-Megan- Skrevet 9. februar 2010 #1 Skrevet 9. februar 2010 Hei:) Jeg har prøvd å lage hvit saus ett par ganger nå..og...det har smakt møkk! Jeg tenkte å lage meg kokte gulrøtter i hvit saus:) Hvordan gjør dere det? er det mulig å lage saus på en "sunn" måte? Vet man må ha endel smør i....:/
Zzyzx Skrevet 9. februar 2010 #2 Skrevet 9. februar 2010 Smelt smør og rør inn mel, spe litt etter litt med melk. La det koke opp for hver gang. Sausen må koke i noen minutter slik at den ikke smaker så veldig mel. Men den må ha salt. Det må du smake deg til, rett og slett, men plustelig smaker den "riktig". Bruk gjerne litt pepper og malt muskatnøtt. Du kan også koke opp melk og bruke en meljevning (rist sammen mel og melk i passende beholder). Jevningen helles i den kokende melken under omrøring, så tykner den ganske fort. Denne varianten må også koke litt for å bli kvitt melsmak. Salting etter samme beskrivelse som over. Jeg liker egentlig ikke denne varianten, men den er magrere, og mange mener det er enklere å lage.
Gjest Eurodice Skrevet 9. februar 2010 #3 Skrevet 9. februar 2010 (endret) Hei:) Jeg har prøvd å lage hvit saus ett par ganger nå..og...det har smakt møkk! Jeg tenkte å lage meg kokte gulrøtter i hvit saus:) Hvordan gjør dere det? er det mulig å lage saus på en "sunn" måte? Vet man må ha endel smør i....:/ Her er en oppskrift på "hvit grunnsaus", beregnet til 4 personer: 2 1/2 spiseskje hvetemel 5 dl melk 1-2 spiseskjeer margarin eller smør 1/2 teskje salt (1 kryddermål pepper) (2-3 spiseskjeer fløte) Bruk gjerne et kokekar av aluminium eller rustfritt stål med aluminiumsbunn. Visp melet sammen med litt av melken i kokekaret. Hell i resten av melken. Tilsett fettetog kok opp sausen under omrøring. Kok den på svak varme i 3-5 minutter. Smak sausen til med salt, ev. pepper og litt fløte. Endret 9. februar 2010 av Belladonna
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå