Gjest Gjest_xxx_* Skrevet 9. februar 2010 #1 Skrevet 9. februar 2010 Jeg er 37 år og har endel små føflekker i ansiktet. Umulig å dekke uten at man ser oversminket ut. Huden jevnes jo ut noe med foundation men de skjules ikke! Bruker en halvdekkende type til hverdags. Liker å se naturlig ut. Tror huden min som nesten er rynkefri hadde tatt seg mye bedre ut uten føflekker. Regner med at jeg har fått de fleste etter mye soling..men kommer ikke til å slutte å sole meg. Det er for deilig.. Har de siste årene brukt solfaktor 12 og høyere i ansiktet. Det skal nevnes at jeg har endel føfl på kroppn også, spes på ryggen. Hatt siden jeg var barn. Lurer på om de i ansiktet kan fjernes uten å få arr eller hvite flekker. Laser? Noen som er plaget med det samme?
Auri Skrevet 9. februar 2010 #2 Skrevet 9. februar 2010 Jeg har fjernet to, i panna. Disse var riktignok utstående og derfor veldig synlige. Jeg har flere andre små, flate i ansiktet som ikke plager meg. Jeg ble sendt til hudkirurg for å fjerne de. Den dag idag så er arrene så godt som usynlige, uten sminke. Men jeg fjernet de når jeg var 18, og ble fortalt av hudkirurgen at det var min unge hud som kom til å gjøre at arrene ble så fine. Jo eldre hud man har (og da ikke bare i rene år, men også i skader påført av soling, røyking og usunn livsstil), jo styggere arr får man. De kan nok ikke fjernes uten å etterlate noe som helst form for merker. De fleste leger er også skeptiske til å foreta rent kosmetiske operasjoner. Mine var utstikkende, noe som førte til at jeg ofte klorte de opp ved uhell, og de var i risikosonen for å bli ondartede. Når jeg først var der for å fjerne føflekker (to i ansiktet, en på brystet, som var de fastlegen min ville at jeg skulle ta bort) ba jeg ham også om å ta en fjerde på brystet. Det fordi den sjenerte meg rent kosmetisk. Eneste grunnen til at han sa seg enig til å gjøre det, var fordi han skulle ta en annen der. Men han la ikke skjul på at han mente det var unødvendig og at han ikke hadde lyst. Det er ikke noe galt i å sole seg, men bruk høyere faktor! I ansiktet burde du ikke bruke noe lavere enn faktor 20, helst 25. Nordmenn er ALT for dårlige til å bruke solfaktor! Selv om vi er så langt oppe i nord, er det skadelig stråler her også. Så lenge du har fast, rynkefri ut, så synes jeg du skal prøve å lære deg å akseptere føflekkene dine. Jeg vet det er vanskelig, for jeg har slitt med det samme i mange år selv. Jeg har vel rundt 100 føflekker til sammen over kroppen... Men ja, så lenge du har en fast og rynkefri hud, så gjør ikke føflekkene noe negativt for utseendet ditt vil jeg tro. Siden du ikke nevner noe på størrrelse, regner jeg ikke med at noen av de er store. De gir bare særpreg, gjør at du ser ut som deg selv.
Gjest Gjest_xxx_* Skrevet 9. februar 2010 #3 Skrevet 9. februar 2010 Jeg har fjernet to, i panna. Disse var riktignok utstående og derfor veldig synlige. Jeg har flere andre små, flate i ansiktet som ikke plager meg. Jeg ble sendt til hudkirurg for å fjerne de. Den dag idag så er arrene så godt som usynlige, uten sminke. Men jeg fjernet de når jeg var 18, og ble fortalt av hudkirurgen at det var min unge hud som kom til å gjøre at arrene ble så fine. Jo eldre hud man har (og da ikke bare i rene år, men også i skader påført av soling, røyking og usunn livsstil), jo styggere arr får man. De kan nok ikke fjernes uten å etterlate noe som helst form for merker. De fleste leger er også skeptiske til å foreta rent kosmetiske operasjoner. Mine var utstikkende, noe som førte til at jeg ofte klorte de opp ved uhell, og de var i risikosonen for å bli ondartede. Når jeg først var der for å fjerne føflekker (to i ansiktet, en på brystet, som var de fastlegen min ville at jeg skulle ta bort) ba jeg ham også om å ta en fjerde på brystet. Det fordi den sjenerte meg rent kosmetisk. Eneste grunnen til at han sa seg enig til å gjøre det, var fordi han skulle ta en annen der. Men han la ikke skjul på at han mente det var unødvendig og at han ikke hadde lyst. Det er ikke noe galt i å sole seg, men bruk høyere faktor! I ansiktet burde du ikke bruke noe lavere enn faktor 20, helst 25. Nordmenn er ALT for dårlige til å bruke solfaktor! Selv om vi er så langt oppe i nord, er det skadelig stråler her også. Så lenge du har fast, rynkefri ut, så synes jeg du skal prøve å lære deg å akseptere føflekkene dine. Jeg vet det er vanskelig, for jeg har slitt med det samme i mange år selv. Jeg har vel rundt 100 føflekker til sammen over kroppen... Men ja, så lenge du har en fast og rynkefri hud, så gjør ikke føflekkene noe negativt for utseendet ditt vil jeg tro. Siden du ikke nevner noe på størrrelse, regner jeg ikke med at noen av de er store. De gir bare særpreg, gjør at du ser ut som deg selv. Takk for svar. Nei tror ikke de kan fjernes kirurgisk nei. Tenkte mer på laser, syrepeeling ol.. Grunnen til at jeg bruker solf. 12 i ansiktet er at jeg ikke får farge hvis jeg bruker særlig høyere. Var i syden i fjor og begynte med 20, men forble hvit i ansiktet og brun resten. Mamma er akkurat lik.. Aksepterer føflekkene.. de er mer et irritasjonsmoment da jeg vet at huden min hadde blitt nesten plettfri uten..har nærmere 20 stk...
Auri Skrevet 9. februar 2010 #4 Skrevet 9. februar 2010 Bruk høyere faktor på resten av kroppen også, så blir det mer riktig. Evt. solfaktor med litt selvbruning i (typ Piz buin). Når du har så mange føflekker, er det ekstremt viktig å være nøye på solbeskyttelse! Personlig bruker jeg 30 hele sommeren gjennom, og jeg blir da fin og brun fordet jeg.
Gjest Gjest_xxx_* Skrevet 10. februar 2010 #5 Skrevet 10. februar 2010 Bruk høyere faktor på resten av kroppen også, så blir det mer riktig. Evt. solfaktor med litt selvbruning i (typ Piz buin). Når du har så mange føflekker, er det ekstremt viktig å være nøye på solbeskyttelse! Personlig bruker jeg 30 hele sommeren gjennom, og jeg blir da fin og brun fordet jeg. Når man bruker eller har brukt selbruning før man er i sola får man ikke skikkelig farge. Ligger et lag på overhuden og sola vil jo ikke trenge igjennom. Dette har jeg god erfaring med..har brukt MYE selvbruning på beina og solet meg i syden. Da jeg kom hjem forsvant fargen og jeg var like blek på beina som før jeg smurte med selvbruning og solet meg. Tror det blir som å sole seg med sminke..blir blek eller skjoldete. Men har hørt om slike tan activators..prøve en sånn kanskje..
Lilia Skrevet 12. februar 2010 #6 Skrevet 12. februar 2010 (endret) Hei, Jeg er 37 som deg, jeg har solflekker, jeg vil anbefale laser hvis du vil prøve det, huden blir da skiftet ut står det, Jeg har nettopp tatt første behandling med laser ( colosseumklinikken), regner med at det er encore laseren. så det må vel skje resultater. Jeg vil også anbefale det hudlegen min anbefaler, unngå sol i fjeset, bruk høy solfaktor S35( jeg fikk kjøpt solfaktor Sunyses av klinikken) , gjerne kremen Pigmanorm om kvelden. Pigmanorm skal også gjøre huden bedre. Jeg ville heller beskytte huden min for nye flekker enn å sitte å steke i solen, ikke kjekt å få nye. Og heller bruke selvbruningsspray for å bli brun. Ville heller bare solt kroppen i tilfelle. Bare et velment råd Jeg trodde det var en engangsbehandling jeg fikk ( ablativ behandling ) med hudhealingstid på 4-5 dager, men fikk time igjen i juni, synes det var utrolig lenge til. Vet ikke om det er fraksjonert ablativ behandling de gir meg, jeg får ringe å spørre. Skal man liksom måtte vente 2 år da før man ser resultatet??? Er dette normalt, tiden altså? trodde det var gjort med mye nærmere tid enn det her, noen som vet? Det er deprimerendes i tilfelle? jeg er forvirret for legen min sa at jeg ikke måtte være redd for skulle det dukke opp noen flekker i hudhelingstiden, men hvis jeg skal dit igjen i juni og fraksjonert behandling tar 5-6 ganger før man ser resultat, dette gjør at jeg ikke vet helt hva jeg har fått av behandling, men vet at det er encore laser, det stikker varmt i huden under behandling, men det er så raskt at det går helt smertefritt Endret 12. februar 2010 av Lilia
Gjest Gjest_xxx_* Skrevet 12. februar 2010 #7 Skrevet 12. februar 2010 Du har ikke lest spm mitt.. Jeg ha har ikke solflekker, men føflekker...bitesmå helt vanlige brune flekker i ansiket..slike som vi har mange av ellers på kroppen..
Lilia Skrevet 12. februar 2010 #8 Skrevet 12. februar 2010 (endret) Joda, jeg leste at du har føflekker, men jeg tok visst feil av laseren, beklager så mye. Jeg trodde det virket på samme måte. Jeg leste visst at man kan fjerne dem ved kirurgisk inngrep, leste om det nå nettopp ved colosseumklinikken. Håper du finner ut hva du vil gjøre Endret 12. februar 2010 av Lilia
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå