Gjest Gjest_Bolla_* Skrevet 10. februar 2010 #1 Skrevet 10. februar 2010 Jeg er så utrolig lei meg og fortvilet, jeg ikke går ned i vekt samme hva jeg gjør. Faktisk så kan jeg i løpet av en uke legge på meg et halv kg eller mer og det blir fullstendig umulig å gå ned i vekt igjen. Så jeg legger stadig på meg, vekten øker i rekordfart, og jeg blir mer og mer deppa og stressa pga den forferdelig høye vekten jeg har oppnåd. Jeg har alltid vært glad i å trene, så det gjør jeg så fort jeg har anl, og helst da kondis, det liker jeg best. Men det blir som regel ikke mer enn 1-2 ganger i uken. Og så går jeg tur med hunden vår, men det gir ingen effekt. Jeg er alltid sulten og har hele tiden lyst på noe. Har lavt stoffskifte så jeg bruker Levaxin. Er det noen som har noen ideer om hva jeg kan gjøre? Jeg er så trist pga dette
Sequax Skrevet 10. februar 2010 #2 Skrevet 10. februar 2010 Jeg er så utrolig lei meg og fortvilet, jeg ikke går ned i vekt samme hva jeg gjør. Faktisk så kan jeg i løpet av en uke legge på meg et halv kg eller mer og det blir fullstendig umulig å gå ned i vekt igjen. Så jeg legger stadig på meg, vekten øker i rekordfart, og jeg blir mer og mer deppa og stressa pga den forferdelig høye vekten jeg har oppnåd. Jeg har alltid vært glad i å trene, så det gjør jeg så fort jeg har anl, og helst da kondis, det liker jeg best. Men det blir som regel ikke mer enn 1-2 ganger i uken. Og så går jeg tur med hunden vår, men det gir ingen effekt. Jeg er alltid sulten og har hele tiden lyst på noe. Har lavt stoffskifte så jeg bruker Levaxin. Er det noen som har noen ideer om hva jeg kan gjøre? Jeg er så trist pga dette Jeg anbefaler deg å sjekke ut noen lavkarbo-dietter; du går ned i vekt uten å føle deg sulten Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #3 Skrevet 10. februar 2010 Noen gåturer i uken utgjør liten forskjell dersom du ønsker å komme i form. Man må presse seg litt mer enn som så, og gjøre noe som bidrar til muskelvekst så vel som kondisjonsøkning. Du kan ikke forvente å rase ned i vekt bare fordi du rusler noen turer! Jeg skriver under på ideen om lavkarbokosthold. Det er fantastisk! Ikke bare er det det sunneste du kan gjøre for kroppen din, man føler seg bra også! Fordi karbohydratinntaket minimeres vil blodsukkeret ditt holde seg stabilt, og dermed forsvinner sukkersuget og insulinresistensen. Faren for livsstilsykdommer som diabetes reduseres dessuten dramatisk. Vi var aldri skapt til å spise brød, poteter, sukker og slikt. Disse matvarene var ikke en del av menneskets kosthold før den industrielle jordbruksrevolusjonen, og den kom ikke før for ca 7000 år siden (her i norden kom den langt senere). Dette høres kanskje mye ut, men i et evolujonsperspektiv er det ikke lenge nok til at vi skulle rukket å tilpasse oss disse store mengdene med karbohydrater. Dette ser man tydelige tegn på i den hyppige forkomsten av livsstilsykdommer i de delene av verden hvor det konsumeres mest karbohydrater. Anbefaler deg å lese litt på www.lavkarbo.no . Det er gratis å lese og registrere seg der, og forumet er fullt av hjelpsomme folk som svarer på alt man måtte lure på.
Wiggins Skrevet 10. februar 2010 #4 Skrevet 10. februar 2010 Jeg er så utrolig lei meg og fortvilet, jeg ikke går ned i vekt samme hva jeg gjør. Faktisk så kan jeg i løpet av en uke legge på meg et halv kg eller mer og det blir fullstendig umulig å gå ned i vekt igjen. Så jeg legger stadig på meg, vekten øker i rekordfart, og jeg blir mer og mer deppa og stressa pga den forferdelig høye vekten jeg har oppnåd. Jeg har alltid vært glad i å trene, så det gjør jeg så fort jeg har anl, og helst da kondis, det liker jeg best. Men det blir som regel ikke mer enn 1-2 ganger i uken. Og så går jeg tur med hunden vår, men det gir ingen effekt. Jeg er alltid sulten og har hele tiden lyst på noe. Har lavt stoffskifte så jeg bruker Levaxin. Er det noen som har noen ideer om hva jeg kan gjøre? Jeg er så trist pga dette Lavkarbo har for mange blitt nærmest en religion, de tror på det uten bevis, og bevisene for at det gir bedre virkning enn et vanlig sunt kosthold med mosjon har jeg ennå til gode å se. Hvis du får i deg lite karbohydrater vil det merkes på flere måter. Du vil ha lite eller ikke noe glykogenlager, som er kroppens høyoktanenergi. Dermed har du lite å gi på med når/hvis du trener utholdenhet. Hjernen kan kun nyttiggjøre seg glukose, så du vil få vanskelig for å konsentrere deg hvis du ikke får i deg noe særlig karbohydrater. Hvis du spiser lite karbohydrater vil kroppen begynne å bruke proteiner som energikilde, og det frigjøres såkalte ketoner, derav navnet "ketose" på tilstanden. Da vil du få stålånde så det holder. Jeg har vært borti slike mennesker, og jeg holder meg helst et par meter unna, det lukter så grønnjævlig. Noen mennesker blir lett overvektige av et kosthold med mye karbohydrater, men å kutte karbohydrater mer eller mindre ut er ikke nødvendigvis løsningen. Angående trening: Fint at du liker å trene utholdenhet! Utholdenhetstrening på moderat intensitet er det som forbrenner mest fett. Etterhvert som intensiteten, altså pulsen, stiger, så stiger andelen av energien som kommer fra karbohydrater. Forbrenning av karbohydrater gir restproduktet melkesyre, og du stivner etterhvert. Ved terskelpulsen klarer kroppen akkurat å kvitte seg med like mye melkesyre som du produserer. For de fleste er terskelpulsen ca. 70% av makspuls, makspulsen er omtrentlig 220 minus alder, men det er store individuelle variasjoner. Så hvis du trener en bestemt distanse vil du det meste av det du forbrenner komme fra fett hvis du holder intensiteten moderat, men hvis du løper/sykler/etc. fort, vil mye komme fra karbohydratlageret. Du forbrenner like mye i begge tilfellene så lenge distansen er den samme. Luftmostanden blir ikke betydelig før hastigheten kommer opp i ca. 20 km/t, da forbrenner du mer desto fortere du gjennomfører distansen. Det å gå en rolig tur med hunden gjør ikke at du kommer i noe bedre form, til det må pulsen opp, men du forbrenner fett. Et godt tips er å kjøpe deg en pulsklokke, da er det lettere å få trent riktig. Hva du bruker tiden på er det du selv som velger. Du kan trene utholdenhet mer enn 1-2 ganger per uke, men da må du velge bort noe annet, evt. få barnepass hvis det er det som hindrer deg. Eller så går det an å være litt kreativ og finne på aktivitet du kan bedrive mens du tar deg av barna. F. eks. ta deg en jogge/sykletur mens barna spiller fotballkamp. Det viktigste er å være i aktivitet minst en time hver dag, gjerne mer. Bruk trapper i stedenfor heis osv. Har du lett for å trøstespise når livet går deg i mot? Her er en motivasjonslink til slutt: http://www.spillmagasinet.no/article2824096.ece Hun gikk fra størrelse "blåhval" til "modell"
Gjest Elfrida Skrevet 10. februar 2010 #5 Skrevet 10. februar 2010 Jeg syns du burde ta opp dette med legen din.
Leifr Skrevet 10. februar 2010 #6 Skrevet 10. februar 2010 Støtter forslaget om lege. Kan være behov for å justere doseringen av medisinen, for eksempel.
snixy Skrevet 10. februar 2010 #7 Skrevet 10. februar 2010 Hei. Jeg har slitt med vekta over lengre tid, men nå ser det ut som jeg har funnet løsningen! Jeg har tidligere spist frokost, litt lunsj, og vært kjempesulten til middag og kvelds. Har blitt mange sene middager og kveldsspising. Forrige uke leste jeg at forbrenningen er på sitt høyeste 8timer etter at du har våknet, og etter det forbereder den seg til kveld og natt(altså går den ned). Nå spiser jeg større frokost, mer til lunsj, og mindre resten av dagen. Motsatt av hva jeg gjorde tidligere, og allerede etter litt over en uke har jeg gått ned 1,5 kg!!! Jei! Jeg er ikke sulten, og det å spise om kvelden er mer en vane enn en nødvendighet! Lykke til:)
Wiggins Skrevet 10. februar 2010 #8 Skrevet 10. februar 2010 Jeg er så utrolig lei meg og fortvilet, jeg ikke går ned i vekt samme hva jeg gjør. Faktisk så kan jeg i løpet av en uke legge på meg et halv kg eller mer og det blir fullstendig umulig å gå ned i vekt igjen. En ting jeg glemte: Vekta kan fint variere med opptil en kilo eller to i løpet av et døgn. Om du veier deg om morgenen og plutselig veier en halvkilo mer enn du gjorde forrige morgen så skyldes det som regel variasjon i væskebalansen, så det er ikke noe å ta på vei for. Du må se på den langsiktige trenden.
Leifr Skrevet 10. februar 2010 #9 Skrevet 10. februar 2010 En ting jeg glemte: Vekta kan fint variere med opptil en kilo eller to i løpet av et døgn. Eller mer. Jeg har ofte målt over 3 kg forskjell før og etter en 90 minutters treningsøkt, bare pga. væsketap (svetter som en elg, eller noe sånt).
Wiggins Skrevet 10. februar 2010 #10 Skrevet 10. februar 2010 Eller mer. Jeg har ofte målt over 3 kg forskjell før og etter en 90 minutters treningsøkt, bare pga. væsketap (svetter som en elg, eller noe sånt). Hvor mye svetter en elg? :gjeiper:
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #11 Skrevet 10. februar 2010 Hvor mye svetter en elg? :gjeiper: Like mye som Leifr vel, det er da innlysende :gjeiper:
Gjest Elfrida Skrevet 10. februar 2010 #12 Skrevet 10. februar 2010 Jeg foreslår å begrense veiing til maks en gang i uka - det vil vise trenden over tid, og dessuten kan stress i forhold til naturlig fluktuasjon i vekta fra dag til dag bli mindre.
Chanel.No5 Skrevet 10. februar 2010 #13 Skrevet 10. februar 2010 Jeg syns du burde ta opp dette med legen din. Støtter denne. Kanskje du kan fortelle hva du spiser i løpet av en vanlig dag og hvordan du trener i løpet av uken?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå