Gå til innhold

Forslag til en fantastisk-god bok?

Anbefalte innlegg

Gjest dagdrømmer
Skrevet

Lurer på om noen har et forslag til en virkelig god bok? gjerne alla ringenes herre, twilight, riddersagaer eller romantisk drama fra gamledager.."sukk!" Trenger en god bok for ta en "pause" fra virkeligheten, bare slappe av og drømme meg bort ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den passer ikke helt med de andre, men det er en fantastisk god bok så jeg anbefaler den allikevel jeg: Shantaram av Gregory Davis Roberts.

Boken er basert på en sann historie. Forfatteren rømte fra australsk fengsel og over til India hvor han bodde i 8 år på 80-tallet og denne boken er basert på hans liv der. Den er veldig godt skrevet og veldig spennende og inneholder alt: drama, spenning og kjærlighet. Jeg forelsket meg i både menneskene og India og klarte ikke å legge boken ifra meg. Nesten 1000 sider ble lest ut på ei lita uke. ;)

Skrevet

Tanamera av Noel Barber er en helt utrolig historie om Singapore under andre verdenskrig, med masse kolonikultur, kjærlighetshistorie og klasseskiller så det holder. Den er forholdsvis moderne, men føles som et episk kjærlighetsdrama av eldre kaliber.

Ellers elsker jeg Shogun, Noble House og Gai-jin av James Clavell; diverse digre bøker om hhv en vestlig manns møtet med 1600-tallets Japan (Shogun), en engelsk handelskoloni i Japan på 1800-tallet og deres eksistens midt i den japanske kultur (Gai-jin), og et britisk handelskompani i Hong Kong (Noble House).

Fantastisk lesning i ultratykke bøker (Gai-jin er på hele 1500 sider).

Skrevet
Lurer på om noen har et forslag til en virkelig god bok? gjerne alla ringenes herre, twilight, riddersagaer eller romantisk drama fra gamledager.."sukk!" Trenger en god bok for ta en "pause" fra virkeligheten, bare slappe av og drømme meg bort ;)

Hvis du er ute etter noe i fantasy-sjangeren, så kan jeg varmt anbefale "Song of Ice & Fire" serien av George RR Martin og "Assassin" serien av Robin Hobb, jeg synes også "True blood" bøkene er veldig underholdene :D

Skrevet

Passer ikke i kravene dine i det hele tatt, men den beste boken jeg har lest på lenge er "Boktyven" av Markus Zusak.

Skrevet

Mine ultimate godbøker når jeg skal kose meg foran peisen med en fin bok og en stor kopp te, er JANE AUSTENs verker. Pride and Prejudice, Persuasion, Sense and Sensibility, Emma, osv..

Ikke fantasy, men i sjangeren "romantisk drama fra gamledager" har de på mange måter satt standarden. :)

Settingen er lagt til Austens samtid, det vil si sent 1700-, tidlig 1800-tall, i den engelske overklassens kretser, som regel i en landsby/småby. Det er drama, humor og romantikk, men alltid i moderate og elegante former, slik at det verken blir kvelende, klissete eller pompøst.

Bøkene er i stor grad drevne av karakterene og deres særegenheter. Det som kjennetegner Austen og som plasserer henne blant Englands beste forfattere (i svært manges øyne), er nemlig hennes sylskarpe, analytiske personlighetsbeskrivelser, som alltid utføres med et glimt i øyet og mesterlig språk (hvem faller vel ikke for Mr.Darcy, for eksempel..? *sukk* :D :yvonne: ).

På samme tid som bøkene har den tyngden man forventer av litterære klassikere, har de også en lett og veldig "koselig" følelse over seg, og er blant mine absolutte favoritter når jeg vil drømme meg bort til andre tider og steder. :) Anbefales på det varmeste!

(Og når du har lest ferdig bøkene, kan du jo kose deg med noen av de strålende filmatiseringene som er laget, f.eks BBC's 1995-versjon av Pride and Prejudice ;) )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...