Gjest gjestina Skrevet 10. februar 2010 #1 Skrevet 10. februar 2010 Vi sitter med hustegninger, og lurer veldig på hvordan vi skal dele inn rommene! Ved innflytting vil vi ha 3 barn på 8 år (kun hos oss i ferier, pga lang avstand), 4 år og 1 år (de to siste er fellesbarn, og bor altså fast hos oss). I første etasje vil vi ha alle oppholdsrom/vaskerom m dusj/separat wc, samt et stort kontor/gjesterom/rom til eldstejenta. (Jeg er lærer, og trenger masse plass til prøveretting osv, men denne "bedriften" flytter jeg til spisebordet når eldstejenta er hos oss, eller det kommer overnattingsbesøk). I andre etasje har vi to muligheter: 1) Vårt soverom, 2 store (12-15 m2) soverom til de to yngste, samt trappeoppgang/loftstue, med sittegruppe og tv. eller 2) Vårt soverom, 2 små (9-10 m2) soverom til de to yngste, 1 felles rom hvor de kan ha leker, og senere tv/besøksrom, samt en liten trappeoppgang med kun plass til PC. Pga aldersforskjellen vil jo barna ha separate interesser/venner/leggetid, og jeg tenker derfor at det vil være lurt med store soverom hvor de kan holde på med hver sine ting. MEN; jeg føler at slike åpne loftsstuer er ubrukelige, ettersom at det er vanskelig å fjerne "trappeoppgangsfølelsen" de gir. Dessuten blir det fort lydt inn til de andre rommene hvor yngre søsken sover, når det større barnet skal se tv med venninner eller kjæreste. Pluss at det gjerne blir lydt ned til første etasje (selv om trappa går ned til en lukket mellomgang, ikke til hovedstuen). Jeg mener derfor at et separat rom for tv og venner vil bli mer koselig, og mindre lydt. Men dette får vi ikke plass til dersom vi ikke stjeler noen kvadratmeter fra barnerommene. Hva mener dere? Hvordan løser dere plassproblemet når barna inviterer vennegjengen hjem? Dette er et hjem vi skal bli gamle i, og det må følgelig følge barnas utvikling, og økende behov for privatliv. Tomten er flat, uten muligheter for kjeller, og ungdomsleilighet i sokkel er dermed ikke mulig. Èn mulighet er jo selvfølgelig at det eldste barnet etterhvert flytter ned til soverommet i første etasje, og dermed automatisk får litt mer privatliv enn i "klynga" i andre etasje. Hm... planlegging er vanskelig!
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #2 Skrevet 10. februar 2010 Er de to minste barna samme kjønn? I så fall kan det nok fungere med et felles lekerom og små barnerom. Nå skal det vel sies at 9-10 m2 ikke er så små rom heller da... Men jeg tror nok jeg ville gått for store barnerom likevel. Nå de er sma vil de uansett leke der de voksne er, det vil si på kjøkkenet eller i stua nede. Når de da vokser til vil de nok sette pris på et eget rom som er stort nok til å ha en sofa i tillegg til senga (f.eks). Det går jo an å lydisolere mellom loftstuen og soverommene, samt evt. sette inn en dør på toppen av trappen slik at du får skilt av det store midtrommet oppe.
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #3 Skrevet 10. februar 2010 Vi har løst dette ved å ha livsløpstandard i første etg. Dvs alle nødvendige rom + soverom til oss + et lite soverom på 9 kvadrat til minstemann (som kan bli kontor/gjesterom evt. større stue etter hvert). Vi har valgt å ha to små heller enn en stor stue. Stua i førsteetasje er "bare" 25 kvadratmeter, men stua på loftet er minst like stor så vi har 50 kvadrat delt på to. I tillegg har vi kjøkken/allrom på 22 kvadrat. Til daglig er kjøkkenet en favoritt og loftstua veldig populær blandt de to største barna. Oppe har vi i tillegg tre soverom à 10-11 kvadrat. (To små uinredete rom som er bod + et lite tiltenkt bad) Ikke så store, men smart innredet. Man kan fint på plass til både seng, pult og en krok med stol/saccosekk o.l. slik at man kan være med venner på rommet. Loftsstua er tiltenkt barna i stor grad. Huset skal også være barnas og de er selvfølgelig hjertelig velkommen i hele huset, men det å kunne dele seg opp ettersom barna nærmer seg tenårene (eldste er snart 12) har vært veldig vellykket. Det er stas for dem å føle at vi har laget et område spesielt for dem. Så loftstuen er på en måte deres arena. Vi har forresten også flat tomt. Grunnflaten på huset er 120 kvadrat med loft på ca. 70.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 10. februar 2010 #4 Skrevet 10. februar 2010 Vi har løst dette ved å ha livsløpstandard i første etg. Dvs alle nødvendige rom + soverom til oss + et lite soverom på 9 kvadrat til minstemann (som kan bli kontor/gjesterom evt. større stue etter hvert). Vi har valgt å ha to små heller enn en stor stue. Stua i førsteetasje er "bare" 25 kvadratmeter, men stua på loftet er minst like stor så vi har 50 kvadrat delt på to. I tillegg har vi kjøkken/allrom på 22 kvadrat. Til daglig er kjøkkenet en favoritt og loftstua veldig populær blandt de to største barna. Oppe har vi i tillegg tre soverom à 10-11 kvadrat. (To små uinredete rom som er bod + et lite tiltenkt bad) Ikke så store, men smart innredet. Man kan fint på plass til både seng, pult og en krok med stol/saccosekk o.l. slik at man kan være med venner på rommet. Loftsstua er tiltenkt barna i stor grad. Huset skal også være barnas og de er selvfølgelig hjertelig velkommen i hele huset, men det å kunne dele seg opp ettersom barna nærmer seg tenårene (eldste er snart 12) har vært veldig vellykket. Det er stas for dem å føle at vi har laget et område spesielt for dem. Så loftstuen er på en måte deres arena. Vi har forresten også flat tomt. Grunnflaten på huset er 120 kvadrat med loft på ca. 70. Dette høres jo helt fantastisk ut! Det er akkurat det jeg tenker også; at huset skal passe til barna, og vokse med dem. Men jeg har hittil ikke sett et ferdighus med slike løsninger som du foreslår, og våre økonomiske rammer innebærer ikke plass til arkitekt. Kan du fortelle hvilket hus dere evt har tatt utgangspunkt i, slik at jeg kan få noen konkrete ideer? Uansett; takk for inspirerende løsningsforslag!
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #5 Skrevet 10. februar 2010 Dette høres jo helt fantastisk ut! Det er akkurat det jeg tenker også; at huset skal passe til barna, og vokse med dem. Men jeg har hittil ikke sett et ferdighus med slike løsninger som du foreslår, og våre økonomiske rammer innebærer ikke plass til arkitekt. Kan du fortelle hvilket hus dere evt har tatt utgangspunkt i, slik at jeg kan få noen konkrete ideer? Uansett; takk for inspirerende løsningsforslag! Takk for det - jeg har faktisk tegnet huset selv Akkurat nå er jeg faktisk på jobb (oups! avslørt... ), men kan legge inn et innlegg når jeg får tid (på fritiden altså!! ) med litt mer informasjon.
Gjest SmallTalk Skrevet 10. februar 2010 #6 Skrevet 10. februar 2010 Jeg er veldig enig i at livsløpsstandard er viktig, og det løser en del problemer dersom dere har tenkt til å bo i huset når dere blir gamle. I tillegg så slipper man å bygge om dersom et av familiemedlemmene noen gang skulle bli rullestolbruker. (Noe som forhåpentligvis aldri skjer!) Jeg anbefaler deg å gå inn på Finn, og snoke litt rundt der. Veldig mange av eneboligene som ligger der har også bilder med plantegninger og romfordeling. Dette er veldig fint å se på for å få en ide om hvordan dere vil ha det. I tillegg så har jeg også problemer med å skjønne hvorfor så mange ferdighus ikke har mer fokus på livsløpsstandard. :klø:
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 10. februar 2010 #7 Skrevet 10. februar 2010 Takk for det - jeg har faktisk tegnet huset selv Akkurat nå er jeg faktisk på jobb (oups! avslørt... ), men kan legge inn et innlegg når jeg får tid (på fritiden altså!! ) med litt mer informasjon. Tusen hjertelig takk, det hadde vært supert! Jeg synes det er dumt å velge et ferdighus som ikke møter alle kravene våre, når en først skal bygge selv. Samtidig føler jeg at det er litt råflott med arkitekt da, når vi ikke snuser så veldig langt opp i prisklassene. Men ofte handler det jo ikke om å velge en dyrere løsning, men en som er _bedre_, for oss i allefall. Gleder meg til å høre fra deg igjen!
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 10. februar 2010 #8 Skrevet 10. februar 2010 Det er faktisk en misforståelse at det er så dyrt med arkitekt. En god arkitekt tar hensyn til alle faktorer - også familiens økonomi. Du får et hus som er gjennomtenkt ned til den minste detalj og ikke minst du får et hus som er tilpasset familien. Jeg har fått huset arkitekttegnet, og arkitekten tegnet flere utgaver helt til vi var hundre prosent fornøyd. Du vil få det bedre i et hus som er tilpasset familien enn et hus som familien må tilpasse seg. Når det er sagt så må jeg slå et slag for kjellerstuen. En loftstue er etter min erfaring omtrent ubrukelig som tilholdssted for tenåringer med venner. I en kjellerstue får de sin egen hule - samtidig som foreldrene kan følge litt med hvem som kommer og går.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 10. februar 2010 #9 Skrevet 10. februar 2010 Det er faktisk en misforståelse at det er så dyrt med arkitekt. En god arkitekt tar hensyn til alle faktorer - også familiens økonomi. Du får et hus som er gjennomtenkt ned til den minste detalj og ikke minst du får et hus som er tilpasset familien. Jeg har fått huset arkitekttegnet, og arkitekten tegnet flere utgaver helt til vi var hundre prosent fornøyd. Du vil få det bedre i et hus som er tilpasset familien enn et hus som familien må tilpasse seg. Når det er sagt så må jeg slå et slag for kjellerstuen. En loftstue er etter min erfaring omtrent ubrukelig som tilholdssted for tenåringer med venner. I en kjellerstue får de sin egen hule - samtidig som foreldrene kan følge litt med hvem som kommer og går. Her har du nok mye rett. Jeg har ganske klare krav/forventninger til huset vårt. Dette er ikke slett ikke dyre løsninger, og ferdighus som ligner omtrent på det vi vil ha, er nøkkelklart til ca 1,7-1,8 mill (minus tomt). Problemet er bare at det er ikke AKKURAT som vi vil ha det, og da er det uinteressant. Kanskje vi like gjerne burde tatt kontakt med en arkitekt da.. hm... Ang kjellerstue er jeg HELT enig! Dessverre er det ikke mulig med kjellerstue på tomten vår, og da synes jeg at loftstue er en dårlig erstatning. Jeg vil derfor ha et hus uten den klassiske loftstua, men er litt usikker på nøyaktig hvordan. Èn tanke er at mannen (og etterhvert sikkert også barna) ønsker seg musikkrom/innspillingsstudio i et av rommene, og da føler jeg at fellesarealene med ett blir mer brukt, istedet for å innrede et rom med en intetsigende sittegruppe. Jeg har lyst til å være litt barnslig i dette huset; utenfra må det pga nabolagsregler se ut som et klassisk hus, men innvendig vil jeg at det skal være fritt for "stivt middagsselskap"-følelser. Stuer med flere sittegrupper synes jeg feks er ubrukelige, selv om det ser fint ut. Da likte jeg heller ideen til gjesten over her, som hadde to mellomstore stuer i hver sin etasje. Ellers surrer det mange spente tanker i hodet her nå!
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #10 Skrevet 10. februar 2010 Det går jo faktisk an å gjøre om på ferdighusene også. De fleste husleverandørene har arkitekter tilknyttet seg som kan gjøre om på tegningene, så dersom du finner et ferdighus som nesten er slik du vil ha det, bør du ta kontakt med leverandørene og sjekke mulighetene for å gjøre endringer. Det bør ikke koste så veldig mye heller.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #11 Skrevet 11. februar 2010 Nå er det mange år siden vi bygget hus, men den gangen "tegnet" min mann huset. God dialog med husleverandøren underveis er viktig. Resultatet ble at huset han tegnet kom inn i neste katalog. Dette var da husbankreglene var veldig strikte, men vi fikk et veldig funksjonelt hus. Det ble faktisk billigere enn noen av husene i katalogen.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #12 Skrevet 11. februar 2010 Gleder meg til å høre fra deg igjen! Da hadde jeg -endelig- et ledig øyeblikk. Dette blir nok litt langt, men here we go... Først og fremst "bodde" jeg i huskataloger og på nettet i over ett år før vi bestemte oss og begynte å bygge. Vi brukte mye tid på tenke over våre behov, både nå og i fremtiden. Vi tenkte på ting vi likte med venner og families hus, og ting vi trodde var praktisk, men som kansje fungerte dårlig i hverdagen deres alikevel... Få tak i alt av huskataloger. Det finnes enormt mange store og små kjeder og firma. Ikke alle vil kunne bygge i ditt distrikt, men katalogene skal du bare bruke som utgangspunkt for å finne noe nært opp til det du ønsker. Be om å få veiledende prisliste og leveransebeskrivelse også. Dette for å få en pekepinn på hva som er inkludert i leveransene til de ulike firmaene, og en grunnpris i.f.t ditt budsjett. Vi valgte å kutte ut alle firma som ikke ville/kunne sende ut en veiledende prisliste sammen med katalogen. Nå var ikke dette så mange så jeg tror ikke vi gikk glipp av det store "husvarpet", men vil ikke firmaet yte såpass service, er de utelukket for meg. Dessuten er det greit å kunne se en utgangspris. Har man budsjett på 2,5 mill er det ikke vits i at det som kan bil drømmehuset koster 1,9 eks tomt... Studer norske, nordiske og utenlandske nettsider for å få inspirasjon til planløsning. Mange andre land har gode og annerledes løsninger enn oss her i Norge. Jeg liker veldig godt mange av de svenske planløsningene. Mye fordi de er luftige uten å være prangene og dyre hus. De aller fleste husfirma har egne tegnere og arkitekter. Finner du et hus som kan bli det perfekte - ta kontakt med dem. Jeg har flere kjente som har begynt med et hus de har likt f.eks. 60% på og som har fått dette tegnet helt om og endt opp med drømmehuset tilpasset dem og deres behov. Mange av disse firmaene kan også tegne og sette opp huset slik du vil ha det. Det som er lurt da er å ha en forholdsvis klar mening om hva du ønsker. Ta gjerne en husskisse, kopier og gjør dine endringer på den. Da kan de rentegne den og lage den til "ditt hus". Det kan være greit å ta utgangspunkt i en skisse du finner i katalog eller nett, da å tegne selv helt fra scratch kan være nokså krevende (også lett å glemme detaljer). Dette er ikke plagiat så lenge skissen blir godt omarbeidet og man f.eks. bruker annen type vindu, arkitektonisk stil osv. Det "nye" huset må ligge såpass langt unna det originale at man ikke ser at det er en ren kopi. (Dessuten er det mange veldig like hus i dag, er ikke mye som skal endres på en origiantegning før man kan karakterisere det som "nytt hus"). En vinkel der, et takoppløft her kan være nok til at huset fungerer for dere. Men være klar over at arker, vinkler, karnapper osv, fordyrer huset. Vi ville heller ha et hus med gode kvaliteter (som vannbåren varme og varmegjennvinning) enn masse "stasj" som flere arker osv. Så vi har et veldig rent, klassisk eksteriør i 1,5 etasje. Man kan også bruke uavhengige firma til å tegne huset og innhente anbud på bygging, evt. også stå som prosjektleder. Pass da på å sjekke referanser, kvalifikasjoner, godkjenninger osv. Og ikke minst - pass på å få mest mulig til fast pris. F.eks. 52.000 for enkelt husskisse, 12.000 for byggemelding, 9.000 for anbudsinnhenting etc, etc.. (Nå er disse prisene 3-4 år tilbake så det er mulig ting har endret seg mye. Vet at det er blitt en god del dyrere å bygge). Vi har hatt fast pris på alt! Naboen var var helt sjokkert når de hørte hvilkne anbud vi hadde fått for de har latt det skure og gå med timespriser på det meste. Det tar litt lenger tid å hente inn anbud, men man kan spare store summer i.f.t. å bare sette det til et firma. Anbudene vi fikk på graving av tomt og støpe plate varierte med 140.000 kr!!! (Jeg syns forresten også kjellerstue er genialt til ungdommen, men med flat tomt må man da grave ned kjeller og det er dyrt!!! Derfor uaktuelt for oss). Vi visste på forhånd at vi ville investere i varmepumpe osv. så vi visste det kom noen store økonomiske løft. Men vi ville heller ha enklere tapet og fliser i et kvalitetsmessig godt hus, enn fancy innredning i et enkelt hus. Også her har jeg vært veldig bevisst og brukt alle knep mulig for å få ned totalkostnadene. Mange byggfirma samarbeider med byggvarehus slik at du kan få rabatt på fliser, parkett osv, Men det er ikke alltid dette blir det billigste alikevel. F.eks. er kjøkkenleveranse i slike ferdighus ganske enkel og mange må ut med dyre tillegg for å bli fornøyd. Du får ikke mye kjøkken fra Norema eller Bolett for 50.0000 eller 75.000 som ofte er standarden. Trekk kjøkkenet ut av pakken, kjøp flatpakket HTH, Kvik eller Ikea. Snekkerne vi pratet med sa Ikea var av like god kvalitet som de andre så det ble løsningen for oss. Sparte 70.000 på det. Regn også med at du må ut med 15.000 - 20.000 ekstra for elektriker. Man vil nesten alltid ha med flere punkt enn det som er satt opp i kontrakten. Vi valgte oss å hele tiden være obs på tilbud, restesalg på fliser, kampanjer på parkett osv, osv. Badet vårt kom vel på 25.000 totalt med fliser, membran og profesjonell flislegger. I tillegg fikk vi tak i en ganske stor innredning, inkl høyskap med spotter og dusjdører på tilbud til 9000 kr til sammen. Badekar og wc fulgte med i husleveransen. Flisene i gangen vår hadde leverandøren bare 15 kvadrat igjen av, og typen var gått ut av produksjon, så vi fikk kjøpe dem til 25 kr kvadraten. Bevisste valg og egeninnsats på tapetsering, maling, gulvlegging og flising (- bad) har gjort at vi har kunnet holdt et stramt budsjett hele veien. Budsjettsprekken til slutt var på under 2%, noe banken mente var uvanlig. (Noe av dette var også bevisst da vi f.eks. byttet ventilatorhetten med en bedre, byttet badekaret til en litt finere modell og andre små valg.) Et siste tips er å tenke garasje eller carport med en gang. Har man ikke råd til en enkel garasje, så tenkt carport. Det koster lite å legge til kostnader til materiell og arbeid når man først er i gang med å jobbe. Vi kjenner mange (inkl. oss selv i det forrige huset vi kjøpte) som tenker man skal få satt opp garasje innen 2-3 år. Svært sjelden skjer det så fort. Å få satt bilen under tak med en gang er gull verdt, og koster lite når man først er i gang. Vi pratet med en tømrer som ga et tilbud på 20.000 for dobbel, delvis tett carport med en liten bod. Nå benyttet vi oss ikke av hans firma til byggingen og det tilbudet vi fikk på huset vårt var inkl. garasjen så jeg husker ikke hvor mye den ble til slutt. Tenk også husbankfinansiering. Mange syns det er helt unødvendig i dag da renta er så lav, men Husbanken har mange gunstige ordninger og faktorer som gjør at vi valgte dette til slutt. Renta vil alltid gå opp og ned, men husbankrenta ligger alltid litt under det bankene kan tilby. Man kan få avdragsfrihet i 8 år og ganske lang fastrenteavtale. Å bygge var en slitsom prosess, spesielt fordi vi hadde et slikt stramt budsjett. Men til slutt kom vi ut med et bra romslig hus, ett mål tomt og en sluttsum på ca 2,1 millioner. (Tomta kosta like under 600.000).
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #13 Skrevet 11. februar 2010 Glemte å si at det som ga meg inspirasjon til vårt hus var plantegninger fra to svenske hus. Tok et par plantegninger jeg likte og kombinerte elementer og tegnet mitt eget hus. Leverte dette til teknisk tegner på et uavhengig arkitekt/prosjektlederkontor som deretter rentegnet og skaffet oss byggfirma og fast pris på husleveransen. Grunnen til at jeg liker svenske hus er at de er så romslig og "åpne". Syns det går vekk så mye areal i ganger og "kriker og kroker" på tradisjonelle norske hustegninger. Huset vårt er uten mye gangareal og bortkastete kvadratmeter
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #14 Skrevet 11. februar 2010 http://www.fiskarhedenvillan.se/vara_hus/1-plan/Briljanten/ Dette er et hus jeg liker veldig godt om man velger å ha alt på en flate. Kan nok med små grep gjøres om til fullstendig livsløpstandard. Liker veldig godt at foreldresoverommet har eget bad og walk in closet og ligger i egen del, mens barne/ungdomsavdelingen er samlet i en egen del med eget bad og liten stue. Man kan evt. sette inn en dør mellom disse to enheten og ekstra lydisjonalsjon så kan gutta øve el-gitar og trommer så mye de vil
Auri Skrevet 11. februar 2010 #15 Skrevet 11. februar 2010 Vi har løst dette ved å ha livsløpstandard i første etg. Dvs alle nødvendige rom + soverom til oss + et lite soverom på 9 kvadrat til minstemann (som kan bli kontor/gjesterom evt. større stue etter hvert). Vi har valgt å ha to små heller enn en stor stue. Stua i førsteetasje er "bare" 25 kvadratmeter, men stua på loftet er minst like stor så vi har 50 kvadrat delt på to. I tillegg har vi kjøkken/allrom på 22 kvadrat. Til daglig er kjøkkenet en favoritt og loftstua veldig populær blandt de to største barna. Oppe har vi i tillegg tre soverom à 10-11 kvadrat. (To små uinredete rom som er bod + et lite tiltenkt bad) Ikke så store, men smart innredet. Man kan fint på plass til både seng, pult og en krok med stol/saccosekk o.l. slik at man kan være med venner på rommet. Loftsstua er tiltenkt barna i stor grad. Huset skal også være barnas og de er selvfølgelig hjertelig velkommen i hele huset, men det å kunne dele seg opp ettersom barna nærmer seg tenårene (eldste er snart 12) har vært veldig vellykket. Det er stas for dem å føle at vi har laget et område spesielt for dem. Så loftstuen er på en måte deres arena. Vi har forresten også flat tomt. Grunnflaten på huset er 120 kvadrat med loft på ca. 70. Denne løsningen syntes jeg hørtes helt fantastisk ut Det er mange, mange år før det blir aktuelt for oss å evt. bygge hus selv, men det som har blitt sagt i denne tråden er skrevet bak øret
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 12. februar 2010 #16 Skrevet 12. februar 2010 Kjære gjest, tipsene dine er herved plassert i eget dokument. Tusen takk! Dette skal vi tenke nøye igjennom. Det er nok lurt å begynne tidlig med planleggingen, har hørt at alle endringer etter kontraktinngåelser blir DYRE. Jeg skal kikke på en del svenske løsninger; disse krikene, krokene og unødvendige karnappene synes jeg også er bortkastede penger og kvadratmeter. Jeg er HELT enig i at energieffektive, og komfortable/fleksible løsninger er langt viktigere å prioritere enn italienske fliser. Funskjonelt uten at det blir funkis, liker jeg godt. Da skal jeg tråle nettet etter svenske hus! Igjen; takk for tips og gode råd!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå