Gå til innhold

Er det noen der ute som kan hjelpe meg litt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

...men har lest litt på internett, og mange sier at induksjons komfyrene trenge mye strøm. Såh...jeg tok meg en kikk i sikrings skapet, og der står det under punktet koking: 20A og så ved siden av 2x2.5mm ledning eller noe...(har lest noe om at ledningen også har betydning)

Som sagt, jeg vurderer å kjøpe induksjons komfyr, og noen sier de trenger 25A, og noen sier det går helt fint med 20A.

Noen som vet litt mer om dette enn meg som kan fortelle meg litt om dette? Kan jeg kjøpe komfyren eller kan jeg ikke?

Det er denne komfyren jeg vurderer å kjøpe...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg ikke er helt på jordet så må du gange ampere med volt for å finne maks. watt...

Så 230 volt X 20 ampere (sikring) = maks. 4.600 watt.

Bruker du mer enn dette vil sikringen gå.

Skrevet

Takk for svar :) Har fått med meg begge disse tingene du skrev nå, og det betyr vel egentlig at jeg ikke kan ha på alle platene samtidig, og enda mindre hvis ovnen står på i tillegg...men det er vel sjelden at alle platene står på fullt...ville du ha kjøpt komfyren?

Gjest SmallTalk
Skrevet

Hva er poenget med å kjøpe en komfyr du kan risikere å ikke få brukt fullt ut dersom det skulle bli behov for det? Før eller siden så kan du anta at du vil ha alle fire platene slått på, i tillegg til at stekeovnen går. Det er litt surt om dette vil føre til at resten av kursen går i svart.

Skrevet

Har vært inne på tanken selv... Alt var jo så greit! Hadde funnet den perfekte komfyren. Brannsikker (nesten), barnevennlig, strømsparende, tidsparende...men måtte selvfølgelig dukke opp en bitteliten hake rett før kjøp :sukk:

Håpet jo at noen som hadde peiling på strøm og sånn kunne fortelle meg at det ikke var noe problem, løp å kjøp...men nei...

Skrevet

Sjekket ut litt andre komfyrer nå, og fant ut at selv den billigste komfyren med "gammeldags" støpejerns plater ville slått ut sikringen med alle platene på...er det kjøkkene mitt det er noe galt med da eller? Skal det være sånn?

Skrevet

Jeg har aldri mer enn to plater på fullt (eventuelt sammen med stekeovnen) uansett da...

Bare å planlegge litt det, spør du meg - for både poteter og kjøtt blir veldig godt av å lages over littegranne lengre tid enn fremfor bare raskt og varmt... :-)

Gjest Gjest_Jan_*
Skrevet

De fleste har vel trege sikringer, så de vil ikke gå med én gang man bruker mer effekt enn sikringen er dimensjonert for. Men over en lengre periode vil de gå.

Og det er uansett ingen god idè å overbelaste ledningene heller. Jeg er ikke elektriker, så jeg er usikker på hvor mye den ledningsdimensjonen tåler.

Skrevet

Dersom dere planlegger barn, ville jeg ikke kjøpt induksjonsovn. Det skal vistnok ikke være bra for mannens sædkvalitet!

Men ... jeg er da ingen ekspert.

Skrevet
Dersom dere planlegger barn, ville jeg ikke kjøpt induksjonsovn. Det skal vistnok ikke være bra for mannens sædkvalitet!

:sjokkert: det kan vi da ikke ha noe av!

Hva kommer det av da?

Skrevet

Her i huset har vi kjøpt induksjonsovn da eldstemann var ca 1/2 år. Babyen i magen ble unnfanget raskere enn den eldste. Kan heller ikke skjønne hvordan det skal kunne være noen sammenheng mellom induksjon og sædkvalitet!

Jeg elsker min induksjonsovn og ville ikke byttet! Men vi slet også litt med at sikringene gikk (viste seg at varmtvann gikk på samme kurs), men vi hadde bare 15A. Vi skulle uansett skifte til nye sikringer, og da fikk vi lagt inn større sikring. Vet det ikke er mulig over alt, men det kan jo være verdt å sjekke.

Skrevet

Jeg tok meg en prat med de som jobber på lefdal jeg, men han hadde ikke hørt noe om at induksjon krevde mer strøm. Følte meg ganske teit der jeg sto og prøvde å leke eletriker...

Han kikket litt på andre komfyrer og vi kom fram til at alle komfyrer som selges idag "trenger" 25A, også sånne støpejerns komfyrer.

Kjøpte komfyren min jeg :danse:

får heller gjøre noe med strømmen hvis det trengs en gang.

Prøvde den igår da...gikk kjempefint det :)

Gjest Gjest_LineGourmet_*
Skrevet

Whaatt!!?? :sjokk:

• 2 uker senere...
Gjest HarNettoppBestiltSegInduksjonsko
Skrevet

Hæhh???? :sjokkert: dette må være reispikka tull.. noen som evt kan forklare HVORFOR...??

Skrevet

Finner ikke info om dette nå på stående fot, men har lest en artikkel/rapport ang dette.

Handlet om stråling (eller var det magnetisme, husker ikke helt)

Mannen som er elektriker kom med disse opplysningene først før jeg søkte det opp sist, og vi er HELT klare på at vi ikke skal ha induksjonstopp. (Greit nok med mannen, for han er ferdig med sin produksjon, men vi har tre gutter også)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...