Gå til innhold

Tannlegesekretær, evt assistent

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Heisann!

Så en annonse der de søkte etter tannlegesekretær (altså ikke autorisert), og at opplæring kunne bli gitt, som jeg har søkt på.

Men jeg stiller nok bakerst i køen, da jeg hverken har utdanning eller erfaring, men det høres jo ut som en interessant jobb. :)

Jeg har søkt på KG her på hva en tannlegesekretær/asstistent gjør, arbeidsoppgaver som kontorarbeid og assistering, men jeg vil gjerne vite enda mer! :jepp:

Så om noen av dere jobber som dette eller har, hadde jeg satt stor pris på om dere ville tatt dere tid til å fortelle meg om hvordan arbeidsdagene er. Er det hektisk, mye kontorarbeid eller mer praktisk arbeid, hvordan det er å jobbe på en slik arbeidsplass når man har null erfaring i fra før, må man skaffe/betale arbeidstøy selv, lønn når en jobber offentlig eller privat (uten erfaring, har sjekket på thsf.no, vet det varierer, men alltid greit å se hva andre har), osv.

Jeg vil vite alt som dere kan fortelle meg! :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet det er en bruker her som er tannhelsesekretær, men husker ikke nicket :glare:

Jeg skal utdanne meg til dette, så hvordan hverdagen er hadde vært nyttig for meg å høre også :)

Skrevet

Halloen.

Jeg er tannlegeassistent. Gikk på Utdanningshuset først. Og så fikk jeg jobb rett etter. Er ikke autorisert, ennå.

Det jeg gjør om dagen er ganske omfattende. Jobber hos en privat praktiserende tannlege. Jeg forbereder stolen, utstyr etc mellom hver pasient. Holder utstyr/instrumenter rene. Tar inn pasienter, bruker autoklav, lager kaffi, holder rent. Man bruker Opus Dental, tar imot telefoner.

Det er utrolig omfattende og aktivt hele tiden. En del blod og gørr. Tja, jeg vet ikke hva mere jeg skal si. Men det er verdt det. Jeg elsker hva jeg gjør og har god kontakt med tannlegen, ikke minst. Og det gøyeste er vel kontakten med pasientene. Noen ganger møter du sure dritt #()¤/#%(&/. Men de fleste gangene er folk snille og koselige. Det jeg også elsker er humoren...:D Men det kommer jo så klart på hvem og hvor du jobber.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Halloen.

Jeg er tannlegeassistent. Gikk på Utdanningshuset først. Og så fikk jeg jobb rett etter. Er ikke autorisert, ennå.

Det jeg gjør om dagen er ganske omfattende. Jobber hos en privat praktiserende tannlege. Jeg forbereder stolen, utstyr etc mellom hver pasient. Holder utstyr/instrumenter rene. Tar inn pasienter, bruker autoklav, lager kaffi, holder rent. Man bruker Opus Dental, tar imot telefoner.

Det er utrolig omfattende og aktivt hele tiden. En del blod og gørr. Tja, jeg vet ikke hva mere jeg skal si. Men det er verdt det. Jeg elsker hva jeg gjør og har god kontakt med tannlegen, ikke minst. Og det gøyeste er vel kontakten med pasientene. Noen ganger møter du sure dritt #()¤/#%(&/. Men de fleste gangene er folk snille og koselige. Det jeg også elsker er humoren...:D Men det kommer jo så klart på hvem og hvor du jobber.

Tusen takk for svar!

Opus Dental, er det datasystemet? Hvordan er arbeidstidene dine da? Høres ut som en spennende jobb!! :jepp:

Skrevet
Tusen takk for svar!

Opus Dental, er det datasystemet? Hvordan er arbeidstidene dine da? Høres ut som en spennende jobb!! :jepp:

Ja Opus dental er programmet som tannleger bruker. Jeg er heldig med arb-tidene. Begynner 9 og er ferdig 15.30.

Uansett, så er dette en svært sosial jobb med masse gleder. Og lønnen er flott. ;)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Ja Opus dental er programmet som tannleger bruker. Jeg er heldig med arb-tidene. Begynner 9 og er ferdig 15.30.

Uansett, så er dette en svært sosial jobb med masse gleder. Og lønnen er flott. ;)

Så bra da, må være herlig med sånne arbeistider! :)

Kan jeg spørre hva du har i lønn, timelønn/årslønn? Hvor lenge du har jobbet som tannlegeassistent?

Og ang autorisasjon ja, kan du søke om det etter å ha arbeidet i x antall år eller hvordan er det?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Kom nå på enda en ting.. :)

Jobber det flere tannleger der du jobber?

Og en ting til, hvordan er det med ferie?

Får du kun ferie når tannlegen har ferie eller "klarer" de seg selv feks om du vil ha en uke ferie utenom?

Og juleaften, romjulen og nyttårsaften feks, jobber dere da også eller holder dere stengt?

Skrevet

Jeg har vurdert selv å bli tannhelsesekretær, men har hørt det er dårlig betalt..

Og hvordan er jobben så sosial, pasientene kan vel ikke prate så mye når de sitter der og gaper?..:)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Og hvordan er jobben så sosial, pasientene kan vel ikke prate så mye når de sitter der og gaper?..:)

Du er den personene møter først når de kommer inn på tannlegekontoret, om jeg ikke tar helt feil.

Dessuten går det an å prate når man gaper, jeg blir ofte spurt spm når jeg ligger i tannlegestolen, og må jo svare for meg - selv om det er kleint :fnise:

Skrevet (endret)

Jeg jobber hos kun EN tannlege. Og når det gjelder det sosiale, så prater vi mye sammen feks på venterommet, eller før tannlegen kommer inn til pasienten. Og jo da, tannlegen prater masse med pasienter etterpå også, noen pasienter elsker å prate. Og da hender det ofte at jeg blir med i samtalen. :)

Endret av Beauté
Skrevet
Jeg jobber hos kun EN tannlege. Og når det gjelder det sosiale, så prater vi mye sammen feks på venterommet, eller før tannlegen kommer inn til pasienten. Og jo da, tannlegen prater masse med pasienter etterpå også, noen pasienter elsker å prate. Og da hender det ofte at jeg blir med i samtalen. :)

Så bra da, må være herlig med sånne arbeistider! :jepp:

Kan jeg spørre hva du har i lønn, timelønn/årslønn? Hvor lenge du har jobbet som tannlegeassistent?

Og ang autorisasjon ja, kan du søke om det etter å ha arbeidet i x antall år eller hvordan er det?

Og en ting til, hvordan er det med ferie når du jobber for en tannlege?

Får du kun ferie når tannlegen har ferie eller "klarer" de seg selv feks om du vil ha en uke ferie utenom?

Og juleaften, romjulen og nyttårsaften feks, jobber dere da også eller holder dere stengt?

Skrevet

Jeg jobber også som tannhelsesekretær og begynte uten erfaring. Det har gått strålende! Du må bare gi deg selv litt tid til å lære alle disse små duppedittene (som jeg kalte disse borrene til å begynne med osv), rutiner og diverse.

For det første vil jeg si at det er enormt forskjellig fra tannlege til tannlege hvordan de praktiserer og hvordan de ønsker bruke sine assistenter. Jeg har vært på et kontor hvor det kun var håndtering av tlf, innkallinger, rengjøring mellom hver pasient og autoklavering av utstyr osv. og syntes det ble litt for kjedelig/for lite utfordrende. For meg.

Ei annen venninne av meg jobbet på en klinikk hvor det var flere tannleger tilstede og hvor det var slik at det var en fast i telefonen/skranken, en på sterilen og en som assisterte hos tannlegen. Det kan være litt artig med tanke på det sosiale og at de rullerte seg imellom hvem som skulle gjøre hva fra dag til dag. Samtidig som det kan bli litt ensformig dag hvis du skal henge på ett sted fra morgen til ettermiddag. Hun syntes det var helt ok.

Der jeg jobber nå er jeg blitt såkalt daglig leder/klinikksjef hvor jeg har ansvar for ALT. Da mener jeg regnskap, innkallinger, bleking, assistering, rengjøring, kaffelaging, handling, bestilling av varer etc. Hektisk til tider, men veldig variert arbeidsdag og som for meg passer helt ypperlig.

Lønn varierer veldig fra sted til sted. Men jeg har en god lønn og er fornøyd med ferieavviklingene. Eneste minus er jo at tannlegen ønsker at du tar ferie samtidig med han da han er avhengig av at du er tilstede. Men slikt kan alltids ordne seg med en dialog seg i mellom og avtaler.

Lykke til. Alle kan bli tannhelsesekretærer!

Skrevet

Ser at ingen har svart på spørsmålet ang. autorisasjon.

Selv utdanner jeg meg til tannhelsesekretær nå og er ferdig til våren. Autorisasjonen får man med en gang man består eksamen. Autorisasjonspapirene blir sendt til skolen i god tid før eksamen (når de er betalt av studentene! 990kr er prisen økt til i år) Og man får autorisasjionen når man består eksamen.

Har vært i praksis lenge og synes tannhelsesekretærjobben er kjempemorsom og utfordrende.

Som andre skriver. Det er en sosial jobb, der man møter mange forskjellige mennesker. Og man må beherske alle typer mennesker. Også de som er redde, engstelige og skrekkslagne. Man må kunne mye om å lese og forstå mennesker, vise empati opg respekt. Vite hvordan man skal takkle forskjellige situasjoner.

Hygiene er vel neste ting som virkelig står i fokus. Alt handler om hygiene, rutiner og effektivisering.

Så man trenger virkelig å ha hodet på rett plass for å mestre en slik jobb!

Gjest Gjest_silje_*
Skrevet

Vil gjerne dele min erfaring, jeg er utdannet medisinsk sekretær men fikk jobb hos tannlege, jobbet som tannlegeassistent i 6 år.

Du må stå på kravene å sette grenser som sekretær, eller er det mange tannleger som "spiser deg opp"!

Med det mener jeg at de utnytter deg max, du skal komme når de roper, vaske mellom hver pasient, ta telefonen, trøste pasienter, ordne med innkjøp, servere dem kaffe, handle inn lunch til dem, mange vil at du skal vaske klinikken etter stengetid, pusse vinduer + + +

Tannleger er opptatt av å tjene penger,så de tar gjerne akuttpasienter i DIN lunch pause.. min hverdag innehold nesten aldri lunchpauser, å jeg måtte ta meg en bit av brødskiven mellom pasientene.

Det sto selfølgelig i kontrakten min at jeg hadde krav på matpause, men det ble ikke sånn.. arbeidet hoper seg opp å det er ditt ansvar å få det unna.

Så det er en krevende å stressende hverdag, det er jo greit hvis du får lønn for strevet.. men min erfaring er at tannleger er opptatt av å tjene mest mulig selv å spare inn på din lønn :(

Jeg har jobbet med yngre tannleger å eldre, det de unge har sagt er at de på skolen lærer seg å jobbe selvstendig å ikke ha behov for assistering under behandling. Derfor blir det mye vaske å rydde jobb på deg..

Mange tannleger har sagt rett ut til meg, at de ikke kan skjønne hvorfor noen gidder å jobbe som assistenter å ikke heller skaffer seg en ordentlig jobb istede for å vaske opp andres "dritt"

Jeg følte meg ikke akkurat betydningsfull å høy i hatten da.

Nå jobber jeg med noe helt annet, ble lei av "slavedriving" .

Det er selfølgelig forskjeløig fra klinikk til klinikk, men på de 4 stedene jeg har jobbet på har det desverre vært like alle sammen.

Jeg elsket pasientkontakten, men det ble nesten ikke noe av..

Nå orker jeg ikke tanken på å jobbe på tannlegekontor noen gang.

Å jeg hvet at det er MANGE assistenter som føler som meg.

Kanskje ikke det mest positive svar, men hverfall en erfraing.

Min første jobb, fikk jeg 110 kr timen da var jeg 24 år,

ellers har jeg hatt fastlønn da har de gått ut i fra tariff tror jeg, å jeg har fått utbetalt 12.500 i mnd..

Ikke akkurat noe å bli "feit av" ;)

Skrevet (endret)
Ser at ingen har svart på spørsmålet ang. autorisasjon.

Selv utdanner jeg meg til tannhelsesekretær nå og er ferdig til våren. Autorisasjonen får man med en gang man består eksamen. Autorisasjonspapirene blir sendt til skolen i god tid før eksamen (når de er betalt av studentene! 990kr er prisen økt til i år) Og man får autorisasjionen når man består eksamen.

Har vært i praksis lenge og synes tannhelsesekretærjobben er kjempemorsom og utfordrende.

Som andre skriver. Det er en sosial jobb, der man møter mange forskjellige mennesker. Og man må beherske alle typer mennesker. Også de som er redde, engstelige og skrekkslagne. Man må kunne mye om å lese og forstå mennesker, vise empati opg respekt. Vite hvordan man skal takkle forskjellige situasjoner.

Hygiene er vel neste ting som virkelig står i fokus. Alt handler om hygiene, rutiner og effektivisering.

Så man trenger virkelig å ha hodet på rett plass for å mestre en slik jobb!

Men om man ikke har utdanning da, er det mulig (på sikt) å få autorisasjon likevel?

Som helsesekretær er ihvertfall dette mulig:

For å få autorisasjon som helsesekretær finnes det to alternative veier.Vitnemål fra videregående utdanning som helsesekretær eller som legesekretær utdannet i tidsrommet 1972-1995. Søkere med videregående utdanning som legesekretær må i tillegg fremlegge dokumentasjon på relevant arbeidserfaring de siste 5 årene. Søkere må ikke være over 75 år og ikke uegnet for yrket. Har du ikke videregående utdanning som helse- eller legesekretær har du mulighet for å søke om autorisasjon etter overgangsforskriften.

Overgangsforskriften av 21. desember 2000 nr. 1376 gjelder for de yrkesgrupper som ikke var regulert gjennom ordninger om offentlig godkjenning eller autorisasjon forut for helsepersonellovens ikrafttredelse, heriblant yrkesgruppen helsesekretær. Overgangsforskriften § 5 andre ledd åpner for at det kan gjøres unntak fra krav om eksamen/vitnemål for den som mangler nødvendig vitnemål, men kan dokumentere tilstrekkelig erfaring som helsesekretær (i fra yrket).

Klagerens yrkeserfaring er av en slik lengde at den omfattes av overgangsforskriften § 5 andre ledd. Nemnda viser til at hun har utført yrket på heltid i minst fem år, eller tilsvarende på deltid i løpet av ti år. Minst to år av yrkeserfaringen er også opparbeidet i løpet av de siste fem år før forskriftens ikrafttredelse. Det stilles imidlertid krav til innholdet i yrkeserfaringen. Yrkeserfaringen skal for en vesentlig del ha vært knyttet til arbeid i offentlig eller privat helsetjeneste, ha vært knyttet til selvstendig pasientrettet arbeid og omfattet de mest sentrale funksjonsområder for yrkesgruppen i henhold til gjeldende studieplan for utdanningen, jf. Statens helsetilsyns rundskriv IK-5/2001 av 30. mars 2001.

Endret av t0niz
  • 8 måneder senere...
Skrevet

Halloen.

Hei, kan du si hvor mye tjener tannlegesekretær per år? Er det samme beløp som sykepleier? Hvor lang tid tar det for å få autorisasjon? Hvor mange år å studere for tannlegesekretær? 3 år?

• Liker 1
Skrevet

Hei, kan du si hvor mye tjener tannlegesekretær per år? Er det samme beløp som sykepleier? Hvor lang tid tar det for å få autorisasjon? Hvor mange år å studere for tannlegesekretær? 3 år?

hvis du er villig til å studere i 3 år, hvorfor ikke studere til å bli tannpleier? Tror tannhelsesekretær er 1 år, men tre år på VGS. Bedre lønn (spesielt i privat praksis) og mindre dritt fra tannlegen (selv om ikke de også sjelden står høyt i rang blant tannleger). Tannpleierstudiet har fallende søknadstall og lave opptakskrav, samtidig som at arbeidsfeltet deres blir bredere og at det i stadig større grad blir mer behov for tannpleiere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...