Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg og mannen min har vært prøvere i litt over et år nå, og begynte med utredning før jul.

Mannen har levert sædprøve og den såg HELT fin ut, faktisk over normalen :)

Og jeg har tatt blodprøver som påviste at jeg har EL, noe som jeg egentlig visste fra før.

Så var det spørsmålet. Hva skjer nå?

Ringte til kvinneklinikken og vi skulle få time i Mars.

Noen andre som har kommet så langt, der ingenting er feil? :vetikke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vil jeg ikke ødelegge "idyllen" på noen måte, men en blodprøve og sædprøve er kun en liten del av utredningen :).

I vårt tilfelle viste mannens svømmere seg å være topp 5%, men jeg hadde ikke jevnlig eggløsning - likevel overhodet ikke krise, for jeg hadde eggløsninger. Gikk ett år på pergotime, hvor legen kunne se at jeg hadde eggløsning. Fikk til og med EL-sprøyter for å garantere at egget slapp. Likevel ble jeg ikke gravid.

Ble sendt videre til røntgen av egglederne, som viste at disse var tette. Ergo kunne aldri egget og svømmerne møtes, og IVF ble neste skritt.

Etter 4 forsøk er jeg nå 28 uker på vei med en liten prins i magen :)

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar!

Jeg vet at det sikkert er mye mer vi skal gjennom nå, er jo så vidt begynt på utredning, men er bare spent på hva som skjer nå.

Nesten like ille å vite at det ikke er noe feil, enn at det skulle være det.. Siden det ikke skjer noe liksom. :sukk:

Skrevet

Hei.

Etter blodprøver og ultralyd av meg og sædprøve av min kjære var neste steg Lapraskopi for meg. Da titter de på "alt" og sjekker at egglederene er åpne. Nå er neste steg for oss ivf...

Skrevet

Tok alt dette lang tid? Sånn, mellom timene og svarene og slikt..

Jeg regner med jeg blir undersøkt med GU når jeg får første time på klinikken, så sikkert satt opp til innvendig UL etter det..

Skrevet

Jeg var inne på Kvinneklinikken første gang (samtale+ul+blodprøver) i mars 2009, så var det LAP i august 2009, så oppfølginssamtale i januar 2010 og neste uke er det første møte med ivf klinikken.

Gjest Gjest_Mabel_*
Skrevet
Jeg var inne på Kvinneklinikken første gang (samtale+ul+blodprøver) i mars 2009, så var det LAP i august 2009, så oppfølginssamtale i januar 2010 og neste uke er det første møte med ivf klinikken.

Oi, det var lenge mellom hver avtale. For min del var det første time på gynekologisk i august, laparoskopi halvannen uke senere, og første samtale på ivf i slutten av september - alt i fjor. Til fredag er det uttak..

Skrevet

wow - det gikk fort - men da fant de kanskje noe "feil" da eller? Siden du fikk ivf så fort? Ikke noe "feil" på oss, så da ønsket de at vi skulle prøve 6mnd på egenhånd før evt ifv.

Gjest Gjest_Mabel_*
Skrevet
wow - det gikk fort - men da fant de kanskje noe "feil" da eller? Siden du fikk ivf så fort? Ikke noe "feil" på oss, så da ønsket de at vi skulle prøve 6mnd på egenhånd før evt ifv.

Jepp, i vårt tilfelle var det ikke noe vits å prøve på egenhånd - kjipt, men like greit å komme fort i gang med ivf når det er den eneste muligheten..

Skrevet

Da har jeg fått litt mer forståelse for hva som kanskje skjer fremover, tusen takk! Fant ikke mye eller akkurat om dette.. Syns enten blir de gravide med en gang, eller så er ivf på gang :fnise:

Hvor lenge hadde dere Phobaeticus prøvd før dere var til time på kvinneklinikken da? Vi har jo allerede prøvd et år, uten at det er noe feil med oss i den forstand, så tror jeg blir motløs om jeg får beskjed om bare å fortsette å prøve på egen hand :sukk:

Skrevet

Ca ett år. Litt i underkant tror jeg, for jeg slutta på P-sprøyte, for så å bruke ett år på å få igjen TR og så enda noen månender før TR var stabil, så i den tiden var vi jo ikke så veldig aktiv i prøvingen. Ble vel egentlig ikke aktive prøver (da tenker jeg på temping, EL-testing osv) før etter at jeg hadde vært hos fastlegen og hun søkte meg videre til Kvinneklinikken. Vi hadde jo liksom tenkt at dette skulle "skje av seg selv" så lenge jeg hadde fått tilbake TR og vi hadde regemessig sex...

Skrevet

Ok.. Vi hadde vel også den planen da jeg slutta på pillen for litt over et år siden, men begynte vel ordentlig med prøvinga i høst en gang(da tenker jeg på telle dager, EL-test o.l.)

Jeg syns jo det høres så rart ut at det ikke skal være noe feil med oss, men allikavel så blir vi ikke gravide :vetikke::sukk:

80% blir jo det innen et år, og 90% innen 2 år..

Kan jeg spørre om hvor i landet dere holder til? Har jo en tro på at ting kan ta forskjellig tid, å få timer og slikt, med hvor i landet man befinner seg.. Jeg bor i nord så tror muligens det kan ta lengre tid, da vi ikke har så mange steder å velge mellom.

Gjest Gjest_Mabel_*
Skrevet
Jeg syns jo det høres så rart ut at det ikke skal være noe feil med oss, men allikavel så blir vi ikke gravide :vetikke::sukk:

80% blir jo det innen et år, og 90% innen 2 år..

Selv om du har fått påvist EL så betyr jo ikke det at alt er fint. Kan jo godt tenkes at egglederne dine ikke er som de skal, da hjelper det like med fine egg og fine svømmere, for de vil jo aldri få sjansen til å møte hverandre. Så før du har hatt laparoskopi el.lign vet dere jo ikke om alt er som det skal der inne.. Og dersom det ikke er noe galt, så er det jo allikevel masse som skal klaffe for at man blir gravid - det virker jo enkelt for mange, men noen får det jo bare ikke til selv om det ikke nødvendigvis er noe "påvist galt". Lykke til!

Gjest Gjest_Mabel_*
Skrevet

"....da hjelper det LITE..." skulle det stå..

Skrevet

Ja jeg vet jo at jeg kan ha tette eggledere eller at eggene er dårlige på noe vis, hjelper jo lite med EL om eggene er dårlige.

Vi finner nok helt sikkert ut av alt når vi kommer til kvinneklinikken. Håper bare ikke de er så treige der, at vi får ny time fort og at de finner ut av det, men så er de ikke kjent for at ting går så veldig fort i svingene her oppe :sukk:

Skrevet (endret)
Ja jeg vet jo at jeg kan ha tette eggledere eller at eggene er dårlige på noe vis, hjelper jo lite med EL om eggene er dårlige.

Vi finner nok helt sikkert ut av alt når vi kommer til kvinneklinikken. Håper bare ikke de er så treige der, at vi får ny time fort og at de finner ut av det, men så er de ikke kjent for at ting går så veldig fort i svingene her oppe :sukk:

Jeg sier som de andre allerede har sagt, en sædprøve og en blodprøve for å påvise el sier nesten ingenting. Dere vet at mannen har god sædkvalitet og det er stort sett det. At blodprøven sier du har EL sier ingenting om kvaliteten(muligheten for at det faktisk er produksjonsdyktig), det kan være tette eggledere, forhold i livmoren som gjør at ett egg ikke vil feste seg. Og som så mange andre så finner de aldri noen årsak trass mange år med utredning!

Skal dere utredes hos kvinneklinikken eller en gynekolog med egen praksis? Innvendig Ul er gjort i en fei og etterhvert vanlig ved mange GU`er. Lapraskopi er litt mer omfattende, men kan gi gode svar.

Hvor lang tid alt tar kommer veldig an på legen/e som henviser deg hit og dit og ventetiden på de ulike plassene. det offentlige tar naturligvis noe lengre tid enn det private. Om jeg var deg ville jeg krevd skikkelig utredning før ivf, det kan være en ganske stor belastning, med store kostnader. Som i beste fall kan være undøvendig dersom det er små ting som skal til for at en skal klare det på hjemmebane. Man lærer veldig mye underveis i denne prosessen og hadde jeg begynt på scratch nå med all kunnskapen hadde mye vært annerledes mtp. leger og utredning som var veldig mangelfull!

Jeg syns også det noen plasser er en tydelig forskjell på utredning av de under 25, de under 30 osv. Der jeg har vært får de over 30 grundigere testing underveis i prosessen mm.

Jeg hadde en gyn. som somlet og ikke gjorde det han lovet og vi endte sikkert opp med 6mnd ekstra venting pga. hans udugelighet :kjefte: Ventet 3mnd fra henvisningen var sendt til vi var på forsamtale på ivf og 3 nye måneder før det var uttak.

Lykke til :kose:

Endret av Strix
Skrevet

Takk for svar! :jepp:

Jeg er jo ikke så langt i utredningen, og jeg vet jo at leger ikke bestandig er like flinke, derfor jeg spør hva andre har gått gjennom, så jeg vet litt om hva jeg kan forlange når jeg kommer til Kvinneklinikken. Jeg går gjennom det offentlige, legen her sa det var like lang ventetid til de private gyn som de på sykehuset.

Har jo allerede blitt litt ekstra tid, da jeg måtte ta blodprøve for å sjekke EL før legen henviste oss videre, og da vi fikk brev fra klinikken måtte jeg ta akkurat de samme blodprøvene på nytt igjen... Men men, jeg vet iallefall at jeg har grei stigning med LH. :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...