Gå til innhold

Vi har oppspart kapital, hva nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi (ektemannen og meg) har snart oppunder en million i oppsparte midler, som står i bank. Disse pengene skal gå til noe helt konkret, et stort kjøp, om 3-5 år. Hva ville dere gjort med disse pengene i mellomtiden? Vi er ikke interessert i risiko, og ikke i å kjøpe eiendom for utleie. (Vi har allerede en leilighet som vi leier ut, og det er ingenting å tjene på det hvis man ikke tenker veeeeeldig langsiktig.)

Synes nesten det er litt rart at banken ikke har kontaktet oss med diverse "tilbud", trodde de var litt på hugget med fond osv. Men men, vi er igrunn fornøyde med tingenes tilstand, men jeg er litt nysgjerrig på andres tanker, hvordan ville du plassert pengene? Dette er ikke noe jeg føler for å ta opp med bekjente, da privatøkonomi er litt tabu, spesielt om man ikke lider noen nød. Vet vi er heldige, men vi jobber hardt, jevnt og trutt mot målet vårt og velger bort mye.

Videoannonse
Annonse
Gjest økonom
Skrevet

Det er en sammenheng mellom risiko og avkastning...

ankrenten er ikke mye å skryte av og aksjemarkedet er usikkert for øyeblikket.

Jeg ville satset på statsobligasjoner. Bedre rente enn i banken (ca 4 % rente, også kalt "kupong").

alternativet (høyere rente men også litt høyere risiko) er en såkalt REPO. Denne gir en 6-10 %. Hør med banken evt, kontakt et meglerhus.

Vi (ektemannen og meg) har snart oppunder en million i oppsparte midler, som står i bank. Disse pengene skal gå til noe helt konkret, et stort kjøp, om 3-5 år. Hva ville dere gjort med disse pengene i mellomtiden? Vi er ikke interessert i risiko, og ikke i å kjøpe eiendom for utleie. (Vi har allerede en leilighet som vi leier ut, og det er ingenting å tjene på det hvis man ikke tenker veeeeeldig langsiktig.)

Synes nesten det er litt rart at banken ikke har kontaktet oss med diverse "tilbud", trodde de var litt på hugget med fond osv. Men men, vi er igrunn fornøyde med tingenes tilstand, men jeg er litt nysgjerrig på andres tanker, hvordan ville du plassert pengene? Dette er ikke noe jeg føler for å ta opp med bekjente, da privatøkonomi er litt tabu, spesielt om man ikke lider noen nød. Vet vi er heldige, men vi jobber hardt, jevnt og trutt mot målet vårt og velger bort mye.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Jo høyere risiko du tar, jo høyere avkastning får du på sikt.

Dersom du ikke skal bruke pengene på en stund og heller ikke har noe akutt behov for å ha de tilgjengelige, så kan du jo sette de inn på sperret konto for en stund og dermed låse pengene. Dette skal gi deg en del høyere rente enn om de står på en vanlig sparekonto.

Skrevet

Pengemarkedsfond er rimelig sikkert, og gir generelt sett høyere avkastning enn bankinnskudd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...