Gjest gjesteluren Skrevet 7. februar 2010 #1 Skrevet 7. februar 2010 Vi ønsker å søke om lån til å kjøpe tomt. Vi ønsker å bygge først om 2-3 år, men pga at vi er redd tomtene i vårt valgte område kommer til å stige en del i pris etterhvert, ønsker vi å kjøpe tomt nå. MEN; saken er som følger: I januar 2007 kjøpte vi leilighet for 1,275 mill (fullfinansiert førstehjemslån), og vi ble fortalt at vårt lånetak da var på 1,4. Min mann hadde samme jobb da som nå, og tjener ca 400 000. Jeg er student, da som nå, men tjener nå ca 70 000 i året i tillegg til kontantstøtte, samt 40 000 i stipend (ikke lån) per år. (da vi fikk lån i jan 07 hadde jeg kun fullt studielån.) Siden jan 07 har vi imidlertid fått 1 barn, samt 1 bil (ikke lån på den, gammel bil). Jeg vil anta at vi har igjen ca 1.2 mill på huslånet. Og når vi selger leiligheten vi bor i nå, om 2-3 år når vi vil bygge på tomten, kommer vi til å få igjen ca 1.2 mill for den, dvs gå i null. Tomten vi ønsker å kjøpe koster 250 000. Dvs at våre totale bo-relaterte lån vil være på 1,45 inntil vi selger leiligheten vår, altså 50 000 mer enn det som var taket vårt i jan 07. Jeg er ferdig utdannet neste sommer, håper da på å jobbe som lærer på videregående. Gode jobbmuligheter for meg i nærområdet vårt. Vi har ingen konkret egenkapital. Vi har nettpp opprettet BSU, men ikke rukket å putte penger inn enda. Jeg er 23 og han 28, så vi har mange år å spare på enda. Hvordan tror dere at vår bank vil stille seg til dette? De har jo blitt langt mer restriktive nå enn de var da, og jeg frykter at lånetaket vårt kan ha sunket. Vi har det greit økonomisk i dag, pga at vi lever ganske så nøkternt, og er fornøyd med det. Vi skal snakke med banken om tomtekjøp i neste uke, men vil gjerne samle litt synspunkter her inne først, så jeg vet sånn ca hvor vi står!
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2010 #2 Skrevet 7. februar 2010 Det du må finne ut er hvor mye mer dere må betale på lån om dere tar opp 250000 til, og om dette er noe dere uten tvil vil klare av ekstrautgifter. Dette vet for så vidt dere bedre enn banken. Si at det vil koste 500 mer i mnd, da kan dere feks vise at dere kan kutte en slik sum av budsjettet deres, eller at dere har spart 500 i mnd som nå vil gå på nedbetaling av lån, at du pga jobbsituasjon nå har ekstra penger til å betale etc. Banken vil så sjekke opp mot rentevariasjoner at dere vil kunne betjene det også når renten stiger. Kan du forklare banken hvordan dere vil klare å betjene det, vil dere også kunne få mer i lån.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 7. februar 2010 #3 Skrevet 7. februar 2010 Det du må finne ut er hvor mye mer dere må betale på lån om dere tar opp 250000 til, og om dette er noe dere uten tvil vil klare av ekstrautgifter. Dette vet for så vidt dere bedre enn banken. Si at det vil koste 500 mer i mnd, da kan dere feks vise at dere kan kutte en slik sum av budsjettet deres, eller at dere har spart 500 i mnd som nå vil gå på nedbetaling av lån, at du pga jobbsituasjon nå har ekstra penger til å betale etc. Banken vil så sjekke opp mot rentevariasjoner at dere vil kunne betjene det også når renten stiger. Kan du forklare banken hvordan dere vil klare å betjene det, vil dere også kunne få mer i lån. Takk for svar. Vi vil klare 500-1000 kr i økte låneutgifter helt utmerket, og vil nok kunne bevise dette gjennom budsjett osv. Spørsmålet er bare hvordan banken stiller seg til utvidelse av førstehjemslånet vårt? Tar de sikkerhet i tomta, og så legges kjøpsprisen inn i boliglånet vårt? Eller må vi opprette nytt lån, med følgelig sikkert andre betingelser? Må forøvrig legge til at vi har fastrente på 1 mill av boliglånet, resterende 200 000 er flytende (bundet i 4 år, fom ca mars 09).
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2010 #4 Skrevet 8. februar 2010 Vil tro dere uansett må ta opp nytt lån. Dvs enten refinansiere, eller ha et eget lån på kun tomten. Dere må jo også kunne klare en rentestigning på det dere har av lån totalt.
Gjest M Skrevet 8. februar 2010 #5 Skrevet 8. februar 2010 Tror banken vil stille seg positivt, siden du blir ferdigutdannet
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2010 #6 Skrevet 8. februar 2010 Nå vet ikke jeg hva slags nedbetalingstid du har tenkt å ha på lånet, men hvis 1000 kroner er det maksimale dere kan betale ekstra per måned nå, blir nedbetalingstiden nesten 50 år når en legger DnB NORs lånekalkulator til grunn! En mer normal nedbetalingstid på 25 år gir et månedsbeløp på NOK 1377 og en løpetid på 30 år gir et månedsbeløp på NOK 1253. I og med at du har utsikter til sikker og stabil inntekt om ikke så lenge, kan det hende banken vil gi dere avdragsfrihet (altså at dere kun betaler renter) i f.eks 1 1/2 år. Dersom boligen deres ikke har steget så mye i verdi at restlånet+tomteverdien er lavere enn verdien av boligen, må dere trolig ta et nytt lån med sikkerhet i tomta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå