Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2010 #1 Skrevet 9. februar 2010 Jeg lurer på noe, to stykker er gift med felleseie og gjeld i alle år. Så blir huset gjeldfritt. Den ene er ikke fornøyd i ekteskapet men vil ikke skille seg. Så denne går hen og kjøper seg et eget hus. Ektefelle skriver ikke under noen papirer. Lånet blir gitt på bakgrunn av lønn og med pant i huset som kjøpes. De lever i hvert sitt hus med hver sin økonomi, men er fortsatt gifte. Jeg mistenker risiko, men ser ikke hvor denne evnt ligger? Lønner det seg skattemessig å fortsatt være gift eller ikke? Hva med arv? Disse har et barn sammen, og den som kjøpte det ekstra huset har et særkullsbarn. La ting være eller skille seg?
Bobeline Skrevet 9. februar 2010 #2 Skrevet 9. februar 2010 Dersom felleseie betyr at partene eier en adndel av huset hver, så skal begge signere på lånepapirer dersom det stilles sikkerhet (pant) i boligen. Men, felleseie betyr ikke nødvendigivs at den andre part eier en andel, og da stiller det seg annerledes. Dersom pant stilles i boligen som kjøpes, har ikke den andre ektefellen rettigheter i forhold til lånet dersom dette gis på bakgrunn av den ene parts (kjøpers) inntekt og kjøpt bolig. Når det gjelder om en bør være i ekteskapet av økonomiske grunner så avhenger dette av flere forhold. Dersom en har barn under 18 år, kan begge parter få skattefordeler som forsørgere, noe en ikke gjør etter skilsmisse. Med tanke på arv vil ektefellene arve hverandre, felles barn vil arve sine foreldre i forhold til pliktarv, særkullsbarnet arver sin forelder i forhold til pliktarv. Særkullsbarnet og felles barn kan arve begge foreldre (eller en forelder) dersom dette går frem av valgfri arv (den delen som ikke er pliktarv) ved testament. Ved skilsmisse opphører pliktarv til ektefellen, mens barnas arverettigheter forblir de samme.
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2010 #3 Skrevet 9. februar 2010 Takk så mye. Det er folk på straks 50 så ingen barn under 18 år nei. Jeg tror ikke det er felleseie, men ingen papirer på særeie er skrevet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå