Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2010 #1 Skrevet 9. februar 2010 Kalorier, krabohydrater, fiber, proteiner osv, jeg har hørt ordene, men er helt blank på hva det betyr.. Håper noen av dere flinke KGere kan hjelpe meg Jeg er egentlig veldig fornøyd med min kropp, men har naturligvis et par "feil" jeg vil prøve å ordne opp.. Spesielt nå som jeg har flyttet for meg selv, og bedre kan styre hva jeg putter i munnen, tror jeg jeg har en god mulighet for å endre mitt kosthold. Jeg er slank over det hele, trener sjelden eller aldri, men har et problem med magen. Den er ikke "fet" (det er ikke noe bløtt fett) men oppblåst? Som sagt, jeg har null erfaring innen dette, så dere får bære over med uttrykkene mine Om morgenen når jeg våkner er den fin og flat, og jeg vil gjerne spise slik at den holder seg slik! De fleste dager blir den rundere og rundere i løpet av dagen, og om kvelden er den en helt annen mage enn da jeg sto opp! Hva skyldes dette? Jeg har vel også en ganske dårlig fordøyelse. Går på do 1-2 ganger i uken. Vil gjerne "gjøre det mer"! Som sagt trener jeg sjelden, men beveger meg mye med rask gange og sykling. Hvilken mat bør man spise for å få mindre oppblåst mage, og gjerne bedre fordøyelse? Hva bør man unngå? Håper på noen hjelpsomme svar!!
Cognizance Skrevet 9. februar 2010 #2 Skrevet 9. februar 2010 Det at man driter kun 1-2 ganger i uka er grunn nok i seg selv for å ta dette opp med fastlegen. Her er det noe som ikke er som det skal være. Å trene sjeldent eller aldri er mer usunt enn å være feit.
tineline Skrevet 9. februar 2010 #3 Skrevet 9. februar 2010 Frukt er tingen for meg for å få magen til å fungere. Ellers blir jeg som deg. Jeg spiser minst tre frukt om dagen, i tillegg til masse grønnsaker, moderat med fiber og masse drikke. Dersom du allerede spiser mye fiber, må du ikke glemme å drikke mer vann; fiber bulker sammen avføringen i tarmen, og tilfører du ikke væske blir den hard. Ellers er biola vel verdt et forsøk. Jeg var hos en spesialist i gastromedisin, og han sa at biola løser de flestes mageproblemer. Alternativt kan du ta idoform-kapsler eller tabletter, som fås på apotek.
Wiggins Skrevet 10. februar 2010 #4 Skrevet 10. februar 2010 Kalorier, krabohydrater, fiber, proteiner osv, jeg har hørt ordene, men er helt blank på hva det betyr.. Håper noen av dere flinke KGere kan hjelpe meg Jeg er egentlig veldig fornøyd med min kropp, men har naturligvis et par "feil" jeg vil prøve å ordne opp.. Spesielt nå som jeg har flyttet for meg selv, og bedre kan styre hva jeg putter i munnen, tror jeg jeg har en god mulighet for å endre mitt kosthold. Jeg er slank over det hele, trener sjelden eller aldri, men har et problem med magen. Den er ikke "fet" (det er ikke noe bløtt fett) men oppblåst? Som sagt, jeg har null erfaring innen dette, så dere får bære over med uttrykkene mine Om morgenen når jeg våkner er den fin og flat, og jeg vil gjerne spise slik at den holder seg slik! De fleste dager blir den rundere og rundere i løpet av dagen, og om kvelden er den en helt annen mage enn da jeg sto opp! Hva skyldes dette? Jeg har vel også en ganske dårlig fordøyelse. Går på do 1-2 ganger i uken. Vil gjerne "gjøre det mer"! Som sagt trener jeg sjelden, men beveger meg mye med rask gange og sykling. Hvilken mat bør man spise for å få mindre oppblåst mage, og gjerne bedre fordøyelse? Hva bør man unngå? Håper på noen hjelpsomme svar!! At magen er flat om morgenen skyldes vanligvis at da har det gått 7-8 timer uten at du har fått i deg noe, hverken fast eller flytende, så væsken har blitt til urin, du må vel i hvertfall tisse om morgenen, og maten har kommet til endetarmen. Når du da spiser frokost blir den selvsagt ikke like flat. Hvis det ikke hadde vært for at du bare driter 1-2 ganger per uke så ville jeg sagt at du sannsynligvis ikke har noe problem. En del jenter har en vrangforestilling om at magen kan og skal være helt flat, for de aller aller fleste er den ikke det, selv om de er slanke og veltrente. Bare pust skikkelig inn, så vil magen gå utover. Det skyldes at lungene går nesten helt ned til bukseliningen. Noen har lagt seg til uvanen å holde magen inne mens de puster. Det kan gi spenninger og smerter i ryggen på sikt. Men at du har avføring bare 1-2 ganger per uke høres ikke bra ut. Som Cognizance sa så bør du ta deg en tur til legen. Får du i deg rikelig med fiber, eller blir det mye finkornet mat?
bergans Skrevet 10. februar 2010 #5 Skrevet 10. februar 2010 For det første, så er det bra at du nå tar ansvar for hva som skjer med kroppen din og hva du spiser. Jo mer du lærer om mat, fordøyelse og næringsstoffer, jo bedre. Du skal tross alt spise hele livet, så det å vite hva mat er og hva vi trenger i løpet av livet burde ha vært lært inn på barneskolen og vært en stor del av pensum. Bruk wikipedia eller andre i og for seg "nøytrale" nettsteder som kan forklare deg hva protein gjør, hva CHO er og hva slags fett vi trenger/bør unngå. Det blir for mye å prøve å ta et lynkurs på alt det her, men gjerne spør hvis det er spesifikke ting som er vanskelige å forstå Du får nok i deg alt for lite fordøyelig, og ikke minst ufordøyelig, fiber. Fiber er en klassifisering av karbohydrater (CHO) som vi må ha i visse mengder for at tarmene skal holdes friske, at bakteriene skal ha nok "føde", at peristalisis (rytmiske kontraksjoner av tarmen) skal opprettholdes og for at avføringen holdes myk. Fiber er CHO som kroppen din er avhengig av for å kunne fungere optimalt, og ca halvparten av ditt daglige kosthold bør bestå av CHO. Resten bør bestå av umettet fett (litt mettet fett er ok) og proteiner. Har du et mangelfullt kosthold så vil jeg anbefale en multivitamin (spesielt mtp jern, vit C, kalsium og vit D) kvar dag, og så gradvis forbedre kosten din. Gode fiberkilder er alt av frukt og grønt som har skallet på og som det er gjort lite med. Kutt ut det meste som er laget av kvitt kveitemjøl, sukkerprodukter, søppelmat, ferdigmat og fin pasta i det daglige. Bytt til grovbrød, helkornsprodukter, fullkornspasta, brun ris/villris, erter, kikerter, bønner, søtpotet, quinoa, havreprodukter, hele byggryn osv. Men - ta det gradvis, for tarmene dine er ikke vant til å jobbe med maten. Hvis du introduserer for mye fiber med en gang, så vil tarmen føles helt "overarbeidet" og produserer masse gass, samt at du vil føle deg oppblåst (men på enn annen måte enn ved forstoppelse). Mer forklaring på dette følger. Begynn derfor med å spise mer f&g (minst fem om dagen), og bytt ut grovbrødet eller pastaen i første omgang. Du vil merke at du vil fise ganske mye i startfasen, emn etter et par uker, når bakteriekoloniene har vokst litt, vendt seg til arbeidet og er mer effektive, så er vil det gi seg. Å hive innpå litt probiotika (biola, yakult, activia) er ikke så dumt. Og begynn å bevege deg masse/trene, hvis det ikke allerde er en del av livsstilen din. De aller, aller fleste av oss vil oppleve oppblåst mage, romlende tarmer og en god del vind de to-tre første ukene. Dette er i hovedsak grunnet det ufordøyelige fiberet som når tykktarmen. I begynnelsen så er bakteriekoloniene litt lave i antall og ofte ikke i de rette proporsjoner ift kvarandre, og de sliter dermed med effektiviteten når masse fiber kommer gående. Men, de blir mye mer effektive etter noen få uker, spesielt hvis man supplerer med probiotika av noe slag. Derfor er det stort sett en forbigående "oppgradering" i tarmene, før kroppen har vendt seg til den nye arbeidsmengden. Likevel så er denne perioden ofte nok til at folk ikke gidder å spise gode fiberkilder, og går tilbake til hveteboller og coco pops.....noe som er dønn idiotisk. I tykktarmen er det propp fullt av bakterier, som ikke bidrar til næringsopptak, men som fermenterer og bulker avføringsmassen. Dette er en uhyre viktig prosess, og for lave inntak av ufordøyelig fiber er direkte lenket til de økte forkomstene av mage-tarmkreft i vestlige samfunn. De fleste av oss har avføring en-to ganger om dagen, og en sunn dose med bajs skal ikke lukte så ille. Går det ikke over med probiotika og litt tid, samt at avføringen din ikke blir regelmessig og myk, så ville jeg ha vurdert matintoleranser o.l. og fått dette sjekket.
Chanel.No5 Skrevet 10. februar 2010 #6 Skrevet 10. februar 2010 Skriv opp hva du spiser en normal dag, kanskje lettere å forstå evt. hvorfor du blir så oppblåst da. Her er noen små tips for inntak av mat ihvertfall: - Tygg maten ordentlig. - La maten få tid til å fordøyes. Ikke tren eller gjør noe aktivt like etter at du har spist. - Ha et rolig og avslappende måltid og hvil på sofaen i noen minutter etterpå. - Ikke ta smertestillende på tom mage. - Sliter du med dårlig fordøyelse så prøv om tablett mot for mye magesyre kan hjelpe. - Spis sakte.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #7 Skrevet 11. februar 2010 Tusen takk for mange hjelpsomme svar! På en vanlig dag spise jeg frokostblanding til frokost. Kanskje jeg skal bytte ut min coco pops (avslørt...) med noe mer "havrete"? Har prøvd dette tidligere men syns ikke disse sunne variantene smaker noe godt... Men skal prøve en gang til Har med en del frukt på skolen som jeg prøver å spise som mellommåltid i stedet for å kjøpe meg sjokolade o.l. Og det funker ganske bra! Så det skal jeg fortsette med Pleier også å spise to skiver med makrell i tomat i løpet av skoledagen, men skal bytte ut brødet med et grovere Til middag spiser jeg egentlig alt vi har i hus. Nå som jeg er student går det mye i potetstappe, makaroni osv. Trenger litt hjelp til riktige middagstips som er enkle og ikke koster allverdens Dette er vel det jeg spiser i løpet av en dag. Hvis jeg har noe mer tilgjengelig putter jeg det i munnen, men i og med at jeg nå bor for meg selv er det sjelden vi har noe liggende. Kjøper meg en sjelden gang en sjokolade, men prøver å holde det til helgene. Noen forslag til noe sunt "snadder" man kan kose seg med om kveldene? Liker å putte noe i munnen mens jeg leser/ser på tv osv. Igjen tusen takk for hjelp!
Gjest Bond Skrevet 15. februar 2010 #8 Skrevet 15. februar 2010 Tråden er ryddet iht KGs regler. Bond, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå