Gå til innhold

Kan man kun betale renter til lånekassen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått avslag på fler betalingsutsettelser selvom jeg går på skolen. Jeg er ferdig nå i juni. Er det muligheter for å kun betale rentene på lånet frem til jeg er ferdig på skolen og kommet i jobb?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg trodde det var rentefritt til en var ferdig å studere. :sukk: Jeg kan jo ta feil da. Kan ikke så mye om det.

Endret av Chiyo
Skrevet

Så lenge man ikke får støtte fra Lånekassen, løper renter og nedbetalingsplan.

Skrevet

Jeg får støtte t.o.m mai, jeg er som sagt ferdig utdannet i juni.. Fikk beskjed om at nå måtte jeg betale, fordi jeg hadde brukt opp betalingsutsettelsen.. Har studert fem år tilsammen nå når jeg er ferdig, vet ikke om det har noe å si?

Skrevet

Høres jo litt rart ut, vet Lånekassa at du er (fulltids- eller deltids over en viss %)student, så er det vel vanlig at de "fryser" lånet til man er ferdig? Man trenger jo ikke be om betalingsutsettelse mens man er student... Og hvis du får støtte fra dem nå, så er det vanlig at man ikke begynner å betale før noen måneder etter studieslutt, og da har man forhåpentligvis kommet seg i jobb. Ville tatt kontakt med dem igjen og redegjort for situasjonen du er i.

De er firkanta på endel ting, samtidig er det ofte greit tilrettelagt mens man studerer...

Skrevet

FÅr du støtte, så skal du ikke betale en eneste krone!!

Det er når du ikke mottar støtte lenger, at lånekassen begynner å kreve deg for lånet. Dette tar 7 mnd etter du får siste støtte, og da får du første betalingskrav.

Dersom du har mottatt støtte, og samtidig bedt om betalingsutsettelse, så er dette noe som ikke skal skje. Du trenger ikke be om noe slikt, ettersom du ikke skal få noen krav om betaling så lenge du mottar støtte. Du må ringe dem med en gang. Det er jo litt krise om du har brukt opp alle dine rettigheter til å utsette lånet. For dette må vere ugyldig.

Får du ikke medhold, klag igjen, så får du ikke medhold da, så klager du til sivilombudsmannen!!

Skrevet
FÅr du støtte, så skal du ikke betale en eneste krone!!

Det er når du ikke mottar støtte lenger, at lånekassen begynner å kreve deg for lånet. Dette tar 7 mnd etter du får siste støtte, og da får du første betalingskrav.

Dersom du har mottatt støtte, og samtidig bedt om betalingsutsettelse, så er dette noe som ikke skal skje. Du trenger ikke be om noe slikt, ettersom du ikke skal få noen krav om betaling så lenge du mottar støtte. Du må ringe dem med en gang. Det er jo litt krise om du har brukt opp alle dine rettigheter til å utsette lånet. For dette må vere ugyldig.

Får du ikke medhold, klag igjen, så får du ikke medhold da, så klager du til sivilombudsmannen!!

:Nikke:

Du kan evt. ringe enten NSU (dersom du er student ved universitet eller vitenskapelig høgskole) eller StL (dersom du er høgskolestudent) og få hjelp derfra. :)

Mottar du støtte skal ikke renter løpe og du skal heller ikke betale noe. Mottar du ikke støtte, spiller det ingenrolle om du er student eller ei - renter løper og avbetalingstiden begynner å løpe.

Skrevet
Mottar du støtte skal ikke renter løpe og du skal heller ikke betale noe. Mottar du ikke støtte, spiller det ingenrolle om du er student eller ei - renter løper og avbetalingstiden begynner å løpe.

Dersom en ikke mottar støtte men er student, kan en søke om rentefritak. Dette gjelder dersom en som student ville hatt rett til støtte, og fått dette innvilget ved å søke om støtte. Dersom en velger å ikke ha støtte, og ikke har rett på støtte, spiller det ingen rolle om en er student (slik det hevdes av Wadjet).

Skrevet
:Nikke:

Du kan evt. ringe enten NSU (dersom du er student ved universitet eller vitenskapelig høgskole) eller StL (dersom du er høgskolestudent) og få hjelp derfra. :)

Gjelder dette i alle tilfeller, foreksempel ved deltidstudier?

Skrevet
Gjelder dette i alle tilfeller, foreksempel ved deltidstudier?

Man må studere over en viss % for å ha rett på støtte (og dermed de andre rettighetene som andre skisserer her). Også det at man må ha rett på støtte opprinnelig, så en kan vel ikke fortsette å studere for egne sparepenger uten å betale tilbake studielånet i all framtid :)

Skrevet

Jeg går på et deltidsstudie nå, 75 %. Renter har løpt de siste årene, selvom jeg har vært under utdanning, men det er vel fordi jeg har tjent for mye ved siden av?

Jeg får prøve å ringe de igjen i morgen. Det de sa i dag var at jeg hadde ikke rett til mer enn 3 års betalingsutsettelse. Ikke kunne jeg bare betale renter heller.. Kjip situasjon, man har ikke akkurat mest penger som student :(

Skrevet
Man må studere over en viss % for å ha rett på støtte (og dermed de andre rettighetene som andre skisserer her). Også det at man må ha rett på støtte opprinnelig, så en kan vel ikke fortsette å studere for egne sparepenger uten å betale tilbake studielånet i all framtid :)

Jeg har rett på støtte, men ikke på betalingsfritak ut over de tre årene i følge lånekassen, derfor jeg lurte.

Nå betaler jeg like mye som jeg får ;)

Skrevet
Jeg har rett på støtte, men ikke på betalingsfritak ut over de tre årene i følge lånekassen, derfor jeg lurte.

Nå betaler jeg like mye som jeg får ;)

Så du er i samme situasjon som meg ? Du må betale ned på lånet selvom du studerer?

Skrevet
Så du er i samme situasjon som meg ? Du må betale ned på lånet selvom du studerer?

Ja, jeg må nok det.

• 1 år senere...
Skrevet

Noen som har gode råd????

Jeg studerer på en privat skole. Har brukt opp all betalingsutsettelse hos Lånekassen. Lånet er nå over hos Statens Innkrevingssentral.

Lånekassens fakturaer er vel på minimum 5000kr kvartalet? Noe jeg ikke har råd til siden jeg jobber veldig lite ved siden av studiet. Noen som har no smarte tips?

Student

Skrevet

Noen som har gode råd????

Jeg studerer på en privat skole. Har brukt opp all betalingsutsettelse hos Lånekassen. Lånet er nå over hos Statens Innkrevingssentral.

Lånekassens fakturaer er vel på minimum 5000kr kvartalet? Noe jeg ikke har råd til siden jeg jobber veldig lite ved siden av studiet. Noen som har no smarte tips?

Student

En mulighet kan være å sjekke om du har rett på rentefritak. Har du det, kan du få flere betalingsutsettelser. Du burde vite hva ditt eget terminbeløp er, det kommer helt ann på størrelsen på lånet ditt. Noen har 1200,- i kvartalet, mens andre har oppimot 15000,-. Men i og med at du ikke har betalt på tre år, er det kanskje ikke rart at du ikke har oversikt over lånet ditt... Kanskje det er på tide å begynne å jobbe?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...