Gå til innhold

Hvordan vet man at utekatter vil inn? Og hva når innekatter vil ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hehe, det ble en rar emnetittel, men det jeg mener å spørre om er:

Jeg skal flytte til høsten. Per i dag bor jeg i blokk med diiiger innglasset terrasse så katten har det veldig greit til å være innekatt. Jeg skal så klart se etter en hvor hun kan bevege seg ute.

Men!

- Hvis jeg mot all formodning ikke skulle finne en leilighet hvor pus kan gå ut, men blokkleilighet igjen, da er det vel relativt stor sjangse for at pus hopper ut vinduet hvis jeg lufter ut om sommeren? Finnes det evt noen måte å unngå det? Er jo mange som har innekatter med vinduer åpne vil jeg tro. Her trenger jeg jo ikke å tenke på det vinduene går rett ut til terrassen.

- Hvis jeg finner en leilighet hvor hun kan gå ute, hvordan får katten egentlig gått mest mulig fritt ut og inn? Må man gå og sjekke døren med jevnlige mellomrom hver dag for å se om hun står der ute? :fnise: Jeg ser liksom for meg at hun står og skraper på døra en halv dag fordi hun vil inn men jeg ikke er hjemme, etc.

Det finnes sikkert en helt logisk løsning på dette, det er bare jeg som ikke har helt peiling, hehe.

Jeg vet jo at mange har en sånn katteluke, men siden jeg skal leie kan jeg jo ikke uten videre fikse en sånn inn i døra.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan en innekatt forholder seg til at vinduet er åpent hvis ikke vinduet kan åpnes oppe. Vet at det kan skje ulykker foreksempel kan en katt prøve å komme seg over til neste veranda eller miste balansen selv om det er sjeldent. Likevel er det reelt.

En vanlig utekatt lærer seg å høre når du er inne og står ikke og skraper opp døra, men venter i nærheten til du kommer igjen. Katter mjauer når de vil inn. Du kan også lage et lite kattehus til den utenfor døra eller på verandaen. Har du faste rutiner, lærer den seg disse men det hender katten ikke er der når man skal på jobb og den skraper ikke opp døra, men venter til du kommer. Men jeg har aldri hatt innekatt selv.

Skrevet

Aldri hatt innekatt. Men katta vår har radar på oss og vet nøyaktig hvor vi er til enhver tid. Så den hopper opp og tapper på vinduet i det rommet vi befinner oss! Paff paff på glasset. :fnise: Og uansett hvilke dør vi går mot for å åpne, så kan du banne på at katta sitter utafor akkurat DEN døra. Selv om vi går igjennom rom i huset der den ikke kan se oss utenfra!

Skrevet

Jeg kunne ikke lufte da jeg hadde innekatt, da gikk hun ut. I starten bodde vi i fjerde, og da vandret hun rundt på gesimsen utenfor vinduet, og inn til naboen osv. Så vi måtte gå over til å lufte med smal sprekk. Vurderte hønsenetting, men flytta så ett sted hvor hun kunne få være ute. Mye enklere for oss, og bedre for henne.

Ellers er det ikke noe å lure på når katter vil inn, de finner alltid en måte og signalisere det på. Mine katter pleier å løpe rundt huset og hoppe opp på alle vinduene og mjaue dersom vi er for treige med å slippe dem inn, og ta springfart og hoppe mot vinduet så de bråker mest mulig. Jeg foretrekker å bo slik at vi har noe vinduer på bakkeplan inn mot stua, så det blir lett for dem å få tak i oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...