Gjest Gjest_Fortvilet_* Skrevet 9. februar 2010 #1 Skrevet 9. februar 2010 Jeg sliter med å få endene til å møtes. Vet liksom ikke hva mer jeg kan kutte ned på. har sagt opp spenst medlemskap, avisabbonement. Tar aldri taxi, er aldri på byen. Har kuttet ned på mat, ikke røyk, omtrent ikke alkohol. Kjøper klær på lagersalg 2 ganger i året. Har ikke mer å gå på nå. Det jeg lurer på er hvordan dere klarer dere i hverdagen økonomisk. Hvor mye er det vanlig å sitte igjen med etter at huslån, studielån osv. er betalt.
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2010 #2 Skrevet 9. februar 2010 Litt enklere hvis du kan vise oss budsjettet. Men nei, det høres ikke normalt ut. Har du veldig mye lån i forhold til inntekt?
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2010 #3 Skrevet 9. februar 2010 Jeg synes det høres trangt ut, selv med ordentlig lav inntekt over tid har vi hatt råd til å slappe av og unne oss ting. Men greia er jo at det ikke er inntekten i seg selv man blir rik eller fattig av, det er utgiftsnivået i forhold til inntekten.
Gjest fare Skrevet 9. februar 2010 #4 Skrevet 9. februar 2010 dette er ikke vanlig med mindre man lever på minstesatser eller har veldig lav inntekt. jeg har levd på studielån/vanlig inntekt, og har aldri hatt så dårlig råd over tid. høres ut som om du har uforholdsmessig høye faste utgifter(bolig/bil) - men er jo umulig for oss å kommentere når du ikke legger ut budsjett.
Gjest TS Skrevet 9. februar 2010 #5 Skrevet 9. februar 2010 TS her ! jeg har 13 000 kr i måneden i boutgifter, 3200 kr i billån, 2000 kr studielån, og ca 2000 kr i bilhold (verksted, forsikring, bensin). Jeg har utbetalt 23 000 kr i måneden
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2010 #6 Skrevet 9. februar 2010 TS her ! jeg har 13 000 kr i måneden i boutgifter, 3200 kr i billån, 2000 kr studielån, og ca 2000 kr i bilhold (verksted, forsikring, bensin). Jeg har utbetalt 23 000 kr i måneden Regnestykket her taler jo for seg selv. Med de utgiftene du skisserer har du 3000 igjen til mat/klær/div pr. mnd. Det er svært lite. Høres ut som bilen her er et stort trekk plaster. Høyt billån synes jeg.. Kanskje du kan selge den og bruke kollektivtransport? Da ville du fått frigjort 5000 ekstra.
Hanselot Skrevet 9. februar 2010 #7 Skrevet 9. februar 2010 TS her ! jeg har 13 000 kr i måneden i boutgifter, 3200 kr i billån, 2000 kr studielån, og ca 2000 kr i bilhold (verksted, forsikring, bensin). Jeg har utbetalt 23 000 kr i måneden Noe må du da bruke de resterende 3000kronene på. Jeg vil anta 2500 til mat og 500 til mobil? Da er det ikke mye til overs. Jeg vil si du har ett dyrt billån i forhold til inntekt og ekstremt høye boutgifter... Har selv nettopp kjøpt hus til 2.5 mill og regner med ca 15000,- i boutgifter (lån, strøm, forsikring) men vi er ihvertfall to stk om det. Du bor deg rett og slett ihjel, og bør vurdere en billigere bil. I mitt hode med min inntekt hadde jeg tenkt at med dine utgifter ville jeg vært i grenseland for det min inntekt alene tåler, og jeg har 5000,- mer enn deg.
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2010 #8 Skrevet 9. februar 2010 Hvorfor bor du så innmari dyrt? Det kan jo umulig være nødvendig! Prøv og finne et annet sted som koster mindre... Det vil hjelpe deg betraktelig! Og som de ander sier her - dersom du ikke MÅ ha bil, kvitt deg med den óg!
Britt Banditt Skrevet 9. februar 2010 #9 Skrevet 9. februar 2010 Her er problemet de høye boutgiftene, tror jeg. Bor du alene? Da kan det umulig være nødvendig med så høye utgifter?
aluminium Skrevet 9. februar 2010 #10 Skrevet 9. februar 2010 Det er nok boligutgiftene som må kuttes her ja. Bilutgiftene var ikke så gale om det inkluderer ting som bensin, forsikringer osv.
Gjest TS Skrevet 9. februar 2010 #11 Skrevet 9. februar 2010 Det er vanskelig å kutte boutgiftene. Kjøpte leiligheten i Oslo til 1 800 000. Har ikke rike foreldre, så jeg fikk førstehjemslån med 100% belåningsgrad.. Det er ikke noe særlig billigere her en det... Bilen må jeg ha, fordi jeg jobber et par-tre mil utenfor byen og det tar altfor lang tid med tog og buss dit.
Gjest gjest1 Skrevet 9. februar 2010 #12 Skrevet 9. februar 2010 jeg har 13 000 kr i måneden i boutgifter Bor du på Gimle Terrasse eller Tjuvholmen? Det er vel ganske selvsagt at du bor deg i hjel, når over halvparten av det du får utbetalt går til bolig. 3200 kr i billån, (...), og ca 2000 kr i bilhold (verksted, forsikring, bensin). Tett på en fjerdedel av det du får utbetalt går til bil. Nå er det mulig at du bor et sted hvor man må ha bil, men gitt bokostnadene dine så regner jeg dette som lite trolig. Selg bilen, da slipper du både løpende utgifter på bilen, og du kan bruke kapitalen til å nedbetale gjeld. Kort oppsummering er at du bruker 18200 av 23000, altså snaue 80% av det du har utbetalt, på bolig og bil. Hvis du fremdeles lurer på hvorfor du føler at pengene ikke strekker helt til, så skjønner jeg ikke hvordan du pådro deg den studiegjelden... =)
Rosalie Skrevet 9. februar 2010 #13 Skrevet 9. februar 2010 Dersom du jobber 2-3 mil utenfor byen, selger du byleiligheten og bilen, og flytter til en leilighet i nærheten av jobben. Hvis du er interessert i å få det litt lettere økonomisk, da.
Gjest gjest1 Skrevet 9. februar 2010 #14 Skrevet 9. februar 2010 Bilen må jeg ha, fordi jeg jobber et par-tre mil utenfor byen og det tar altfor lang tid med tog og buss dit. Du har ikke vurdert å flytte, la oss si et par-tre mil utenfor byen?
Gjest Spinell Skrevet 9. februar 2010 #15 Skrevet 9. februar 2010 Hvis de 13000 i boutgifter kun er nedbetaling av lån, synes jeg du skal snakke med banken om økning av nedbetalingstiden på lånet ditt. La inn 1800000 på DNBNors lånekalkulator og fikk en nedbetalingstid på ca 15 år. Det er jo en god buffer å ha kort nedbetalingstid, men i ditt tilfelle kunne du kanskje fått litt færre bekymringer hvis nedbetalingstiden hadde vært 20 år? Det er jo boutgiftene som er den store utgiftsposten din. Andre alternativ kunne vært å flytte nærmere jobben, i alle fall hvis boligprisene der er lavere, samtidig som du sparer utgifter til transport.
Chakoya Skrevet 9. februar 2010 #16 Skrevet 9. februar 2010 (endret) Hei TS! Hva med å kjøpe deg en Buddy bil hvis du absolutt trenger en bil? Den er MYE mer økonomisk enn andre biler, og jeg tror da batteriet skal kunne holde veien til jobb. Edit: Mot at du selvfølgelig selger den andre bilen din Ellers ville jeg ha vurdert å solgt leiligheten for å få ned utgiftene og frigjøre mer penger. Men først snakket med banken om hva dem kunne ha gjort. Endret 9. februar 2010 av Chakoya
Torine Skrevet 9. februar 2010 #17 Skrevet 9. februar 2010 Uff, det er slitsomt å ha det slik over lengre tid. Hvis du har en treroms og er alene hadde jeg ha vurdert å leie ut et rom, eller flytte nærere jobben. Du kommer deg jo uansett ikke ut og får oppleve kosen med å bo midt i byen hvis du har såpass lite igjen etter regninger.
Gjest Spinell Skrevet 9. februar 2010 #18 Skrevet 9. februar 2010 ...og hvor mange ganger større enn inntekten din er egentlig lånene dine til sammen? De må da være i størrelsesorden 5-6 ganger inntekt, som i så fall er ganske mye?
Britt Banditt Skrevet 9. februar 2010 #19 Skrevet 9. februar 2010 Er det ikke mulig å kjøpe en billigere bil da? Selv om du trenger bil så trenger du jo ikke ha en bil som du må ha et så høyt billån på? Det må jo være et lån til minst 200-250 000?
aluminium Skrevet 9. februar 2010 #20 Skrevet 9. februar 2010 Selv leiligheten og lei noe annet til du har bede økonomi. Kjøpte du den for 1,8 får du nesten helt sikkert garantert det, og kanskje mer, når du selger igjen. Ellers ville jeg også vurdert å flytte ut av byen dersom jobben din ikke er i byen. Det er ikke noe særlig poeng i å bruke masse penger på å bo i by om man strengt tatt ikke har behov for det. Spesielt ikke når man ikke har økonomi til det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå