Gå til innhold

ut på skitur med 3mnd baby i pulk?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_selma_*
Skrevet

Vi har en gutt på litt over 3 mnd, og har veldig lyst til å ut på en liten skitur med han og storebroren i pulk. Vi har to pulker, en til hver.

Lurer på om han kan være med på en liten pulketur hvis det er vindstille, mildt ute, og vi går en liten tur etter oppkjørte løyper slik at det ikke blir så mye humper og risting?

Og selvsagt rikelig med klær på, isolasjon i bunnen av pulken, sjekke tempen i nakken jevnlig for å sjekke at han er passe varm og har det bra.

Vi tenker evt å gå til ei åpen turisthytte her i nærheten, bare 1/2 times gange dit, der er det godt og varmt inne så vi kan skifte bleie, amme osv før vi går tilbake.

Han er ganske stor for alderen, stødig og sterk i nakken. Tenker at en pulketur ikke rister mer enn hva det gjør når vi kjører bil på de humpete skogsveiene her i bygda, hva mener dere andre? Bør vi vente til han er litt eldre eller kan vi prøve en liten tur?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Marion_*
Skrevet

Så lenge babyen ligger beskyttet mot vær og vind og ikke blir voldsomt ristet, ser jeg ingen grunn til at dere skal holde dere vekk fra skiløypa??

Skrevet
Vi har en gutt på litt over 3 mnd, og har veldig lyst til å ut på en liten skitur med han og storebroren i pulk. Vi har to pulker, en til hver.

Lurer på om han kan være med på en liten pulketur hvis det er vindstille, mildt ute, og vi går en liten tur etter oppkjørte løyper slik at det ikke blir så mye humper og risting?

Og selvsagt rikelig med klær på, isolasjon i bunnen av pulken, sjekke tempen i nakken jevnlig for å sjekke at han er passe varm og har det bra.

Vi tenker evt å gå til ei åpen turisthytte her i nærheten, bare 1/2 times gange dit, der er det godt og varmt inne så vi kan skifte bleie, amme osv før vi går tilbake.

Han er ganske stor for alderen, stødig og sterk i nakken. Tenker at en pulketur ikke rister mer enn hva det gjør når vi kjører bil på de humpete skogsveiene her i bygda, hva mener dere andre? Bør vi vente til han er litt eldre eller kan vi prøve en liten tur?

Jeg har blitt dratt i pulk siden jeg var ca 2mnd uten noen problemer i allefall :)

Skrevet

Jeg ville aldri ha gjort det, og tenker at det er jo en grunn til at myndighetene anbefaler å vente med pulk til babyen er minst 6 måneder. Jeg ville heller tatt beina fatt med barnet i bæresjal e.l. - det er mange turmål i skogen som man ikke trenger ski for å komme til.

Skrevet

Det er en anbefalt "grense" for når de anbefaler å ta med barna ut i pulk. Jeg trodde kanskje det var 3 mndr, men ser noen over her sier 6. Men det går sikkert an å sjekke ut. Iallefall så er grunnene til at barn under denne denne alderen ikke skal ut i pulk at barna ikke er sterke nok i ryggen til de krengete bevegelsene som de får i pulken, at det er kald luft nede ved bakken, og at det er påvist større dødsfall i pulk blandt barn som er under denne alderen. Men som sagt, alderen husker jeg ikke ;)

Skrevet

Ville ikke gjort det.

Anbefalt nedre aldersgrense er 6 mnd

Skrevet

Det er mye kaldere nede ved bakken en den kulda dere kjenner. Vær hvertfal veldig forsiktig. Ville ikke gjort det selv med en 3-mnd baby, da måtte det hvertfal være veldig mildt.

Gjest Gjest_Linn_*
Skrevet

NEEEEI! Aldri i livet.

Flere trygge tips

* Barn under 6 måneder bør ikke tas med i pulk.

* Barn bør ikke tas med i pulk når temperaturen lavere enn 10 minusgrader. NB! Husk at kombinasjonen med vind forverrer kuldens effekt betraktelig, og at det er kaldest nede ved bakken.

* Barnets helsetilstand må være god.

* Start ikke turen rett etter at barnet har spist. Pulkens bevegelser kan gi barnet en form for sjøsyke.

* Barn i pulk sier ikke i fra om de har det bra eller ikke. Sjekk derfor jevnlig om barnet har det bra. Hvis dere er to i følge kan en gå bak og ha tilsyn til barnet.

* Etterse pulken hver gang før bruk.

* Kontroller at sikkerhetsbelte har passe tilstramming. Armene må være fri, og utvendig beskyttet av pulktrekket.

* Bruk babypose eller tilsvarende, og gjerne ekstra isolasjon på setet. Barnet skal ha det godt og varmt, men ikke for varmt heller. La barnet komme ut iblant.

* Selv om vindskjermen gir beskyttelse mot sollys bør barnet ha på solbriller. Vis respekt for været, og legg ikke ut på for lange ture.

* Kjør ikke fortere enn at du har full kontroll over pulken. Fornuftig bruk gir fine turer for hele familien.

Har lest et sted at babyen ikke sier ifra når det er kaldt. Den kan dø uten å gi utrykk for at den har det vondt i kulda.

Kjære deg, IKKE gjør det!!! Sett barnets sikkerhet først :D

Skrevet

Jeg ville også ventet til han var minst 6 mnd. Jeg tror grunnen til denne anbefalingen først og fremst er at barn under 6 mnd er veldig dårlige på å regulere kroppstemperaturen sin, men det kan også være som nevnt at de ikke er sterk nok i rygg/nakke, evt begge deler....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...