Gå til innhold

Huseier utbetalte hele depositumet til min ex

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Huseier utbetalte hele depositumet til min ex-kjæreste, uten å klarere dette med meg. Avtalen var at vi skulle få utbetalt beløpet til hver vår konto. Det står i leiekontrakten at vi innbetalte halve depositumbeløpet hver. Nå overlater han videre fordeling av dette til oss. Det er uvennskap mellom meg og min ex, pga hans utroskap. Hva gjør jeg? Er dette lovlig? Hvilke rettigheter har jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å legge til at min ex nekter å betale meg tilbake noe som helst, jeg har snakket med ham.

Skrevet

Skriv et brev til huseier hvor du oppgir kontonummeret for tilbakebetalingen av din halvdel og legg ved kopi av leieavtalen siden det står der, han skal jo ikke gjøre det når han er blitt gjort oppmerksom på at dere skal dele. Da får jo han kreve den halvparten tilbake men strengt tatt tror jeg nok du sliter dersom huseier nekter... Er det så mye penger at det er verdt å ta en advokat for??

Gjest Blondie65
Skrevet

Hva i alle dager er det for idiotdepositumkonto du har opprettet? Er det huseiers baklomme eller? Det er da vel ikke husvert som betaler ut depositum men banken som frigir det for uttak? Aldri heller hørt før at man kan dele depositumkonto og forvente at den forblir delt.

Du tar en kopi av leiekontrakten, skriver et brev til din eks og forlanger pengene utbetalt til din konto prompte og senest dato X. Gjør også høflig oppmerksom på at det vil påløpe rente fra forfallsdato. Dersom ikke det er betalt 14 dager senere sender du purring, med gebyr, gjenta kravet og at det nå er begynt å påløpe renter. Hvis han fortsatt ikke har betalt etter ny frist kan du sende kravet til rettslig innkreving - f.eks. hos namsmann.

Merk at du kun kan kreve rente dersom du oppgir at du krever rente og fra den dagen du har krevd det, vanligvis etter et skriftlig krav med en forfall der renten kreves fra forfallsdato. Det er ikke lov å "komme på dette" i ettertid.

Skrevet
Skriv et brev til huseier hvor du oppgir kontonummeret for tilbakebetalingen av din halvdel og legg ved kopi av leieavtalen siden det står der, han skal jo ikke gjøre det når han er blitt gjort oppmerksom på at dere skal dele. Da får jo han kreve den halvparten tilbake men strengt tatt tror jeg nok du sliter dersom huseier nekter... Er det så mye penger at det er verdt å ta en advokat for??

Kr 15.000

Jeg har i tillegg smser fra vedkommende hvor vi avtalte at han skulle sette inn resterende beløp på min konto. Tydeligvis ombestemte han seg og frigjorde hele beløpet til min ex. Har prøvd å få tak i han i kveld uten hell.

Det er snart 1 mnd siden beløpet ble frigjort.

Skrevet
Hva i alle dager er det for idiotdepositumkonto du har opprettet? Er det huseiers baklomme eller? Det er da vel ikke husvert som betaler ut depositum men banken som frigir det for uttak? Aldri heller hørt før at man kan dele depositumkonto og forvente at den forblir delt.

Du tar en kopi av leiekontrakten, skriver et brev til din eks og forlanger pengene utbetalt til din konto prompte og senest dato X. Gjør også høflig oppmerksom på at det vil påløpe rente fra forfallsdato. Dersom ikke det er betalt 14 dager senere sender du purring, med gebyr, gjenta kravet og at det nå er begynt å påløpe renter. Hvis han fortsatt ikke har betalt etter ny frist kan du sende kravet til rettslig innkreving - f.eks. hos namsmann.

Merk at du kun kan kreve rente dersom du oppgir at du krever rente og fra den dagen du har krevd det, vanligvis etter et skriftlig krav med en forfall der renten kreves fra forfallsdato. Det er ikke lov å "komme på dette" i ettertid.

Det er en konto som ble opprettet i bank. Min ex-samboer ble med han i banken og satte inn sin del av beløpet. Jeg flyttet inn senere, men overførte beløp via nettbank til den kontoen. Jeg fikk også skrevet inn i kontrakten at dette er mine penger. Huseier ønsket i utg.punktet at jeg skulle overføre min del til min ex, men det nektet jeg heldigvis.

Takk for tips til hvordan jeg kan gå frem. Jeg skal forfatte et brev til min ex med en gang. Det vil si at det er exen jeg må slite med, ikke huseier?

Skrevet

Jeg tror faktisk det er huseieren som er ansvarlig. Har ikke sjekket det så jeg er ikke helt sikker, men så lenge du har kontrakt på at det er ditt depositum og attpåtil har gjort det helt klart at pengene skal inn igjen på din konto, noe han har sagt ja til, så virker det som om det er huseierens problem. Så vidt jeg kan se det skal du ha dine penger av han. Selv om han ikke får de tilbake fra din eks

Skrevet

Ja, her er det helt klart huseier som har gjort en feil! Det blir hans problem å måtte få tilbake pengene fra exen din, uavhengig av om han får det - du har krav på din del av depositumet fra huseieren siden det faktisk står i kontrakten.

Skrevet
Ja, her er det helt klart huseier som har gjort en feil! Det blir hans problem å måtte få tilbake pengene fra exen din, uavhengig av om han får det - du har krav på din del av depositumet fra huseieren siden det faktisk står i kontrakten.

Jeg har drevet og lett etter informasjon om dette i Husleieloven nå. Ettersom jeg ikke har vært med i banken og frigjort disse pengene, ser det ut til at han iallfall har brutt kontrakten på ett punkt. Det skal da ikke være mulig for ham og min ex å ta ut beløpet uten å involvere meg? Jeg tror altså at den kontoen han opprettet var en slags privat depositiumkonto og det er ikke lovlig. Det står tydelig i kontrakten at begge har satt inn sin del av depositumet, i en oppdatert versjon. Jeg har smser som bevis på at det var en avtale at pengene skulle komme til meg. Har dessverre slettet svarene fra han, men ikke de jeg har sendt.

Takk for alle svar, nå ble jeg lettet. :)

Skrevet
Jeg har drevet og lett etter informasjon om dette i Husleieloven nå. Ettersom jeg ikke har vært med i banken og frigjort disse pengene, ser det ut til at han iallfall har brutt kontrakten på ett punkt. Det skal da ikke være mulig for ham og min ex å ta ut beløpet uten å involvere meg? Jeg tror altså at den kontoen han opprettet var en slags privat depositiumkonto og det er ikke lovlig. Det står tydelig i kontrakten at begge har satt inn sin del av depositumet, i en oppdatert versjon. Jeg har smser som bevis på at det var en avtale at pengene skulle komme til meg. Har dessverre slettet svarene fra han, men ikke de jeg har sendt.

Takk for alle svar, nå ble jeg lettet. :)

Hmm, var kanskje litt snar med å svare, når jeg får tenkt meg om. Vet ikke hvordan det blir hvis du ikke stod som "deleier" av kontoen - gikk dere alle tre for å opprette kontoen og skrive under på kontokontrakten? Hvis det er slik, så er det huseier/bank som har gjort en feil. Om kun typen din står som "deleier" av kontoen, så er det hos ham du må kreve pengene tilbake. Men fortvil ikke, du har rett på pengene dine! En kontrakt er en kontrakt :)

Jeg ville også funnet kvittering på at du har betalt inn det beløpet på depositumskontoen, eller i alle fall et "bevis" på at du har gjort det - kontoutskrift f.eks.

Skrevet
Hmm, var kanskje litt snar med å svare, når jeg får tenkt meg om. Vet ikke hvordan det blir hvis du ikke stod som "deleier" av kontoen - gikk dere alle tre for å opprette kontoen og skrive under på kontokontrakten? Hvis det er slik, så er det huseier/bank som har gjort en feil. Om kun typen din står som "deleier" av kontoen, så er det hos ham du må kreve pengene tilbake. Men fortvil ikke, du har rett på pengene dine! En kontrakt er en kontrakt :)

Jeg ville også funnet kvittering på at du har betalt inn det beløpet på depositumskontoen, eller i alle fall et "bevis" på at du har gjort det - kontoutskrift f.eks.

Jeg vet ikke hvem som eier hva, eller hvilken type konto som ble opprettet. Huseier påstod at det var en depositumskonto. Da står den antakeligvis i min ex sitt navn? Men det står spesifisert følgende i kontrakt: XXX har innbetalt halve beløp og XX halve beløp. Det står hvilken dato det ble foretatt, samt at jeg har beviser på dette i nettbanken. Kommer til å legge det ved i brevet som jeg sender til både huseier og min ex.

Skrevet

Men står det i kontrakten at ved avslutning av kontoen skal halvparten utbetales hver av dere? Hvem som har betalt hva inn spiller ingen rolle i så henseende.

Skrevet
Hvem som har betalt hva inn spiller ingen rolle i så henseende.

Men hvem som har vært med og oppretta kontoen og skrevet under på depositumskontoen vil jo spille en rolle. Hvis bare typen har underskrift, kan han teknisk sett ta ut alt - men han har plikt å betale halvparten til TS.

Skrevet
Men hvem som har vært med og oppretta kontoen og skrevet under på depositumskontoen vil jo spille en rolle. Hvis bare typen har underskrift, kan han teknisk sett ta ut alt - men han har plikt å betale halvparten til TS.

Nettopp. Det var vel egentlig det jeg mente, men var så tidlig på morgenen at formuleringsevnen var fraværende.

Skrevet

Enig med de rett over her - det er jo irrelevant om dere har det skriftlig at dere har betalt inn halvparten hver. Det som er viktig er en eventuell avtale om hvem som skal få pengene ut igjen. Dersom dette ikke er spesifikt avtalt, vil kontoeier (som da er leietaker dersom dere har vanlig depositumskonto) får disse. Jeg antar at det da er din eks som er kontoeier her?

Skrevet

Ja, det står i kontrakten at beløpet skal utbetales til begge

Skrevet

Men jeg tviler på at det er noe banken faktisk kan gjøre uten kontoeiers (dvs din eks) samtykke.

Skrevet

Men jeg tviler på at det er noe banken faktisk kan gjøre uten kontoeiers (dvs din eks) samtykke.

Jepp. Og dersom dette er en vanlig depositumskonto, så må banken forholde seg til kontoeier, og det er irrelevant hva som står i kontrakten med huseier. Han kan ikke bestemme eller kontrollere dette. Dere måtte eventuelt selv ha ordnet dette direkte med banken. Du må da selv ta kontakt med din eks for å få pengene.

Hvordan er forresten den eksakte formuleringen i kontrakten om utbetalingen?

Skrevet

Nå er dette for sent, men et lite tips til neste gang; det er lurt å opprette to depositumskontoer slik at en unngår situasjoner som dette. Da har hver leietaker en depositumskonto for sitt garantibeløp, og en slipper å være avhengig av hverandre.

Når det er sagt, din tidligere samboer (regner med han/hun er det) har ikke rett til å beholde midler som ikke er berettiget han/henne. Du kan ta kontakt med tjenester som Jurk eller Jussformidlingen som kan hjelpe deg med innkrevingen av pengene, og fylle ut forliksklage og opptre på dine vegne i forliksrådet. Deretter kan en bruke avsagt dom som grunnlag for å kreve inn pengene gjennom namsmannen, slik Blondie også har foreslått.

Skrevet

Er litt spent på hvordan dette går, ts. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...