Gå til innhold

Faktura med betalingsfrist før postdato!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sa opp studenthybel etter nyttår, og fikk beskjed om at jeg kun skulle betale for 1 mnd etter at jeg var sluttet, da jeg ikke lengre var student ved den aktuelle høgskolen. Her om dagen mottok jeg 2 fakturaer fra studentskipsnaden! En for januar, med postdato 1. februar, og betalingsfrist 27. januar, og en for februar, med betalingsfrist 15. februar! Sier seg jo selv at det blir vanskelig! Fikk i går purring på den første regningen med ny betalingsfrist 15. februar før det blir inkassovarsel! Hva i all verden skal jeg gjøre?! Har ikke akkurat råd til å betale 2 husleieregninger og fortsatt ha penger igjen å leve for! Ikke svarer de mail eller tlf, heller! :( Noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva står det i kontrakten din om oppsigelsestid, og på hvilken måte sa du opp leiligheten (skriftlig eller muntlig?)?

Skrevet
Hva står det i kontrakten din om oppsigelsestid, og på hvilken måte sa du opp leiligheten (skriftlig eller muntlig?)?

Dette er jo utgifter du viste om på forhånd, så det er ikke noe unskyldning for å ikke betale selv om fakturaene kom sent. Du betaler vel til samme tid hver måned? Kanskje de har vært i retur og sendt ut igjen. Jeg ville ringte og forklart situasjonen og spurt om å få et par ukers utsettelse.

Skrevet

Når vi får purringer på jobb og hverken mail eller telefon gjør nytten, skriver jeg det jeg vil si på purringen og faxer den.

Jeg signerer med e-postadresse og telefonnummer, så blir det opp til de og ta kontakt med meg igjen.

En faktura som det strides om kan ikke sendes til inkasso.

Skrevet
Dette er jo utgifter du viste om på forhånd, så det er ikke noe unskyldning for å ikke betale selv om fakturaene kom sent. Du betaler vel til samme tid hver måned? Kanskje de har vært i retur og sendt ut igjen. Jeg ville ringte og forklart situasjonen og spurt om å få et par ukers utsettelse.

Har ikke bodd i de studentboligene før, så har ergo ikke betalt noe der før.. Og i og med at jeg flyttet ut igjen, så ble det jo faktisk utgifter som jeg ikke visste om.

Skrevet

His det er 1 mnd oppsigelse, og du ga beskjed etter 01. januar, er det riktig at du skal betale for februar også.

Du må betale januarregningen nå, og evt prøve å få utsettelse på feb.regningen.

Gjest Gjest_Linda_*
Skrevet
Har ikke bodd i de studentboligene før, så har ergo ikke betalt noe der før.. Og i og med at jeg flyttet ut igjen, så ble det jo faktisk utgifter som jeg ikke visste om.

Har du ikke bodd der i det hele tatt?

Hvis du betalte husleie i desember så måtte du sikkert betale for desember innen en hvis dato.

Hvis du har en løpende kontrakt så vet du jo om utgiftene. Og det står vel også i kontakten at du har to måneders oppsigelse og da sier det seg selv at du må betale for januar og februar.

Sånn jeg forstår det skulle du ha betalt for januar for lengst! Og det virker som om det er den 15. i hver måned at leien skal betales.

Skrevet

Du har med andre ord underskrevet en kontrakt uten å lese den først?

Skrevet
Har du ikke bodd der i det hele tatt?

Hvis du betalte husleie i desember så måtte du sikkert betale for desember innen en hvis dato.

Hvis du har en løpende kontrakt så vet du jo om utgiftene. Og det står vel også i kontakten at du har to måneders oppsigelse og da sier det seg selv at du må betale for januar og februar.

Sånn jeg forstår det skulle du ha betalt for januar for lengst! Og det virker som om det er den 15. i hver måned at leien skal betales.

Bodde der 3 netter. Poenget var jo at jeg ikke kunne betale for januar da jeg ikke hadde fått faktura for janurar. Da blir det jo litt vanskelig å skulle ha "betalt for lengst" uten å vite kontonr. kid, osv. Og når jeg da først får en faktura, så har den forfalt. Altså sendte de fakturaen for januar til meg etter at den var forfalt, hvis du skjønner. Er jo det som er litt av problemet, når de i tillegg ikke svarer på mail el. tlf. Og når jeg noen dager senere får purring på regningen jeg akkurat hatt fått, som da har forfalt.. Og i tillegg får regning for feb. samtidig blir det litt vanskelig økonomisk! Har lest kontrakten ja, og det står 2 mnders oppsigelsestid. Men fikk høre på tlf av leder for studentboligene at dersom du ikke er student ved skolen, skal du kun betale for 1 mnd (sa han til meg på tlf).

Skrevet
Bodde der 3 netter. Poenget var jo at jeg ikke kunne betale for januar da jeg ikke hadde fått faktura for janurar. Da blir det jo litt vanskelig å skulle ha "betalt for lengst" uten å vite kontonr. kid, osv. Og når jeg da først får en faktura, så har den forfalt. Altså sendte de fakturaen for januar til meg etter at den var forfalt, hvis du skjønner. Er jo det som er litt av problemet, når de i tillegg ikke svarer på mail el. tlf. Og når jeg noen dager senere får purring på regningen jeg akkurat hatt fått, som da har forfalt.. Og i tillegg får regning for feb. samtidig blir det litt vanskelig økonomisk! Har lest kontrakten ja, og det står 2 mnders oppsigelsestid. Men fikk høre på tlf av leder for studentboligene at dersom du ikke er student ved skolen, skal du kun betale for 1 mnd (sa han til meg på tlf).

Men du vet jo at husleien må betales, selv om du ikke har fått faktura? Dersom du har fått faktura med forfallsdato før den kom til din registrerte adresse i posten, så er det vel ikke verre enn å ta en telefon til dem, så går det helt sikkert greit.

Og når det gjelder skriftlig versus muntlig avtale, så er det du som vil ha problemer med å bevise den muntlige dersom denne gir deg bedre rettigheter. Så da skulle du sørget for å få dette skriftlig fra vedkommende. Uansett så løper jo vanligvis oppsigelsestid på boliger fra den første i kommende måned, det vil si at du må betale ut februar selv om du sa opp i begynnelsen av januar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...