Gå til innhold

Scooterkjøring!?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Er ikke dette en overforenkling?

Motorisert ferdsel på vannet om sommeren, traktorkjøring og motorsag i skogen, biltrafikk langs E6, fly og helikoptre. Alt dette er motorisert ferdsel, men ingen av de tingene er forbudt. Hva er det som gjør snøskuteren så mye verre enn de andre tingene?

Mitt hyttefelt ligger ved et vann. I det vannet er det lov å kjøre hva som helst sommerstid, men om vinteren er det forbudt. Der ligger det en dobbeltmoral som jeg ikke liker.

Ski = ikke støy. Men hva med dem som ikke klarer seg med bare skiene? Hva med småbarnsforeldre, gamle, uføre, syke? De burde da få anledning til å bruke naturen de også. Jeg mener tilgang til naturen ikke skal være bare for eliten, heller ikke om vinteren.

Jeg ser helst at småbarnsforeldre drar pulken fra hytta og til akebakken. :)

Hvis man er syk, har man ikke stort behov for kulde og sne. Er man ufør kan man søke om dispensasjon. Det er ikke eliten som får løyve til å bruke scooter. Det er regler for det, men de brytes ofte og jeg tror ikke "eliten" står for de største bruddene.

Vern av dyr som sliter for å overleve vinteren, som har funnet rolige beiter i småskog f.eks. er viktig å ta hensyn til. Blir de jaget av uvettig kjøring på vinteren (støy), kan de risikere å sulte ihjel.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_P_*
Skrevet
Jeg ser helst at småbarnsforeldre drar pulken fra hytta og til akebakken. :)

Hvis man er syk, har man ikke stort behov for kulde og sne. Er man ufør kan man søke om dispensasjon. Det er ikke eliten som får løyve til å bruke scooter. Det er regler for det, men de brytes ofte og jeg tror ikke "eliten" står for de største bruddene.

Vern av dyr som sliter for å overleve vinteren, som har funnet rolige beiter i småskog f.eks. er viktig å ta hensyn til. Blir de jaget av uvettig kjøring på vinteren (støy), kan de risikere å sulte ihjel.

Du ser helst at...? Hvorfor er det så moralsk høyverdig å gå på ski og dra pulk?

Saken er jo at småbarnsfamiliene ikke kommer seg til hytta uten motorisert hjelp. Syke og uføre kommer seg heller ikke til fjells uten motorisert hjelp, og da snakker jeg ikke om folk med influensa, men kronisk syke. De med reumatisme, ryggproblemer, slitasjeskader osv. Den flittigste fiskeren på "mitt" vann om vinteren, har MS. Han er helt avhengig av skuteren for å komme seg dit, og alternativet for han er å sitte på verandaen hjemme. Det er nøyaktig det samme for de andre fiskerene der. De fleste er pensjonister med seksti-sytti års ansennitet på det vannet. Skal ikke de har mulighet til å fortsette sitt friluftsliv selv om de ikke lenger har fysikk til å gå dit på ski?

Uføre kan få dispensasjon, ja. Men da er vi tilbake til støyforurensning. Støyen er vel den samme om den som kjører skuteren er frisk eller ufør eller småbarnsmor eller hva?

Jeg mener ikke at kun eliten får dispensasjon til å kjøre snøskuter, men at hvis det ikke er lov å kjøre, blir det kun eliten som får anledning til å komme seg til hytta, fjellet og fiskevannet. Da er det bare de friske, med god tid og alt tilrettelagt, som får nyte naturen. Det er vel ingen ønskelig utvikling.

Vern av dyr... Vel, for det første kjører ingen snøskuter i småskog, det er ganske enkelt ikke mulig. Skog skal være meget glissen for å i det hele tatt være kjørbar. For det andre er de fleste dyr ikke redd for snøskuter. De har aldri blitt jaktet på fra skuter, og har ikke lært å være redd den. Jeg har selv sett hare beite fredelig ti-tolv meter fra skuterløypa, både da jeg kom og da jeg dro.

Reinen er riktignok mulig å jage med snøskuter, det er riktig. Det er også en uting om noen skulle gi seg til å jage rein, uansett.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet
Det er støyforurensning, men det er også bruk av snøscooter når bruken tar av. De som kjører ulovlig bryr seg ikke, og vi som bryr oss om regler og går på ski til vannenene opplever at ikke bare ungdom, men også voksne kjører ulovlig. Også de som er med på å vedta løyper, preparere scooterløypene kjører ulovlig. Det er utbredt, så aldersgrense?

Vet at båter også lager støyproblemer. Er det ingen aldersgrense med småbåt? 15 år?

Inndragelse av scooter eller båt burde være konsekvensen av uvettig bruk og ikke bøter.

Jeg kommer fra ei lita øygruppe langt uti havgapet og fikk en liten småbåt når jeg ble 10 år, dette er jo en del år siden, men når jeg var hjemme i sommer var det masse unger som var ute og kjørte båt, så jeg tror ikke dette kan være ulovlig ennå ihvertfall?

Skrevet
Du ser helst at...? Hvorfor er det så moralsk høyverdig å gå på ski og dra pulk?

Saken er jo at småbarnsfamiliene ikke kommer seg til hytta uten motorisert hjelp. Syke og uføre kommer seg heller ikke til fjells uten motorisert hjelp, og da snakker jeg ikke om folk med influensa, men kronisk syke. De med reumatisme, ryggproblemer, slitasjeskader osv. Den flittigste fiskeren på "mitt" vann om vinteren, har MS. Han er helt avhengig av skuteren for å komme seg dit, og alternativet for han er å sitte på verandaen hjemme. Det er nøyaktig det samme for de andre fiskerene der. De fleste er pensjonister med seksti-sytti års ansennitet på det vannet. Skal ikke de har mulighet til å fortsette sitt friluftsliv selv om de ikke lenger har fysikk til å gå dit på ski?

Uføre kan få dispensasjon, ja. Men da er vi tilbake til støyforurensning. Støyen er vel den samme om den som kjører skuteren er frisk eller ufør eller småbarnsmor eller hva?

Jeg mener ikke at kun eliten får dispensasjon til å kjøre snøskuter, men at hvis det ikke er lov å kjøre, blir det kun eliten som får anledning til å komme seg til hytta, fjellet og fiskevannet. Da er det bare de friske, med god tid og alt tilrettelagt, som får nyte naturen. Det er vel ingen ønskelig utvikling.

Vern av dyr... Vel, for det første kjører ingen snøskuter i småskog, det er ganske enkelt ikke mulig. Skog skal være meget glissen for å i det hele tatt være kjørbar. For det andre er de fleste dyr ikke redd for snøskuter. De har aldri blitt jaktet på fra skuter, og har ikke lært å være redd den. Jeg har selv sett hare beite fredelig ti-tolv meter fra skuterløypa, både da jeg kom og da jeg dro.

Reinen er riktignok mulig å jage med snøskuter, det er riktig. Det er også en uting om noen skulle gi seg til å jage rein, uansett.

Jeg synes reglene for skuterkjøring er for strenge bare så det er sagt, men når du nevner at dette er den eneste måten for mange å komme seg til hytta på, så stemmer vel ikke dette? De fleste hytter ligger vel i hytteområder med god adkomst fra vei og så et stykke å gå eller?

Jeg synes skuterløyper kunne være en idê for å hindre at alle kjører ovralt, men de fleste bruker vel fornuft på skuter i utmark, slik som de fleste andre som liker å være i naturen? Det høres på mange ut som skuterkjørere må være hensynsløse fordi de liker å kjøre skuter? Hva med en familie som liker å gå turer i skog og mark men som slenger fra seg mengder søppel hver gang, like ille det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...