Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har fått en hentelapp på posten vedr en vare jeg har bestilt på Ebay. Jeg har betalt 17 dollar via Paypal. På hentelappen står det postoppkrav, men jeg skjønner ikke hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Hei! Har fått en hentelapp på posten vedr en vare jeg har bestilt på Ebay. Jeg har betalt 17 dollar via Paypal. På hentelappen står det postoppkrav, men jeg skjønner ikke hvorfor?

Toll og avgifter kommer som postoppkrav. Disse må betales før pakken utleveres. Alternativt kan det være at posten gikk tom for ordinære pakkelapper, og har brukt postoppkravslappene som erstatning. Men det er små sjanser for det siste... Se etter om det står en betalingssum der, og forhold deg til den.

Det er uavhengig av 17 dollar, og skjer gjerne dersom avsender har fylt ut tolldokumentene mangelfullt, eller dersom dollarkursen på avregningtidspunktet gir en kroneverdi som kvalifiserer til toll her i landet. I ditt tilfelle tror jeg at det er det første alternativet som er lagt til grunn. Videre kan en beregne toll på varens verdi og frakt, noe som kan gi høyere sum enn hva du betalte til Ebay-selgeren.

Dersom dette er noe du vil klage på bør du betale toll og avgifter, og deretter sende inn en begrunnet klage. Postens ansatte kan ikke levere ut pakken uten å kreve inn postoppkravet, og dersom det ikke betales blir pakken sendt i retur etter 14 dager. Dersom du skulle insistere på å få pakken utlevert uten å betale, og får det, vil du motta et høyere og mer alvorlig krav i ettertid.

Endret av Bobeline

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...