superior Skrevet 7. februar 2010 #1 Skrevet 7. februar 2010 Dere som bor i leilighet i f.eks. borettslag, blokk osv.: Hvor mye hører dere av naboen(e)? Er det veldig lydt hos dere? Jeg bor i en hybelleil. i et bygg fra ca 1900, men som ble totalrenovert i 2007 ca. Veggene er papirtynne, og jeg hører ALT som blir sagt i leil. ved siden av, samt masse støy fra over/under. Har ikke bodd noe annet sted enn her og i egen enebolig, så jeg lurer litt på om det er vanlig å høre tv, snakking, lusking over gulvet osv fra naboen??
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2010 #2 Skrevet 8. februar 2010 Da jeg bodde i blokk hørte jeg kun naboen ved siden av når Rosenborg skåret Nå bor jeg i rekkehus. Her er det visst en bygningsfeil vedr. sålen så det skal visst være lytt når det gjelder trinnlyd. Det eneste jeg hører fra naboen er hvis de går tungt/løper i trappa. Jeg hadde blitt sprø dersom jeg skulle ha hørt vanlige aktiviteter som prat og tv.
Pingting Skrevet 8. februar 2010 #3 Skrevet 8. februar 2010 Oi, det hørtes ganske ekstremt ut. Noen lyder må man regne med i blokk, der kjæresten min bor kan vi av og til høre det (svakt) når ungen i leiligheten over gråter. Ellers er det mest lyder som flytting av møbler, leker som spretter rundt på gulvet og slikt. Det er litt mer lytt ut mot gangen, derfra kan vi høre det hvis noen snakker høyt. På hybelen min er det ca. det samme. Det hender jeg hører litt musikk fra naboen hvis han spiller høyt, og det er ganske lytt ut mot kjøkkenet, men det er mest pga døra tror jeg. Jeg er riktignog litt vár for støy, men jeg hadde gått på veggen om jeg hadde det som deg.
Gjest Cupcakes Skrevet 8. februar 2010 #4 Skrevet 8. februar 2010 (endret) her hører vi ingen ting fra naboen ved siden av, men vi hører de over oss, det kan også komme av at de generelt ikke tar særlig med hensyn så de spiller høy musikk med masse bass stort sett hver eneste helg og ukedag. vi hører også at de går rundt der oppe, det kommer nok litt pga. vekten dems og at de tramper bortoves, flytter de på ting eller mister ting hører vi det tydelig, vi kan også høre når de prater høyt. jeg er veldig vár på lyder så syntes det er litt ille å høre de hverdag, men lyder må man regne med i en leilighet har jeg skjønt så da leter vi etter noe annet. tror jeg hadde blitt sprø om jeg hadde bodd sånn som deg ts. Endret 8. februar 2010 av Cupcakes
Gjest Skya Skrevet 8. februar 2010 #5 Skrevet 8. februar 2010 Synes det der hørtes ekstremt ut. Aldri vært hørt om noe sted hvor det er så lytt. Jeg bor også i et bygg som er sånn cirka like gammelt. Og her er det motsatt, veggene er kjempetykke og jeg hører ikke at jeg har naboer engang. Men der jeg har bodd tidligere, bl.a. i blokk, har jeg hørt noe. Altså om folk har gått tungt over gulvet over, flyttet på møbler, spilt høy musikk og sånt. Har aldri hørt vanlig prat og det du beskriver. Da jeg bodde i blokk hørte jeg kun naboen ved siden av når Rosenborg skåret Nå bor jeg i rekkehus. Her er det visst en bygningsfeil vedr. sålen så det skal visst være lytt når det gjelder trinnlyd. Det eneste jeg hører fra naboen er hvis de går tungt/løper i trappa. Jeg hadde blitt sprø dersom jeg skulle ha hørt vanlige aktiviteter som prat og tv. Har vi vært naboer mon tro.
superior Skrevet 8. februar 2010 Forfatter #6 Skrevet 8. februar 2010 Ok, da er mine mistanker om at jeg nor litt unormalt "utsatt til", bekreftet. UFF.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2010 #7 Skrevet 8. februar 2010 Dere som bor i leilighet i f.eks. borettslag, blokk osv.: Hvor mye hører dere av naboen(e)? Er det veldig lydt hos dere? Jeg bor i en hybelleil. i et bygg fra ca 1900, men som ble totalrenovert i 2007 ca. Veggene er papirtynne, og jeg hører ALT som blir sagt i leil. ved siden av, samt masse støy fra over/under. Har ikke bodd noe annet sted enn her og i egen enebolig, så jeg lurer litt på om det er vanlig å høre tv, snakking, lusking over gulvet osv fra naboen?? Jeg har de sånn jeg. Det er ikke gøy å føle at jeg holder andre våkene vis jeg ser på tv på natta. Og det føles ikke bra å prate om private ting når jeg vet naboen er hjemme. Nei jeg er veldig lei av det!
silverdoe Skrevet 9. februar 2010 #8 Skrevet 9. februar 2010 Hei! Eg budde i Bergen i nokre år, og då var vi fem jenter som leigde to etasjer i eit hus, og under oss (i nederste etasje) budde 3 gutar. Vi var to som hadde soverom over desse gutane, og vi høyrde ALT! Musikk, hosting, stønning *kremt* og snorking.. (veldig irriterande, spesielt under eksamensperioden, då han under meg la seg til å sove i fem-tida om natta...) Elles så var veggane mellom soveromma også papirtynne, så når eg naus på mitt rom, sa venninna mi "prosit" frå sitt rom Det kan jo ha noko med at du bur i eit gammalt hus? Det huset eg budde i, var i alle fall relativt gammalt, så sjølv om det var renovert, så var det nok ikkje gjort noko med isolasjonen...
superior Skrevet 9. februar 2010 Forfatter #9 Skrevet 9. februar 2010 Men det ble jo totalrenovert for noen år siden, alt er nytt - interiør, gulv, bad++. Rart ingen tenkte på veggene da.. Hm. Har gått så lei at jeg nå har bestemt meg for å si opp 1.mars. Orker ikke mer.
Gjest Gjest_anja_* Skrevet 10. februar 2010 #10 Skrevet 10. februar 2010 Da jeg bodde i blokk hørte jeg kun naboen ved siden av når Rosenborg skåret Nå bor jeg i rekkehus. Her er det visst en bygningsfeil vedr. sålen så det skal visst være lytt når det gjelder trinnlyd. Det eneste jeg hører fra naboen er hvis de går tungt/løper i trappa. Jeg hadde blitt sprø dersom jeg skulle ha hørt vanlige aktiviteter som prat og tv. Jeg hører ingenting gjennom veggene, men jeg bor også i et ganske nytt rekkehus og jeg mener det må være en bygningsfeil. Jeg hører når de går, det er særlig fra senga jeg hører lyden forplanter seg, men da er det også mest stille. De jobber skift og ofte kommer den ene hjem og lufter hunden rundt midnatt, mens den andre våkner så tidlig som halv sju, så jeg har fått problemer med å sove. Soverommene ligger vegg i vegg, og mot begges innganger. Det er så ille at jeg hører når de går på trappa utenfor selv om det er snø. Har bodd i eldre rekkehus, men da var det mer lytt gjennom vegger. Syntes det var å foretrekke. Har alltid hatt rolige naboer, men dårlig lydisolering av gulv er irriterende. Jeg vurderer å si opp og finne meg noe annet. Heller støy fra tv eller musikk enn å høre hvilke sko naboene har på. Men det ble jo totalrenovert for noen år siden, alt er nytt - interiør, gulv, bad++. Rart ingen tenkte på veggene da.. Hm. Har gått så lei at jeg nå har bestemt meg for å si opp 1.mars. Orker ikke mer. Du er ikke alene. Jeg sliter med en annen type støy, fra bygningsfeil i gulv mellom leiligheter i nytt rekkehus. Det høres ut som en bagatell, men det er reelt. Jeg kan ikke klage heller, for alle må jo få bevege seg. Det er vanskelig å forklare, men lyden forplanter seg i treverket. Det er ikke naboens feil. De leier også, men de bor flere der mens jeg bor alene så jeg tror ikke de merker like mye som meg. Jeg har bodd i en lytt firemannsbolig der jeg hørte naboen snorke, men det var støy på en helt annen måte. Jeg er blitt søvnløs fordi de jobber skift og har to hunder og ofte er både sent og tidlig ut og inn døra. Jeg skal si opp i slutten av måneden. Jeg reagerer på visse typer støy, tungtrafikk utenfor vinduet men dette regnet jeg ikke med å møte på. Når det ble ryddet for snø her mandag morgen, var det som om huset ristet selv om det ikke var store maskinen som gjorde jobben. Jeg foretrekker litt eldre hus, da vet man hva man får.
Gjest gjestina Skrevet 10. februar 2010 #11 Skrevet 10. februar 2010 Vi bor nederst i horisontaldelt tomannsbolig fra 1992. Vi hører når barnebarna til naboen løper over gulvet, og så hører vi at mobilen vibrerer oppå salongbordet hennes (må være verdens kraftigste mobil. Ellers hører vi naturlig nok rør-aktivitet når vi er på badet, ellers ingen ting. Hun hører ingen ting av oss, heller ikke når barnet vårt hylskriker kl 04 om natta. Hjemme hos foreldrene mine (bygd på 70-tallet), er det ikke isolasjon i veggene, og der høres ALT. Veldig merkelig at de ikke tok tak i lydisoleringen da de renoverte huset du bor i, TS! Over lengre tid hadde jeg nok ikke klart å leve sånn, men om det er en hybel som du uansett skal flytte fra til sommeren, hadde jeg nok tålt det.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #12 Skrevet 16. februar 2010 Her er det ikke spesielt lydt, jeg hører naboene synge (gaule), nyse og spille veldig høy musikk. Jeg hører f.eks. ikke støvsuging, sex eller krangling. Der jeg bodde før var det veldig lydt, en dag måtte jeg be naboen over meg om å dempe musikken så jeg kunne høre TV'en min i det hele tatt...
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 17. februar 2010 #13 Skrevet 17. februar 2010 Vi bor i en gammel bygård, og vi hører det meste de over oss gjør på badet da det er rett over soverommet vårt. Dette er utrolig kjipt når de alltid skal vaske klær etter 23.00 på kveldene, selv om vi har nevnt det til dem. Når maskina sentrifugerer rister skapet vårt, da er det gøy at man skal tidlig opp dagen etterpå. Men jeg tror lyden bare bærer ned, for vi har aldri hørt noe fra dem om bråk fra oss i form av musikk og sånt. I natt trodde jeg og samboeren at vi hadde innbrudd da vi våknet av masse dunking og smell, men det var nok bare de over oss igjen gitt....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå