Mons Skrevet 7. februar 2010 #1 Skrevet 7. februar 2010 For meg betyr fetisjisme at man er spesielt opptatt av noe med kropp, handlinger eller gjenstander ifb med et seksuelt tenningsmønster. Man hører mest om menn i denne forbindelse. På dette fora diskuteres det mye forskjellige former for fetisjisme og hva man tenner på. For meg er noe veldig forståelig og normalt, mens andre lyster er merkelige. Å tenne på bleier f. eks, er i min verden så spesielt at jeg klart kaller det en fetisjisme. I den andre delen av skalaen har vi pupper. De fleste menn liker pupper, men det finnes jo også puppefetisjister! Så hvor går da grensene.... Et annet mye omtalt tema er stell av kvinnens underliv. Her luftes det sterke meninger om hvordan kvinnen må være. En mann som tenner på kjønnsbehåring vil gjerne ha problemer med å fungere bra med en glattbarbert (og omvendt Hva med å tenne ekstra på partneren i trange jeans. Hvor mye må man tenne ekstra før det blir noe mer enn å like.... Så derfor mer generelt, hvor går grensen for å like noe og å ha en fetisjisme?
Mons Skrevet 10. februar 2010 Forfatter #2 Skrevet 10. februar 2010 Merkelig, her var det null respons. Finnes det ingen her som er opptatt av hva mye omtalte begreper på dette fora egentlig betyr?
Gjest Gjest_angeLine_* Skrevet 11. februar 2010 #3 Skrevet 11. februar 2010 Tror den grensa er ganske flytende, jeg. Menn flest er opptatt av pupper. Kan ikke kalle det en fetisj. Men er han helt uinteressert i jenter som har mindre enn D-cup, så har han kanskje en fetisj for ekstra store pupper. Når jeg tenker på fetisjisme går det mer på spesielle ting, tror jeg. Som spesielle uniformer, pisker, bleier... Men er vi fetisjister når vi har 30 par med sko med høye hæler i skapet..? Eller er kanskje typene våre det?
Stinelin Skrevet 11. februar 2010 #4 Skrevet 11. februar 2010 Jeg må bare svare at jeg ikke svarer (hehe..) fordi jeg ikke er interessert i å definere ord i seksuell sammenheng, lever bare med tingenes tilstand
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #5 Skrevet 11. februar 2010 Det er ikke så lett å sette grenser og ord på hva som er hva, og kanskje ikke så veldig interessant heller? Jeg har lest litt seriøse bøker om fetisjisme, mest fordi jeg er interessert i BDSM som lenge har vært nærmest definisjonen på ordet. BDSM (eller frykten for det) har i tillegg utløst forskning på fetisjer og om det er sykelig etc. Selv innen psykologi har man ingen gode grenser, og noen mener at vi alle har fetisjer. Finnes bare forskjell på sunn og sykelig, eller forskjellige grader av det. Vi har vel alle noen objekter, scenarioer eller kroppsdeler som vi er mer glad i enn andre. Det blir en sykelig fetisj når det overskygger alt, og går ut over deg selv og livet ditt eller skader andre. Men når noe går fra å være en preferanse/noe som tenner deg/noe du liker til å bli en fetisj er jo ganske umulig å si.
Gjest Mann 30 Skrevet 13. februar 2010 #6 Skrevet 13. februar 2010 Så derfor mer generelt, hvor går grensen for å like noe og å ha en fetisjisme? Jeg tror det kalles fetisjisme når man tenner på noe som ikke er direkte seksuelt - at en heterofil mann tenner voldsomt på å se et kvinnelig underliv gjør ham ikke til en underlivs-fetisjist, om du skjønner. Dersom man f.eks. blir kåt av dameundertøy (se på, ta på) uten at det nødvendigvis er på en kvinne, har du en (veldig vanlig) fetisj for dameundertøy.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2010 #7 Skrevet 13. februar 2010 Jeg tenker automatisk: Fetisj= sko, lakk, lær og menn i kjole.
Beauté Skrevet 13. februar 2010 #8 Skrevet 13. februar 2010 Fetisjisme defineres ved at et ikke-levende objekt blir brukt som stimulus for å oppnå seksuell opphisselse og tilfredsstillelse. Mange fetisjer har relasjon til menneskekroppen, f eks klær eller fottøy. Andre vanlige eksempler på fetisjer er materialer som gir en særlig virkning ved syn eller berøring, for eksempel gummi, plast eller lær. Fetisjene varierer i sin betydning for individet. I noen tilfeller tjener de bare til å øke den seksuelle opphisselsen som oppnås på vanlige måter, f eks ved å få partneren til å bruke en spesiell påkledning. Ordet fetisj oppstod i portugisisk på 1600-tallet som en betegnelse for gjenstander med overnaturlig ladning brukt i for eksempel naturreligioner. Den første som brukte ordet forbundet med en psykisk lidelse, var den franske psykologen Alfred Binet en gang rundt 1850.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå