Gå til innhold

Positive/negative sider.(intervju) Hva sier dere?

Midnattsol

Anbefalte innlegg

Dette spørsmålet kommer bestandig på jobbintervju, og da bør man ha noe lurt å si.

Positive sider, ok, den er ikke så ille, men negative? Den er værre. Kan liksom ikke sitter der å si f.eks at

"jeg er et skikkelig B-menneske og sliiiter meg å komme meg opp på morgenen"

Heller ikke bør man ramse opp en rekke med positive sider og bli sittende og gruble når det negative skal nevnes.

Man bør kanskje komme med noen negative sider der man ikke setter seg i et dårlig lys med tanke på jobben.

Hva pleier dere å si? Har dere noe lurt å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier å si sannheten, men det kommer litt an på jobben jeg søker også..

Blant annet pleier jeg å nevne at jeg er ganske sta og at jeg ikke er så flink til å si i fra om hva jeg er misfornøyd med. Og at jeg ofte engasjerer meg litt for mye i jobben og at jeg kan være litt prikete.

Dette er negative ting, men de kan fort bli positive også. Særlig for en arbeidsgiver.

Ofte får men også spørsmål som: "Hva mener du med sta?"

Da er det lett å si at man ikke gir seg uten å få til ting.. noe som igjen blir positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Det jeg har begynt å svare (etter råd fra en som har jobbet "på andre sien av bordet") for å "overraske intervjueren" er ret og slett "Når mine positive egenskaper tar overhånd"

Altså: som positiv side nevner jeg at jeg er omtenktsom og inkluderende (bla,bla, bla) Jeg ønsker å legeg til rette for at alle skal få frem sine meninger, noe jeg har erfart i skole og studietid at der nesten alltid er en eller annen sjenert eprson som ikke helt får til.

Som negativ side altså: når denne omtenksomheten tar overhånd. "Jeg er nemlig klar over at jeg gjennom min omtenksomhet kan oppfattes som "oversnill" (nei, jeg brukte ikke det ordet på intervju da) og at andre kan føle at jeg opptrer som barnevakt, at de tror jeg ikke tror de klarer seg selv"

Vel, har bare brukt dette svaret på ett intervju... men den jobben fikk jeg! (eller, nei, jeg er innstilt som nummer to, men de ansetter likegodt to vikarer i stedet for en, så jeg begynner på mandag!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest den type spørsmål er vanskelig. Men er enig med Lea at det kommer an på jobben en skal utføre, og negative sider som en kan snu til positive. De intervjuene jeg har likt "best" eller jeg føler har gitt ett mest riktig bilde av meg selv, så har de ikke spurt om det. Da har det mer vært en samtale uten sånne "oppramsings spørsmål". Men jeg tror ikke det alltid handler om hva du sier, men hvordan du sier det, og det at du er klar over det.

Istedet for å si: "jeg er et skikkelig B-menneske og sliiiter meg å komme meg opp på morgenen" av det ved å drikke kaffen før du starter på dagens gjøremål. Er det en jobb som er veldig opptatt av sunnhet, kan du heller si urtete... :kul:

Når jeg blir innkalt til intervju så pleier jeg å tenke gjennom hva en trenger av positive egenskaper for å utføre denne jobben. Og gjør det samme med negative. Hvilke negative egenskaper kan være uheldig for denne jobben. Og hva av disse har jeg...

Det vil gjerne bli vektlagt forskjellig om en søker på jobb som en selger kontra sekretær.

Jeg har en gang blitt spurt om å si hva jeg mente var de 5 mest positive og negative sider. Og hva jeg trodde min tidligere sjef ville si, og hva venner ville si...Synest det ble litt voldsomt jeg da... Plutselig var en så opphengt i å finne så mange forskjellige sider at det gikk litt i snurr. Ja,ja...jobben fikk jeg ikke. Kanksje like greitt. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Når mine positive egenskaper tar overhånd"
Det synest jeg var et godt svar. Noterer det i "hardisken" til neste intervju. :D

Vel, har bare brukt dette svaret på ett intervju... men den jobben fikk jeg! (eller, nei, jeg er innstilt som nummer to, men de ansetter likegodt to vikarer i stedet for en, så jeg begynner på mandag!)

Gratulerer, det var kjekt å høre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 positive og negative sider??? :o

Jeg har problemer med å komme på 3 av hver, jeg.

Når jeg tenker over det, så pleier jeg innledningsvis (når jeg får slike spørsmål) å si at jeg har lett for å tilpasse meg nye miljøer og at jeg er ganske "vanlig"/A4.

Jeg har nemlig ikke noen problemer med å legge igjen de negative sidene mine hjemme :wink: . Synes at det er viktig å få frem dette også.

Det dukker noen ganger opp spørsmål om "Hva tror du at din forrige sjef vil si om deg som medarbeider?"

Disse er verre.. men også en sjanse til å rette opp ting du tror sjefen vil si om deg og som du ikke er enig i.

Min sjef har f.eks en tendens til å beskylde meg for å være unøyaktig i enkelte situasjoner. Jeg er en pirkete person og har gode grunner til å være unøyaktig i disse situasjonene.. som at jeg alltid blir avbrutt f.eks. Dette er noe jeg gjerne vil få frem FØR sjefen min nevner det.

(Oj.. liten avsporing)

Jeg tror også at måten disse tingene sies på er viktig.

Har lest et sted at det er viktig å være både selvsikker og litt beskjeden (ikke virke skrytete).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 positive og negative sider??? :o

Jeg har problemer med å komme på 3 av hver, jeg.

Jepp, er det rart ting gikk litt i surr? :wink: Var et av de første intervjuene jeg var på, og var rimelig nervøs.

Det dukker noen ganger opp spørsmål om "Hva tror du at din forrige sjef vil si om deg som medarbeider?"

Disse er verre.. men også en sjanse til å rette opp ting du tror sjefen vil si om deg og som du ikke er enig i.

Etter "sjokk opplevelsen" med å fortelle om alle disse negativepositive egenskapene så tenkte jeg litt gjennom det. Og fant ut at de trenger ikke være så forskjellig fra hva en mener selv og hva sjefen og venner mener. Selfølgelig kan en sjef og en venn legge vekt på ulike egenskaper. Men hadde det vært nå jeg hadde blitt spurt om å gi en sånn "oppramsing". Så hadde jeg sagt at både venner og sjefen ville kunne nevne de samme egenskapene som jeg hadde gjort. Men gitt eksempler på hva betyr det for arbeidsgiveren at jeg er f.eks omgjengelig, sta, målbevist...bla,bla. Og da kan en "bable" ivei, sånn at en kommer i forkant av idiotiske ting en tidligere arbeidsgiver ville kunne si. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså: Intervju er no herk!!

Takk for veldig gode svar og råd så langt.

Synes også det er viktig at man er seg selv og er ærlig. Det vanskelige er ofte formuleringen og hvordan man skal få fram det man vil si på en bra måte. Ikke bestandig så lett.

Jeg takket faktisk nylig nei til et intervju. Kunne godt tenkt meg jobben, MEN de ville ha en person som jeg tror jeg ville fått vanskeligheter med å være. Jeg kunne alltids gått inn i en rolle på intervjuet og vært en slik person, men i lengden kan jeg ikke være andre enn meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Samme eks. ble gjort på ekteskapsrådning.

Der har det en tendens til å komme mye gørr frem. x ble spurt om 7 ting som han satte pris på hos sin kone. Han ble målløs. Hun klarte det fint om han.

Mulig det har noe med at menn/kvinner er forskjellig.

Vi har fulgt samme " tråden" hjem til oss. Barn/foreldre samlet. Der sier alle hva de er fornøyd/misfornøyd med uten å bli sint.

dette ble en avsporing på tråden, men måtte bare skrive det. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Jeg har vært på jobbsøkekurs, og da snakket vi bl.a. om de 3 gode og 3 dårlige sidene. Han som "undeviste" oss, sa at man under ingen omstendigheter hadde mere enn en dårlig side når det kom til jobben. Altså, man skulle fortelle om en dårlig side om faget/i forhold til jobben, og den skulle deretter kunne vendes til noe positivt. Eks: "Jeg er ikke så sterk i økonomistyring, men dette er noe jeg har jobbet mye med og prøvd å lære mere om i de siste mnd."

Han som underviste oss, hadde jobbet lenge i HR og hadde stor erfaring som intervjuer.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier man da om de ber om så og så mange positive og negative sider men man ikke klarer å komme på så mange?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da forteller man om den første/største, og så er man stille. Hvis de spør etter flere, så sa underviseren min at man bare skulle si at man ikke kunne se flere som var relevante for jobben.

Nå har jeg sjekket notatene mine, og der står det faktisk en til to svake sider, avhengig av hvor mange de spørr etter. Husk også ALLTID og ta de gode sidene først.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit å vite. :)

Da er det bedre å si at man ikke kan se flere som er relevante til jobben enn å finne på noe i farta som kan bli helt galt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips. Jeg er midt oppi jobbsøkekarusellen selv, og det er alt annet enn lett til tider.

Jeg er oppgitt og lei, og ikke minst sliten. Da er det ikke lett å finne gode sider ved seg selv, altså. Ond sirkel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fått endel tips og råd om dette her på kg og det har hjulpet til at jeg har forbedret meg selv i intervjusituasjonen.

Var nylig i et intervju og det gikk bra. :)

Litt utenom tråden men en annen ting jeg denne gangen var bevisst på var å ha et par spørsmål klare i tilfelle man kunne stille spørsmål helt til slutt. Det tror jeg var lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en interessant tråd (så jeg henger meg på...)! Jeg skal på jobbsøkerkurs neste uke, kanskje jeg kommer innom med noen tips jeg også??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest artikkel om de som intervjuer, og de sa at de rimelig raskt gjennomskuer "Jeg er for pirkete og engasjert". Mange stiller spørsmålene kun for å se om man har selvinnsikt, ikke for å måle egenskapene opp mot jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Ja dette var et godt spørsmål. Som regel har jeg klart meg greit på dette punktet. Men var i intervju i dag og fikk dette spørsmålet. På negative svarte jeg da at jeg kunne være litt utålmodig (som stemmer), og fikk da kommentaren: ok, men denne jobben krever en del tålmodighet.

Doh! :-? hva ellers skulle jeg svart da???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...