linel Skrevet 9. februar 2010 #1 Skrevet 9. februar 2010 (endret) Hei! Har vært i ketose et par dager nå, men skal jo være det en goood stund til! Kan man spise hamburgere (uten brød selvsagt, bare stekt hamburger)uten å bli slått ut av ketose? Og leste et sted at "lettere wienerpølser" er ok.....? Og hva med Idun ketchup uten sukker, (i små mengder) er det OK? Håper noen kan svare! Har lest på lavkarbo.no og sånn, men finner ikke alltid det man leter etter! Endret 9. februar 2010 av linel
Chanel.No5 Skrevet 9. februar 2010 #2 Skrevet 9. februar 2010 Funnet litt info, håper det er til hjelp: http://www.lommelegen.no/375619/ketose-og-slanking http://www.ketolyse.no/?group=1443&sub...44&art=2002 http://ketose.no/ketose/ketose-og-lavkarbo/ketose.html
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #3 Skrevet 10. februar 2010 Så lenge hamburgerene ikke er altfor utspedd går de helt greit Jo mer kjøtt, jo bedre! Pølser med mye karber bør du holde deg unna. (de aller fleste inneholder rundt 5/6 og inneholder mye potetmel og div andre man ikke vil ha i ketose) Litt Idun ketchup uten sukker kan du fint ta litt av. Husk å telle alle karbohydrater du får i deg og hold deg på rundt 15 kh per dag! Anbefaler deg å melde deg inn på lavkarbo, mange som kan hjelpe deg der!
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #4 Skrevet 10. februar 2010 Det er veldig individuelt. Noen kan spise et ganske høyt antall karbohydrater pr dag uten å gå ut av ketose, mens andre tippes ut av ketose av den minste ting. Prøv deg frem! Forøvrig, angående "lette" wienderpølser: Du skal IKKE unngå fett på ketose. Tvert i mot. Når du ikke får i deg næring fra karbohydrater, er energien du trenger nødt til å komme fra fett (det er det gunstigste og mest naturlige for kroppen også), så pøs på med fett! Både mettet og umettet. Glem mytene om at mettet fett er farlig; den er basert på foreldede forskningsresultater og pushet frem at næringsmiddelindustrien. Det eneste fettet du bør unngå er det som er i margarin og andre "halvherdede" (for å bruke et lettforståelig utrykk) fettkilder. Det fettet er farlig! (Margarin er faktisk forbudt i enkelte land pga dette).
bergans Skrevet 10. februar 2010 #5 Skrevet 10. februar 2010 (endret) Det er veldig individuelt. Noen kan spise et ganske høyt antall karbohydrater pr dag uten å gå ut av ketose, mens andre tippes ut av ketose av den minste ting. Prøv deg frem! Forøvrig, angående "lette" wienderpølser: Du skal IKKE unngå fett på ketose. Tvert i mot. Når du ikke får i deg næring fra karbohydrater, er energien du trenger nødt til å komme fra fett (det er det gunstigste og mest naturlige for kroppen også), så pøs på med fett! Både mettet og umettet. Glem mytene om at mettet fett er farlig; den er basert på foreldede forskningsresultater og pushet frem at næringsmiddelindustrien. Det eneste fettet du bør unngå er det som er i margarin og andre "halvherdede" (for å bruke et lettforståelig utrykk) fettkilder. Det fettet er farlig! (Margarin er faktisk forbudt i enkelte land pga dette). Min utheving: Er du såpass bastant i uttalelsene så bør du backe dette opp med valid, reproduserbar, generaliserbar og UAVHENGIG (dvs objektiv) forskning. Ikke noe bør komme fra magasiner, ymse bøker av x forfatter (Gillian Mckeith og Atkins er like seriøse som Se&Hør er et leksikon), eller nettsteder hvor målet er å fremme en livsstil/diett/produkt/filosofi. Lavkarbo er en hype som spesielt kvinner omfavner med stooooore armer og forkynner videre.....virker som om dette er løsningen på ethvert problem. Denne "ideologien" har snev av å inkorporere halvt fornuftig tanker til tider, men det drukner stort sett i en fanatisk oppfatning av at mennesket ikke trener CHO. Og det kunne ikke ha vært mer tull. Tenkte jeg skulle lage egen tråd om dette, slik at ikke dette blir OT som kupper denne tråden. Endret 10. februar 2010 av bergans
Gjest Gjest_Mari_* Skrevet 10. februar 2010 #6 Skrevet 10. februar 2010 Min utheving: Er du såpass bastant i uttalelsene så bør du backe dette opp med valid, reproduserbar, generaliserbar og UAVHENGIG (dvs objektiv) forskning. Ikke noe bør komme fra magasiner, ymse bøker av x forfatter (Gillian Mckeith og Atkins er like seriøse som Se&Hør er et leksikon), eller nettsteder hvor målet er å fremme en livsstil/diett/produkt/filosofi. Lavkarbo er en hype som spesielt kvinner omfavner med stooooore armer og forkynner videre.....virker som om dette er løsningen på ethvert problem. Denne "ideologien" har snev av å inkorporere halvt fornuftig tanker til tider, men det drukner stort sett i en fanatisk oppfatning av at mennesket ikke trener CHO. Og det kunne ikke ha vært mer tull. Tenkte jeg skulle lage egen tråd om dette, slik at ikke dette blir OT som kupper denne tråden. Hihi, skulle tro du fikk betalt av statens næringsmiddeltilsyn å forsøke å stanse fremmarsjen av lavkarbo, så fanatisk som du er i misjoneringen din for korn og melk. Indotriktenert til tusen, tipper jeg? Og litt redd for å tenke i nye baner sikkert? Vel, dessverre for deg er nok lavkarbo kommet for å bli - eller kanskje jeg burde heller si, lavkarbo har kommet TILBAKE igjen. For før jordbruket var det nettopp lavkarbohydrat-kosthold menneskene levde av, i flere titalls tusen år. Kanskje folk begynner å bli lei overvekten, kreften, diabetesen og de andre problemene et "vanlig, norsk kosthold" gir dem.
bergans Skrevet 10. februar 2010 #7 Skrevet 10. februar 2010 (endret) Hihi, skulle tro du fikk betalt av statens næringsmiddeltilsyn å forsøke å stanse fremmarsjen av lavkarbo, så fanatisk som du er i misjoneringen din for korn og melk. Indotriktenert til tusen, tipper jeg? Og litt redd for å tenke i nye baner sikkert? Vel, dessverre for deg er nok lavkarbo kommet for å bli - eller kanskje jeg burde heller si, lavkarbo har kommet TILBAKE igjen. For før jordbruket var det nettopp lavkarbohydrat-kosthold menneskene levde av, i flere titalls tusen år. Kanskje folk begynner å bli lei overvekten, kreften, diabetesen og de andre problemene et "vanlig, norsk kosthold" gir dem. (Fnis).....og jeg er forresten kanon laktoseintolerant. Måtte si nei til Tine gitt, søren klype altså! Kunne ikke ha brydd meg mindre om hva SE mener eller Råd for x anbefaler. Men vil virkelig anbefale et noen år på universitet innen idrett, fysiologi, ernæring - you pick one! Dette med lavkarbo, Atkins o.l.er var eksamensspørsmål i fjor til oss. Ca 100 artikler (alle publisert i renommerte journaler) måtte brukes som lesestoff. Vi måtte argumentere for, mot, på siden, hva skjer videre osv osv. Ethvert vitenskapelig studium med respekt for seg selv gir ikke studenter noe svar, men lærer deg å se på hva som finnes av info, hva er uomtvistelig, hvem hevder hva, hvilke studier er mest valide, hvilke hull og svakheter må man alltid ta i betraktning osv osv. Og det som ca 200 000 år med menneskehistorie har vist oss er at ekstremer funker aldri for mange på lang sikt. Du finner alltid unntak. Og det vil alltid være fanatikere innen enhver retning. At noen frivillig vil gå inn i en ketotisk acidose med overlegg er noe ingen forsker har kunnet svare på. Men venter fortsatt spent! Problemet er ikke CHO, men kvaliteten på CHO, og mengden. Og du glemmer den aller, aller, aller største dødaren mtp på utvikling av livsstilsykdommer: fysisk aktivitet. Dvs mangelen på den. Unasett hvilken kostholdsfilosofi du velger, så forandrer den ikke denne faktoren. Men for all del, hvis du har lyst til å kun leve på fett og proteiner så kjør på. Så kan vi treffes på fjelltur, og se hvordan høydemeterne føles Venter fortsatt på disse kildene..... Endret 10. februar 2010 av bergans
Gjest Elfrida Skrevet 10. februar 2010 #8 Skrevet 10. februar 2010 At noen frivillig vil gå inn i en ketotisk acidose med overlegg er noe ingen forsker har kunnet svare på. Men venter fortsatt spent!Nå er vel kostholdsindusert ketose noe annet enn ketoacidose. Den kostholdsinduserte ketosen brukes blant annet som en alternativ behandling for barn med epilepsi som ikke tåler andre epilepsimedisiner, med god effekt. De kan gå på slik diett i årevis, og hvis det er greit for småunger ser jeg ikke helt at det kan være så farlig for voksne som ønsker å gå ned noen kilo.
bergans Skrevet 10. februar 2010 #9 Skrevet 10. februar 2010 Nå er vel kostholdsindusert ketose noe annet enn ketoacidose. Den kostholdsinduserte ketosen brukes blant annet som en alternativ behandling for barn med epilepsi som ikke tåler andre epilepsimedisiner, med god effekt. De kan gå på slik diett i årevis, og hvis det er greit for småunger ser jeg ikke helt at det kan være så farlig for voksne som ønsker å gå ned noen kilo. Jeg synes det blir helt feil å trekke inn en så alvorlig tilstand som intractable/refractory epilepsy i en "slankedebatt". Og jeg trro ikek at noen vil hevde at å leve med ekstreme kostholdsrestriksjoner og en svært alvorlig lidelse er å betrakte som optimalt. Den ketogene dietten som ble utviklet for epileptiske er dessuten noe helt annet enn en lavkarbo-fase. The classic ketogenic diet, developed at Johns Hopkins, contains fats in a 4:1 ratio to carbohydrates. The amount of protein is regulated also so that ;90% of calories are derived from fat. Mild gastrointestinal symptoms were common when reported,16,21,22 occurring in one third to one half of treated children. Other adverse effects, such as kidney stones and metabolic abnormalities, occurred in ,5% of children when reported.15,23 Vining et al24 systematically reported adverse events in 51 patients. Complications consisted of lethargy, acidosis, constipation, vomiting, and an increased number of infections. Kilde: PEDIATRICS Vol. 105 No. 4 April 2000, p. e46
Gjest Elfrida Skrevet 11. februar 2010 #10 Skrevet 11. februar 2010 Jeg synes det blir helt feil å trekke inn en så alvorlig tilstand som intractable/refractory epilepsy i en "slankedebatt". Og jeg trro ikek at noen vil hevde at å leve med ekstreme kostholdsrestriksjoner og en svært alvorlig lidelse er å betrakte som optimalt. Den ketogene dietten som ble utviklet for epileptiske er dessuten noe helt annet enn en lavkarbo-fase.Men bivirkningene ser i hvert fall ikke ut til å være noe å snakke om - sett i forhold til å leve med fedme over tid. Det er blant annet derfor jeg ikke helt ser hvorfor det er så farlig å kutte ut det meste av karbohydrater for en periode. Fedme er også en alvorlig tilstand, som kan ha store konsekvenser for helsa. Og som du sikkert veit er det utrolig vanskelig å gå ned i vekt permanent, folk får det rett og slett ikke til. Derfor skjønner jeg godt at folk prøver dette, og jeg ser ikke helt faren. Hvis man ligger på rundt 20 karbohydrater om dagen kan man faktisk spise mer grønnsaker enn '5 om dagen' tilsier f.eks. Innen forskning er det ikke lett å være en som går mot strømmen og hevder en del av disse tingene som lavkarbotilhengere sier, man får ikke penger, man får ikke publisere, det er useriøse aktører ute og går etc. Det er ikke gjort uendeligheter med forskning på lavkarbokosthold, men man kan ikke avvise det på grunn av det alene, når mange mennesker har gode erfaringer med det.
Wiggins Skrevet 11. februar 2010 #11 Skrevet 11. februar 2010 Men bivirkningene ser i hvert fall ikke ut til å være noe å snakke om - sett i forhold til å leve med fedme over tid. Det er blant annet derfor jeg ikke helt ser hvorfor det er så farlig å kutte ut det meste av karbohydrater for en periode. Fedme er også en alvorlig tilstand, som kan ha store konsekvenser for helsa. Og som du sikkert veit er det utrolig vanskelig å gå ned i vekt permanent, folk får det rett og slett ikke til. Derfor skjønner jeg godt at folk prøver dette, og jeg ser ikke helt faren. Hvis man ligger på rundt 20 karbohydrater om dagen kan man faktisk spise mer grønnsaker enn '5 om dagen' tilsier f.eks. Innen forskning er det ikke lett å være en som går mot strømmen og hevder en del av disse tingene som lavkarbotilhengere sier, man får ikke penger, man får ikke publisere, det er useriøse aktører ute og går etc. Det er ikke gjort uendeligheter med forskning på lavkarbokosthold, men man kan ikke avvise det på grunn av det alene, når mange mennesker har gode erfaringer med det. Det at mennesker har et glykogenlager, i hvertfall de av oss som får i oss passelig med karbohydrater, synes jeg er bevis godt nok på at vi er skapt for å få i oss en del karbohydarter. Glykogenlageret er høyoktanenergilageret vårt, uten det må energien komme fra fett. Fettforbrenning kan kun skje aerobt, og derfor klarer vi ikke å gjøre ting med høy intensitet hvis glykogenlageret er tomt. Vitenskapelig metode i seg selv er det beste verktøyet vi har for å få stadig sikrere og bedre viten. Så kommer selvsagt menneskelig svakheter inn i bildet og skaper prestisjekamper, men det er ikke vitenskapelig metode sin skyld. Jeg har ennå til gode å se en større vitenskapelig studie som viser at ketose er en naturlig og sunn tilstand for mennesker framfor å ha fullt glykogenlager som normaltilstand.
Gjest Elfrida Skrevet 11. februar 2010 #12 Skrevet 11. februar 2010 Jeg har ennå til gode å se en større vitenskapelig studie som viser at ketose er en naturlig og sunn tilstand for mennesker framfor å ha fullt glykogenlager som normaltilstand.Jeg sier ikke at det er en naturlig tilstand, men at det kanskje er en løsning for enkelte som sliter med fedme. For fedme er i hvert fall ikke en sunn tilstand.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #13 Skrevet 11. februar 2010 Bergans - you kick ass! Så bra at noen tar til motmæle mot denne karbohydrat-skrekken:) Vi trenger karbohydrater, men vi kan velge den gode typen og i passelige mengder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå