Blowers daughter Skrevet 9. februar 2010 #1 Skrevet 9. februar 2010 Jeg har en gutt på 7 mnd som jeg ammer fremdeles. I dag ser måltidssituasjonen ca sånn ut: Tidlig morgen kl 06-07: pupp Frokost kl 08-09: grøt + litt vann Formiddag kl 12ish: grøt/brød (+ pupp) Middag kl 16ish: Middag + vann (+pupp) Kvelds 19: pupp Sen kveld 23: pupp (Natt 01-02: pupp) Natt 03-04: pupp Tallene i parantes varierer litt om han vil ha. Som regel er det pupp til enten lunch eller middag, og i det siste har han våknet en ekstra gang om natten. Jeg synes det er vanskelig å vite hvor mye han skal ha av mat vs pupp. Hvis jeg gir mat først, orker han ikke pupp etterpå. Om jeg gir pupp først spiser han mindre mat om dagen, men desto mer om natten. Hva er riktig? Kan jeg kutte ut puppen kl 12 allerede nå f eks? Må jeg da gi MME istedet? Jeg har lyst å nattavenne om ikke så lenge (3-4 uker), men er redd det blir så lite pupp da. Spesielt hvis jeg kutter ut det i 12-tiden på dagen også (som han er mindre og mindre interessert i). Har hørt at unger ofte spiser mer pupp om dagen, om man kutter ut natten. Men hvis han ikke gjør det, må jeg da gi MME istedet? Jeg føler jeg kan styre det hele litt ved å begrense/øke grøt/middagsmendgen, men er usikker på hva som er "riktig". Noen innspill fra dere erfarne mødre?
Gjest Gjest_Trebarnsmamma_* Skrevet 9. februar 2010 #2 Skrevet 9. februar 2010 Jeg kommer med noen innspill, jeg, så får du vurdere hva du vil gjøre. Jeg har nattammet alle tre (mye) lenger enn du planlegger. Med eldste kunne jeg ikke amme på dagtid (pga jobb) fra den alderen dere er på nå så da var det amming morgen, kveld og en eller to ganger om natta. Nummer to ammet jeg dag og natt, men fra vi begynte med mattilvenning, var interessen for morsmelk liten på dagtid - igjen ble det nattamming som sørget for at jeg fikk ammet litt lenger. Tredje barn storkoser seg med å die fremdeles, både dag og natt, og vi har nylig feira ettårsdagen. Men nå tenker jeg å kutte utt nattamming ganske snart) For meg var fordelen med nattamming (til hhv 17, 12 og 13-14 mnd) at jeg slapp å stresse med om babyen fikk nok melk på dagtid. Men jeg har godt sovehjerte, så det kosta meg ikke stort å amme på natt. Vil du trappe ned amminga generelt, kan du godt kutte ut amming til lunsj. Jeg ga bare vann på dagen i den alderen (men ammet altså om natta). Kutter du ut nattamming "om noen uker", begynner babyen å nærme seg 10 måneder, og da kan du kanskje supplere med litt vanlig melk, eventuelt surmelk/yoghurt? Fram til da kan du jo gi ost (Snøfrisk på brødskiva, f.eks.). MME trenger du ikke å begynne med, etter min mening. Men forhør deg på helsestasjonen hvis du har ei helsesøster det går an å prate med. Lykke til!
Blowers daughter Skrevet 9. februar 2010 Forfatter #3 Skrevet 9. februar 2010 Takk for svar. Du har et poeng i at nattammingen kan gjøre at ammingen varer lenger, jeg har ikke tenkt på det sånn. Alle snakker liksom om at man kutter natten først. Jeg merker jo at den faste føden "fortrenger" ammingen mer og mer på dagen allerede. Jeg tror jeg begynner å kutte ned på lunsjmåltidet siden han allerede hopper over det noen ganger av seg selv, og med god samvittighet la han spise så mye han vil siden jeg da ikke trenger å tenke på at han får lite mm så lenge jeg ammer så mye om natten. Kansje kutter han ut nattmåltidene av seg selv etterhvert som han får mer mat på dagen.
Arielle Skrevet 9. februar 2010 #4 Skrevet 9. februar 2010 Her gik egentlig ammeavvenning av seg selv. Han begynte å interessere seg for pupp mindre og mindre, og til slutt spiste han nesten bare om natta. Jeg synes ikke det var topp å amme på natta,og syntes det var mye at han skulle spise 2-3 ganger på natta når han spiste så mye mat på dagen. Han spiste fast føde til alle måltid, så vi avvente ham på natta. Da sluttet han helt med pupp på dagen også. Ps: hvis du tenker på å avvenne med nattemat, bør du kanskje innføre grøt til kvelds først, slik at babyen er skikkelig mett når h#n legger seg.
Caramba Skrevet 9. februar 2010 #5 Skrevet 9. februar 2010 Enig med Arielle ang grøt om kvelden før nattavenning. Blandt mine tre barn var den ene veldig lett å venne av med nattmat, han spiste så godt på dagen at han var fornøyd med smokken og litt vann. Tror ikke det var noen gråting involvert. De to andre har ikke vært fullt så enkle, men det er fint at du og mannen din jobber sammen. Kanskje ta halve natten hver den første natten (som pleier å være verst) Min siste er nå åtte måneder og jeg har akkurat avvent ham, trodde jeg.... Har hatt et par tilbakefall de siste nettene fordi han har hatt litt feber. Samme skjedde med nummer 1, avvenningen var litt av og på og jeg fikk han ikke skikkelig avvent før han var over året. Sånn er det ofte, hvis de blir litt syke så er det ikke greit å nekte dem pupp om natten (hvertfal klarer ikke jeg det)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå