Gå til innhold

Var jeg utrolig brutal?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hallo

bakgrunn: har vært separert i snart ett år, skal sende inn skillsmissepapirer denne mnd. har bodd for meg selv siden november 08.

har to barn, og min eks pleier å delta på barnas fritidsaktiviteter hver mandag. så også i går. etter at han har vært med dem på dette, har han pleid å tilbringe HELE kvelden hjemme hos oss, ikke gått før i 22-tiden. dette har vært litt slitsomt for meg, men greit nok. vi har ikke hatt noen fast avtale om dette, han har "bare gjort det". min eks har ikke ønsket noen samværavtale, han vil bare se barna mens jeg også er der. jeg har forsøkt å få til en samværsavtale, med faste dager, men han har nektet.

nå har jeg fått meg ny kjæreste, og er veldig forelsket. Jeg har jo veldig liten avlastning, så jeg har ikke mulighet til å være så ofte med kjæresten min. Han har også barn, og bor et stykke borte fra oss, så det begrenser seg veldig.

I går hadde jeg en avtale om at min nye kjæreste skulle besøke oss. Jeg sa ifra til eksen min, og han ble fly forbannet fordi jeg valgte den dagen da han pleier å henge med oss hele kvelden (han ser de andre dager også). Han mente at jeg prøvde å "bevise noe" eller gjorde det bare for å være jævelig. Jeg har hele tiden vært åpen på at jeg har fått ny kjæreste.

Det ente med at eksen kom innom oss og hilste på min nye kjæreste. Det er greit nok. Spesielt hyggelig ble det imidlertid ikke.Min eks er også temmelig ustabeil, og har hele tilden motsatt seg et brudd. jeg forstår at han er utrolig skuffet, bitter og lei seg fordi vi ikke er gift mer, men jeg må likevel få lov til å gå videre i livet mitt. Tenker jeg. Jeg ble ganske engstelig for om han ville bli voldelig7truende mot min nye kjæreste. dette gikk heldigvis bra. Og min nye tok saken med fatning, takk og pris.

Det jeg lurer på er: skulle jeg ha takket nei til besøk? Jeg mener at jeg ikke gjorde noe galt her, men jeg er jo inhabil, på en måte, når jeg vurderer situasjonen. Var jeg unødvendig brutal overfor eksen?

Som sagt så ser jeg ikke kjæresten min ofte, og denne kvelden passet det ekstra godt å få besøk fordi han hadde et annet ærend i byen jeg bor i. Jeg nekter heller ikke min eks å se sine barn, og synes selv jeg er ganske tålmodig når jeg lar han henge hos oss. det beste hadde vært om han så barna sine hjemme hos seg. Men det vil han altså ikke.

Er jo lei meg fordi det har blitt som det har blitt.... :trist:

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest (ts)
Skrevet

beklager mange skrivefeil, var litt rask....

Skrevet

Synes ikke du er urimelig. Selv om eksen din kanskje ikke har det så greit med å takle brudd og din nye kjæreste, så må du likevel sette grenser. Sånn her kan det ikke være.

Du må nesten si til han at hvis han ikke lærer seg å respektere grensene dine og ditt eget privatliv, så må du komme til å iverksette tiltak han ikke vil ha nytte av. Om det skulle være at du begynner å ha døren låst, nekte han å møte barna hjemme hos deg fordi han må ha de hos seg selv, eller så ille at du går rettens vei for å få besøksforbud uten samtykke.

Setter så klart ting litt på spissen her, men han har faktisk ingen rett til å invadere privatlivet ditt mer på den måten.

Gjest gjest (ts)
Skrevet
Synes ikke du er urimelig. Selv om eksen din kanskje ikke har det så greit med å takle brudd og din nye kjæreste, så må du likevel sette grenser. Sånn her kan det ikke være.

Du må nesten si til han at hvis han ikke lærer seg å respektere grensene dine og ditt eget privatliv, så må du komme til å iverksette tiltak han ikke vil ha nytte av. Om det skulle være at du begynner å ha døren låst, nekte han å møte barna hjemme hos deg fordi han må ha de hos seg selv, eller så ille at du går rettens vei for å få besøksforbud uten samtykke.

Setter så klart ting litt på spissen her, men han har faktisk ingen rett til å invadere privatlivet ditt mer på den måten.

Takk for støtten. Jeg har gjennom hele samlivet med min eks hatt problemer med å sette egne grenser. Så han er vel ikke så vant til at jeg gjør det....

Skrevet

Jeg tror rett og slett du må tvinge frem en samværsavtale der han har barna faste dager, uten at du er tilstede. Det er ikke normalt å skulle henge med eksen sin et år etter at det er slutt bare for at barna skal få se faren sin. Dessuten har du selvfølgelig rett til å ha besøk av kjæresten din når enn du vil! :)

Det kan hende du be oppfattet som litt brutal akkurat i denne situasjonen, men bare fordi du har vært altfor ettergivende tidligere.

Skrevet

Kjør på! Din eks har ingenting i din bolig å gjøre om du ikke ønsker ham der, vil han være med ungene og ikke i hans hjem så må det være ham som tilpasser seg til deg og ikke omvendt.

Jeg kan vel til en viss grad forstå at han er skuffet, han har jo hatt dere for seg selv sikkert en god stund, kanskje han til og med har håpet at ting skulle ordne seg. Ønsker du at eksen også skal komme innom og være på besøk på kveldene dersom du feks flytter sammen med din nye kjæreste?

Jeg tror eksen din har godt av at du rister litt i verdensbildet hans og lar ham forstå at det er du som bestemmer over ditt hjem. Om du syns det blir for drøyt, så kan dere kanskje prøve å være litt mer fleksible enn at han kommer hver mandag kl. 19, heller ta det litt på sparket.

Gjest gjest (ts)
Skrevet
Jeg tror rett og slett du må tvinge frem en samværsavtale der han har barna faste dager, uten at du er tilstede. Det er ikke normalt å skulle henge med eksen sin et år etter at det er slutt bare for at barna skal få se faren sin. Dessuten har du selvfølgelig rett til å ha besøk av kjæresten din når enn du vil! :)

Det kan hende du be oppfattet som litt brutal akkurat i denne situasjonen, men bare fordi du har vært altfor ettergivende tidligere.

Ja, jeg må få i stand en bedre samværsordning. Tror jeg skal ringe familievernkontoret for å få hjelp. Ja, jeg har vært for ettergivende, men det er fordi jeg har hatt sårlig samvittighet i bøtter og spann :sukk:

Han har jo håpet at jeg skulle gå tilbake til han, men jeg har hele tiden sagt at det er uaktuelt. Han sier hele tiden at han er glad i meg....skulle ønske HAN fikk seg ny kjæreste, jeg....

Gjest gjest (ts)
Skrevet
Kjør på! Din eks har ingenting i din bolig å gjøre om du ikke ønsker ham der, vil han være med ungene og ikke i hans hjem så må det være ham som tilpasser seg til deg og ikke omvendt.

Jeg kan vel til en viss grad forstå at han er skuffet, han har jo hatt dere for seg selv sikkert en god stund, kanskje han til og med har håpet at ting skulle ordne seg. Ønsker du at eksen også skal komme innom og være på besøk på kveldene dersom du feks flytter sammen med din nye kjæreste?

Jeg tror eksen din har godt av at du rister litt i verdensbildet hans og lar ham forstå at det er du som bestemmer over ditt hjem. Om du syns det blir for drøyt, så kan dere kanskje prøve å være litt mer fleksible enn at han kommer hver mandag kl. 19, heller ta det litt på sparket.

Jeg har nok vært for ettergivende i lang tid. Han har hele tiden håpet at jeg skulle endre mening. Det går nok opp for han at toget har gått....

Må nok være enda mer bestemt, og forsøke å få til en bra samværsavtale. Han er bare utrolig vanskelig å samarbeide med. At han ikke vil ha barna uten at jeg er tilstede er også helt utrolig, og jeg mistenker han for å ville ha samvær med meg, ikke med barna....

Utrolig deilig med ny kjæreste, da...orker ikke ha dårlig samvittighet for det....

Skrevet

Nå vet ikke jeg hva grunnen til samlivsbruddet er, men om det er en klassisk "jeg er lei av mannen min og vil prøve en ny en" så synes jeg du er egoistisk.

Skrevet

Gjest; er det ikke litt fordomsfult å trekke slike slutninger mot ts? Kan være ange grunner til bruddet...

Skrevet
Nå vet ikke jeg hva grunnen til samlivsbruddet er, men om det er en klassisk "jeg er lei av mannen min og vil prøve en ny en" så synes jeg du er egoistisk.

Jeg synes du er for lite egoistisk, og for lite grensettende.

Er det helt ok for din nye kjæreste at du slipper en x som er vill etter deg inn døra gang etter gang? Jeg antar at han synes det er litt ubehagelig.

Det skulle ikke forundre meg om grunnen til at dere blir skilt var at du var for myk til å sette han på plass.

Gjest gjest (ts)
Skrevet

ja, jeg kan være enig med deg, men det er ikke grunnen til bruddet.

Han var svært kontrollerende, sykelig sjalu og mye mer som jeg ikke vil skrive om her. Det var ikke bra hverken for barna eller meg selv at vi bodde sammen.

Gjest gjest (ts)
Skrevet
Jeg synes du er for lite egoistisk, og for lite grensettende.

Er det helt ok for din nye kjæreste at du slipper en x som er vill etter deg inn døra gang etter gang? Jeg antar at han synes det er litt ubehagelig.

Det skulle ikke forundre meg om grunnen til at dere blir skilt var at du var for myk til å sette han på plass.

Du har helt rett. Selvfølgelig. Det var nok ubehagelig for min nye kjæreste, men vi pratet endel om det, og han taklet det greit. Og ja, jeg har vært alt for ettergivende overfor det jeg har synes har vært viktig i livet. Har vært dårlig til å sette egne grenser. Når jeg nå begynner med det, så får min eks "helt sjokk", naturlig nok.

Det ble en ubehagelig situasjon, og jeg håper det ikke gjentar seg....Har noen tips i så måte? for å unngå det?

Skrevet (endret)

For en tåpelig ting å si. Mulig det er noen som er så grunne at de går rundt med holdningen "jeg er lei av mannen min så jeg vil prøve en ny", men det er jammen ikke mange. Når det er sagt, å gå lei i et forhold, hvor følelsene gradvis forsvinner og man ikke lenger trives, er faktisk en ærlig sak. Man er likevel ikke forpliktet til å være evig singel og å slippe eksen inn når enn han vil det.

Endret av Teriyaki
Skrevet (endret)

slettet

Endret av I Grosny
Skrevet

Hva med å være litt lur istedet? Jeg ser for meg at dersom du forsøker å hindre han nå, så vil problemene bli større på sikt. Han får en grunn til å hate din nye og vil benytte enhver sjanse til å lage trøbbel.

La det heller være en tid. Og snakk med kjæresten om det.. Om han kan greie å bli "kompis" med din ex, slå ham på ryggen, skryte av at han er flink med barna. Osv. Så kanskje exn roer seg ned over tid. Og trekker seg lenger unna etterhvert. Før eller siden møter han noen og vet du.

Bare et forslag.. :sjenert:

Skrevet

Jeg synes absolutt ikke du er egoistisk, tvert imot. Jeg tviler på at jeg hadde latt min ex "henge" hos oss på den måten, spesielt ikke hvis det skal komme i veien for at du kommer deg videre i livet.

Jeg synes du burde prøve å tvinge frem en samværsavtale, hvor har får f.eks. annenhver helg, og selvfølgelig fremdeles lov til å bli med barna på fritidsaktiviteter som han pleier. En slik avtale er praktisk for alle parter, da det skaper stabilitet og trygghet.

Skrevet
Hva med å være litt lur istedet? Jeg ser for meg at dersom du forsøker å hindre han nå, så vil problemene bli større på sikt. Han får en grunn til å hate din nye og vil benytte enhver sjanse til å lage trøbbel.

La det heller være en tid. Og snakk med kjæresten om det.. Om han kan greie å bli "kompis" med din ex, slå ham på ryggen, skryte av at han er flink med barna. Osv. Så kanskje exn roer seg ned over tid. Og trekker seg lenger unna etterhvert. Før eller siden møter han noen og vet du.

Bare et forslag.. :sjenert:

Det er ikke dumt å være lur. Jeg likte det bedre enn mitt forslag. Jeg sletter det jeg skrev.

Skrevet
Ja, jeg må få i stand en bedre samværsordning. Tror jeg skal ringe familievernkontoret for å få hjelp. Ja, jeg har vært for ettergivende, men det er fordi jeg har hatt sårlig samvittighet i bøtter og spann :sukk:

Han har jo håpet at jeg skulle gå tilbake til han, men jeg har hele tiden sagt at det er uaktuelt. Han sier hele tiden at han er glad i meg....skulle ønske HAN fikk seg ny kjæreste, jeg....

Det er hans sak om han finner ny kjæreste, men så lenge han håper på dere to ser han sikkert ikke seriøst på andre. Kontakt familierådgivningskontoret og få til en avtale. Forklar eksen din at du har vært snill dette første året, men at det ikke kan fortsette. Når du hele tiden lar han få komme hjem til han, får han kanskje håp om mer?

Mange menn foretrekker det på denne måten, møte opp hos moren til barna i frykt for at hun kan møte en ny hvis han har barna hjemme hos seg. Mens han er fri til å finne en ny. Hva skal du ha dårlig samvittighet for? En voksen mann bør være i stand til å ha samvær med barna uten mor tilstede. Om dere møtes av og til, er bra for barna men ikke en rettighet far kan kreve for å ville ha samvær. Vil han ikke ha samvær nå (regn med det), så la han holde seg unna.

Det bruker å ordne seg etter en tid.

Du har helt rett. Selvfølgelig. Det var nok ubehagelig for min nye kjæreste, men vi pratet endel om det, og han taklet det greit. Og ja, jeg har vært alt for ettergivende overfor det jeg har synes har vært viktig i livet. Har vært dårlig til å sette egne grenser. Når jeg nå begynner med det, så får min eks "helt sjokk", naturlig nok.

Det ble en ubehagelig situasjon, og jeg håper det ikke gjentar seg....Har noen tips i så måte? for å unngå det?

Ja. :) Du må slutte å prøve å være til for alle andre og forstå eksene følelser, ta hensyn til hans følelser. Sett grenser og forhold deg så langt det er mulig til de nye grensene. Du har gjort det for lett for eksen din, etter ett år er det på tide at han tar mer ansvar for barna, hvis han velger å gjøre det.

Skrevet
ja, jeg kan være enig med deg, men det er ikke grunnen til bruddet.

Han var svært kontrollerende, sykelig sjalu og mye mer som jeg ikke vil skrive om her. Det var ikke bra hverken for barna eller meg selv at vi bodde sammen.

Mener du at du har grunn til å være redd han? Da blir saken større enn bare en samværsavtale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...