Gå til innhold

Problemløsninger når det gjelder deres barn/ungdommer

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg vet at barn stadig tøyer og utprøver grensene i hjemmet eller hos andre. Andre barn tøyer nødvendigvis ikke grensene med vilje, da dem har problemer med et eller annet.

Det jeg er ute etter her, er å høre litt hvordan dere har det i forhold til problemene man møter på, hvordan disse problemene er, hvordan dem er å forholde seg til, hvordan barna/ungdommene oppfører seg og hvordan dere løser disse problemene.

Synes det er litt spennende å høre hvilke grenser barna deres strekker/tøyer og på hvilken måte dem gjør dette på.

Så synes jeg det er spennende å høre hvordan dere som foreldre, besteforeldre, steforeldre, andre omsorgspersoner osv løser disse ¨problemstillingene¨. Eventuelt også hvilke konsekvenser dere gir også.

¨Problem¨ kan for eksempel være ved; Mattider, ved middag, leksetid, stå opp om morgenen, morgenrutiner før barnehage og skole, leggetid, venner osv.

Noen har også barn/ungdommer som tøyer grensene til det maksimale ved å stikke av hjemme ifra, stjele, lyve om veldig alvorlige og avgjørende ting. (Bare for å nevne noen eksempel)

På hvilke måter løser/håndterer dere foreldre osv disse situasjonene? Løsningsforslag osv.

Andre har for eksempel barn/ungdommer som har problemer med sinne, utøver vold mot andre barn/ungdommer/voksne osv.

På hvilke måter løser/håndterer dere foreldre osv disse situasjonene? Løsningsforslag osv.

Noen som ønske å dele sine erfaringer og løsninger?

Endret av Chakoya
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Henger meg på her jeg! Kunne godt ha fått litt nyanser og nye tips til diverse problemstillinger. Jeg er sikker på at mange av oss opplever mye av det samme. Og noe fungerer for noen, og noe for andre.

Men kanskje folk er redde for å dele for å bli eventuelt kritiserte eller noe. Håper noen kan dele ihvertfall litt!

Skrevet

Jeg kan fortelle at for eksempel i dag ville ikke barnet mitt gjøre lekser. Dette har skjedd tidligere og. Barnet har fra tidligere av og blitt veldig sint hvor barnet har blitt så sinna og revet ut sider i skolens bok. (Da har barnet måttet erstatte skolens bok med sine egne sparepenger.)

I dag ble lesearket barnet hadde fått med krøllet sammen, og nektet å gjøre alt med lekser.

Dette gjorde jeg:

Sa til barnet at leksene er noe som SKAL og MÅ gjøres enten hun vil eller ikke. Det blir ikke noe lek ute eller inne, tv eller data før leksene er gjort.

Så gir jeg beskjed om at barnet kan gi beskjed når det ønsker å starte. Barnet kom etter 20 minutter og beklaget seg, og var klar for å starte :) Dette fungerer ihvertfall i våres familie.

Skrevet
Jeg kan fortelle at for eksempel i dag ville ikke barnet mitt gjøre lekser. Dette har skjedd tidligere og. Barnet har fra tidligere av og blitt veldig sint hvor barnet har blitt så sinna og revet ut sider i skolens bok. (Da har barnet måttet erstatte skolens bok med sine egne sparepenger.)

I dag ble lesearket barnet hadde fått med krøllet sammen, og nektet å gjøre alt med lekser.

Dette gjorde jeg:

Sa til barnet at leksene er noe som SKAL og MÅ gjøres enten hun vil eller ikke. Det blir ikke noe lek ute eller inne, tv eller data før leksene er gjort.

Så gir jeg beskjed om at barnet kan gi beskjed når det ønsker å starte. Barnet kom etter 20 minutter og beklaget seg, og var klar for å starte :) Dette fungerer ihvertfall i våres familie.

Jeg har gjort tilsvarene med mitt barn. Det fine er at man ikke går inn i en konflikt med barnet, barnet ser at det ikke nytter, og barnet får roet seg ned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...