Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Er en 19 år gammel jente som går på universitetet og jobber 3-4 ganger i uken. Har gjennom oppveksten kranglet mye med mine foreldre, men det gav seg litt etter jeg ble 16-17. Begge foreldrene mine har både slått meg, og de har sagt mye stygt til meg som virkelig har satt sine spor.

Det siste året har det fungert veldig dårlig igjen. Enkelt og greit fordi jeg ikke orker å la dem holde på, slik at jeg har begynt å be dem om å ta seg sammen, og behandle andre mennesker med respekt. Det tilter for begge to om jeg sier slikt, men jeg har bare fått nok.

Jeg vet jeg ikke alltid er like enkel å ha med å gjøre, men jeg prøver så godt jeg kan. Prøver å rydde etter meg, lager middag om jeg er hjemme på kveldene, er den eneste som går turer med hundene, kjører søsknene mine når jeg kan, tilbyr meg å vaske klær (får ikke lov, da jeg visstnok bare ville ødelagt alt...)... Jeg får liksom ikke gjort så mye mer akkurat da.. Jeg er ikke hjemme på dagen, da jeg går på skole. Jeg jobber flere dager i uken på kvelden, i tillegg til at jeg trener 1-2 av disse med mindre jeg leser lekser.

Har fortalt moren min at jeg føler faren min behandler oss alle som dritt, men da kjefter hun på meg for at jeg ikke sier noe til han. Men etter å ha prøvd dette tidligere sier han bare ting som sårer veldig, slik at jeg føler det ikke er min, men heller moren min sin oppgave da det er hun som er kona hans... Hvorfor i alle dager skal en voksen mann høre på datteren sin prøve å lære han opp/få han til å oppføre seg?

Har siden jeg var 14 vurdert å flytte ut. Men har aldri turt. I kveld fikk jeg beskjed om at i morgen skal jeg ut.

Hva kan jeg gjøre? Dette går bare ikke mer, skal jeg holde det lille av selvtilliten som er igjen oppe må jeg ut. Men jeg er livredd for hva som skjer videre... Tjener ikke nok på jobb til at jeg kan klare meg, og pga. studier kan jeg ikke ta på meg mer arbeid. Får stipend, men er dette nok? 8000 i mnd. til sammen... Men dette er jo lån som skal tilbake betales også... Hvordan skaffer jeg leilighet innen kort tid? Hva med strøm ol., er ikke det vannvittig dyrt??

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei,

Er en 19 år gammel jente som går på universitetet og jobber 3-4 ganger i uken. Har gjennom oppveksten kranglet mye med mine foreldre, men det gav seg litt etter jeg ble 16-17. Begge foreldrene mine har både slått meg, og de har sagt mye stygt til meg som virkelig har satt sine spor.

Det siste året har det fungert veldig dårlig igjen. Enkelt og greit fordi jeg ikke orker å la dem holde på, slik at jeg har begynt å be dem om å ta seg sammen, og behandle andre mennesker med respekt. Det tilter for begge to om jeg sier slikt, men jeg har bare fått nok.

Jeg vet jeg ikke alltid er like enkel å ha med å gjøre, men jeg prøver så godt jeg kan. Prøver å rydde etter meg, lager middag om jeg er hjemme på kveldene, er den eneste som går turer med hundene, kjører søsknene mine når jeg kan, tilbyr meg å vaske klær (får ikke lov, da jeg visstnok bare ville ødelagt alt...)... Jeg får liksom ikke gjort så mye mer akkurat da.. Jeg er ikke hjemme på dagen, da jeg går på skole. Jeg jobber flere dager i uken på kvelden, i tillegg til at jeg trener 1-2 av disse med mindre jeg leser lekser.

Har fortalt moren min at jeg føler faren min behandler oss alle som dritt, men da kjefter hun på meg for at jeg ikke sier noe til han. Men etter å ha prøvd dette tidligere sier han bare ting som sårer veldig, slik at jeg føler det ikke er min, men heller moren min sin oppgave da det er hun som er kona hans... Hvorfor i alle dager skal en voksen mann høre på datteren sin prøve å lære han opp/få han til å oppføre seg?

Har siden jeg var 14 vurdert å flytte ut. Men har aldri turt. I kveld fikk jeg beskjed om at i morgen skal jeg ut.

Hva kan jeg gjøre? Dette går bare ikke mer, skal jeg holde det lille av selvtilliten som er igjen oppe må jeg ut. Men jeg er livredd for hva som skjer videre... Tjener ikke nok på jobb til at jeg kan klare meg, og pga. studier kan jeg ikke ta på meg mer arbeid. Får stipend, men er dette nok? 8000 i mnd. til sammen... Men dette er jo lån som skal tilbake betales også... Hvordan skaffer jeg leilighet innen kort tid? Hva med strøm ol., er ikke det vannvittig dyrt??

Først og fremst. Utrolig leit at du har hatt en slik oppvekst, Det er ikke din feil.

De aller fleste greier seg på studielån og deltidsjobb. Prøv å finn deg et rom i et kollektiv, eller kontakt studentsamskipnaden, forklar situasjonen, og kanskje det kan hjelpe deg med en hybel. Det tar deg noe tid å organisere alt dette, så kanskje du har en venn du kan være hos i et par uker dersom det blir nødvendig.

Kontakt evt. NAV hvis du ikke har noe sted å være i de nærmeste ukene. Det finnes alltid hjelp.

Du kommer til å greie deg helt fint. Studenter i alle aldre flytter fra foreldrene sine og greier seg helt fint.

LYKKE TIL

Skrevet

Kanskje du har det bedre på din egen hånd. Snakk med studentsamkipnaden (skrives det sånn??). Ring dem imorgen tidlig og forklar at du er midt oppi en krise. De har flere studenthybler rundt omkring. Godt mulig de har noe ledig:)

Skrevet

Jeg er student og klarer meg på studiestøtten og noe jobb utenom. Jobber du så mye som 3-4 ganger i uken klarer du deg nok veldig fint, bare husk å sette av litt til uforutsette utgifter. Du får også borteboerstipend om du flytter ut, dette må du huske å søke om.

Du trenger forresten penger til depositum, de fleste utleiere, inkludert studentsamskipnaden vil ha 1-3 mnd husleie som depositum når du flytter inn, i tillegg til første husleie. Dette er penger du får igjen når du flytter ut igjen.

Lykke til!

Skrevet

Steder du kan finne leilighet, hybel eller rom i kollektiv er

hybel.no

finn.no

zett.no

Det kan også lønne seg å legge ut annonnse selv, om du ikke finner noe som passer deg.

Skrevet

Tusen takk for svar! Pga. diverse problemer med en vanskelig kjæreste har de aller fleste av mine gode venner forsvunnet (jada, kan takke meg selv for at jeg valgte kjæresten foran venner, men det er en annen historie). De som er igjen sliter enten med familie selv, ellers er de ikke særlig hjelpsomme av seg... Men skal høre litt med kjæresten min i morgen...

Hvor mye er normalt å ha i utgifter om man bor for seg selv?

Strøm ol?

Har en hund jeg må ta med også, men hun er liten slik at det ikke er store utgifter på mat..

Og er det ikke trist å bo alene?

Skal ringe SIO i morgen. Takk for svar!! :)

Skrevet

Jeg har spart opp rundt 50.000 kr, slik at depositum ol. vil ikke bli noe problem.

Men tenker likevel det er kjipt å sitte med mye gjeld da disse pengene egentlig er satt av til å betale lån som ikke blir omgjort til stipend..

Gjest Gjest_mann_*
Skrevet

Trist å høre om historien din, men tror du vil få det bedre at du flytter ut.

Skjønner at det er sårt å bli kasta ut av sine egne foreldre, men når du faktisk har blitt slått og de bare sårer deg så har man det faktisk bedre hvis man flytter ut.

Man greier seg faktisk bedre enn man tror selv, og du har et bra utgangspunkt, du jobber en del samt studererer. Selv om det er kjipt at du må bruke av de 50 000, så gjør du nok lurt i å prioritere eget sted å bo nå. Ja, studielånet må etterhvert betales tilbake, og det blir en fremtidig utgift, men da vil du ha mange år i arbeidslivet igjen foran deg etter utdannelse.

Om du vil treffe nye mennesker, kan det være lurt å gå inn i et kollektiv. Mange lever forholdsvis rimelig på det og det vil være en bra sjanse til å begynne litt på nytt.

Skrevet

Men om du må ha med deg hunden din blir det straks mye vanskeligere å skaffe seg et sted å bo; jeg vet i hvert fall at dyr ikke har vært tillatt der jeg bodde på studenthybel.

Skrevet

Du er 19 år. Kom deg ut derfra. Lev ditt eget liv. Du får det garantert mye bedre.

Skrevet
Tjener ikke nok på jobb til at jeg kan klare meg, og pga. studier kan jeg ikke ta på meg mer arbeid. Får stipend, men er dette nok? 8000 i mnd. til sammen... Men dette er jo lån som skal tilbake betales også...

8000 i måneden til sammen? Da har du vel ikke studielån? Evt. har du en utrolig dårlig betalt jobb? Er riktignok et par år siden jeg var student, men jeg fikk da rundt 6000 i måneden pluss 16000 kroner ved hver semesterstart. Dersom du ikke har tatt opp studielån allerede: Gjør det umiddelbart. Det er det beste lånet du kan ha. Dersom du har studielån, men fortsatt har 8000 til sammen i måneden: Bytt jobb. 3-4 kvelder i uka burde betale bedre enn 2000 kroner i måneden.

Gjest Gjest_Student_*
Skrevet

Du er 19 år og det er kanskje på tide at du flytter hjemmefra. Jovisst kan det bli vanskelig, men du legger lista selv. Bruk ressursene rundt deg. Ikke vent på at ting skal ordne seg, fiks det selv. Hilsen en som flyttet hjemmefra som 16åring :)

Skrevet (endret)

Studentar flest på din alder lever på studielån og ein jobb ved sidan av, og dei klarar seg heilt greit. Berre hugs at du har eit tak på kor mykje du kan tene. Det er per i dag ledige rom på Bjerke, Bjølsen, Kringsjå og Sogn studenthus i følge SIO. Dette går heilt greit. Husleiga på dei eldre husa er billig, frå ca 2000 til 3300 alt etter om du deler bad eller ikkje. Då er internett og kabeltv inkludert, og straumen har eit fast beløp, depostiumet er berre rundt 3000 kroner, og du kan leige fullt møblert eller umøblert.. Men du deler kjøkken med mange, og må rekne med litt konflikter om hygiene. Uansett er dette truleg det beste alternativet for deg i starten, så kan du bruke meir tid på å finne ein annan stad. Eg er 34 år, hadde studielån i 8 år, og er no gjeldfri. Så du treng ikkje stresse med gjelda, den er ikkje så skremmande eller så enorm som du trur. Berre pass på at du ikkje tener over taket til Lånekassen. Bur du på ein av dei billige hyblane klare du deg med kun lån, så du kan jobbe kun i feriar for den del. Lykke til! Og som eit p.s.: mest sannsynleg får du det betre aleine, go 19 er ein normal og sunn alder å komme seg for seg sjølv. Eg var 19, og har budd for meg sjølv sidan.

Var eg deg ville eg tatt ein kikk på Bjølsen, sentralt, ikkje for dyrt om du jobbar litt ved sidan av og du har bad aleine. Nytt og fint.

Endret av attegløyma
Skrevet

Vet du hva : jeg tror du kommer til å ha det mye bedre hvis du får deg en hybel. Du jobber i tillegg til stipend så dette trenger ikke være noe problem! Mange bor i kollektiv, og det kan jo være en omveltning at ja, man deler do og dusj og kjøkken, og det kan være irritasjonsmomenter for mange, men det er jo morsomt å bli kjent med nye folk og ha sitt eget rom uten foreldre som maser.

Ta kontakt med instansene som er nevnt, sjekk finn, hybel.no, aviser, alt mulig! Vær frampå og skal du hilse på folk i kollektiv er det bare å være deg selv og hyggelig og se an folkene som bor der =)

Dette klarer du selv! Det kommer til å gå kjempefint =)

Skrevet

Med så mye ressurser at du bare kan flytte, betale depositum og det hele. Så er min tanke automatisk at du nok er "litt mer enn vanskelig" du og. Så da er det like greit å starte for seg selv.

Foreldre har en temmelig utakknemlig oppgave der. Samme hva så er det de som får skylda når det skjærer seg. Barna kan bare beskrive enkeltepisoder uten å nevne hva som førte til hva først. Og vips, så sitter hundre stykker på et forum og beklager at de har hatt "en oppvekst med mishandling".

Skrevet

Hva tror du alle andre studenter lever av og hvordan tror du de bor? Jeg kjenner ingen på 19 som bor hjemme og studerer, de har flyttet til en annen by og klarer seg kjempegreit. Og ja, poenget med studielån er at det er et lån som må betales tilbake, men det er da ikke noe problem det. Hva tenkte du ellers å leve av i hele studietiden, foreldrene dine?

Forstår at det ble et sjokk for deg, men du ender jo ikke opp med noe annet enn oss andre studenter, sett bort i fra muligens et dårligere forhold til foreldrene dine. Finn deg en SiO-hybel og lev et normalt studentliv. Ikke vær redd for å bruke litt av de oppsparte midlene på kjøkkenting og ting til hybelen, du kjøper det bare én gang.

Skrevet
Med så mye ressurser at du bare kan flytte, betale depositum og det hele. Så er min tanke automatisk at du nok er "litt mer enn vanskelig" du og. Så da er det like greit å starte for seg selv.

Foreldre har en temmelig utakknemlig oppgave der. Samme hva så er det de som får skylda når det skjærer seg. Barna kan bare beskrive enkeltepisoder uten å nevne hva som førte til hva først. Og vips, så sitter hundre stykker på et forum og beklager at de har hatt "en oppvekst med mishandling".

Vel, nå har hverken du eller jeg grunnlag for å hverken betvile eller bekrefte TS sine påstander, ergo så kan man bare ta utgangspunkt i det som er skrevet.

TS har blant annet skrevet at hun har blitt slått, og da snakker vi om vold. Og da er det faktisk greit å vise litt medfølelse samtidig som man anbefaler vedkommende å flytte ut for å komme seg vekk.

Skrevet

Du skal være litt forsiktig med en slik uttalelse når du ikke vet situasjonen helt. Og hvordan kan jeg bli litt mer vanskelig ved at jeg har spart opp penger? Som forøvrig egentlig er for det meste lån..

Joda, mye er sikkert min feil også. Men det er ikke like kult at du som 10-åring ligger i sengen din om kvelden og hører moren din nekte din fulle far å komme inn på rommet ditt, for å så høre henne bli slått. Eller høre dem kaste ut hverandre annenhver dag, se moren din bli slått fordi hun ba faren din slutte å kalle deg for ubrukelig og at du aldri kommer til å komme noen steder... Eller at du som 12-åring glemte å lukke ytterdøren om sommeren når du skulle ut og hoppe på trampolinen med venner, bli dratt etter håret og får en stol i huet... Men dette er jo selvsagt mulig å se på som at jeg la opp til det selv. Helt klart.. Vold er jo lov om ungen er for vanskelig.. :riste:

Skrevet
Hva tror du alle andre studenter lever av og hvordan tror du de bor? Jeg kjenner ingen på 19 som bor hjemme og studerer, de har flyttet til en annen by og klarer seg kjempegreit. Og ja, poenget med studielån er at det er et lån som må betales tilbake, men det er da ikke noe problem det. Hva tenkte du ellers å leve av i hele studietiden, foreldrene dine?

Forstår at det ble et sjokk for deg, men du ender jo ikke opp med noe annet enn oss andre studenter, sett bort i fra muligens et dårligere forhold til foreldrene dine. Finn deg en SiO-hybel og lev et normalt studentliv. Ikke vær redd for å bruke litt av de oppsparte midlene på kjøkkenting og ting til hybelen, du kjøper det bare én gang.

Nei, hvorfor skulle de betale for noe? Mange av vennene mine studere kun på deltid og jobber fulltid siden de ikke får det til å gå opp på noen annen måte. De mener det blir vanskelig å sitte med kjempe mye gjeld etter flere års utdannelske. Andre får litt av foreldrene sine + jobber ved siden av.

Kjæresten min sier også at det er håpløst å sitte med så mye gjeld etterpå. At man bør unngå det så godt man kan. Er snakk om at vi skal flytte sammen, men vi sliter litt med å komme oss til samme by med tanke på skole ol.

Tenkte jeg skulle leve på pengene fra jobben jeg også, men tjener kjempe lite, slik at det ikke ville vært mulig. Tjener rundt 3000, etter skatt.

Skrevet

Hvorfor er det håpløst å sitte med "så mye gjeld" etterpå? Studielånet er et av de mest gunstige lånene du har. Hvor lenge skal du studere? Det blir ikke SÅ mye gjeld og omtrent hele norges befolkning gjør det. Hvorfor skal det være et så stort problem for deg om det går greit for alle andre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...