Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2010 #1 Skrevet 8. februar 2010 Dere er sikkert drit lei disse innleggene men setter stoor pris på om noen kunne hjelpe meg litt:) Jeg har fått en 100% jobb nå, jeg vet faktisk ikke lønnen enda,men er ikke veldig godt betalt. ca 130,- timen. Jeg har ett stort ønske om å kjøpe leilighet, men hva er sjansen for at jeg får et lån? jeg har ingen erfaring med dette men har fått med meg at det er noe som heter førstegangslån eller noe,som skal være "lett" å få. Når kan jeg søke? hvor mye må jeg spare opp? har 200 000 i studielån. er alene. får jeg større lån om jeg har foreldrene mine bak meg? husker ikke hva det heter..hehe..
Frøken Mitzi Skrevet 8. februar 2010 #2 Skrevet 8. februar 2010 Om du har ei brutto timesløn på kr 130, vil det tilsvare ei årsløn på rundt 250.000. Det er nok ikkje så stort lån du kan regne å få med den årsløna. Bankane regnar eit utgangspunkt på 3 gongar årsløna di (=750.000), og sidan du har 200.000 i studielån frå før, vil du då få eit lån på rundt 550.000. Men det beste er jo å ta ein prat med banken din
Britt Banditt Skrevet 9. februar 2010 #3 Skrevet 9. februar 2010 Vil si at det er ikke sikkert at banken ser på studielånet ditt, det gjorde de ikke da vi var i banken (men så har vi ikke noe problem med å betjene det vi ba om, så det kan være derfor også). Kausjonist er sikkert det ordet du leter etter, men du får nok ikke større lån, det er bare hvis de krever ekstra sikkerhet. Det som kan være mulig er å ha foreldre som medlåntagere, men du er jo nødt til å kunne betjene lånet også, så lenge de ikke hjelper deg med penger hver måned så klart.
Sissan Skrevet 10. februar 2010 #4 Skrevet 10. februar 2010 Du kan få et større lån med hjelp av foreldrene dine, dersom de stiller egen eiendom som pant for deler av lånet. Likevel ser banken på betjeningsevnen din, og særlig mer enn 750 000 kan du nok ikke forvente å få låne. Selv da vil nok banken be om noe egenandel. Siden du er førstegangsetablerer, kan du også søke etablererlån i kommunen, vet ikke helt hvordan det fungerer og om det er likt fra kommune til kommune, så det må du undersøke nærmere. Jeg er ikke helt sikker på om jeg ville kjøpt noe i din situasjon jeg. Ville nok sett an til jeg hadde jobbet et halvt år ihvertfall, og vært trygg på at jeg trivdes i jobben. Men så er jeg også rimelig risikoavers.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå