kazcade Skrevet 10. februar 2010 #1 Skrevet 10. februar 2010 Ofte på salatbord bruker det å være svarte linser, kikerter, bønner ol. til å blande i salaten som er krydret/marinert med gode smaker. Jeg har innmari lyst til å bruke slike i salaten jeg lager selv hjemme, men har ikke peiling på linser og slikt (eller matlaging i det store og hele egentlig ). Noen tips om hva som går an å smaksette linser/bønner med?
Gjest navnelapp Skrevet 10. februar 2010 #2 Skrevet 10. februar 2010 (endret) Eg brukar å koke linser i litt god buljong, det gir veldig god smak. Gjerne litt sitronsaft på etterpå, det gjer smaken meir kompleks og spennande. Sjekk ut oppskifta på couscoussalat her, i den har eg også linser. http://altgodt.wordpress.com/2009/08/28/haustleg-overflod/ Endret 10. februar 2010 av Alt godt
Gjest b Skrevet 10. februar 2010 #3 Skrevet 10. februar 2010 Ofte på salatbord bruker det å være svarte linser, kikerter, bønner ol. til å blande i salaten som er krydret/marinert med gode smaker. Jeg har innmari lyst til å bruke slike i salaten jeg lager selv hjemme, men har ikke peiling på linser og slikt (eller matlaging i det store og hele egentlig ). Noen tips om hva som går an å smaksette linser/bønner med? Jeg marinerer kikerter (bruker de på boks, bare skyller godt) i en dressing av en liten klatt majones, et knust hvitløksfedd, en teskje grov sennep, en klype maldinsalt, kvernet sort pepper og hvitvinseddikk eller balsamico. Pisker dette med en gaffel før jeg tilsetter olje, raps- eller olivenolje. Blir tjukk og fin dressing. Olje/eddik ca 2/1. Jeg liker det litt syrlig. Evnt smake til med litt sukker. I tillegg godt med soltørkede tomater eller cherrytomater i, ruccola, rødløk og feta/oliven om man har. Da ble det visst en fullstendig rett da
Aricia Skrevet 10. februar 2010 #4 Skrevet 10. februar 2010 Veldig enig i rå hvitløk, gjerne revet. Og finhakket frisk chili - disse to er supre og obligatoriske (synes jeg) smaker til alle slags bønner og linser. Og ha gjerne dijonsennep i dressingen, samt at nok syre er er viktig (sitron eller god eddik). Masse grovhakket bladpersille gjør seg også veldig godt i en bønne/linsesalat.
tineline Skrevet 10. februar 2010 #5 Skrevet 10. februar 2010 Til linser syns jeg det er godt med spisskum og noe sitrus.
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #6 Skrevet 10. februar 2010 Veldig enig i rå hvitløk, gjerne revet. Og finhakket frisk chili - disse to er supre og obligatoriske (synes jeg) smaker til alle slags bønner og linser. Og ha gjerne dijonsennep i dressingen, samt at nok syre er er viktig (sitron eller god eddik). Masse grovhakket bladpersille gjør seg også veldig godt i en bønne/linsesalat. Eller salvie, det synes i hvert fall jeg er veldig godt til (særlig til hvite bønner o.l, kanskje ikke like treffende til kidneybønner kokt med nellikspiker) Litt god olivenolje, hvitløk, chili, salvie (eller bladpersille), salt, pepper og sitron. Nam! Trenger ikke annet i salaten da
Gjest navnelapp Skrevet 2. juli 2010 #7 Skrevet 2. juli 2010 Her er ein god bønnesalat som passar godt i sommarvarmen: http://altgodt.wordpress.com/2009/01/24/det-vesle-attat/
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå