Gjest Ludis Skrevet 9. februar 2010 #1 Skrevet 9. februar 2010 Etter at sjokket har gått opp for meg, har jeg endelig begynt å glede meg. Og jeg forsøker å finne ut av hvorddan jeg skal ordne meg rent praktisk - og økonomisk! Noen av disse stønadene til alenemødre er jo behovsprøvet, og jeg får rett og slett ikke oversikt over hvordan økonomien min kommer til å se ut! HJELP! Jeg tjener ca 500.000. Jeg vet at maks grensen for foreldrepermisjonspengene er 6 G, omtrent 440.000, så jeg kommer i hvert fall til å få lavere inntekt mens jeg går hjemme. Men så får jeg skatteklasse 2, som hjelper. Og jeg får barnetrygd på litt over 900 kr i måneden. Eller får jeg dobbel barnetrygd når jeg er alene? Barnebidrag: Faren til barnet bor ikke i Norge, og han har ikke akkurat særlig inntekt i landet der han bor heller. Hva skjer med barnebidrag, får jeg det uansett utbetalt av Nav? Jeg skjønner at det er mange alenemødre der ute som har det verre enn meg, men selv om jeg tjener godt, så koster det skjorta å bo i Oslo. Andre stønader jeg vil motta som alenemor i min situasjon???
Gjest Marlo Skrevet 9. februar 2010 #2 Skrevet 9. februar 2010 Er du alenemor, så får du vel barnetrygd for 1,5 barn i følge min venninne her som er alenemor. NAV gir deg vel barnetrygd dersom faren ikke bor i Norge eller av andre grunner ikke betaler. Skal ikke si 100%, men det er iallefall slik i Sverige.
Gjest yojo Skrevet 9. februar 2010 #3 Skrevet 9. februar 2010 (endret) Alenemødre får dobbel barnetrygd, har man fler barn, så får man kun dobbel for den ene, og en for de andre.... Siden du tjener såpass mye tror jeg nok ikke du har rett på så mye, kanskje støtte til barnetilsyn? (barnehage, sfo) Ta kontakt med NAV, spør om en time med en behandler, de kan hjelpe deg med hva du kan søke på og... du får barnebidrag av NAV (ca 1350) hvis far ikke betaler, eller hvis dere ikke har inngått noen avtale. Endret 9. februar 2010 av isse
Sissan Skrevet 9. februar 2010 #4 Skrevet 9. februar 2010 Som aleneforelder får du barnetrygd for ett barn mer enn du har - altså dobbel i ditt tilfelle. Hva som skjer med barnebidraget vet jeg ikke.
Gjest Spinell Skrevet 9. februar 2010 #5 Skrevet 9. februar 2010 Nav har egne sider med informasjon til aleneforsørgere her. Utfra dette ser det ut til at du kanskje kan ha rett til stønad til barnetilsyn. Siden jeg ikke er aleneforsørger, er jeg ikke 100% bevandret i alt regelverket, men disse sidene kan være verdt å sjekke ut hvis du ikke allerede har gjort det. Når det gjelder foreldrepermisjonspengene, skal du være klar over at det er enkelte arbeidsgivere som betaler "mellomlegget" mellom 6G og din reelle lønn. Enkelte har dette som en del av tariffavtalen. Hovedtariffavtalen mellom Akademikerne og KS gir for eksempel rett til full lønn under svangerskapspermisjonen. Dette bør du derfor undersøke på arbeidsplassen din. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2010 #6 Skrevet 9. februar 2010 Nav har egne sider med informasjon til aleneforsørgere her. Utfra dette ser det ut til at du kanskje kan ha rett til stønad til barnetilsyn. Siden jeg ikke er aleneforsørger, er jeg ikke 100% bevandret i alt regelverket, men disse sidene kan være verdt å sjekke ut hvis du ikke allerede har gjort det. Når det gjelder foreldrepermisjonspengene, skal du være klar over at det er enkelte arbeidsgivere som betaler "mellomlegget" mellom 6G og din reelle lønn. Enkelte har dette som en del av tariffavtalen. Hovedtariffavtalen mellom Akademikerne og KS gir for eksempel rett til full lønn under svangerskapspermisjonen. Dette bør du derfor undersøke på arbeidsplassen din. Lykke til! Tjener du over 6 g får du ikke stønad til barnetilsyn så du får skatteklasse 2 og barnetrygd for ett ekstra barn.
Gjest Ludis Skrevet 10. februar 2010 #7 Skrevet 10. februar 2010 Tjener du over 6 g får du ikke stønad til barnetilsyn så du får skatteklasse 2 og barnetrygd for ett ekstra barn. Pluss barnebidrag fra Nav kr 1350 eller noe sånt, ikke sant? Sitter med skattekalkulatoren og ser på hvor mye (lite) skatteklasse 2 hjelper meg, får ca 1000 kr mindre i måneden i skatt. Pluss da dobbelt barnetrygd ca 1900 kr og eventuelt da barnebidraget kr 1350. Totalt 4250 kr mer i måneden... Hvor mye koster egentlig et barn?? Første året går jeg ned 60.000 i året om jeg tar ut den korteste permisjonen. Etter det, må jeg jo betale barnehage, som koster nesten 3000. Hjelp... Ser ut til at jeg må selge leiligheten min og kjøpe meg noe billigere.
Gjest regine ii Skrevet 10. februar 2010 #8 Skrevet 10. februar 2010 Det du har krav på er en ekstra barnetrygd (tilsammen ca 1900 i mnd) og skatteklasse to. Om du får bidragsforskudd er jeg usikker på, rett og slett fordi dette er en behovsprøvd stønad, og du tjener antakeligvis "for godt". Det er mulig du har krav på litt stønad til barnetilsyn, men det er også behovsprøvd, så da kan det igjen tenkes at du tjener "for godt". Som en annen sa - kontakt NAV og finn ut av det. Og sjekk med arbeidsgiver ifht. om du får utbetalt "mellomlegget" mellom 6g og din lønn i permisjonstiden. Hvor viktig er det å beholde leiligheten? Kan du snakke med banken om lengre nedbetalingstid etc? Er vel en del ting du kan gjøre der og som kan lette situasjonen. En flytting er jo heller ikke gratis (men selvsagt, har du ikke nok til å betjene dagens boutgifter, så har du ikke det).
Gjest Gjest_Ydmyk_* Skrevet 10. februar 2010 #9 Skrevet 10. februar 2010 Ja, men en får skattefradrag for barnepass. Jeg tror det er 28% begrenset oppover til maks kr. 25 000,- Så du får ytterligere lavere skatt neste år. Jeg husker ikke om en får andre fradrag også hvis en har barn. Uansett så tror jeg at dette vil du klare selv om du er alene.
Nigo-san Skrevet 10. februar 2010 #10 Skrevet 10. februar 2010 Barnet kan begynne i barnehage ved åtte måneders alder, da blir det snakk om åtte-ni måneder med lavere inntekt. Er det en tanke å høre med banken om å kun betale renter den perioden? Ellers kontakter du NAV for å høre konkret om støtte til barnetilsyn, bidrag osv. Du kan søke om bidragsforskudd fra NAV når barnefar ikke betaler. Men du tjener såpass godt at det er mulig det blir avkortet. Samme med stønad til barnetilsyn. Det er i det hele tatt en del som henger på inntekt, men det du får er jo dobbel barnetrygd pluss småbarnstillegg, pluss det du har krav på av bidragsforskudd. Pluss klasse to og forsørgerfradrag. Sånn i kroner og øre skulle ikke barnet koste mer enn du får inn, i hvert fall ikke i starten. Lykke til!
Rosalie Skrevet 10. februar 2010 #11 Skrevet 10. februar 2010 (endret) Pluss barnebidrag fra Nav kr 1350 eller noe sånt, ikke sant? Sitter med skattekalkulatoren og ser på hvor mye (lite) skatteklasse 2 hjelper meg, får ca 1000 kr mindre i måneden i skatt. Pluss da dobbelt barnetrygd ca 1900 kr og eventuelt da barnebidraget kr 1350. Totalt 4250 kr mer i måneden... Hvor mye koster egentlig et barn?? Første året går jeg ned 60.000 i året om jeg tar ut den korteste permisjonen. Etter det, må jeg jo betale barnehage, som koster nesten 3000. Hjelp... Ser ut til at jeg må selge leiligheten min og kjøpe meg noe billigere. Du får ikke bidragsforskudd eller stønad til barnetilsyn med din inntekt, siden du tjener over 6G: http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Bidragsforskudd http://www.nav.no/page?id=334 Endret 10. februar 2010 av Wadjet
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #12 Skrevet 10. februar 2010 Totalt 4250 kr mer i måneden... Hvor mye koster egentlig et barn?? De første månedene trenger et barn nesten ikke koste noenting. Det er engangsutgifter som seng, vogn, evt stelleutstyr osv. Pluss litt klær og evt morsmelkserstatning, noen apotekvarer. Det meste er billig og kan evt kjøpes brukt i god stand
Lykkelig eks-frue Skrevet 10. februar 2010 #13 Skrevet 10. februar 2010 (endret) ... Endret 31. januar 2011 av Lykkelig eks-frue
Gjest Ludis Skrevet 10. februar 2010 #14 Skrevet 10. februar 2010 Omtrent samme inntekten her i huset og jeg forsørger to større barn. Har det faktisk veldig greit økonomisk vi, har tak over hodet, mat på bordet og ferie hvert år Og store barn koster mye mer enn en baby. Når det er sagt så mottar du nok kun en ekstra barnetrygd i tillegg til den ordinære samt skatteklasse 2. Alt annet tjener du for godt til Mn hvor bor du? Jeg har boliglån på 1,8 og kan ikke helt se hvordan jeg skal finne noe billigere for meg og barnet om begge skal ha hvert sitt soverom og vi ikke skal bo i Groruddalen... Får du bidrag og slikt?
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #15 Skrevet 10. februar 2010 Pluss klasse to og forsørgerfradrag. Forsørgerfradrag, er det det som er barnehagefradraget på opptil 25.000? altså utgifter til barnetilsyn? Eller er forsørgerfradrag noe annet? Vet du om det automatisk er påført selvangivelsen, eller om man selv må føre opp dette?
Lykkelig eks-frue Skrevet 10. februar 2010 #16 Skrevet 10. februar 2010 Mn hvor bor du? Jeg har boliglån på 1,8 og kan ikke helt se hvordan jeg skal finne noe billigere for meg og barnet om begge skal ha hvert sitt soverom og vi ikke skal bo i Groruddalen... Får du bidrag og slikt? Får ikke bidrag fra barnas far nei. Derfor jeg vet at jeg ikke får forskuddsbidrag også med inntekten. Bor rett utenfor Oslo, et sted som er like dyrt som de fleste steder i Oslo. Har boutgifter som spiser store deler av budsjettet. Når jeg hadde 1.8 i lån så hadde jeg veldig god råd, selv med to barn
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #17 Skrevet 10. februar 2010 Broren min får dekt halve barnehageplassen fra NAV, men mulig det er fordi han er enkemann og ikke "bare" alenepappa :klø: Han tjener omtrent som trådstarter, men ikke alt er fastlønn.
Lykkelig eks-frue Skrevet 11. februar 2010 #18 Skrevet 11. februar 2010 Broren min får dekt halve barnehageplassen fra NAV, men mulig det er fordi han er enkemann og ikke "bare" alenepappa :klø: Han tjener omtrent som trådstarter, men ikke alt er fastlønn. Da tjener han under 437.286 pr. år. Og han får i så fall dekt 64 % av dokumenterte utgifter minus mat. Det er samme ytelse om man er enke(mann) eller bare alene. Tjener han mer og får ytelsen, må han regne med å måtte betale det tilbake når det oppdages.
Gjest til nigo-san Skrevet 11. februar 2010 #19 Skrevet 11. februar 2010 Forsørgerfradrag, er det det som er barnehagefradraget på opptil 25.000? altså utgifter til barnetilsyn? Eller er forsørgerfradrag noe annet? Vet du om det automatisk er påført selvangivelsen, eller om man selv må føre opp dette?
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2010 #20 Skrevet 13. februar 2010 Jeg er alenemor 100%, bor i Oslo og tjener 350000 i året samt ca 4800 i støtte i mnd, dvs ca 400000 i inntekt. Jeg bor relativt nært sentrum på østkanten (7 min. til oslo s med bane), eier egen leilighet med 1,1 mill i lån + 200.000 i studielån. Med 500000 i inntekt + skatteklasse to og en ekstra barnetrygd bør dere klare dere greit. Det hører med til historien at jeg gjorde et heldig boligsalg som ga en grei egenkapital, og i tillegg kjøpte da markedet var på bunn (ga 1,6 mill for en 3 roms), så jeg var vel litt heldigere med timingen akkurat på bolig. Dere får ikke et luksusliv, men du er ikke akkurat på fattigdomsgrensen heller Sjekk med husbanken for et litt gunstigere lån, evt lei en liten rimelig lelighet en periode og spar penger. Skal jeg anbefale dere noe så ville jeg satset på å kjøpe meg inn i den nye bydeln som kommer på Ensjø. Ikke verdens mest idylliske plass nå, men tror det blir bra om noen år, og det er nært sentrum, det er bygget/planlagt flere barnehager, og du slipper mest sannsynlig å ha bil om du ikke skal jobbe langt utenfor byen. Jeg vet om noen prosjekter som ikke skal være ferdig før i 2012, så da har men god tid til å spare i mellomtiden (du må selvfølgelig skaffe til veie innskuddet da).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå