Gjest Tulippa Skrevet 9. februar 2010 #1 Del Skrevet 9. februar 2010 Har to jenter i småskolen ønsker seg et dyr over alt på jord. De synes ikke kosefaktoren er særlig høy ift akvariet vårt, fatter ikke. Nuvel, ettersom min største innvending handler om at dyr dør en gang, så er jeg litt på gli. Helst ville jeg hatt en katt, men ettersom jeg er allergisk, er det lite aktuelt. Nå ser jeg ikke helt bort fra at jeg reagerer litt på kanin og marsvin, heller, men la oss nå se bort fra det. Vet at marsvin trives best når de ikke er alene, så det ville nok vært aktuelt med to. Hva med kaniner (dvergkanin), bør de også helst være to? Ellers er det vel ikke så uvanlig og uaktuelt å holde marsvin og kanin i samme bur? Hva er mest krevende å holde, marsvin eller kanin? Marsvin blir kanskje mer kosete enn kaniner? Eller? Hvilket bur lukter minst? Nå er det vel individrelatert, men er kanin eller marsvin mest stabile mtp at de kan komme til å sette de sylskarpe små tenna sine i fingeren min? Hvor lenge lever et marsvin (ca. 8 år??), og hvor lenge lever en kanin? Sånn roughly? Hvilket dyr krever størst bur? Buret ville uansett vært så stort som overhodet mulig, jeg synes det er trist å se dyr som er skapt for å røre på seg i små, trange bur. Hjelp? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Månestøv Skrevet 9. februar 2010 #2 Del Skrevet 9. februar 2010 Først vil jeg bare si at det ikke er lurt å ha kaniner å marsvin sammen da de er to ulike arter med forskjellig kroppspråk og kaninen kan komme til å plage marsvinet. Ellers vil jeg si at kanin er det jeg har best erfaring med. Vet at mange er uenig med meg, men jeg synes at kroppspråket til kaninen er mye lettere å lese enn marsvinets. Pluss at av alle marsvin og kaniner jeg har hatt opp gjennom årene har kaninene vert de mest kontaktsøkende å kosete. Kaniner kan godt holdes alene, skal de være sammen bør det være en av hvert kjønn, og de må kastreres. Buret skal ikke lukte noe særlig om man holder det rent Ingen av dem skal bite om de hånteres rett. En kanin lever i 5-8 år. Lykke til med valget Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_mali_* Skrevet 9. februar 2010 #3 Del Skrevet 9. februar 2010 Hei! Jeg ville tatt marsvin om barna dine vil kose mye med de. Generelt er marsvin veldig snille. De lever vel en 4-6 år tror jeg. Kaniner er ofte mere viltre og liker ikke så godt å bli koset med. Har selv 3 marsvin og om barna "styrer" mye med de er de like snille og ikke bitt noen. Men man skal ikke ha 2 hanner i samme bur, vil tro dette også gjelder for kaniner. Lykketil med valget ditt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2010 #4 Del Skrevet 9. februar 2010 Kaniner er veldig krevende dyr og er ikke spesielt barnevennlige (link), så jeg tror at marsvin passer best i deres familie. Marsvin skal alltid være to. Skriver under på at kaniner og marsvin ikke skal holdes sammen. Men ikke skaff dere noen dyr med mindre dere voksne er klare for å ta hovedansvaret. Det betyr at før dere kjøper så gjør dere grundig research (ikke hos dyrebutikken) på hva dyret trenger av mat, plass og aktivisering og holder øye med dyrene og tar dem med til veterinær når det er nødvendig. Man kan ikke regne med at barn klarer dette selv. Noen bra sider om kanin og marsvin http://kanin.org/ http://www.marits-marsvin.net/phpBB3/index.php http://marsvinforum.diskusjonsforum.no/marsvinforum.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussilago_2 Skrevet 9. februar 2010 #5 Del Skrevet 9. februar 2010 Hei Har en forkjærlighet til marsvin jeg da (de er så søte når de går rundt og snakker;-) Sjekk brosjyrene til mattilsynet om hold av diverse dyr, har der både til marsvin og kanin... http://www.mattilsynet.no/publikasjoner/br...ld_av_dyr_16405 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 9. februar 2010 #6 Del Skrevet 9. februar 2010 Gå for kanin. Beste kjøttet i verden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
¤Pernille¤ Skrevet 9. februar 2010 #7 Del Skrevet 9. februar 2010 Kaniner kan godt være veldig kosete! Vi hadde en i familien som var min aller beste venn når jeg var barn. Den var riktignok veldig spesiell og ekstremt lydig og tam. Vet jo at mange kaniner ikke er det. Med det sakt, så lever kaniner definitivt best alene (to av samme kjønn sloss lett, to av motsatt parrer seg), i hvert fall!), og trenger ikke like mye oppmerksomhet som marsvin gjør, marsiv for veldig lett panikk hvis de er lenge alene. Dersom du velger marsvin, så er det nok veldig lurt å ha dem sammen, gjerne søsken av samme kjønn. Marsvin er mindre renslige når det kommer til "dobesøk", da. Kaniner kan somregel lære seg å gå ett sted, mens marsvin gjerne finner på å tisse mens du holder dem Håper dette var litt til hjelp, i hvert fall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2010 #8 Del Skrevet 9. februar 2010 Har et lite spm til dere som sier at marsvin og kanin ikke skal sitte sammen. Hvorfor? Hos oss har de alltid gjort det, og ser ikke akkurat hva som er galt med det... Uansett så må du være forbredt på at den lille kan leve lenge! Og hvis det er katt du aller mest har lyst på, så finnes det helt sikkert en kattepus der ute for deg. Mange som snakker om forskjellige raser som bengal, men min erfaring er at vanlige huskatter har forskjellige typer pelser sånn at du kan sikkert fnne som du ikke reagerer på... Selv har vi ehhh, mange forskjellige katter, alle vanlige huskatter og de har alle forskjellig pels. Så det innes vanlige huskatter som du kanskje kan tåle.. Hvorfor ikke prøve det ut. (hvis ikke du er super allergisk da!) Ellers så har du jo hamster da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 9. februar 2010 #9 Del Skrevet 9. februar 2010 Har et lite spm til dere som sier at marsvin og kanin ikke skal sitte sammen. Hvorfor? Hos oss har de alltid gjort det, og ser ikke akkurat hva som er galt med det... De spiser ikke same type for, marsvin skal ha ekstra c-vitamin det skal ikke kaniner ha. Kaninser skiller ut stoffer i avføringen sin som marsvin kan bli syke og dø av å spise. For ikke glemme at de har to helt forskjellige kropsspråk som gjør at det kan bli misforståelser, kaniner vil gjerne være mer for seg selv, mens marsvin gjerne skal sove oppå hverandre. For ikke å glemme at om kaninen får et raptus og sparker til marsvinet er sjangsen stor for at den knekker ribbein e.l. Såklart, det er tilfeller det går bra i, og det er tilfeller det går dårlig i, men jeg vil absolutt ikke anbefalle det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tulippa Skrevet 9. februar 2010 #10 Del Skrevet 9. februar 2010 Takk for mange svar. Skjønner greia med kanin sammen med marsvin, man ser det bare så ofte i dyrebutikker. Heller vel litt mot marsvin, selv om det er kanin jeg selv har erfaring med (ikke dvergkanin, men utendørskanin - bortsett fra ved mange minusgrader). I tillegg til argumentet om at det er så kjipt når dyr dør, så handler innvendingen min om ferier og travel hverdag. Men med to marsvin sammen, slipper man vel i hvertfall at dyret blir ensomt om det blir dager da vi drar ut om morgenen og kommer hjem om kvelden. Ferier er fortsatt innvendingen, vi reiser en del bort. Alliere seg med naboer, kanskje. Vel, det blir uansett ikke før til høsten. Bare research foreløpig. Og den eldste vil absolutt ha kanin. Men jeg tror nok at hun ville blitt happy om hun ble presentert for et marsvin i pen innpakning, også... Har lest litt rundt omkring på nettet nå, og begynner å føle litt for marsvin. Ang. katt; jeg skal teste ut allergien min på Sibirkatt neste uke. Bare for å vite, liksom. Hamster blir for knøttete, synes jeg. Urolige skapninger som det er nesten umulig å holde, og som bare vil sove på dagen. Ingen skal trenge å bekymre seg for at jeg anskaffer dyr uten å ha tenkt gjennom det, jeg har i hele oppveksten selv hatt både kanin, hamster, fugler og fisker, så jeg vet hva jeg går til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
¤Pernille¤ Skrevet 9. februar 2010 #11 Del Skrevet 9. februar 2010 Bare et tips om du velger marsvin: La radioen stå på når du ikke er hjemme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_zellica_* Skrevet 9. februar 2010 #12 Del Skrevet 9. februar 2010 Marsvin helt klart. Husker enda med stor glede de lydene marsvinet vårt kom med når vi kom hjem, eller han fant en godbit. Boink boink sa han, og når han gikk løs og skulle løpe, dro han magen oppover før han løp avgårde. Han var utrolig kosete og snill, og selv om vi idag har gått over til hunder, minnes jeg tiden med Baltazar med stor glede! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #13 Del Skrevet 10. februar 2010 Med det sakt, så lever kaniner definitivt best alene (to av samme kjønn sloss lett, to av motsatt parrer seg), i hvert fall!), og trenger ikke like mye oppmerksomhet som marsvin gjør, marsiv for veldig lett panikk hvis de er lenge alene. Nei, dette stemmer ikke. Kaniner er veldig sosiale dyr og har det helt klart best sammen. Å la kaniner være mye alene i små butikkbur er dyreplageri i mine øyne. Men, man kan ikke bare sette to kaniner sammen i et vanlig bur og regne med at det går bra. Det krever at man setter seg inn i hvordan kaniner skal bondes, hvor stor plass to kaniner trenger og at man kastrerer begge kaniner. Les mer her. Oppfordrer deg til å sjekke om det er noen dyr til omplassering hos Dyrebeskyttelsen ts! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
¤Pernille¤ Skrevet 10. februar 2010 #14 Del Skrevet 10. februar 2010 Nei, dette stemmer ikke. Kaniner er veldig sosiale dyr og har det helt klart best sammen. Å la kaniner være mye alene i små butikkbur er dyreplageri i mine øyne. Du misforstod meg Jeg mente to kaniner, dette har funket veldig dårlig når jeg har prøvd, og dyrebutikken har alltid sakt det. Men det kan selvsagt funke, min kanin var som sakt spesiell og sloss/parret ikke med noen kaniner. Kaninen min levde ikke i noe bur heller, den sprang rundt i stua og var stort sett aldri alene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #15 Del Skrevet 10. februar 2010 Kanin og marsvin er to vidt forskjellige arter, og har IKKE det samme næringsbehovet. Kaniner er faktisk ikke gnagere engang. Dessuten er det jo opplagt farlig for det relativt forsvarsløse marsvinet, dersom kaniner blir voldsomt. Trådstarter: Jeg håper du har tenkt til å ha overoppsynet med disse kjæledyrene du skaffer barna dine. Barn er ikke egnet til å ha ansvar for dyr helt alene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tulippa Skrevet 10. februar 2010 #16 Del Skrevet 10. februar 2010 Kanin og marsvin er to vidt forskjellige arter, og har IKKE det samme næringsbehovet. Kaniner er faktisk ikke gnagere engang. Dessuten er det jo opplagt farlig for det relativt forsvarsløse marsvinet, dersom kaniner blir voldsomt. Trådstarter: Jeg håper du har tenkt til å ha overoppsynet med disse kjæledyrene du skaffer barna dine. Barn er ikke egnet til å ha ansvar for dyr helt alene. Som sagt, slapp nå bare av, jeg er en voksen dame på hele førti sommere som er meget ansvarlig og samvittighetsfull og hele den pakka der. Jeg har selv hatt dyr i hele oppveksten. Bekymre seg ikke. Nå er det forresten katt jeg vil ha. Tester ut allergien min på Sibirkatt til uka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #17 Del Skrevet 10. februar 2010 Som sagt, slapp nå bare av, jeg er en voksen dame på hele førti sommere som er meget ansvarlig og samvittighetsfull og hele den pakka der. Jeg har selv hatt dyr i hele oppveksten. Bekymre seg ikke. Nå er det forresten katt jeg vil ha. Tester ut allergien min på Sibirkatt til uka. Så flott at du er det. Dessverre kan ikke det samme sies om på langt nær alle, så det er alltids greit å forsøke å vekke litt ansvarsfølelse hos folk. Sibirkatter er praktfulle! Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2010 #18 Del Skrevet 12. februar 2010 Du misforstod meg Jeg mente to kaniner, dette har funket veldig dårlig når jeg har prøvd, og dyrebutikken har alltid sakt det. Men det kan selvsagt funke, min kanin var som sakt spesiell og sloss/parret ikke med noen kaniner. Kaninen min levde ikke i noe bur heller, den sprang rundt i stua og var stort sett aldri alene. Hvordan kan dette misforstås?: "Med det sakt, så lever kaniner definitivt best alene". Det er jo direkte feil. Kaniner har det best sammen. Det at du ikke har fått det til betyr ikke at kaniner har det best alene, det betyr mest sannsynlig at du har gjort det feil (noe som veldig mange som putter to kaniner sammen gjør). Dyrebutikken er ikke en god kilde til hvordan man bør behandle dyrene sine. Les denne så kanskje du lærer noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
¤Pernille¤ Skrevet 12. februar 2010 #19 Del Skrevet 12. februar 2010 Så hyggelig Det jeg mente var at kaniner veldig lett blir parrer hverandre, og sloss om de er av samme kjønn. Søsken går oftest greit, som jeg sa. Jeg ser at det var dårlig formulert, men du trenger ikke angripe meg likevel Jeg har ikke hatt sjansen til å gjøre noe feil egentlig, da jeg ikke har prøvd å la to kaniner bo sammen, men vi prøvde å la kaninen min og min venninne sine leke sammen. Hennes angrep og parret min, så det funket dårlig. Du sier jo selv at mange gjør feil. Poenget mitt var egentlig at om man ikke har drevet litt med kanin og går inn for å drive med det, så er det nok lurt å ha en alene, da det er lett at det ikke går. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 12. februar 2010 #20 Del Skrevet 12. februar 2010 Jeg har veldig god erfaring med kaniner jeg da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå