Gå til innhold

Hjelp til mattestykke

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei folkens, jeg trener hjelp til å veie lufta i klasserommet. Det er lekse til imorgen men jeg finner ikke ut hvordan man kan veie lufta, har søkt litt på Internett men finner ikke noe. Så jeg lurer på om noen av dere vet hvordan man veier lufta når klasserommet er 7 meter lang, 7 meter bred og 3 meter høyt. Ja, jeg vet at 1 liter luft veier ca 1,2 gram. Det er her jeg står fast, er det noen av dere som kan forklare meg hvordan dere regnet dennne oppgaven??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husk at én kubikkmeter (1m³) er tusen liter :jepp:

Skrevet
Hei folkens, jeg trener hjelp til å veie lufta i klasserommet. Det er lekse til imorgen men jeg finner ikke ut hvordan man kan veie lufta, har søkt litt på Internett men finner ikke noe. Så jeg lurer på om noen av dere vet hvordan man veier lufta når klasserommet er 7 meter lang, 7 meter bred og 3 meter høyt. Ja, jeg vet at 1 liter luft veier ca 1,2 gram. Det er her jeg står fast, er det noen av dere som kan forklare meg hvordan dere regnet dennne oppgaven??

Trener= trenger, liten skrivefeil

Skrevet

Regn ut hvor stor volum rommet har (l*b*h). Så regner du ut hvor mange liter luft det er plass til. Og til sist ganger opp med vekta til luften.

Skrevet

Du regner først ut volumet til klasserommet, altså 7m*7m*3m = 147 m^3

Du vet også at en liter er det samme som en dm^3 og det er det samme som 0.001m^3

Du finner deretter ut hvor mange liter luft man du har, så ganger du med hvor mange gram pr liter det er for luft :)

Gjest Gjest_Stine_*
Skrevet

Lengde * bredde * høyde = hvor mange kubikkmeter det er i klasserommet.

Her; 7 * 7 * 3 = 147 m³

1 m³ = 1000 liter

147 m³ * 1000 liter = 147 000 gram

147 000 gram = 147 kg.

Altså er det 147 kg luft i klasserommet ditt, hvis jeg ikke tenker helt feil her ;)

Skrevet

Og 14-åringen lærer kjempemasse matte av å kunne koke svarene direkte herfra. Kjempesmart, folkens! :riste:

Skrevet

Her; 7 * 7 * 3 = 147 m³

1 m³ = 1000 liter

147 000 gram = 147 kg.

Altså er det 147 kg luft i klasserommet ditt, hvis jeg ikke tenker helt feil her ;)

Dette er nok feil, da det er 147 000 liter luft i rommet, som skal ganges sammen med 1,2 gram/liter for å få svaret i gram

Skrevet
Og 14-åringen lærer kjempemasse matte av å kunne koke svarene direkte herfra. Kjempesmart, folkens! :riste:

Dette har jeg prøvd å påpeke i alle slike tråder... Selv om jeg skrev første innlegget å prøvde å få vedkommende til å tenke selv, kom folk med svaret på løpende bånd.

Anbefaler matematikk.net, og forumet der. Fungerer dårlig for de som bare ønsker en kjapp fasit og ikke er interessert i å lære dog...

Skrevet
Dette er nok feil, da det er 147 000 liter luft i rommet, som skal ganges sammen med 1,2 gram/liter for å få svaret i gram

Takk for hjelpen, så da må jeg finne ut volumet altså 7 gange 7 gange 3 = 147 m3 så tar jeg 147 m3 gange 1000 liter og får 147 000 gram deretter gange det med 1,2 gram. Høres dette riktig ut ???

Skrevet

Her; 7 * 7 * 3 = 147 m³

1 m³ = 1000 liter

147 000 gram = 147 kg.

Du tenker helt feil. Du kan ikke gange liter med m³ og få gram!! De tingene har ikke noe med hverandre å gjøre. Men, du må gange m³ med 1000 for å få liter.

Husk, både m³ og liter er mål for volum.

Når du så har regnet ut m³ og gjort om til liter, vet du hvor mange liter luft det er i klasserommet. Da ganger du dette med gram per liter, og får til svar hvor mange gram luft det er i klasserommet.

Skrevet
Du tenker helt feil. Du kan ikke gange liter med m³ og få gram!! De tingene har ikke noe med hverandre å gjøre. Men, du må gange m³ med 1000 for å få liter.

Husk, både m³ og liter er mål for volum.

Når du så har regnet ut m³ og gjort om til liter, vet du hvor mange liter luft det er i klasserommet. Da ganger du dette med gram per liter, og får til svar hvor mange gram luft det er i klasserommet.

147 000 liter gange 1,2 gram da ?? Høres det riktig ut ???

Skrevet
147 000 liter gange 1,2 gram da ?? Høres det riktig ut ???

Ja, jeg synes det høres riktig ut.

Skrevet

Du ganger ikke med 1,2 gram.. Du ganger med 1,2 gram/liter. Viktig å huske på enhetene, da kan du ofte se om du har gjort noe feil, hvis enheten ikke stemmer :)

Skrevet

Ja. Hvis du setter opp et "regnestykke" med bare enheter, så får du da

liter * gram/liter.

Da får du liter og gram over brøkstreken, og liter under. Du kan da stryke liter over streken og liter under streken, og sitter da igjen med bare gram. (Eller egentlig gram over 1, som er det man sitter igjen med når man stryker, men det blir det samme som bare gram. Det skjer ikke noe med et tall som deles på 1.)

Skrevet

Egentlig er jo dette et lurespørsmål, det som er gjort ovenfor er jo ikke å veie lufta, men å regne ut vekten av den.. Jaja.

Å veie noe, er å måle det direkte og få ut svaret i vektenheter.

med det sagt: hvis man skal pirke litt på oppgaven, må man jo også trekke fra volumet av alle elevene, læreren, sekker, pulter etc. før man ganger opp med gram/liter, hvis man skal vite hvor mye luft det er i rommet :)

Gjest CookieMonster
Skrevet

Enig..

Skrevet

Enig. Det går å gi noen tips eller "veiledning uten å gi svaret", men kg er ikke stedet for hjelpelærere. I et klasserom med elever er vel 02 en del mindre enn i et tomt og utluftet rom, så oppgaven er dum nok i seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...