Gå til innhold

Knivar og kasseroller

Anbefalte innlegg

Skrevet

No er ønskelistene i ferd med å fyllast opp (det meste på Tilbords), men vi har ikkje lagt inn kasseroller og knivar. Har de nokre anbefalingar om gode merker?

Vi vil helst ha induksjonskasseroller, sidan vi skal bytte ut steikeomnen vår snart.

Og det treng ikkje å vere hos Tilbords :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
No er ønskelistene i ferd med å fyllast opp (det meste på Tilbords), men vi har ikkje lagt inn kasseroller og knivar. Har de nokre anbefalingar om gode merker?

Vi vil helst ha induksjonskasseroller, sidan vi skal bytte ut steikeomnen vår snart.

Og det treng ikkje å vere hos Tilbords :)

Dette er ikke overprisede kniver, men absolutt noen av de beste som er ute på markedet - nemlig Fiskars kjøkkenknivserie (den nyeste). Utrolig gode kniver med perfekt utformet skaft som gjør at man ikke får vondt i hånden om man jobber lenge med dem samt at om du f.eks får olje, vann e.l på hånden så glir ikke kniven. Bladet er av perfekt tykkelse, svært slitesterkt og kan lett slipes. Har jobbet som kokk på både Continental og Grand Hotel i Oslo og kan ikke tenke meg bedre kniver å jobbe med! Mange kjøper kniver av fancy merker som Victorinox, Rosendahl osv men de er absolutt ikke de beste selv om prisen er høy. Anbefaler deg uansett til å ta deg en liten tur rundt å sjekke, det er viktig at du finner kniver som ligger godt i din hånd samt at bladet er av god kvalitet (tjukke blad er f.eks noe herk å jobbe med pga de ofte blir sløve og trenger mer kraft for å få de gjennom kjøttet, grønnsakene osv).

Skrevet
Dette er ikke overprisede kniver, men absolutt noen av de beste som er ute på markedet - nemlig Fiskars kjøkkenknivserie (den nyeste). Utrolig gode kniver med perfekt utformet skaft som gjør at man ikke får vondt i hånden om man jobber lenge med dem samt at om du f.eks får olje, vann e.l på hånden så glir ikke kniven. Bladet er av perfekt tykkelse, svært slitesterkt og kan lett slipes. Har jobbet som kokk på både Continental og Grand Hotel i Oslo og kan ikke tenke meg bedre kniver å jobbe med! Mange kjøper kniver av fancy merker som Victorinox, Rosendahl osv men de er absolutt ikke de beste selv om prisen er høy. Anbefaler deg uansett til å ta deg en liten tur rundt å sjekke, det er viktig at du finner kniver som ligger godt i din hånd samt at bladet er av god kvalitet (tjukke blad er f.eks noe herk å jobbe med pga de ofte blir sløve og trenger mer kraft for å få de gjennom kjøttet, grønnsakene osv).

Fiskars har eg høyrd om ja, så dei skal eg sjekke ut! Tusen takk for godt svar :) Veit du kvar dei blir solgt?

Skrevet

Skeidar og Jernia, tidligere solget de dem på Christiania Glassmagasin men har ikke sett den serien der i det siste.

Skrevet
Skeidar og Jernia, tidligere solget de dem på Christiania Glassmagasin men har ikke sett den serien der i det siste.

Jeg anbefaler deg å prøve flere knivtyper og merker før du/dere bestemmer merke. Det er masse forskjellig der ute, og det som passer for den ene er ikke så gunstig for den andre.

Det du bør tenke på når du velger kniv er hvordan den ligger i hånden din og hvordan synes du tyngden og balansen i kniven er. Prøv gjerne kniver når du er på besøk hos venner og hør hvordan de er fornøyd med sine valg.

Ellers er det gjennomgående lurt å velge kniver som ligger litt høyere i pris enn de aller rimeligste. En god kokkekniv varer gjerne i 20-30 år hvis den stelles pent, så regn med at den bør koste litt. En kniv veldig mange er fornøyd med er den klassiske serien til Victorinox, den er relativt rimelig i innkjøp, holder skarpheten i eggen brukbart godt, er smidig og god å jobbe med og er lett å skjerpe. Ta utgangspunkt i denne når du skal ut "på knivjakt" og føl deg fram derfra.

Og husk også å få med på lista en skjerpestav i porselen, slik at du/dere kan vedlikeholde knivene og holde dem skarpe så lenge som mulig før de må slipes opp.

Skrevet
Dette er ikke overprisede kniver, men absolutt noen av de beste som er ute på markedet - nemlig Fiskars kjøkkenknivserie (den nyeste).

Jepp! Enig.... Gode kniver til grei pris... :jepp:

Skrevet

Christiania GlasMagasin fører mange typer kjeler og kasseroller som går til induksjon.

Personlig er jeg veldig fornøyd med mine stålkjeler, de er tykkbunnede og blir ikke varme i håndtakene, det er fra CG's eget merke.

Kniver, så er jeg veldig fan av victorinox. Global skal være så flott, men de passer ikke i mine hender. Fiskars er gode, husk å slipe! :)

uansett hvilken kniv du velger, er skjerping viktig. Og hvis du VET at du er typen til å slenge kniven i maskinen selv om det ikke er anbefalt, trenger du ikke kjøpe victorinox, da vil du bare bli skuffet over at håndtaket kan tørke ut og evt sprekke. Kjøp da heller en helstøpt kniv uten "løst" grep.

Gjest Knivselger
Skrevet

Anbefaler heller Victorinox eller Øyo enn Fiskars, mye bedre knvier til greie priser. Øyo billigere enn Victorinox ;)

Skrevet

Jeg (og min kjære) liker Global-knivene veldig godt:)De har meltallhåndtak som jeg liker - ikke fullt så glad i dem med tre. Men som med alle fine kniver må de behandles pent. Oppevar dem i knivblokk eller på knivmagnet og vask dem for hånd. Dyre, fine kniver er harde i metallet noe som gjør dem skarpe og gode og de holder lenge, men de da også vanskeligere å slipe enn en rimelig kniv i tynt og mykere metall. Så kanksje en idee å ønske seg sliper som passer til de knvivene dere ønsker dere?

Skrevet
Jeg (og min kjære) liker Global-knivene veldig godt:)De har meltallhåndtak som jeg liker - ikke fullt så glad i dem med tre. Men som med alle fine kniver må de behandles pent. Oppevar dem i knivblokk eller på knivmagnet og vask dem for hånd. Dyre, fine kniver er harde i metallet noe som gjør dem skarpe og gode og de holder lenge, men de da også vanskeligere å slipe enn en rimelig kniv i tynt og mykere metall. Så kanksje en idee å ønske seg sliper som passer til de knvivene dere ønsker dere?

Porselensstav anbefales - det passer til alle kniver av stål, uansett hardhet. Men det er ingen sliper, det er en skjerper. :jepp:

Skrevet

Vi har ønskeliste på Traktøren og det er der vi har valgt kaseroller.

Var vanskelig å bestemme seg, alle kaserollene de har virker gode, men vi bestemte oss for Eva Trio.

Skrevet

Vi er også på jakt etter gode kniver og kasseroller til å ønske oss i bryllupspresang.

Egentlig har vi det meste, men faktisk så er gode kniver og kasseroller en mangelvare så da blir det heller det ovenfor mye annet dill dall som vi egentlig ikke har bruk for.

Har landet på Victorinox kniver, noen som vet om det finnes knivblokk til denne? Hvor får vi kjøpt slike? Noen plass med ønskeliste?

Og kasseroller tror jeg faktisk at party serien til høyang polaris virker grei, også på induksjonsovn som vi har.

Noen ideer?

Skrevet

No har vi bestemt oss for Victorinox-knivar, for dei verka skikkelig skarpe ut, såg bra ut og kjentes gode ut :)

Vi kjem også til å gå for Høyang Polaris Party-serien :)

Skrevet
No har vi bestemt oss for Victorinox-knivar, for dei verka skikkelig skarpe ut, såg bra ut og kjentes gode ut :)

Vi kjem også til å gå for Høyang Polaris Party-serien :)

Har dere funnet noen plass å legge ut gjesteliste som har både har knivene og kasserollene?

Skrevet (endret)

Du kan legge ut på jernia.no (http://www.jernia.no/%C3%98nskelister)..vi fekk ei liste å skrive på i sjølve butikken, så no gjenstår det berre å søke opp produkta på jernia.no, og få lagt dei ut der...

(Jernia på Moa/Ålesund hadde i alle fall både knivane og kasserollane, så eg reknar med dei fleste butikkar har det?!)

Endret av silverdoe
Skrevet
Du kan legge ut på jernia.no (http://www.jernia.no/%C3%98nskelister)..vi fekk ei liste å skrive på i sjølve butikken, så no gjenstår det berre å søke opp produkta på jernia.no, og få lagt dei ut der...

(Jernia på Moa/Ålesund hadde i alle fall både knivane og kasserollane, så eg reknar med dei fleste butikkar har det?!)

Ah så de har de altså? Jeg har lett side opp og side ned på jernia nettsiden og fant kun 2 kasseroller i partyserien og ingen av knivene. Siden deres er ufattelig uoversiktlig og tung ..

Skal ha meg en tur på Moa og sjekke i Jernia butikken der. Takk for tipset! :klemmer:

Skrevet

Eg også syns Jernia sine sider var uoversiktlege..vanskeleg å finne produkta der, t.d. Eva Solo og sånn.. Skulle ønske vi fekk like god hjelp som på Tilbords på Kremmergården, der tok det ca 20 min, så hadde vi alt vi skulle på ønskelista :)

Men vi får håpe vi finn det meste av det vi vil ha der :) Lukke til! :)

Skrevet

Det var det samme som jeg fant, tror du fant noen fler kniver enn meg :fnise: Jammen ikke lett å nagivere seg frem på den siden. :snurt:

Takk for alle tips og linkene. Toppers! :klemmer:

Skrevet

jeg vil absolutt anbefale Victorinox og Jamie Olivers panne og gryte serie. Begge deler er faktastisk gode i bruk. Har rett og slett ikke kommet over noen andre av verken kniver eller kasseroller som er bedre enn disse :rødme:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...