Gjest iva Skrevet 10. februar 2010 #1 Del Skrevet 10. februar 2010 Min baby er straks 6 mnd, og da kan man jo starte med litt ny og spennende mat. Hun får mme, og pr nå også grøt to ganger om dagen. Kan dere skrive en oversikt over hva slags mat og til hvilke måltider dere gir babyene deres på ca 6 mnd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eliisa Skrevet 10. februar 2010 #2 Del Skrevet 10. februar 2010 (endret) Moro, tenkte å lage noe av den samme tråden! Her er matprogrammet vårt (småen er 6 mnd og 2 uker): Frokost: MME Lunsj: Grøt + vann Ettermiddag: Frukt + MME Middag: Prøver å innføre middagsglass, men ingen suksess enda.. MME. Kvelds: Grøt + Vann Også får han litt MME om han våkner.. Glemte hva slags mat han spiser. Vi har prøvd ut masse forskjellig frukt. Han elsker det! Spesielt å gnage på eplebiter gjennom sånne babyfeeders nett. Eple, pære, banan, jordbær, gulrøtter, potetmos. Han spiser en 6 mnd havregrøt med banan og apriks. Endret 10. februar 2010 av Eliisa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 10. februar 2010 #3 Del Skrevet 10. februar 2010 Moro, tenkte å lage noe av den samme tråden! Her er matprogrammet vårt (småen er 6 mnd og 2 uker): Frokost: MME Lunsj: Grøt + vann Ettermiddag: Frukt + MME Middag: Prøver å innføre middagsglass, men ingen suksess enda.. MME. Kvelds: Grøt + Vann Også får han litt MME om han våkner.. Glemte hva slags mat han spiser. Vi har prøvd ut masse forskjellig frukt. Han elsker det! Spesielt å gnage på eplebiter gjennom sånne babyfeeders nett. Eple, pære, banan, jordbær, gulrøtter, potetmos. Han spiser en 6 mnd havregrøt med banan og apriks. Siden jeg er litt ny med dette, må jeg bare spørre om alt jeg lurer på: når begynte du å gi vann? Jeg har fortsatt ikke gjort det, nemlig. Hvor mye mme gir du ved de måltidene han får det? P.t. gir jeg mme til alle måltider (4 stk), også de når hun får grøt. Bør jeg heller gi vann? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aftensol Skrevet 10. februar 2010 #4 Del Skrevet 10. februar 2010 (endret) Datteren min er straks 7.mnd, men vi hadde samme plan når hun var 6.mnd.. Hun har fått grøt siden hun var 4.mnd forresten. Frokost: grøt og 100ml mme Lunch: fruktmos og 180ml mme Middag: en porsjon (lager selv) og vann Kveldsmat: grøt og ca 50-60ml mme (lager til 100ml, men hun drikker ca halvparten hvis det ikke er så lenge siden middag...) Noen dager våkner hun så seint at lunchen går ut.. (Hun kan gjerne våkne kl.11 ) Hun får også tilbud om vann til alle måltidene, og drikker som regel en del under måltidet. Vi begynte å gi vann når hun var ca 5.mnd og hun elsker det! Men kun iskaldt.. Helst med isbit i Hvis hun våkner når vi går og legger oss og er sulten får hun 180ml med mme da også, men det skjer utrolig sjeldent... Det samme hvis hun slår til og våkner grytidlig (6 tiden), da får hun 180ml mme i sengen også sover videre etterpå.. Endret 10. februar 2010 av Aftensol Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Musemor Skrevet 10. februar 2010 #5 Del Skrevet 10. februar 2010 (endret) Min lille tass som straks er 7 mnd har følgende rutine: kl 09: Pupp kl 10.30: Grøt og vann kl 14.30: Middag og pupp kl 18.15: Grøt og vann kl 18.45: Pupp I tillegg til dette får han som regel frukt i babysafe-feederen i løpet av dagen. Stort sett banan eller eple. og så får han av og til pupp utenom de gangene jeg har nevnt her (f.eks pleier han å våkne i 5 tiden....) For tiden er det havregrøt med banan og aprikos han spiser. Middag varierer vi Litt hjemmelaget og litt middagsglass. Han spiser forøvrig ca 1/2 middagsglass foreløpig. Endret 10. februar 2010 av Musemor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MizzAmy Skrevet 11. februar 2010 #6 Del Skrevet 11. februar 2010 hvordan vett man når ikke pupp er nok? hvilke tegn skal man se etter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 11. februar 2010 #7 Del Skrevet 11. februar 2010 Hovedtegnet er vel ikke tilfredsstillende vektoppgang. Her gis det ikke så mye fast føde enda. Hun får en miniporsjon av et eller annet (grøt, hjemmelaget grønnsaksmos, fruktmos...) til lunsj, og kanskje en ørliten grøtporsjon til kvelds. Hun elsker mat, og hoier og styrer, men jeg holder litt igjen for å unngå mageknip og forstoppelse (hvor vi har hatt en runde nettopp...) På 6-månederskontrollen sa helsesøster at jeg bare kunne fortsette å ha morsmelk som hovednæring en god stund til, for hun vokser fint og virker fornøyd. Jeg har også gitt brødskalk med litt leverpostei, som hun elsket, men det ble et klin uten like, og så har hun fått biter av mango, pære, brokkolibuketter og riskake i hånden. Og nei, selv om hun fikk spise selv, satte hun ingenting i halsen. I morges tok hun tak i bananen jeg spiste på, og bet av en bit, og gren på nesen, men det gikk også ned. Vi har tydeligvis fått ei matglad jente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 11. februar 2010 #8 Del Skrevet 11. februar 2010 Nå føler jeg meg litt dum, men: hvor lenge fortsetter jeg å gi mme som hovedernæring? Som sagt, nå får babyen min det til hvert måltid, selv når hun får grøt. Bør jeg fortsette med det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aftensol Skrevet 11. februar 2010 #9 Del Skrevet 11. februar 2010 hvordan vett man når ikke pupp er nok? hvilke tegn skal man se etter? Hvis babyen er urolig, sur og grinete hele tiden, selv om h*n nettopp har fått mat... Det var sånn vi merket at det ikke var nok med kun melk.. Kun var rett og slett sulten selv om hun nettopp hadde fått mat... Ang fruktbiter osv: her sår vesla gjerne en skalk med leverpostei også, eller uten for den saks skyld.. Og det går helt fint. Men med en gang hun får f.eks en fruktbit, så setter den seg fast og hun brekker seg... Hun har hatt en veldig aktiv brekningsrefleks fra dag en, til å begynne med brakk hun seg av smokken... Så jeg tror man rett og slett må prøve seg frem... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caramba Skrevet 11. februar 2010 #10 Del Skrevet 11. februar 2010 Du merker når det er på tide med mer mat hvis de vil suge hele tiden og virker sulten. Uansett er det lurt å begynne med smaksprøver av diverse frukt og grønt. Du kan koke poteter, gulrøtter, broccoli, pastinakk og andre grønnsaker og mose til middag. Etterhvert kan du jo også lage mer blandigsmat. Det er også bare å kjøpe 6-mnders middagsglass og prøve dem, for å gjøre det enkelt. Vi gjør litt begge deler her. Ved seks måneder ga jeg også to grøtmåltider. Formiddag og kvelds. Jeg innførte middag i 15-tiden også, og ved syv måneder fikk de også frokostgrøt. Dette er tvillinger, så de er ikke fullammet og trengte mer mat tidlig. Prøvde og fullamme, men det ble for tungt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trille Skrevet 11. februar 2010 #11 Del Skrevet 11. februar 2010 Gutten min er snart 6 mnd, har fått grøt siden han var 4 mnd. Frokost (9-10): 200ml MME Middag (14.30): Middagsglass + 100 ml MME Mellomåltid (17.30): 100-150 MME og litt fruktmos. Kveldsmat (19.30-20): Grøt og 100 MME Nattmat (3-4): Nesten 200 MME. Han får litt vann av og til, imellom måltidene, men han er ikke så veldig glad i det. Helsesøster sa at vi skulle kutte ut med nattmåltidet når han blir 6 mnd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MizzAmy Skrevet 11. februar 2010 #12 Del Skrevet 11. februar 2010 ja okay for jeg har hørt så mange råd om at det bare er lurt å vente med å gi andre ting enn pupp, sånn praktisk messig med tanke på å ta med seg ting over alt. Men jeg har litt lyst å begjynne å gi hende litt fruktbiter og slikt bare for å se om hun liker det, men så er det vel det at har man først begynt så må man fortsette hehe Hu har liksom lyst å ha noe i munnen hele tiden så jeg vett ikke om jeg også skal ta det litt som ett tegn? Vett jo at de små "smaker" på alt av ting og då.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elizia Skrevet 11. februar 2010 #13 Del Skrevet 11. februar 2010 Hvor får man kjøpt babysafe feeder? Høres smart ut. Ikke hørt om dt før nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 11. februar 2010 #14 Del Skrevet 11. februar 2010 Her i gården spiser lillegutt på straks 6 måneder så ofte...vet ikke helt om det er "nødvendig" - han surver sjelden etter mat, vi har liksom bare gitt hver tredje time og han spiser da som regel opp alt. Spiser også to ganger om natta/ en gang på natt og en gang på morgenkvisten. Sånn ser vår matoversikt ut: 08.tiden: 165ml MME 11-tiden: nesten full porsjon grøt og litt MME (30-50ml) - lurer på å heller gi vann...? :klø: 14-tiden: 165ml MME 17-tiden: 100-135ml MME og litt fuktmos/sviskemos/grønnsaksmos 19-tiden: 165ml MME pluss natta: 02-03-tiden: 165ml MME 05-06-tiden: 165ml MME Dette er ca mål, men vi kommer jo rundt 1000ml grensa selv om han har begynt med grøt og andre småsmaksprøver. Er litt i villrede...noen som har noen tips/formeninger om noe vi bør endre på?? På forhånd takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strandlaken Skrevet 11. februar 2010 #15 Del Skrevet 11. februar 2010 Jeg spurte om dette på helsestasjon på 6 mnd kontrollen. Helsesøster sa at så lenge tulla mi fikk grøt to ganger om dagen, og vi hadde begynt med innføring av middag, så skulle hun ha max 600 ml melk inkludert det hun får i grøten. Når barna er 8 mnd var det greit med fast føde 4 ganger om dagen. Maksinntak på melk var da 300 ml inkl. det man bruker i grøten (Hvis man bruker i grøten da). Nå snakker jeg om MME Hvis barnet er mett på grøten han/hun får, ville jeg gitt vann ved siden av. Det er jo lurt å venne de til vann, slik at dette blir en god tørstedrikk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 11. februar 2010 #16 Del Skrevet 11. februar 2010 Jeg spurte om dette på helsestasjon på 6 mnd kontrollen. Helsesøster sa at så lenge tulla mi fikk grøt to ganger om dagen, og vi hadde begynt med innføring av middag, så skulle hun ha max 600 ml melk inkludert det hun får i grøten. Når barna er 8 mnd var det greit med fast føde 4 ganger om dagen. Maksinntak på melk var da 300 ml inkl. det man bruker i grøten (Hvis man bruker i grøten da). Nå snakker jeg om MME Hvis barnet er mett på grøten han/hun får, ville jeg gitt vann ved siden av. Det er jo lurt å venne de til vann, slik at dette blir en god tørstedrikk Prøver å gi vann, men han er ikke så veldig interessert... får bare fortsette å prøve. Men tenker også sånn, at hvis han bare drikker 30ml MME etter grøten, så trenger han det nok ikke;) Hmm...han spiser kun ett måltid grøt om dagen, men er det sånn at når han er oppe i en full porsjon, så kan jeg begynne å gi grøt/middag som jeg etterhvert øker til å bli en porsjon til, senere på dagen?? (hvis du skjønner hva jeg mener) Syns dette er vanskelig jeg... Ts. Ikke meningen å kuppe tråden tid.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strandlaken Skrevet 11. februar 2010 #17 Del Skrevet 11. februar 2010 Du får bare fortsette med litt smaksprøver av vann, så liker han det nok etterhvert ;)Når vi begynte å venne jenta vår til vann, så ga vi med skje. Tror det blir litt feil for dem å få vann fra flaska, som de forbinder med mat og melk. Etterhvert ga vi henne vann fra flaske. Når de forstår annen sugeteknikk, kan man jo kjøpe vannkopp Når tulla mi begynte med andre grøtmåltidet, så gikk jeg rett på full porsjon jeg (eller det hun var fornøyd med). Hvis gutten din har litt problemer med magen, er det kanskje bedre å prøve seg litt frem. Men hvis han ikke har problemer med den grøten han allerede får, så skulle en ikke tro at man må øke mengden på måltid nr 2. Syntes dette er vanskelig selv jeg :gjeiper: Når vi begynte med middag økte jeg gradvis. Etter 1-2 uker fikk hun et helt middagsglass. Så nå ser måltidsrutinene til lillemor slik ut: ca.07.30: 160 ml MME ca.10:30: Full porson grøt (blandes med MME). Vann som tørstedrikk ca.14:30: Middagsglass med vann som tørstedrikk ca.17:00: 160 ml MME og fruktmos ca.19:30: Full porsjon grøt med vann som tørstedrikk Noen ganger går det 3 timer mellom mat, andre ganger 4 timer. Det varierer litt. Noen ganger har vi 4 måltider om dagen, andre ganger 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 12. februar 2010 #18 Del Skrevet 12. februar 2010 Tusen takk for svar, strandlaken Han tåler grøten godt og har ingen problemer med magen, så da skal jeg gå rett på full porsjon/det han ønsker av grøt til kvelds også Og gi vann fra noe annet enn flaska er sikkert ikke dumt i starten nei *gå til innkjøp av kopp * Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2010 #19 Del Skrevet 12. februar 2010 Hu har liksom lyst å ha noe i munnen hele tiden så jeg vett ikke om jeg også skal ta det litt som ett tegn? Vett jo at de små "smaker" på alt av ting og då.... Nei, babyer dytter alt mulig i munnen, selv om de ikke er sultne. Nå er jo babyen din bare tre mnd, og du bør jo vente en god stund enda... Om du ammer, ville jeg hvertfall ha ventet til 5 mnd... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aftensol Skrevet 12. februar 2010 #20 Del Skrevet 12. februar 2010 Hvor får man kjøpt babysafe feeder? Høres smart ut. Ikke hørt om dt før nå Vi kjøpte vår på en baby butikk (storken) Men tror de fleste butikkene har inne... Men husk og kjøpe med noen ekstra nett! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå