Gjest Gjest_meg_* Skrevet 7. februar 2010 #1 Skrevet 7. februar 2010 Jeg vurderer å flytte sammen med ei venninne av meg. Vi begge har lav inntekt og har krav på bostøtte. Hvor for oss, kan vi ha en husleie på 6000 med støtte fra husbanken. Men nå lurer jeg på om vi ikke kan bo sammen pga at de kommer til å regne oss, som i samme husholdning? Vi vil da ikke kunne få noe bostøtte, etter kalkulatoren. Etter det jeg forstod, så setter de sammen vår årsinntekt, og samtidig regner med at en bolig med 2 soverom, ikke koster så mye mer enn en 1 roms.. Stemmer det? Vi vil jo da ikke ha råd til å bo sammen, synes det er litt rart, vi har jo absolutt ingen planer om å samle vår økonomi..
karisjima Skrevet 8. februar 2010 #2 Skrevet 8. februar 2010 Dere blir regnet som felles husholdning hvis dere deler inngang, bad og kjøkken. Og bostøtten vil da regnes ut fra begge deres inntekter.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2010 #3 Skrevet 8. februar 2010 6000/2 er 3000 kr på hver. Jeg sjekka det ut for Bergen kommune, og da hadde jeg fått 1200 kr i bostøtte på den kalkulatoren, 3300 kr om jeg leier for 6000 kr. Men det gjelder ikke om man bor flere sammen, man er nok "dessverre" nødt til å leve alene. OT, men hvorfor er de så strenge på det? Er det pga utstrakte muligheter for misbruk, eller er de så nøye på at man skal være "selvstendig"? Mange sliter jo med psyken, så å bo sammen med noen hadde vært oppløftende for en hel hæv med trygdemottakere. Men 3000 kr for å bo hver måned synes jeg egentlig er en ganske rimelig sum, sånn alt i alt.
Gjest ts Skrevet 8. februar 2010 #4 Skrevet 8. februar 2010 6000/2 er 3000 kr på hver. Jeg sjekka det ut for Bergen kommune, og da hadde jeg fått 1200 kr i bostøtte på den kalkulatoren, 3300 kr om jeg leier for 6000 kr. Men det gjelder ikke om man bor flere sammen, man er nok "dessverre" nødt til å leve alene. OT, men hvorfor er de så strenge på det? Er det pga utstrakte muligheter for misbruk, eller er de så nøye på at man skal være "selvstendig"? Mange sliter jo med psyken, så å bo sammen med noen hadde vært oppløftende for en hel hæv med trygdemottakere. Men 3000 kr for å bo hver måned synes jeg egentlig er en ganske rimelig sum, sånn alt i alt. Det er synd at vi da må leie hver for oss, da det hadde vært positivt for oss å bo sammen, pga psyken. Hadde jeg bodd alene, hadde jeg hatt råd til 6000 i husleie. Når vi tenkte å bo sammen, så så jeg på steder til opp til 12000, da jeg tenkte 6000 på hver. Jeg mener jo at når man først bor sammen, så trenger vi et litt større sted, da 2 stk skal dele samme stue, kjøkken osv. Vi kan ikke dele en leilighet på 60 m2, da vil jeg føle at jeg har for liten plass, for 2 stk.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2010 #5 Skrevet 8. februar 2010 Nei, det må nok bli hver for dere hvis dere skal ha så høy standard. Hvis dere skal bo sammen får dere ikke noe bostøtte. For 12 000 kunne dere fått en jævlig bra leilighet, selv i Oslo tror jeg. Ellers kunne jo 4 stk jenter gått sammen og leid en skikkelig krem-leilighet til 6000 kr hver! 4x6000 er 24 000, lurer på hva man kunne fått for den prisen. Tror nok det er logiske grunner for at regelverket er som det er. Ellers kan dere sikkert få de til å fire litt på krava, siden dere sliter med psyken. Få psykologene deres til å samarbeide litt, skrive brev til boligkontoret for å argumentere for at dere bør få bo sammen, og samtidig få utbetalt full bostøtte. Tviler sterkt på at det funker, men hva bruker man ikke psykologen sin til. Hvor har dere lyst til å bo, da?
Snop Skrevet 8. februar 2010 #6 Skrevet 8. februar 2010 Ts, jeg må innrømme at jeg ikke helt ser logikken din. For 12 000kr får man det temmelig luksus. 60 kvm er mer enn nok for 2 personer, selv om du ikke "føler" det. Dere finner lett noe til feks 9000kr. Jeg søkte på finn.no etter leiligheter i oslo til mellom 8500-9500kr på over 70kvm og fikk flere resultater. Bor dere en billigere plass blir det jo til og med enda bedre Det er billigere for 2 å leie, det er derfor dere ikke får den samme bostøtten, det er da helt logisk, synes du ikke? Det er rett og slett det at dere ikke trenger bostøtte om dere leier sammen, så hvorfor føler du at dere må ha det for å klare det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå