Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slik at "alle" utleiere vil ha husleien forskuddsvis?

Hvorfor er det slik isåfall?

Er det noen som har noen gode argumenter for at man ikke skal betale etterskuddsvis?

Videoannonse
Annonse
Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Heija!

Da jeg leide i Sarpsborg, var avtalen at jeg betalte den 15. hver måned, slik at jeg da betalte 2 uker på etterskudd.

Grunnen til at mange vil ha pengene på forskudd er vel kanskje fordi de føler det er en viss sikkerhet i det? Pluss at om man betaler på etterskudd bor man jo på sett og vis gratis, og når man flytter ut har ikke utleieren noen garanti for at du blir å betale?

Hvorfor vil du betale på etterskudd da?

Skrevet

Takk for svar, Fantabulous!

Jeg ser jo den med at man på en måte bor gratis, men hvis jeg betaler etterskuddsvis, og f.eks. skal være ute av leiligheten 31. Mars så betaler jeg jo den siste husleien dagen jeg flytter ut.. Så da må de jo ikke vente i spenning på den etter jeg er borte!

Vi har havnet på etterskudd med husleien på grunn av rusk i økonomien. Nå som inntekten er stabil igjen har vi alle muligheter til å betale husleien fra nå av, men vi har så å si null sjans til å få betalt to husleier på en gang og dermed komme ajour igjen. Derfor tenkte vi å spørre om det var mulig å betale etterskuddsvis fra nå av, men jeg har aldri vært borti noen som vil ha leien etterskuddsvis, og derfor gleder jeg meg ikke så veldig til å spørre.

Skrevet

Jeg kan omformulere meg litt:

Er det noen her inne som ville satt seg veldig på bakbeina hvis leietaker ville betale etterskuddsvis?

Hvorfor det isåfall?

Skrevet

Jeg hadde naturligvis skullet ha husleien forskuddsvis. Man betaler for en vare (i dette tilfellet et sted å bo) før man bruker varen. Og det handler slett ikke om å sette seg på bakbeina å gjøre, ærlig talt.

Skrevet

Og da leste jeg innlegg nr. to bedre - jeg ville ihvertfall ikke gått med på en slik avtale om etterskuddsvis husleie med noen som allerde har vist at de ikke er til å stole på når det gjelder å betale i tide.

Skrevet

Jeg kom også i den situasjonen at jeg måtte betale etterskuddsvis. Men jeg avtalte med huseier at jeg betalte 1000 kroner mer til jeg kom på forskudd igjen. Dette gjorde jeg også for meg selv. Når jeg skulle leie en ny bolig hos ny utleier, kunne jeg betale på forskudd. Du kan også sette inn det du skylder i husleie på en egen konto, og betale utleier når du har spart opp en husleie.

Hvor lenge har du planlagt å bo der? Studerer du og skal bo hjemme til sommeren?

De fleste utleiere setter pris på at du er ærlig. Det er lettere hvis du har bodd der lenge da utleier ser at du er en stabil leietaker. Men jeg hadde satt pris på ærlighet hvis de som leier hos meg, fortalte at de nå er på etterskudd.

Skrevet
Takk for svar, Fantabulous!

Jeg ser jo den med at man på en måte bor gratis, men hvis jeg betaler etterskuddsvis, og f.eks. skal være ute av leiligheten 31. Mars så betaler jeg jo den siste husleien dagen jeg flytter ut.. Så da må de jo ikke vente i spenning på den etter jeg er borte!

Vi har havnet på etterskudd med husleien på grunn av rusk i økonomien. Nå som inntekten er stabil igjen har vi alle muligheter til å betale husleien fra nå av, men vi har så å si null sjans til å få betalt to husleier på en gang og dermed komme ajour igjen. Derfor tenkte vi å spørre om det var mulig å betale etterskuddsvis fra nå av, men jeg har aldri vært borti noen som vil ha leien etterskuddsvis, og derfor gleder jeg meg ikke så veldig til å spørre.

Er det ikke bedre å komme på forskudd da? Hva med den dagen du skal flytte og må betale etterskuddsleie på den du flytter fra samme måneden som du må betale ny leie der du kommer. På ett eller annet tidspunkt må du komme ajour, og for å komme ajour er du nødt til å betale mer en måned eller to, såfremt at du ikke flytter hjem til mor og/eller far eller andre som lar deg bo gratis.

Skrevet

I Oslo tar det for tiden over tre måneder fra betalingsmisligholdelse skjer til Namsfogden kaster ut leietakeren. Og da må utleier være påpasselig og gjøre alt riktig. I tillegg kan det ta tid før leieren innbo er ryddet og boligen vasket og reparert.

Tre måneders depositum er derfor et absolutt minimum. I de fleste tilfeller der utkastelse finner sted, er det for lite. Om leieren i tillegg skal betale etterskuddsvis, vil det i praksis tilsvare bare to måneders depositum.

Skrevet
Jeg kan omformulere meg litt:

Er det noen her inne som ville satt seg veldig på bakbeina hvis leietaker ville betale etterskuddsvis?

Hvorfor det isåfall?

På grunn av manglende sikkerhet som utleier. Som Gjest rett over her skriver så tar det svært lang tid å få noen tvangsutkastet for manglende betaling, og etterskuddsleie vil gjøre risikoen (for pengetap) i disse tilfellene enda større.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...