Gå til innhold

Kan man kun betale renter til lånekassen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått avslag på fler betalingsutsettelser selvom jeg går på skolen. Jeg er ferdig nå i juni. Er det muligheter for å kun betale rentene på lånet frem til jeg er ferdig på skolen og kommet i jobb?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg trodde det var rentefritt til en var ferdig å studere. :sukk: Jeg kan jo ta feil da. Kan ikke så mye om det.

Endret av Chiyo
Skrevet

Så lenge man ikke får støtte fra Lånekassen, løper renter og nedbetalingsplan.

Skrevet

Jeg får støtte t.o.m mai, jeg er som sagt ferdig utdannet i juni.. Fikk beskjed om at nå måtte jeg betale, fordi jeg hadde brukt opp betalingsutsettelsen.. Har studert fem år tilsammen nå når jeg er ferdig, vet ikke om det har noe å si?

Skrevet

Høres jo litt rart ut, vet Lånekassa at du er (fulltids- eller deltids over en viss %)student, så er det vel vanlig at de "fryser" lånet til man er ferdig? Man trenger jo ikke be om betalingsutsettelse mens man er student... Og hvis du får støtte fra dem nå, så er det vanlig at man ikke begynner å betale før noen måneder etter studieslutt, og da har man forhåpentligvis kommet seg i jobb. Ville tatt kontakt med dem igjen og redegjort for situasjonen du er i.

De er firkanta på endel ting, samtidig er det ofte greit tilrettelagt mens man studerer...

Skrevet

FÅr du støtte, så skal du ikke betale en eneste krone!!

Det er når du ikke mottar støtte lenger, at lånekassen begynner å kreve deg for lånet. Dette tar 7 mnd etter du får siste støtte, og da får du første betalingskrav.

Dersom du har mottatt støtte, og samtidig bedt om betalingsutsettelse, så er dette noe som ikke skal skje. Du trenger ikke be om noe slikt, ettersom du ikke skal få noen krav om betaling så lenge du mottar støtte. Du må ringe dem med en gang. Det er jo litt krise om du har brukt opp alle dine rettigheter til å utsette lånet. For dette må vere ugyldig.