Gjest Aprilius Skrevet 4. september 2003 #1 Skrevet 4. september 2003 Giftet oss i all hemmelighet for 1 1/2 år siden. Da var jeg gravid i 9. mnd. med mitt andre barn. Ville gjøre det slik i steden for å begynne å styre med et stort kirkebryllup med masse gjester osv. For oss betyr et giftemål en romantisk handling som innebærer fering med familie og venner, men også en praktisk side. Vi har to barn sammen, og vi syns det var like greit å gifte seg enn å måtte opprettte testament, samboeravt. etc. Nå er tiden kommet, syns vi, for å feire skikkelig, og vi ønsker å "gifte" oss i kirken med alle de som betyr noe for oss, rundt oss. Men ingen vet altså at vi er gift, og de kommer til å skjønne det selvfølgelig når presten ikke utfører et vanlig vielsesrituale, men en velsignelse isteden. Forloverne vet heller ikke at de ikke er de "ekte" forloverne, de som har skrevet under for oss på vigselsatesten er noen på jobben vår. Vi valgte å gjøre det slik, og det står vi for, men hvordan hadde dere reagert på dette? Er takknemlig for innspill!!! Hilsen en nervøs frøkenfrue
nessi Skrevet 4. september 2003 #2 Skrevet 4. september 2003 Tja...... jeg ville vel opplyst om dette på forhånd jeg da...men jeg hadde heller ikke som gjest blitt fornærmet om jeg fikk greie på at det bare er en velsignelse. Reagerer ikke forloverne på at de ikke må skrive under på vielsespapirene? Jeg ville opplyst at vi allerede var gift i innbydelsen jeg....folk ville jo bli overrasket nok da.
Catlin Skrevet 4. september 2003 #3 Skrevet 4. september 2003 Jeg har forslått det samme for samboeren min, men jeg fikk i grunnen ikke noen reaksjon fra han. Tror han har meg mistenkt for ikke å klare å holde det hemmelig. Jeg hadde ikke reagert hvis jeg hadde kommet som gjest i ditt bryllup. Hadde vel heller blitt imponert over at dere hadde klart å holde det hemmelig så lenge. Fortell oss hva du bestemmer deg for å gjøre.
Gjest Poirot Skrevet 4. september 2003 #4 Skrevet 4. september 2003 Vet om folk som har gjort det slik, det gikk greit. Jeg for min del synes ikke kirken er rette sted for show og overraskelser, og ville nok avslørt det i forkant, evt i invitasjoneen (kjenner noen som la ved vielsesattestkopi i invitasjon, og fikk så mye koselige tilbakemeldinger). Jeg ville blit veldig skuffet hvis jeg trodde jeg var forlover, og så ikke var det på ordentlig, uten å ha fått beskjed på forhånd. (I kirken er det ingen forskjell uansett, forskejllen ellers er at ekte forlovere i kirken underskiriver i forkant av vielsen; "forlovere" i velsignelsen gjør det ikke , men er forøvrig til stede som vanlig). Hadde jeg fått beskjed ville alt vært ok.
Gjest Tex Skrevet 4. september 2003 #5 Skrevet 4. september 2003 Liker ikke overraskelser, og liker ikke å bli lurt.
Tusenfryd Skrevet 4. september 2003 #6 Skrevet 4. september 2003 Ville nok ha opplyst nærmeste familie og forloverne på forhånd ja. De føler seg nok litt lurt om ikke. Tanter og venne rog sånn ka man ha litt sprell med. Mamma hadde blitt nok såret hvis jeg hadde vært gift i halvannet år uten å sid et likevel, at jeg hadde ikke trengt å drepe henne i kirken akkurat...
Gjest Anonymous Skrevet 4. september 2003 #7 Skrevet 4. september 2003 En venninde av meg var i et bryllup for noen år siden. Ettersom de skulle gifte seg hos sorenskriver ble gjesten innvitert direkte til middagen. Før middagen startet reiste bruden seg og fortalte alle at de hadde vært gift i drøyt et år, og at dette i hovedsak var festen. (Var mange som begynte å skrive om talene da... ) Det ble tatt med godt humør og var faktisk en grei måte å fortelle det på. Foreldrene hadde fått beskjed dagen i forveien da, og forloverne visste det fra før.
Gjest Poirot Skrevet 4. september 2003 #8 Skrevet 4. september 2003 Å si det på en fest kan jo ha sin sjarm for noen. Å la folk få vite det sakte men sikkert i en kirke vil ta all opperksomheten bort fra den velsignelsen man er i ferd med å få (tiske hviske, noen begynner kanskej å grine pga lei seg osv)
Snurre Skrevet 4. september 2003 #9 Skrevet 4. september 2003 Heisan Skjønner godt at dere valgte å gifte dere i smug, særlig når det i hovedsak ble gjort pga. praktiske grunner Tror det kan bli en morsom overraskelse, og ikke noe gjestene dine vil bli sure for, og hvis noen blir det sier det mere om dem enn om dere. Mange kommer nok ikke til å merke at "vielsen" foregår på en litt annen måte, og de som synes noe er annerledes vil nok ikke klare å sette fingeren på det. Gjør det heller til en morsom "gigg" under middagen med en god og humoristisk forklaring. Flere har gjort dette før dere, og tror ikke det er mange som har kommet opp i store konflikter av den grunn. STÅ PÅ, JEG SYNES DERE ER TØFFE 8) 8)
Gjest Anonymous Skrevet 4. september 2003 #10 Skrevet 4. september 2003 Jeg tror de aller fleste som har vært i et bryllup før vil merke forskjellen i kirken. En vielse og en kirkelig velsignelse ligner en del på hverandre, men det er også store forskjeller. Selve ekteskapsinngåelsen med spørsmålene er fraværende i en velsignelsesseremoni. Her er en link slik at dere kan se hvor stor forskjellen faktisk er: http://www.kirken.no/Moteplasser/vigsel.cfm Et ekteskap uansett om det er inngått kirkelig eller borgerlig er en offentlig sak. Det virker derfor på meg ganske unaturlig å holde det hemmelig, uansett om festen skal feires senere eller ikke.
Mrs. K Skrevet 4. september 2003 #11 Skrevet 4. september 2003 Dere kan jo skrive i bryllupsinvitasjonene at "den kirkelige velsignelse finner sted i xxxxx Kirke" for det er jo en kirkelig velsignelse og ikke en vielse dere skal ha. Hilsen Trille som giftet seg borgerlig og fikk velsignelse i kirken etterpå
Snurre Skrevet 4. september 2003 #12 Skrevet 4. september 2003 Jeg tror de aller fleste som har vært i et bryllup før vil merke forskjellen i kirken. En vielse og en kirkelig velsignelse ligner en del på hverandre, men det er også store forskjeller. Selve ekteskapsinngåelsen med spørsmålene er fraværende i en velsignelsesseremoni. Her er en link slik at dere kan se hvor stor forskjellen faktisk er: http://www.kirken.no/Moteplasser/vigsel.cfm Et ekteskap uansett om det er inngått kirkelig eller borgerlig er en offentlig sak. Det virker derfor på meg ganske unaturlig å holde det hemmelig, uansett om festen skal feires senere eller ikke. Uansett, hva er egentlig problemet ????? Sånn som du beskriver det virker det som om de gjør noe ulovlig. Det som du oppfatter som unaturlig, kan være naturlig for andre. hm hvorfor logger du deg ikke på, du er lett å kjenne igjen på linkene
ms_lisa Skrevet 4. september 2003 #13 Skrevet 4. september 2003 Jeg tror de aller fleste som har vært i et bryllup før vil merke forskjellen i kirken. En vielse og en kirkelig velsignelse ligner en del på hverandre, men det er også store forskjeller. Selve ekteskapsinngåelsen med spørsmålene er fraværende i en velsignelsesseremoni. Her er en link slik at dere kan se hvor stor forskjellen faktisk er: http://www.kirken.no/Moteplasser/vigsel.cfm Et ekteskap uansett om det er inngått kirkelig eller borgerlig er en offentlig sak. Det virker derfor på meg ganske unaturlig å holde det hemmelig, uansett om festen skal feires senere eller ikke. Et bryllup er en helt personlig ting som ingen andre en brudeparet selv har noe med. Om man velger å dele det med familie og venner må bli helt opp til hver enkelt par. Jeg har vært i mange bryllup, og også et par hvor det kun var snakk om en velsignelse. Det var ikke stor forskjell, og jeg kjenner meg ikke igjen i det som står i linken ovenfor. Dessuten tror jeg at familie og venner vil bli så glade på deres vegne når de finner ut hva dere har gjort, at de neppe bryr seg om at de ikke fikk være med på den "ekte" dagen
Scorpina Skrevet 4. september 2003 #14 Skrevet 4. september 2003 FESTLIG HISTORIE: Ei venninne av meg var i et bryllup nå i sommer som skulle holdes "ute i huttiheita" (ref Dronning Sonja ) og en dommer skulle vie det lykkelige paret. Vel 100 gjester var invitert. Vel framme og klar sa dommeren ikke HELT det folka forventa som skulle bli sagt og plutselig sier han "nå kan alle gjestene gå inn i festlokalet ved siden av mens brudeparet skal gjøre noe først".....alle toga inn i et flott pynta festlokalet og så en diger skjerm satt opp. Så begynte en film å rulle "Welcome to Las Vegas" sto det.....og så fikk alle gjestene se vielsen som fant sted - 1. mai 2001 i Las Vegas!!! SLÅ DEN dere!!! Det var masse latter og endeeeel forvirring ja når man så brudeparet bli gift i en skikkelig "tacky" (les: rosa med alt dill dall som bare amerikanerne KAN lage det) LasVegas-kirke der paret hadde på seg HELT laid-back klær. Filmen stoppet opp....og ut kom paret bak skjermen i de samme klærne som de hadde når dem gifta seg i Las Vegas. Det ble STOR applaus, latter, tårer og SÅ foretok dommeren velsignelsen (eller no sånt) Festen var en stor suksess - men det var endel gjester som var riiimelige paffe og måtte skrive om sine taler ja *ler* De eneste som visste om at paret ble gift for to år siden var foreldre og forlovere. Ingen følte seg snytt eller noe sånt heller (og hvorfor i alle dager skulle de evt det??) Men forloverne innrømmet at det holdt VELDIG med å ikke forsnakke seg. I ett år kan være en ting - men TO år?!?! wow... Det må nevnes at denne festen skulle EGENTLIG vært i fjor men da var bruden høygravid og det hele ble altså utsatt til i år. Skulle gjerne vært på den festen ja hehe...
ms_lisa Skrevet 4. september 2003 #15 Skrevet 4. september 2003 Skikkelig bra Las Vegas-historie :D ..Og skikkelig bra at det var litt tacky, for skal man gifte seg i Las Vegas må man jo kjøre løpet helt ut !! Skulle insistert på å bli viet av en syngende Elvis selv, i et drive through-chapel
Snurre Skrevet 4. september 2003 #16 Skrevet 4. september 2003 FESTLIG HISTORIE: Ei venninne av meg var i et bryllup nå i sommer som skulle holdes "ute i huttiheita" (ref Dronning Sonja ) og en dommer skulle vie det lykkelige paret. Vel 100 gjester var invitert. Vel framme og klar sa dommeren ikke HELT det folka forventa som skulle bli sagt og plutselig sier han "nå kan alle gjestene gå inn i festlokalet ved siden av mens brudeparet skal gjøre noe først".....alle toga inn i et flott pynta festlokalet og så en diger skjerm satt opp. Så begynte en film å rulle "Welcome to Las Vegas" sto det.....og så fikk alle gjestene se vielsen som fant sted - 1. mai 2001 i Las Vegas!!! SLÅ DEN dere!!! Det var masse latter og endeeeel forvirring ja når man så brudeparet bli gift i en skikkelig "tacky" (les: rosa med alt dill dall som bare amerikanerne KAN lage det) LasVegas-kirke der paret hadde på seg HELT laid-back klær. Filmen stoppet opp....og ut kom paret bak skjermen i de samme klærne som de hadde når dem gifta seg i Las Vegas. Det ble STOR applaus, latter, tårer og SÅ foretok dommeren velsignelsen (eller no sånt) Festen var en stor suksess - men det var endel gjester som var riiimelige paffe og måtte skrive om sine taler ja *ler* De eneste som visste om at paret ble gift for to år siden var foreldre og forlovere. Ingen følte seg snytt eller noe sånt heller (og hvorfor i alle dager skulle de evt det??) Men forloverne innrømmet at det holdt VELDIG med å ikke forsnakke seg. I ett år kan være en ting - men TO år?!?! wow... Det må nevnes at denne festen skulle EGENTLIG vært i fjor men da var bruden høygravid og det hele ble altså utsatt til i år. Skulle gjerne vært på den festen ja hehe... Dette er noe av det kuuleste jeg har hørt og lest, fikk helt frysninger En fantastisk måte å gjennomføre bryllup nr. 2 på. Dere andre som har snakket i mot å gifte seg i hemmelighet og invitere til nytt bryllup senere, VRI DERE I SMERTE
Gjest Poirot Skrevet 5. september 2003 #17 Skrevet 5. september 2003 og SÅ foretok dommeren velsignelsen (eller no sånt) Hvorfor var det dommer der når de alt var gift? En dommer kan ikke velsigne og vil ikke ha noen funksjon. Forøvrig en artig historie. Men: Her var ikke kirken involvert, man satt ikke i et kirkerom og fikk sjokk, og forloverne visste om det fra før. Grunnen til at jeg er så opptatt av forlovernes rolle, er at jeg selv var forlover i et hemmelig bryllup. Året etter var det velsignelse (men da visste alle gjestene det). Dette er den eneste gangen jeg regner med at jeg er forlover, og jeg hadde blitt skikkelig lei meg og ydmyket hvis jeg satt på stas i kirken, og så fant ut at de hadde hatt andre forlovere da de faktisk ble gift. Selv var jeg kjempestolt over å bli spurt til å være forlover, og jeg hadde ikke likt hvis det bare var tull (for i en velsignelse har folovere ingen funksjon). Derfor synes jeg dere bør fortelle "forloverne" det. Kanskje jeg er en snerpe; men det ble her spurt om hva folk syntes, og dette er mitt syn. At folk velger å gifte seg hemmelig i utgangspunktet har jeg full forståelse for.
nessi Skrevet 5. september 2003 #18 Skrevet 5. september 2003 jeg er forlover, og jeg hadde blitt skikkelig lei meg og ydmyket hvis jeg satt på stas i kirken, og så fant ut at de hadde hatt andre forlovere da de faktisk ble gift. Selv var jeg kjempestolt over å bli spurt til å være forlover, og jeg hadde ikke likt hvis det bare var tull (for i en velsignelse har folovere ingen funksjon). Derfor synes jeg dere bør fortelle "forloverne" det. Jeg ville faktisk vært stolt over å bli spurt over å være forlover uansett jeg. Det betyr jo at bruden ser på meg som en god venninne. Jeg ble spurt om å være forlover for ei venninne 3 dager før bryllupet hennes. Hun som egentlig skulle være (som jeg også kjenner godt) var blitt syk. Jeg ble kjempe glad for å bli spurt selv om jeg var nr.2 på lista, og selv om hun andre allerede hadde skrevet under på papirene.
Gjest Poirot Skrevet 5. september 2003 #19 Skrevet 5. september 2003 Jeg ville faktisk vært stolt over å bli spurt over å være forlover uansett jeg. Det betyr jo at bruden ser på meg som en god venninne. Jeg ble spurt om å være forlover for ei venninne 3 dager før bryllupet hennes. Hun som egentlig skulle være (som jeg også kjenner godt) var blitt syk. Jeg ble kjempe glad for å bli spurt selv om jeg var nr.2 på lista, og selv om hun andre allerede hadde skrevet under på papirene. Selvfølgelig ville jeg sagt ja og vært stolt uansett. Men jeg ville gjerne visst det FØR jeg satt i kirken.
Gjest Anonymous Skrevet 5. september 2003 #20 Skrevet 5. september 2003 Uansett, hva er egentlig problemet ????? Sånn som du beskriver det virker det som om de gjør noe ulovlig. Det som du oppfatter som unaturlig, kan være naturlig for andre. hm hvorfor logger du deg ikke på, du er lett å kjenne igjen på linkene Godt gjort å kjenne igjen en person som ikke har nick Jeg har aldri vært registrert og kommer heller ikke til å bli det. Å bli kjent på linkene er også godt gjort særlig når jeg aldri har vedlagt linker tidligere. Det var ikke så veldig vanskelig å finne den linken jeg la ved. Jeg sa ingenting i innlegget om at det var ulovlig. Det jeg sa var at det er en offentlig sak å være gift. Helsevesen, skattevesen, folkeregister og andre kontorer får melding om at noen er gift. Dette regnes ikke som en taushetsbelagt opplysning. Det er like enkelt å få oppgitt om noen er gift som hvor de bor. Det kan derfor være vanskelig å holde hemmelig, særlig på små steder. Jeg la ved linken fordi jeg ikke helt kunne forstå hvordan folk kan sitte på en velsignelse og tro at det er vielse. Jeg har sett begge deler, og synes det var veldig lett å se forskjellen. Såpass oppegående tror jeg at andre også er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå