Gjest bua Skrevet 9. februar 2010 #1 Skrevet 9. februar 2010 Jeg har leid ut boligen min i ett år, mens jeg selv har bodd i utlandet. Jeg leide den ut med alt av mine personlige møbler, kopper, kar, dyner, puter, alt som var. Siden jeg bodde i utlandet har jeg brukt et utleiefirma her i norge. De som bodde der flyttet ut ca en mnd før jeg kom hjem for å overta boligen min igjen. Utleiefirmaet + en personlig representant gikk gjennom huset med de som bodde her, den dagen de skulle flytte, og da ble det notert at alt var i god stand og de som leide fikk utbetalt hele depositumet sitt. Da jeg kom hjem gikk jeg gjennom huset jeg også, og har funnet flere skader. Bl.a har det kommet noen flekker på stuebordet som ikke går bort, riper på gulv, det er et hull på en stol, stekepanner og kaseroller er ødelagte, det er en tisseflekk på en av dynene, fjernkontrollen til tv'en mangeler noen knapper + mye mer. Har jeg mulighet til å kreve noe av de som bodde her før eller er dette en lost case? Kan jeg ikke sende dem en regning av noe slag? Eller kan utleiefirmaet gjøre det?
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 9. februar 2010 #2 Skrevet 9. februar 2010 Ettersom du hadde en personlig representant tilstede for å gjennomgå og se etter at alt var som det skulle så ville jeg tro at det teller en godkjenning fra din side som at du anser forholdene som ok. Det er jo derfor utleiefirmaet også har betalt ut dep. Jeg tror du må ta dette opp med utleiefirmaet og ikke leieren personlig, de er liksom mellomleddet her. Vi leier også ut via et firma og der går all kontakt via utleiefirmaet.
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2010 #3 Skrevet 9. februar 2010 Naturlig slitasje må man da regne med. Man kan ikke forvente at alt er i perfekt stand etter et år.
Gjest CookieMonster Skrevet 9. februar 2010 #4 Skrevet 9. februar 2010 Naturlig slitasje må man da regne med. Man kan ikke forvente at alt er i perfekt stand etter et år. Jeg er delvis enig med deg. Noen av disse skadene var jo litt drøyt da, men naturlig slitasje er helt vanlig og noe man må regne med. Jeg og min samboer leier selv, og selvfølgelig vil det bli litt riper i gulv og andre småting... Jeg ville uansett tatt opp dette med utleiefirmaet.
Gjest loveli Skrevet 9. februar 2010 #5 Skrevet 9. februar 2010 Eh, etter et års utleie vil jeg ikke kalle det der naturlig slitasje, men herverk. Og jeg mener at dersom man leier og ødelegger ting, så skal det erstattes, uansett om man mener det er slitasje eller ikke! (Iallefall over en så kort periode).
Blowers daughter Skrevet 9. februar 2010 #6 Skrevet 9. februar 2010 Selv om summen av alt blir en del, er det vel egentlig for bagateller å regne. Dette går under kategorien "vanlig slitasje", og du vil nok bli ganske dårlig mottat om du begynner å kreve trekk i depositum for dette. Det er en grunn til at man får fradrag på skatten om man leier ut møblert, for å dekke nettop møbelslitasje. (du kan trekke fra 15% av leieinntektene (brutto))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå