Mye diabetes 2 i familien. IFG (impaired fasting glucose) og IGT (impaired glucose intolerance) er begrep som ofte blir brukt om hverandre, men de har litt forskjellig utgangspunkt. IFG forteller oss at kroppen frigjør mer glukose fra levra, samtidig som den ikke produserer nok insulin. IGT er som regel en indikasjon på at perifere vev er mer eller mindre insulinresistente. Ut fra det du skriver, så tror jeg du mener at testene dine viste at du har sistnevnte (IGT), men her må du gjerne rette på meg. Noen kan ha begge deler, men det er hos kvinner mer vanlig å lide av IGT enn IFG. Legen sa det var nedsatt glukosetoleranse, så da er det vel IGT. Det som er viktig her, er at dette kan føre til diabetes type II og det er en økt risiko for hjertekarsykdom. Det betyr ikke at du utvikler dette, men det er elementer som man skal ta alvorlig og prøve å forhindre. Og der kommer livsstil, kosthold og fysisk aktivitet inn. Det er de vikigste faktorene som kan forhindre videre sykdom og vedlikeholde helsa. Life style interventions, including weight loss and increased physical activity, are highly effective in preventing or delaying the onset of diabetes in people with IGT. Kilde: Diabet Med. 2002 Sep;19(9):708-23. Impaired glucose tolerance and impaired fasting glycaemia: the current status on definition and intervention. Siden du er normalvektig, så er det ikke det som bør fokuseres på, men heller hva du spiser og hvor fysisk aktiv du er. Gå gjennom dine natvaner, og se på hvor mye komplekse karbohydrater du får i deg, hvor mye umettet fett, hvor mye frukt og grønt og hvor mye protein. Mener ikke at du skal sitte og regne på kalorier, men at du ser på hvilke matvarer du lever på. Bytt ut vanlig pasta med fullkornspasta, spis veldig grove brød med masse frø og hel/sammalt kveitemjøl i, bytt ut kvit ris med brun ris, spis masse linser, bønner, kikerter, quinoa, knask på nøtter og litt mørk sjokolade osv. Legen sa jeg ikke skulle gå ned i vekt, da jeg har BMI på 21 (men jeg vil likevel prøve å gå ned et par kilo). Han fokuserte på at jeg skulle begynne å trene, så det skal jeg gjøre. Du er en av de som må passe på hva slags fett du får i deg. nesten alt bør hos deg være umettet eller flerumettet i det daglige, så sjekk hva slags smør du bruker, benytt kun vegetabilsk olje ved matlaging, spis nøtter/mandler og skjær vekk skinn og fettrander på kjøtt. Bruk magre kjøttvarer og melkeprodukter (også i baking så framt det er mulig). Jeg spiser svært lite fett tror jeg. Av og til litt smør på brødskiven, men ellers spiser jeg lettprodukter av alt, og bruker olje til matlaging. Røyker du så MÅ denne kuttes ut tvert, og alkoholforbruk bør begrenses til lit god vin nå og da. Røyker ikke Jeg er student, så jeg drikker alkohol 1 gang i uken (av og til 2). Jeg blir fort kvalm, så jeg klarer ikke så mye alkohol (kan kvalmen ha sammenheng med IGT?). Men det blir jo litt potetgull på fest, og også store mengder godteri. Må prøve å skjerpe meg på godterifronten. Nå vet ikke jeg hvor mye du trener, men prøv å ha som mål å bevege deg så mye som mulig i løpet av kvardagen (sykkel istedenfor bil, ta trapper absolutt overalt, dans ekstra mye når du er ute på byen, stapp matvarer i en sekk og gå til butikken, gå fortere osv). Se også om du klarer å få trent utholdenhet et par ganger i uka, og et par styrkeøkter i uka. En balanse mellom styrke og utholdenhet gir deg det beste av begge former for trening, og det er lettere å variere fra økt til økt. Jeg går overalt jeg skal, eller sykler. Men skal som sagt begynne å trene i tillegg. Ble bare litt om alt dette, men har masse faglitteratur tilgjengelig hvis du vil ha lesestoff (forskning, på engelsk). Vil også anbefale deg å pestre den hvitfrakken du har som fastlege. De fleste har null peil på ernæring og trening, men de skal kunne gi deg masse kilder til pålitelig info, samt henvise deg til fagfolk hvis ønskelig. Lykke til Har svart litt innimellom der. Tusen hjertelig takk for utfyllende svar. Må bare si at jeg er litt frustrert over dette. Genene taler veldig i mot meg, så selvom jeg er normalvektig, ung og spiser normalt, så må jeg nå altså passe på livsstilen min:( Er ekstremt redd for å få diabetes, så jeg må bare ta meg sammen. Til lunsj i dag byttet jeg ut brødskivene med en kyllingsalat (hjemmelaget: 100 g kyllingfilet, salat, agurk, salatbønner, litt ost, og litt fransk dressing). Når jeg skrev ned hva jeg spiste, så jeg at det ble veldig mye brød, så jeg skal prøve å spise minst mulig av det. jeg venenr meg nok til det etterhvert, men må innrømme at jeg er litt redd nå.
bergans Skrevet 11. februar 2010 #12 Skrevet 11. februar 2010 Har svart litt innimellom der. Tusen hjertelig takk for utfyllende svar. Må bare si at jeg er litt frustrert over dette. Genene taler veldig i mot meg, så selvom jeg er normalvektig, ung og spiser normalt, så må jeg nå altså passe på livsstilen min:( Er ekstremt redd for å få diabetes, så jeg må bare ta meg sammen. Til lunsj i dag byttet jeg ut brødskivene med en kyllingsalat (hjemmelaget: 100 g kyllingfilet, salat, agurk, salatbønner, litt ost, og litt fransk dressing). Når jeg skrev ned hva jeg spiste, så jeg at det ble veldig mye brød, så jeg skal prøve å spise minst mulig av det. jeg venenr meg nok til det etterhvert, men må innrømme at jeg er litt redd nå. Skjønner godt at du er bekymret, men det å ha IGT er ikke en sykdom, men en "varsellampe". De fleste som utvikler dette er overvektige, stillesittende, har elendig kosthold og/eller røyker. Du er slank og lever sunt, og har et godt utgangspunkt, selv om genene dine har egne meninger. Høres ut som om du har fått gode råd, og ved å trene mer så vil du forhåpentligvis holde ting på god avstand. med trening så blir musklene dine mye mer effektive i å bruke og utnytte nøringsstoffer, og du vil forhåpentligvis se at insulinsensitiviteten din øker i takt med mer fysisk aktivitet. Vet at det blir vanskelig å ikke bli for opphengt i kosthold og hva man spiser, men fortsett å nyt maten i fulle drag, bare pass litt på hva maten er laget av. tenk masse f&g, fullkornspasta, fiberrik mat og umettete fettsyrer. Bytt ut fint kveitemjøl med grovt/sammalt hvis du skal bake, og lag kaker som baserer seg litt mer på frukt/bær. Gulrotkaker, banankake, fruktkake, smuldrepaier med "grove" lokk etc kan være gode alternativer. Lykke til, håper ting går bra for deg
Gjest Gjest_baremeg_* Skrevet 12. februar 2010 #13 Skrevet 12. februar 2010 Unnskyld at jeg roper, men KARBOHYDRATER ER IKKE BARE SUKKER! Jeg anbefaler deg å lære deg forskjellen mellom de ulike typene karbohydrater. ALLE karbohydrater blir til enkle sukkerarter i kroppen..... Bortsett fra fibrer, for de taes ikke opp i kroppen i det hele tatt. Man skal særlig være oppmerksom på at noe så vanlig som kokt potet og gulrot har høyere GI enn sukker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå