Gå til innhold

så var det dette med invitasjon til bryllup som krever reise

Anbefalte innlegg

Skrevet

er invitert i et bryllup jeg i utgangspunktet har veldig lyst å delta i(meg og samboer).

dette er på andre siden av landet, og de faste utgiftene(kun reise, opphold+gave) vil komme på 10 000 kr for begge to. dette er billigste flybillett, og helt ok hotell.

det er en barndomsvenn av min samboer, og jeg vil jo gjerne at han skal dra - men jeg tenker å si at jeg ikke kommer.

grunnen til det er delvis at min jobbsituasjon er meget usikker, jeg har ikke vært på ferie på lang tid av ulike årsaker - og ønsker å bruke evt sparepenger på egen ferie, og at jeg egentlig prinsipielt sett synes det er vanskelig å bruke så mye penger på noen andres bryllup da vi selv har en liten kø av ønskede prioriteringer økonomisk.

det gjør vel ikke noe å forklare det til brudeparet? "vi har veldig lyst å komme - men kan dessverre ikke komme begge to"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er helt greit :)

Gjest Pippelipp
Skrevet

Vi inviterer til bryllup hvor gjestene må reise for å komme, og vi blir ikke sure på de som ikke kommer pga utgiftene til reisen :)

Skrevet

Det bør være mulig å si at dere ikke har råd til å komme begge to. Etter å ha lest mange bryllupstråder her inne, har jeg inntrykk av at det er enkelte (buder sælig, kanskje ;) ) som blir sure hvis noen prioriterer å reise på ferie framfor å komme i bryllup. Derfor kan det kanskje være lurt å komme i forkant med å si at dere allerede har bestilt reise til ... (eller evt si at dere allerede har bestemt dere for å reise til ... til sommeren), og at dere derfor ikke har muligheten til å reise begge to til bryllupet.

Hvis dere fremdeles ser på mulighetene for å reise begge to: er det mulig å finne rimeligere overnatting?

Campingplass? Motell? Privat overnatting? Jeg mener; hvis samboer skal reise må jo han likevel overnatte et sted, og enkeltrom er jo dyrere per person enn dobbeltrom.

Gave: nå vet ikke jeg hva slags budsjett dere vanligvis opererer med, men har dere mulighet for å knipe inn etpar hundrelapper her også, uten at gaven blir kjøpt på Nille av den grunn? (For å si det slik: De svarene som gis på KG når det gjelder nivå på bryllupsgaver er ikke bestandig like representative for den virkelige verden. Jeg har f.eks kjøpt litterære praktverk på mammutsalg til 200 kroner og gitt i bryllupsgave noen måneder senere. Ingen husker det, og brudeparet har vært fra seg av begeistring.) Alle monner drar.

Skrevet

Hei!

Vi kommer til å invitere i bryllup hvor man må reise..

Vi håper selvsagt at så mange som mulig kan og vil komme, men vi har gått mange runder med oss selv, da vi føler oss litt "egoistiske" som har invitert til et slikt bryllup. Likevel så fant vi ut at det var dette VI hadde lyst til, og ergo blir det slik.

Vi har full forståelse for at noen sikkert syns det er for dyrt, og vi kommer heller ikke til å ønske oss gaver - gaven er at folk kommer:)

Jeg tror dere trygt kan si det som det er:)

Skrevet (endret)

jeg synes du burde være ærlig og si det som det er. Har du ikke mulighet, så har du ikke mulighet...

det er ikke noe å være sur for (fra brudeparets side) - ikke alle har mulighet å prioritere 10 000 på en kveld.

Når det gjelder gaver så er det lett å si :" vi ønsker ikke noen gaver" men realiteten er at gjestene etterlyser gaveliste likevel og ingen kommer uten gaver. snakker av erfaring fra helgen. ;)

jeg hadde selv synes at det er litt vanskelig å komme til et bryllup og ikke ha med gave.

for noen år siden måtte jeg la være å dra til et bryllup pga. lang reisevei og kostnader.

Endret av maria_lena
Skrevet

hvordan har en reise til andre siden av landet klart å komme på 10000? første klasse med super hotell?

Fly fra Oslo til Bergen tur/retur kommer på en 1000lapp på Norwegian og under 1000kr for de andre. Og en natt på hotell koster vel rundt 800kr? Det er 1800kr for en person. Hvor er det de 8000 ekstra kommer fra? Jeg antar dere ikke kommer til å bruke 8000kr på gaven?

Skrevet
hvordan har en reise til andre siden av landet klart å komme på 10000? første klasse med super hotell?

Fly fra Oslo til Bergen tur/retur kommer på en 1000lapp på Norwegian og under 1000kr for de andre. Og en natt på hotell koster vel rundt 800kr? Det er 1800kr for en person. Hvor er det de 8000 ekstra kommer fra? Jeg antar dere ikke kommer til å bruke 8000kr på gaven?

Fra Bergen til oslo kan man få det veldig billig men å ta fly til og fra forskjellige steder i nordnorge er veeeldig dyrt (ihvertfall hvis man sammenligner bergen-oslo bilettene). Så det kommer litt ann på hvor i norge man bor :)

Skrevet
Fra Bergen til oslo kan man få det veldig billig men å ta fly til og fra forskjellige steder i nordnorge er veeeldig dyrt (ihvertfall hvis man sammenligner bergen-oslo bilettene). Så det kommer litt ann på hvor i norge man bor :)

For en tilfeldig valgt helg i sommer fra Hammerfest til Bergen koster det nå rundt 4000 kr pp, altså mer enn 8000 kr bare for oss to. Så er det overnatting for et par netter på hotell, joda, prisen kryper fort oppover =/

Skrevet

Har brudeparet familie i nærheten av der de feirer? Kan de innlosjere dere privat? Jeg skjønner at flyreisa kan bli dyr, men hvis dere slipper hotell hjelper det vel en del?

Hvis dere ønsker å være der, kan jo det være en løsning. Evt hvis bare din kjære drar bør det jo være mulig å finne et rom til han privat.

Fler av våre gjester må reise langt, og vi har full forståelse for at det kan bli mye penger, og har tilbudt å ordne overnatting privat. Foreløpig booker de fleste hotell og gjør det til en ferie, men jeg tror vi kommer til å ordne overnatting for noen av gjestene.

Skrevet

Må man gi en grunn for at man ikke kommer?

"Det passer dessverre ikke for meg. Mannen kommer."

Enkelt og greit! Og folk bør absolutt ha forståelse for at bryllup ikke blir prioritert hvis det er langt og dyrt å dra.

Skrevet

fordi at ikke alle bor i oslo - og noen av oss har bare ett flyselskap = mye dyrere å reise. det er vel kun bergen og oslo/kanksje trondheim som tilbyr to konkurrerende selskap på samme ruter.

10 000 var faktisk billigste flybillett&helt vanlig hotell - og bestiller vi litt senere så er billettene over dobbelt så dyre = 15tusen kr.

dere som foreslår privat innlosjering: lurer på hvordan det skal gå for de andre 50-60 gjestene(hvorav jeg tipper at 70% må reise):P

brudeparet kommer nok ikke til på bli sure, men sikkert litt "skuffet" fordi de selvsagt har lyst at flest mulig skal komme på deres store dag.

Skrevet

Du trenger vel ikke si at du heller vil gjøre noe annet, bare si at dere dessverre ikke har økonomi til å reise begge to

Skrevet
dere som foreslår privat innlosjering: lurer på hvordan det skal gå for de andre 50-60 gjestene(hvorav jeg tipper at 70% må reise):P

Må 70% reise fra der dere bor? Hvis de ikke har tilsvarende utgifter til flyreise, har de sikkert råd til å bo på hotell.

Skrevet

Skjønner ikke helt hvorfor man skal måtte komme med begrunnelser og unnskyldninger for å ikke komme. Hvorfor skal man måtte si at man ikke har råd, eller dikte opp en reise man allerede har bestilt til et eller annet sted? Dersom det var sannheten er det jo greit nok, men skjønner ikke at det skal være nødvendig å dikte opp grunner for - eller i det hele tatt oppgi grunner for - å ikke komme i et bryllup man må reise til og bruke en del penger på. Det burde de fleste brudepar skjønne av seg selv - og det holder etter min mening å si at du dessverre ikke kan komme.

Gjest Spinell
Skrevet

Det er jo bare å spørre! At noen, som må reise langt og har dårlig råd prøver å spare penger, trenger ikke bety at alle gjestene trenger det.

Gjest Pippelipp
Skrevet

Vi har takk og pris ikke 50-60 gjester å ta oss av, heller halvparten. Vi har hjulpet til med å finne billig overnatting og privat overnatting så langt det har latt seg gjøre. Vi ønsker oss ikke gaver siden gjestene må reise så langt og vi regner med at vi kanskje får en lysestake :)

Skrevet
Vi har takk og pris ikke 50-60 gjester å ta oss av, heller halvparten. Vi har hjulpet til med å finne billig overnatting og privat overnatting så langt det har latt seg gjøre. Vi ønsker oss ikke gaver siden gjestene må reise så langt og vi regner med at vi kanskje får en lysestake :)

Henger meg på denne:)

Skrevet

Det kan jo være at noen har et enkeltrom "til overs"? Syns i alle fall man skal sjekke ut muligheten, bedre å gjøre det på den måten enn at noen sier "åh, men da kunne du jo bodd hos oss!" i løpet av bryllupsfesten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...