Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_abc_*
Skrevet

Hei, jeg er amerikansk statsborger som har bodd i Norge mesteparten av livet. Jeg har en japansk kjæreste siden 2007, jeg har besøkt Japan 3 ganger (første gangen møtte jeg henne), hun har besøkt Norge 2 ganger og vi har vært på Hawaii 2 ganger sammen. Uten å fortelle historien i detalj vil hun med 90% sannsynlighet få en jobb tilsvarende den hun har i Hawaii, mens i Norge må hun lære norsk + masse byråkrati. Japan er uaktuelt av samme årsak. Tanken på å bo i Oslo som er det eneste realistiske byen i Norge frister egentlig ikke (bor her nå), men vi vurderer dette dersom Hawaii blir en fiasko.

Siden jeg er am. statsborger med oppholdstillatelse i Norge kan vi søke DCF (Direct Consular Filing, søke green card for familiemedlemmer i ambassade/konsulat istedet for USCIS, det sentrale immigrasjonsverket). Dette tar langt kortere behandlingstid (normalt 1-2 mnd.

Vi ønsker å gifte oss i Norge mens hun er her med turistvisum 90dager, bruke tiden på søknad, intervjuer etc.(japanere trenger ikke søke visum i forveien) for så reise ut av Norge innen de 90 dagene har gått ut. Dersom hun ikke får oppholdtillatelsen innen de 90 dagene, reiser vi sammen til Japan for så til Hawaii når dette er i orden.

Er det noen som vet om vi kan støte på noen problemer med norske myndigheter ved å gifte oss i Norge mens hun har turistvisum? UDIs sider nevner ikke situasjoner der en utenlandsk statsborger gifter seg i Norge på turistvisum for så forlate landet innen 90 dager, bare at det ikke er lovlig å gifte seg her for så søke om oppholdstillatelse i Norge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ift å gifte seg på turistvisum skal det ikke bli noe problem i det hele tatt..

Masse lykke til :)

Må si jeg er litt misunnelig da det hørtes veldig enkelt ut! For øyeblikket er jeg min mann inne i vår 7'ende måned med venting på UDI, og han får ikke komme hit før det og jeg kan ikke bo hos ham pga at jeg må jobbe her for å holde inntektskravet..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...