Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2010 #1 Skrevet 9. februar 2010 Læreren til min datter fant i dag en pakke sigaretter og ei flaske uåpnet øl og hun er derfor utvist. Men min datter hverken drikker eller røyker og hun sier selv at det ikke er hennes også. Hun er bare hjemme og er aldri ute så derfor vet jeg det. Har ringt skola, men der får jeg bare til svar at hun ble tatt på fersken siden det lå i sekken. Det er en del som mobberen henne i klassen så jeg mistenker at noen av dem kan ha gjort det. Men hvordan kan jeg løse dette? Hun er utvist i tre dager og måtte gå mitt i prøven i dag og fikk ikke gjort den ferdig så hun får nok stryk der. Er det noe å gjøre?
Gjest navnelapp Skrevet 9. februar 2010 #2 Skrevet 9. februar 2010 Kor gammal er datra di? Vidare framover så må ho jo berre ta den utvisinga så lenge det ikkje er råd å bevise at andre har lagt det der. Ho kan sjølv spørje rundt, og høyre om nokon har sett folk legge noko i sekken hennar, men ho vil vel kanskje stå sterkare om ho berre let det ligge, og passar betre på sekken sin og tinga sine. Eg meiner ikkje at ho skal la mobbarane vinne, men det er noko med å stå rakrygga og ikkje grave og lage bråk om ting. Ho vinn på ein måte over dei ved å la det ligge, og heve seg over det, syns eg.
Gjest nobilian Skrevet 9. februar 2010 #3 Skrevet 9. februar 2010 (endret) Læreren til min datter fant i dag en pakke sigaretter og ei flaske uåpnet øl og hun er derfor utvist. Men min datter hverken drikker eller røyker og hun sier selv at det ikke er hennes også. Hun er bare hjemme og er aldri ute så derfor vet jeg det. Har ringt skola, men der får jeg bare til svar at hun ble tatt på fersken siden det lå i sekken. Det er en del som mobberen henne i klassen så jeg mistenker at noen av dem kan ha gjort det. Men hvordan kan jeg løse dette? Hun er utvist i tre dager og måtte gå mitt i prøven i dag og fikk ikke gjort den ferdig så hun får nok stryk der. Er det noe å gjøre? *** Det er dessverre ikke mulig for deg å vite om din datter røyker eller drikker, all den tid du ikke tilbringer alle døgnets timer sammen med henne. At skolen har valgt å utvise henne, betyr at den som snakket med din datter ikke trodde på hennes versjon. Det er selvsagt en mulighet at læreren har feilvurdert, men vedkommede må ihvertfall ha ment at din datter er istand til å lyve om det. Kanskje gjør hun det. Hvis du er så sikker som du synes, er det ikke noe i veien for å ringe skolen igjen og be om at du og din datter får komme dit så du kan få høre det eksakte hendelsesforløpet. Antar de tar seg tid til det når det gjelder en utvisningssak. Forresten lurer jeg på hva det var som gjorde at læreren lette i sekken i det hele tatt? Hvis h*n hadde fått et tips, kan det jo fort være den skyldige som har tipset, ergo er dere et skritt nærmere en løsning. Endret 9. februar 2010 av nobilian
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2010 #4 Skrevet 9. februar 2010 Hun er 16 år. Nei, hadde det kun vært utvisning så kunne ma jo kanskje bare la det ligge da hun alt har lite fravær, men det er to prøver hun nå ikke får lov å ta på grunn av utvisningen og det synes jeg er litt surt når hun at på til blir lurt av andre.
Gjest navnelapp Skrevet 9. februar 2010 #5 Skrevet 9. februar 2010 Det kjem vel fleire sjansar og fleire prøver.
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2010 #6 Skrevet 9. februar 2010 *** Det er dessverre ikke mulig for deg å vite om din datter røyker eller drikker, all den tid du ikke tilbringer alle døgnets timer sammen med henne. Jo, det er det i noen tilfeller. Min datter blir mobbet, hun har ingen venner og hun kommer rett hjem og der sitter hun til hun går på skolen dagen etter. Eneste timene jeg ikke ser henne er når hun er på skolen. Og hvem skulle hun egentlig drikke med? Hadde hun sittet hjemme å drukket hadde jeg nok visst det, og hvem skulle hun fått det fra? Som sagt, venner har hun ikke. Og røyk har jeg aldri luktet av henne heller og hun har en viss mening om både røyk og drikke. Så jeg velger å si at jeg vet. Forresten lurer jeg på hva det var som gjorde at læreren lette i sekken i det hele tatt? Hvis h*n hadde fått et tips, kan det jo fort være den skyldige som har tipset, ergo er dere et skritt nærmere en løsning. Det var en elev som kom bort i sekken hennes og da datt en del av innholdet ut, blant annet ølflaska og da tok læreren en nermere titt og fant også sigarettpakken.
Gjest Gjest_zellica_* Skrevet 9. februar 2010 #7 Skrevet 9. februar 2010 Ring fylkesmannen. Legg fram saken, og be om å få noen gode råd. Ikke la dette ligge. Hvis saken er slik du fremstiller den, er det et grovt overtramp overfor jenta di, som ikke skal gå upåaktet hen.
Gjest .... Skrevet 9. februar 2010 #8 Skrevet 9. februar 2010 Det er faktisk ikke så mye du kan gjøre, du kan jo ringe rundt til alle i klassen hennes for å høre om de har sett noe. Men det KAN gjøre det verre på skolen. (med tanke på medelever). Du kan ordne møte med skolen. Men det er faktisk lite du kan gjøre så lenge du ikke kan komme trekkende med bevis/vitner. Hun må nok bare passe bedre på sakene sine, slik at ikke slik skal skje igjen! Jeg vet hvordan det er å få skylden i noe man ikke har gjort når jeg gikk på skolen(flere ganger, jeg var en lett syndebukk/mobbeoffer, den ene gangen gikk det ut over mobberen selv fordi det var vitner tilstede.), jeg fikk endel dritt slengt etter meg, men man må bare gå med hodet høyt hevet. For er man uskyldig vet man det selv.
Gjest Glør Skrevet 9. februar 2010 #9 Skrevet 9. februar 2010 Jeg hadde kontaktet lærer/rektor og protestert på utvisningen. Så lenge sekken ikke har vært låst inne kan hvem som helst ha puttet det der, og da er hun ikke tatt på fersk gjerning. Dermed blir utvisning en alt for hard straff, for noe så usikkert. Hvis skolen forventer at alle skal ha full kontroll på sekken sin må de også sørge for mulighet til å låse den inn.
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2010 #10 Skrevet 9. februar 2010 Sekken blir låst inne i klasserommet i friminuttet så jeg vil ikke si at det er datterens sin feil egentlig. Men ser visst ut som noen kanskje glemte å låse denne gangen. Forresten, det går ikke an å ta fingeravtrykk av flaska eller sigarettene (om skola fortsatt har det) eller blir det for ekstremt. Men oss vanlige har vel kanskje ikke tilgang til slikt, eller?
Gjest nobilian Skrevet 9. februar 2010 #11 Skrevet 9. februar 2010 Ring fylkesmannen. Legg fram saken, og be om å få noen gode råd. Ikke la dette ligge. Hvis saken er slik du fremstiller den, er det et grovt overtramp overfor jenta di, som ikke skal gå upåaktet hen. *** Ja, eller statsministeren? Nei, du kan ringe og få snakke med den læreren som var i situasjonen. Hvis du ikke er tilfreds med det du får høre, kan du ringe rektor/inspektør og be om et oppklaringsmøte. Involver om så sosiallærer. Fylkesmannen? Alvorlig talt, fylkesmannen er det alternativet man har når man har prøvd de andre. Greit at jenta skal behandles rettferdig, men man løper ikke til topps før man har forsøkt de andre mulighetene (ja, jeg vet TS har ringt skolen, men det er ikke sagt noe om hvem hun snakket med eller hva TS ba om). "Hvis saken er som du framstiller den.."? Du skjønner at TS ikke kan bevise noe som helst, og at læreren som SÅ sakene vil bli hørt fremfor TS som VET(?) at hennes barn ikke gjør sånt? Reality check, please.
El Capitan Skrevet 9. februar 2010 #12 Skrevet 9. februar 2010 Jeg hadde tatt det som 3 dagers skolefri, med ett smil rundt munnen. Det er veldig lite sannsynlig at dette kommer til å påvirke framtiden hennes uansett.
Gjest Gjest_zellica_* Skrevet 9. februar 2010 #13 Skrevet 9. februar 2010 *** Ja, eller statsministeren? Nei, du kan ringe og få snakke med den læreren som var i situasjonen. Hvis du ikke er tilfreds med det du får høre, kan du ringe rektor/inspektør og be om et oppklaringsmøte. Involver om så sosiallærer. Fylkesmannen? Alvorlig talt, fylkesmannen er det alternativet man har når man har prøvd de andre. Greit at jenta skal behandles rettferdig, men man løper ikke til topps før man har forsøkt de andre mulighetene (ja, jeg vet TS har ringt skolen, men det er ikke sagt noe om hvem hun snakket med eller hva TS ba om). "Hvis saken er som du framstiller den.."? Du skjønner at TS ikke kan bevise noe som helst, og at læreren som SÅ sakene vil bli hørt fremfor TS som VET(?) at hennes barn ikke gjør sånt? Reality check, please. At du ville ha valgt å angripe saken på en annen måte, er ditt valg, men ikke rakk ned på andre som velger en annen løsning. Fylkesmannen er et helt greit sted å ta opp slike saker. Der kan man få gode tips, og man kan diskutere saken på et generelt grunnlag, få tips på et generelt grunnlag, og tips til hvordan å videre ta saken. Fylkesmannen er ikke bare for saker hvor man ikke når fram hos andre instanser. De ansatte hos Fylkesmannen bidrar gjerne med råd i slike saker, og de er nøytrale slik at man får nøytral informasjon/råd. Å videre gå til lærer, rektor etc, vil sannsynligvis ikke ha noen hensikt, da de allerede har tatt standpunkt i saken, siden jenta faktisk er blitt utvist, og det er rektor som iverksetter slike vedtak. Om mor har tatt denne telefonen enda skriver hun ikke, men det får man nesten regne med at hun har gjort. For jenta er det kjempeviktig at saken blir oppklart, da hun ellers kan gå 2.5 år i møte stemplet som en "problemungdom" Hadde dette vært mitt barn, hadde jeg søkt informasjon der man best kan finne den, feks fylkesmannen, for så å ta saken videre til de rette instanser, som for denne saken antagelig vil være skolesjefen i kommunen. Jeg ville ikke ha latt saken ligge. Til TS: Ved å nøste videre i saken, kan du kanskje få noen til å fortelle hva som er skjedd. Da mitt barn ble beskyldt for mobbing, og jeg visste med 100% sikkerhet at det ikke var sant, startet jeg med å kontakte inspektør, for så å ta saken videre med kontaktlærer. Jeg allierte meg med en annen forelder, hvis barn også var beskyldt for den samme mobbingen, og etter felles arbeid viste det seg at beskyldningene var helt feil, og at barna uforskyldt var dratt inn i en konflikt mellom to andre barn, hvorpå resultatet var beskyldninger om mobbing. Hadde jeg ikke tatt tak i saken, hadde mitt barn nå gått rundt med stempelet mobber. For lærer var nemmlig ikke villig til å se at saken kunne ha en annen siden, enn den h*n ble først presentert.
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2010 #14 Skrevet 9. februar 2010 Jeg hadde kontaktet rektor, og bedt om et møte med rektor og læreren. Dersom din datter røyker og drikker øl på skolen, så er det grunn til bekymring - og dersom noen lurer sånt oppi sekken hennes - er det minst like stor grunn til bekymring. I rettsvesenet er det noe som heter at manglende bevis skal komme tiltalte tilgode (eller noe sånt), og denne saken stinker jo... Er læreren klar over hvordan eleven har det? Jeg tror det er en del forhastede slutninger her. Forøvrig kan det ha mye å si, og jeg synes det er FEIL å skulle gi mobberen seieren dersom dette er mobbing.
Gjest fisk Skrevet 10. februar 2010 #15 Skrevet 10. februar 2010 Jeg ville ringt og bedt om et møte med lærer og rektor og lagt fram saken slik du har forstått den. Dersom jenta di sin verson er sann synes jeg det er et grovt overtramt at hun blir utvist. Om dere ikke når fram og "vinner" får du i alle fall sagt i fra og belyst saken. Og det er kjempeviktig.
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #16 Skrevet 10. februar 2010 Hun er bare hjemme og er aldri ute så derfor vet jeg det. Hadde vært mer bekymret for dette, for å si det sånn..
Gjest Gjest_Jonas_* Skrevet 10. februar 2010 #17 Skrevet 10. februar 2010 Hadde vært mer bekymret for dette, for å si det sånn.. Kan jo faktisk ha med hverandre å gjøre. Kanskje dette er et stille rop om å bli sett og bli behandlet litt som en voksen og ikke som et barn?
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #18 Skrevet 10. februar 2010 Ærlig talt, her var det mye rare svar! TS, IKKE la denne saken ligge! Om datteren din opplever slike problemer på skolen, må det settes en stopper for, NÅ. Hun har det sannsynligvis helt forferdelig med seg selv, tro meg, jeg har vært utsatt for noe lignende selv. Ta kontakt med lærer og rektor, og forlang et møte. Jeg regner med at mobbeproblematikken har vært tatt opp før? Går hun på ungdomsskolen, eller vgs? Snakk også med datteren din, finn ut hvordan hun virkelig har det. Tenk på muligheten for å eventuelt søke seg vekk til en skole som ikke alle mobberne skal gå på, slik at hun får muligheten til en ny start. Det er også viktig at denne saken blir ryddet opp i, for hun vil få et stempel på seg blant lærerne, og dette kan følge videre til vgs (da jeg begynte på vgs ble jeg kontaktet av miljøarbeideren første uken fordi hun hadde fått vite om meg fra ungdomsskolen). Men det aller viktigste oppe i dette her er din datters trivsel og helse, man skal ikke overse at et barn blir mobbet. Man skal ikke si "det er ikke noe å bry seg om". Man skal ikke si at det sikkert blir bedre. For det gjør ikke det før man kommer seg unna, eller at noe forandres. Og det må du som forelder hjelpe til med!
Gjest fisk Skrevet 10. februar 2010 #19 Skrevet 10. februar 2010 Ærlig talt, her var det mye rare svar! TS, IKKE la denne saken ligge! Om datteren din opplever slike problemer på skolen, må det settes en stopper for, NÅ. Hun har det sannsynligvis helt forferdelig med seg selv, tro meg, jeg har vært utsatt for noe lignende selv. Ta kontakt med lærer og rektor, og forlang et møte. Jeg regner med at mobbeproblematikken har vært tatt opp før? Går hun på ungdomsskolen, eller vgs? Snakk også med datteren din, finn ut hvordan hun virkelig har det. Tenk på muligheten for å eventuelt søke seg vekk til en skole som ikke alle mobberne skal gå på, slik at hun får muligheten til en ny start. Det er også viktig at denne saken blir ryddet opp i, for hun vil få et stempel på seg blant lærerne, og dette kan følge videre til vgs (da jeg begynte på vgs ble jeg kontaktet av miljøarbeideren første uken fordi hun hadde fått vite om meg fra ungdomsskolen). Men det aller viktigste oppe i dette her er din datters trivsel og helse, man skal ikke overse at et barn blir mobbet. Man skal ikke si "det er ikke noe å bry seg om". Man skal ikke si at det sikkert blir bedre. For det gjør ikke det før man kommer seg unna, eller at noe forandres. Og det må du som forelder hjelpe til med! Veldig enig!
litle_my Skrevet 10. februar 2010 #20 Skrevet 10. februar 2010 Ta kontakt med lærer og rektor, og forlang et møte. Og sørg for all del for å informere datteren din om at du gjør dette, og tilby henne å være med på møtet. Slik jeg ser det er det absolutt en fordel at hun selv er med, slik at hun får mulighet til å bli hørt. Kan det være en idé å koble inn helsesøster (evt sosiallærer) og/eller PPT også?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå