Gå til innhold

Scooterkjøring!?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kommer fra Nordland og bor på fjellet, er avhengig av scooter og synes i tillegg det er trivelig å ta seg en tur iblandt. Men det har jo vært snakk om dette med scooterkjøring i politikken, og jeg syns det er idiotisk at ikke vi som vil kjøre scooter skal få lov til det, altså, når en av storbåtene nede ved Oslo skal kjøre til København feks. tilsvaer forurensningen like mye som èn scootersesong. Det virker som om at politikerne skal nekte oss å kjøre scooter fordi at de ikke ser behovet for det.

Hva syns dere??!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakker du om scooter eller snøscooter? :klø:

Skrevet

Jeg er veldig på linje med politikerne om at man ikke ønsker motorisert ferdsel i utmark. Du kan ikke sammenligne unødvendig scooterkjøring på vidda med båttrafikk på Oslofjorden. Køben-båten er en kollektiv reisemåte, og må sammenlignes med fly, tog eller buss. Scooterbruk må sammenlignes med ATV-bruk på sommerstid.

MEN jeg syns i mange tilfeller at "scooterforbudet" håndheves for strengt, spesielt i deler av sør-Norge. Det er noe galt når Røde Kors får avslag på å kjøre pensjonister til en skihytte i påsken. Jeg liker den svenske modellen, jeg. Med scooterleder man kan kjøre på, men ikke unødig scootertrafikk utenfor ledene.

Skrevet

Argumentet ditt henger ikke på greip. Fordi det finnes noe som forurenser mer, så skal det være greit å kjøre snøscooter? Det blir jo ikke noe mer miljøvennlig å gjøre det bare fordi det finnes noe som har høye utslipp!? Skal vi begynne å si at det er greit å banke opp noen fordi det er verre å bli drept? :rolleyes:

I følge loven har du jo lov til å reise til og fra bostedet ditt. Det er fullt forståelig at det er irriterende at du ikke kan bruke snøscooteren til å ta deg en tur. Men scootere forurenser og støyer mye, og det er til sjenanse for både mennesker og dyr, og jeg synes det er veldig forsvarlig at man ønsker å begrense dette i utmarka.

Skrevet

Scooterforbudet er litt bak mål spør du meg, i mange tilfeller. Scooter gjør ikke noe skade på naturen så lenge det er rikelig med snø osv. Det at den forurenser er ikke noe argument, egentlig. Tenk bare på alle fritidsbåtene. Det er ikke få fritidsbåter som brenner av 100 liter og oppover i timen. Flittige brukere kjører kanskje mellom 70 og 100 timer i året med disse båtene. Da snakker vi forurensing...

Skrevet

Scooterkjøring bidrar til støyforurensing.

Skrevet

Den støyforurensingen er ikke noe å snakke om. Skal man forby scooterkjøring pga. det synes jeg vi burde forby småunger å herje med jolle 5-8 timer dag om sommeren. Det er støyforurensing det!

Gjest Gjest_P_*
Skrevet

Jeg syns heller ikke det burde være forbudt å kjøre snøscooter.

Snøscooter forurenser mindre enn andre framkomstmåter. Feks bruker jeg nærmere fire ganger så mye bensin hvis jeg kjører bil til hytta, som hvis jeg kjører snøscooter. Det finnes noen som har hytta så nær hjemmet at de kan gå hele veien, men de er i mindretall. Alle andre forurenser noe, og av dem forurenser snøscooterfolket minst.

Snøscooter er ikke til skade for naturen, siden scooteren brukes på snø som forsvinner uten spor til våren. Skiløpere lager like mye spor som snøscootere, så lenge det er snø på bakken.

Lydforurensning er en merkelig greie. Det er greit hvis en bonde bruker motorsag og traktor, og greit hvis det flyr et fly over området, men ikke hvis det kjører en snøscooter. Aggregatet til nabohytta lager mye mer støy enn en snøscooter, men det er altså lov.

Samer har rett til å kjøre snøscooter hvor de vil og når de vil. Støyer samenes snøscootere så mye mindre enn min?

Vi har store områder med naturreservat hvor motorisert ferdsel er helt forbudt. Der er det milevis med urørt, støyfri natur for den som er avhengig av stillhet. Kan da ikke alle vi andre få lov til å kjøre snøscooter på enkelte områder, så kan den som ikke tåler støy i ferien sin bare feriere annetsteds.

Snøscooteren gir tilgang til naturen for folk som ellers ikke ville hatt mulighet, feks gamle, syke, småbarnsfamilier. Jeg mener fordelene med tilgang til natur er større enn evt ulemper.

Skrevet
Jeg syns heller ikke det burde være forbudt å kjøre snøscooter.

Snøscooter forurenser mindre enn andre framkomstmåter. Feks bruker jeg nærmere fire ganger så mye bensin hvis jeg kjører bil til hytta, som hvis jeg kjører snøscooter. Det finnes noen som har hytta så nær hjemmet at de kan gå hele veien, men de er i mindretall. Alle andre forurenser noe, og av dem forurenser snøscooterfolket minst.

Snøscooter er ikke til skade for naturen, siden scooteren brukes på snø som forsvinner uten spor til våren. Skiløpere lager like mye spor som snøscootere, så lenge det er snø på bakken.

Lydforurensning er en merkelig greie. Det er greit hvis en bonde bruker motorsag og traktor, og greit hvis det flyr et fly over området, men ikke hvis det kjører en snøscooter. Aggregatet til nabohytta lager mye mer støy enn en snøscooter, men det er altså lov.

Samer har rett til å kjøre snøscooter hvor de vil og når de vil. Støyer samenes snøscootere så mye mindre enn min?

Vi har store områder med naturreservat hvor motorisert ferdsel er helt forbudt. Der er det milevis med urørt, støyfri natur for den som er avhengig av stillhet. Kan da ikke alle vi andre få lov til å kjøre snøscooter på enkelte områder, så kan den som ikke tåler støy i ferien sin bare feriere annetsteds.

Snøscooteren gir tilgang til naturen for folk som ellers ikke ville hatt mulighet, feks gamle, syke, småbarnsfamilier. Jeg mener fordelene med tilgang til natur er større enn evt ulemper.

Helt enig med deg! Det gjør meg ikke noe galt at dere andre har andre meninger, men jeg vil si at de fleste fra sør som jeg har pratet meg er imot scooterkjøring. Jeg får en følelse av at dere ikke kjører scooter og har derfor ikke noen som helst slaks form for å prøve å ha forståelse.

Skrevet
Argumentet ditt henger ikke på greip. Fordi det finnes noe som forurenser mer, så skal det være greit å kjøre snøscooter? Det blir jo ikke noe mer miljøvennlig å gjøre det bare fordi det finnes noe som har høye utslipp!? Skal vi begynne å si at det er greit å banke opp noen fordi det er verre å bli drept? :rolleyes:

I følge loven har du jo lov til å reise til og fra bostedet ditt. Det er fullt forståelig at det er irriterende at du ikke kan bruke snøscooteren til å ta deg en tur. Men scootere forurenser og støyer mye, og det er til sjenanse for både mennesker og dyr, og jeg synes det er veldig forsvarlig at man ønsker å begrense dette i utmarka.

Jeg tror ikke at det egentlig er så mange her oppe som egentlig bryr seg om hva politikerne sier om at vi ikke skal kunne kjøre hvor vi vill :fnise:

Skrevet
Den støyforurensingen er ikke noe å snakke om. Skal man forby scooterkjøring pga. det synes jeg vi burde forby småunger å herje med jolle 5-8 timer dag om sommeren. Det er støyforurensing det!

Er viktig hvor det skjer. Med scooter fraktes de støyende barna til de beste fiskevannene og lager støy der også. :)

Helt enig med deg! Det gjør meg ikke noe galt at dere andre har andre meninger, men jeg vil si at de fleste fra sør som jeg har pratet meg er imot scooterkjøring. Jeg får en følelse av at dere ikke kjører scooter og har derfor ikke noen som helst slaks form for å prøve å ha forståelse.

Jeg har scooter på barndomshjemmet til min mor som brukes som hytte og synes reglene er for rigide mange ganger. Reglene ble veldig innskjerpet for en del år tilbake når flere ungdommer omkom i scooterulykker i tillegg til alle som ble skadet Jeg har prøvd å finne en statistikk men fant dette:

Ulykker med snøscooter som har skjedd på offentlig vei registreres under kategorien "andre".

De fleste snøscooterulykker skjer imidlertid ikke på offentlig vei, og blir derfor ikke registrert i statistikken over vegtrafikkulykker.

Skrevet
Er viktig hvor det skjer. Med scooter fraktes de støyende barna til de beste fiskevannene og lager støy der også. :)

Det er mulig det var en liten misforståelse der. Det var ikke barna i seg selv jeg mente som var støyende, men jollene med påhengs som de racer rundt i. Etter en hel dag med slikt i bakgrunnen er det deilig når det først blir stilt. Kall meg gjerne rar, men jeg synes faktisk dette er støyforurensing...

Skrevet
Scooterforbudet er litt bak mål spør du meg, i mange tilfeller. Scooter gjør ikke noe skade på naturen så lenge det er rikelig med snø osv. Det at den forurenser er ikke noe argument, egentlig. Tenk bare på alle fritidsbåtene. Det er ikke få fritidsbåter som brenner av 100 liter og oppover i timen. Flittige brukere kjører kanskje mellom 70 og 100 timer i året med disse båtene. Da snakker vi forurensing...

So what? Du kan ikke argumentere for noe ved å sammenligne det med noe som er verre og si at det derfor er bedre. Scooteren bråker akkurat like mye selv om det også finnes bråkete drittunger. Kan du ikke begrunne meningene dine bedre, så kommer du ikke langt i debatten.

Nå er det mulig jeg har misforstått loven, men er det ikke slik at snøscooterkjøring kun er forbudt i utmark? Om det er bilvei til hytta er ikke den definert som utmark. Men som sagt, mulig jeg bommer på dette - og hvis jeg gjør det så kan det godt være at du har et godt poeng. (uten at jeg skal si for mye om det, jeg har ikke komplett oversikt over utslippene fra bil vs. snøscooter)

Eh, nå er det mulig jeg bommer igjen, men det har de vel ikke!? Man har lov til å bruke den i forbindelse med jordbruks-, skogbruks- og reindriftsnæring. Men det gjelder vel for alle?
Skrevet
Det er mulig det var en liten misforståelse der. Det var ikke barna i seg selv jeg mente som var støyende, men jollene med påhengs som de racer rundt i. Etter en hel dag med slikt i bakgrunnen er det deilig når det først blir stilt. Kall meg gjerne rar, men jeg synes faktisk dette er støyforurensing...

Det er støyforurensning, men det er også bruk av snøscooter når bruken tar av. De som kjører ulovlig bryr seg ikke, og vi som bryr oss om regler og går på ski til vannenene opplever at ikke bare ungdom, men også voksne kjører ulovlig. Også de som er med på å vedta løyper, preparere scooterløypene kjører ulovlig. Det er utbredt, så aldersgrense?

Vet at båter også lager støyproblemer. Er det ingen aldersgrense med småbåt? 15 år?

Inndragelse av scooter eller båt burde være konsekvensen av uvettig bruk og ikke bøter.

Skrevet
Det er støyforurensning, men det er også bruk av snøscooter når bruken tar av. De som kjører ulovlig bryr seg ikke, og vi som bryr oss om regler og går på ski til vannenene opplever at ikke bare ungdom, men også voksne kjører ulovlig. Også de som er med på å vedta løyper, preparere scooterløypene kjører ulovlig. Det er utbredt, så aldersgrense?

Vet at båter også lager støyproblemer. Er det ingen aldersgrense med småbåt? 15 år?

Inndragelse av scooter eller båt burde være konsekvensen av uvettig bruk og ikke bøter.

Så?! Hvilket problem har du med det at folk kjører scooter og ikke går på ski?!

Hva som får deg til å tro at voksne alltids er like lovlig som deg?

Javel, emn så er nå slik at det er bøter og ikke inndragelse ;)

Skrevet

Ski = ikke støy

Motorisert ferdsel = støyforurensning

Skrevet
Ski = ikke støy

Hva som er så galt med støyforurensning?

Gjest Gjest_P_*
Skrevet
Nå er det mulig jeg har misforstått loven, men er det ikke slik at snøscooterkjøring kun er forbudt i utmark? Om det er bilvei til hytta er ikke den definert som utmark. Men som sagt, mulig jeg bommer på dette - og hvis jeg gjør det så kan det godt være at du har et godt poeng. (uten at jeg skal si for mye om det, jeg har ikke komplett oversikt over utslippene fra bil vs. snøscooter)

Eh, nå er det mulig jeg bommer igjen, men det har de vel ikke!? Man har lov til å bruke den i forbindelse med jordbruks-, skogbruks- og reindriftsnæring. Men det gjelder vel for alle?

Der finnes noen muligheter for kjøring på vei, ja. Hvis kjøretøyet er mindre enn sånn og slik osv. Hvis jeg husker riktig.

Men så er det slik at "utmark" defineres så forskjellig. Feks en ikke vinterbrøytet vei er utmark. Jeg kan kjøre til hytta på den veien på sommeren, men ikke på vinteren. Snålagte åkre er foreslått definert som utmark. Altså kan grunneieren kjøre der så mye han lyster på sommeren, men vinterstid kan han ikke hente rundballene sine engang. Disse definisjonene er der kun for å hindre kjøring med snøskuter.

Siden jeg ikke kan kjøre snøskuter til hytta, tre mil i utmark, tvinges jeg til å kjøre bil så langt veien rekker, nesten åtte mil på vei. Forurensningen er altså nesten tolv ganger større enn om jeg hadde fått kjøre snøskuter helt fram.

Samer og snøskuterkjøring: Ja, alle kan kjøre i jordbruksøyemed, hvis de har grunn til det og på egen eiendom. Samene kan kjøre hvor de vil, siden de har behov for å sjekke flokken, beitet osv. Poegnet er likevel det samme: Hvis det er støyforurensning når jeg kjører, hvorfor er det da ikke støyforurensning når de kjører?

Gjest Gjest_P_*
Skrevet
Ski = ikke støy

Er ikke dette en overforenkling?

Motorisert ferdsel på vannet om sommeren, traktorkjøring og motorsag i skogen, biltrafikk langs E6, fly og helikoptre. Alt dette er motorisert ferdsel, men ingen av de tingene er forbudt. Hva er det som gjør snøskuteren så mye verre enn de andre tingene?

Mitt hyttefelt ligger ved et vann. I det vannet er det lov å kjøre hva som helst sommerstid, men om vinteren er det forbudt. Der ligger det en dobbeltmoral som jeg ikke liker.

Ski = ikke støy. Men hva med dem som ikke klarer seg med bare skiene? Hva med småbarnsforeldre, gamle, uføre, syke? De burde da få anledning til å bruke naturen de også. Jeg mener tilgang til naturen ikke skal være bare for eliten, heller ikke om vinteren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...