Gå til innhold

Myndighetene fraskriver seg ansvar mht barnas beste ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det for lett for myndighetene å fraskrive seg ansvar der barn er involvert ???

Det kan se slik ut.

Jeg sier IKKE at myndighetene har gjort noe feil OM de var involvert i å føre de 2 gutten fra Tyrkia til Norge. Jeg sier heller ikke at de gjorde noe galt OM de var involvert i tilbakeføringen fra Marokko (Skah saken).

Derimot synes jeg det blir for mange påpstander og løgner, og jeg kan ikke se at myndighetene er helt uten skyld i det som har skjedd igjennom årene.

Dette med å fraskrive seg ansvar ser vi skjer i mange andre saker som omhandler barn også. Det er noe som har skjedd i MAAAANGE år selv om det ikke har skjedd på samme måte som i de to overnevnte tilbakeføringssakene.

Er det slik at vi ikke lenger kan tro på myndighetene når de kommer med sine påstander ? Har norske myndigheter blitt som enkelte andre myndigheter i land vi egentlig ikke ønsker å sammenlikne oss med (f.eks. Jemen og "Martine saken) ?

Vi vet at myndighetenes rådgivere tidligere har argumentert for "tradisjon" og ikke barnets beste. Det har også vært dårlige tilskjulte forsøk på å tåkelegge overgrep mot barnehjemmsbarn i Norge etter krigen. Vi har sett at Barnevernet har ønsket ån tvangssende norske barn til stemor i Gambia på tross av at barnet ønsket å bo i Norge sammen med sine besteforeldre og mor. Hvordan skal vi da oppfatte påstander som "barnets beste" som fremkommer i lovtekster, etc ? (Ja jeg vet jeg har pekt på et tema som ikke skal diskuteres med et kritisk blikk og som kan medføre at jeg blir utestengt fra KG en periode).

Jeg mener det er grunn til å sette spørsmålstegn ved troverdigheten til Norske myndigheter de siste 60-70 årene. Noe er basert på at de har valgt rådgivere og løsninger der "fagfolk" har kunnet tenke på sin lommebok fremfor sak. Men det er også pga unfallenhet blandt politikere og fagfolk som ikke har hat mot til å si fra når de har sett overgrep mot barn (ref bl.a. manglende meldinger fra sykehus der småbarn med stor sansynlighet er mishandlet, noen ganger så ille at de har omkommet. Vi har iløpet av de siste årene hørt om barn som er blir plasert på barnevernsinstitusjoner og DREPT.

Jeg tror vi bør være mer skeptiske til myndighetenes påstander. Jeg tror ikke vi skal akseptere "fagfolkenes" påstander uten videre slik vi har hatt lett for å gjøre. Jeg tror faktisk vi må gjøre oss opp vår egen mening og ikke bare stole på journalistene, selv om de utvilsomt gjør en god jobb i de fleste tilfellene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir litt usikker på hva du mener med "myndighetene", da det kan synes som om det er et enhodet troll du snakker om. Vel, det er flerhodet.

Når det gjelder Martine-saken så ville heller ikke jeg likt at Norge utleverte en norsk statsborger til et land som vi ikke har utleveringsavtale med, som for eksempel Jemen. Krever vi at Jemen utleverer nå, så må jo vi utlevere tilbake neste omgang. Vil vi virkelig det, når Jemen faktisk har dødsstraff? Det har faktisk ikke norske myndigheter anledning til å gjøre. Og det å kreve at utleveringer bare skal gå den ene veien, er mildt sagt hovent.

Det jeg derimot syns er en god løsning i slike tilfeller, er at forbryterens hjemland tilbyr seg å stille ham for retten i hans eget land. Det har da også Jemen tilbudt seg, men Storbritannia nekter å utlevere bevisene mot ham. Dermed kan ikke Jemen reise noen sak mot ham.

Ang Tyrkia-saken så ser det ut til at det er Stavanger kommune som er "myndighetene". Og jeg tipper at kommunen er temmelig maktesløse mot domstolene - akkurat slik det SKAL være etter maktfordelingsprinsippene som vårt styresett er bygget på.

Ang barnevernsbarn som blir mishandlet i institusjoner så er det ikke "myndighetene" som mishandler, men enkeltpersoner, enten ansatt av insitusjonene, men som oftest andre barn/ungdommer ved samme institusjon. Ja, det er fryktelig galt. Men det er som sagt ikke "myndighetene" som mishandler.

Når det gjelder helsepersonell som ikke varsler når de får åpenbare barnemishandlingssaker på bordet, så er det en menneskelig svikt hos de nevnte fagpersonene, for de har faktisk plikt til å varsle. Så da er det den enkelte fagperson, og ikke "myndighetene", det er noe galt med.

Du har veldig mange tema i samme tråd...? Svaret ble litt rotete, håper jeg skjønte poenget ditt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...