Gjest 17,snart18. Skrevet 9. februar 2010 #1 Skrevet 9. februar 2010 Jeg har ei veninne som ganske ofte trenger å låne penger. De første gangene sa jeg at hun bare kunne beholde dem (var 500-700 kr) Men nå fortsetter det sånn. Det virker ikke som hun er takknemmelig for pengene. Jeg vil veldig gjerne hjelpe, da hun trenger dem til regninger osv. Nå skal hun få 2000 kr til av meg når jeg får penger, før det lånte hun også 2000 kr. Om jeg prøver å si at jeg ikke har penger, virker hun litt sur / skuffet, å det ender som regel opp med at jeg skaffer henne noen penger. Jeg er litt lei av dette, for jeg vet ikke om hun liker meg som venn,eller om jeg bare er "kjekk å ha" til hun trenger mer penger. Hun er en kjempe snill jente, så jeg VIL jo gi henne penger, men jeg har ikke masse penger selv, å trener nesten de jeg får. Men om jeg ikke låner bort, er jeg "slem" da? gjerrig?
Momseguri Skrevet 9. februar 2010 #2 Skrevet 9. februar 2010 Det var jo veldig mye penger å gi/låne vekk da Jeg ville bare sagt ifra at du ikke kan låne henne de 2000 fordi du trenger dem selv, og spurt om du kanskje kunne fått tilbake litt av det hun skylder deg. Viss hun blir sur da er du nok bare en lommebok for henne dessverre...
Momseguri Skrevet 9. februar 2010 #3 Skrevet 9. februar 2010 Og er du bare 17 år? Hvordan i all verden får du tak i så mye penger da? Vet du hva, jeg blir helt irritert på dine vegne jeg! Og nei, du er IKKE slem viss du ikke låner vekk penger!
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 9. februar 2010 #4 Skrevet 9. februar 2010 Hvorfor i helsike GIR du henne penger da? Du får si at nok er nok. Hun får ikkje "låne" meir før det hun skylder er tilbakebetalt. Det er ikkje DIN jobb å sørge for at hun har penger til å betale sine regninger med! Da får ho jaggu skaffe seg ein jobb/ekstra-jobb. Det er hennes eget ansvar. Og nei, du er verken slem eller gjerrig om du sier nei og ikkje låner vekk pengene. Det er ho som er egoistisk som tar dine penger istede for å skaffe egne penger og at ho blir sur/skuffet når du ikkje har penger sier jo litt. At du gidder, seriøst!!
Gjest TS. Skrevet 9. februar 2010 #5 Skrevet 9. februar 2010 Takk for svar Hvor jeg får pengene i fra er litt personlig sak (haha neida, ikke noe kriminelt, "familiesak") Jeg vet ikke hvorfor jeg "låner" vekk til henne, hun er jo så snill egentlig, å jeg vil hjelpe ogsånn, men har jo nå innsett atjeg kanskje, bare kanskje er en lommebok på to bein. Skal prøve å snakke med henne. Hun trenger ikke å betale tilbake det hun alt har lånt / fått men at det ikke kan fortsette slik det gjør nå.
Gjest Eurodice Skrevet 9. februar 2010 #6 Skrevet 9. februar 2010 Takk for svar Hvor jeg får pengene i fra er litt personlig sak (haha neida, ikke noe kriminelt, "familiesak") Jeg vet ikke hvorfor jeg "låner" vekk til henne, hun er jo så snill egentlig, å jeg vil hjelpe ogsånn, men har jo nå innsett atjeg kanskje, bare kanskje er en lommebok på to bein. Skal prøve å snakke med henne. Hun trenger ikke å betale tilbake det hun alt har lånt / fått men at det ikke kan fortsette slik det gjør nå. Hun er ingen god venninne, er ikke snill, men beregnende. Bare test henne og se hva som skjer når du sier nei til å "låne" henne mer. Jeg tror ikke jeg tar veldig feil om hun fordufter.
Gjest TS Skrevet 9. februar 2010 #7 Skrevet 9. februar 2010 Belledonna: Du har nok rett, får bare vente å se
Gjest mami Skrevet 9. februar 2010 #8 Skrevet 9. februar 2010 Hva er det hun trenger penger til... dop? Hvis hun er på din alder trenger hun ikke de pengene hun ber om. Da jeg var på den alderen hendte det at jeg lånte 20-30 kroner av en venn og de fikk alltid de tilbake så fort som mulig. De summene du låner henne er jo enorm. IKKE lån bort mer. Si NEI!
Gjest Annbjørg Skrevet 9. februar 2010 #9 Skrevet 9. februar 2010 Det høres ut som denne venninnen utnytter deg. Utfra det du skriver er det på høy tid å si nei! Selv låner jeg aldri bort penger. Jeg låner heller aldri penger hos venner.
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2010 #10 Skrevet 9. februar 2010 Man bør aldri låne eller låne bort penger til familie eller venner. Det er alltid vanskelig å få pengene tilbake. For det er alltid ekkelt å måtte spørre om å få tilbake penger man har lånt bort. Dette vet jeg av egen erfaring at ikke alle har like stor moral når det kommer til andre sine penger. Dette er noe som jeg "maser" om til mine barn at dei aldri får lov til å låne bort penger og da spesielt til søskenbarn/venner som er på same alder.
Momseguri Skrevet 9. februar 2010 #11 Skrevet 9. februar 2010 Hmmm..familiære grunner? Ok, viss du er datteren til Røkke eller noe sånt da og er steinrik så kan jeg til en viss grad forstå at venninner har lyst å låne/få penger av deg. Men fremdeles syns jeg dette er helt uakseptabelt, som sagt: venninner er ikke lommebøker Personlig syns jeg folk er litt kjipe når man ikke vil låne ut småbeløp en sjelden gang. F.eks. hadde jeg nok blitt litt snurt viss jeg ikke fikk låne 10 kr. til en kopp kaffe om jeg hadde glemt lommeboken. Men beløp på over 100 kr. hadde jeg syntes det var pinlig å spørre om. Og å forvente å få låne så mye penger som hun gjør er jo helt vilt
Torine Skrevet 9. februar 2010 #12 Skrevet 9. februar 2010 Hun utnytter situasjonen og regner med at du vil gjøre dette igjen og igjen. Du må bare si stopp nå!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå