Gå til innhold

Hva skal skolen kunne bestemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste i en annen tråd at det var stor motstand mot at barnehagen og skoler skal lage bestemmelser om forbud mot kaker og sjokoladepålegg. De mente at det var foreldrenes ansvar og at skolen ikke har noe med det. Er dette noe de fleste mener? Og de som mener dette: mener dere også at skolen ikke burde kunne forby brus, godteri og chips? Det er vel foreldrenes ansvar det også?

Er jeg alene om å synes at det er helt på sin plass for skolen å vise en sunn holdning til mat, og at, som en del av opplæringen i kost og helse, bør kunne si at usunn mat spiser vi ikke på skolen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Elastica
Skrevet

Jeg synes faktisk det er helt greit at skole eller barnehage går ut med forbud mot kaker, brus og snop på skolen.

Det betyr ikke at jeg ikke klarer å sette grenser for mine barn, uten at alle andre skal ha det likt, for det er ikke noe problem. Ungene mine er vant til at de av og til har det strengere enn andre, av og til mindre strengt enn andre.

Problemet er at noen vil sette grensen ved saft, andre ved juice og atter andre ved brus. Er det for eksempel greit med en kakebit en sjelden gang?

Ikke vet jeg. Hos oss har de oppfordret alle foreldrene til å tenke mer sunt i forbindelse med mat på skolen, fordi de opplever hver dag at enkelte har med kaker, vafler, lapper, nugatti osv. En skremmende utvikling er det uansett.

Skrevet

Jeg tenker at skolen bestemmer ikke bare over hva mat som er akseptabelt å ta med seg på skolen, men i bunn og grunn bestemmer skolen ganske mye over andre ting også. Som hva atferder som er tillatt og ha på skolen osv.

Skolen har også mye innvirkning på mange barn i forhold til hvordan man forholder seg til andre mennesker, hva som er greit å gjøre mot andre, hva som ikke er greit å gjøre mot andre, mat, matlaging osv.

Skolen er også en slags ¨oppdrager¨ for mange barn.

Barna tilbringer også MYE tid på skolen..

(Eventuelt barnehage, sfo osv.)

Noen barn kommer klokken 07:00 om morgenen og blir ikke hentet hentet før 17:00. Det er ganske lange dager for disse barna, hvor skolen har stor innflytelse.

Jeg synes det er helt greit at skolen bestemmer dette.

Barn tar ikke skade av dette heller. Dette er noe barna fint greier å forholde seg til på skolen.

Det samme gjelder andre regler for oppførsel osv.

Når barna går på skolen er barna ikke lenger hos mor og far, eller hvem nå enn som har omsorgsansvaret, men faktisk hos skolen.

Skolen har ansvaret for barna så lenge barna er på skolen. Skolen har lov til å sette regler for hva dem synes er akseptabelt og ikke akseptabelt hos dem selv. Akuratt som forskjellige foreldre har forskjellige regler når det kommer til de forskjellige husholdninger/familier.

Så mener jeg at i hjemmet får heller mor, far eller andre bestemme hva som skal være lov.

Foreldrene må sette seg inn i lover og de regler skolen har om deres barn skal gå på skolen.

Som for eksempel snøballkastning, lekeslossing, om barna har lov å hoppe på utsiden av gjerdene på skolegården, om barna får lov å dele mat med hverandre, om barna får ta med leker på skolen, ta inn mobil/andre leker dersom de blir brukt der dem ikke skal, mat, godteri osv.

Skrevet

Enig. Helt greit at skolen ikke vil ha usunn mat, snop og brus. Hjemme får hver enkelt bestemme. Jeg har ikke noe med hva andre gir barna sine, men jeg vil ikke at skoledagen til mine barn, klassekamerater og lærere skal bli ødelagt av ukonsentrerte og/eller sukkerpåvirkede barn. Har opplevd at en hel klasse fikk forstyrret hverdagen sin svært mye og at læremiljøet ble negativt påvirket av et barn som daglig fikk med seg cola og hveteboller med sjokopålegg til skolemat (alternativ vaffler med sjokopålegg, wienerbrød eller småkaker).

Skrevet

Jeg fikk kjeft av en lærer når jeg gikk på ungdomsskolen fordi jeg hadde feil t-skjorte og lue en gang. Ikke var det noe særlig provokativ t-skjorte (Mener å huske at det bare var bandnavnet til et black-metal band). Og hvorfor i alle dager luen var ille fatter jeg ikke. Nå skal det jo nevnes at denne læreren var ganske kristen og konservativ, men likevel. Det er ikke skoleuniformer på offentlige skoler i Norge, og da er ikke dette tillatt. Tenkte jeg bare skulle nevne det, siden det i det minste hører litt til her :)

Jeg sa at det var helt i orden - jeg kan gå i bar overkropp resten av dagen jeg... Men det fikk jeg heller ikke lov til. Merkelige greier :P

Skrevet

Jeg er egentlig litt to-delt i dette...

På en side er jo et sunt kosthold viktig osv, så om barnehager/skoler har regler er det fint.

På den andre siden så jobber jeg i barnehage selv, og vet at noen foreldre følger disse reglene - andre ikke. Hva gjør vi da, når alle vet at det ikke er lov med nugatti/ muffins osv og et par barn har med dette omtrent daglig.

Skal vi nekte de å spise matpakken sin???

Derfor tenker jeg at skole/barnehager kan oppfordre til sunt kosthold, men ikke lage bestemte regler på dette. Slik at man kan sende med barnet sitt en vaffel/muffins fordi det ble en til overs fra dagen før en gang innimellom..

Og så får man selv velge hvilke matvaner man vil at barna skal få senere i livet.

Maten som blir servert i barnehagen / på SFO er jo sunn :)

Skrevet
Hva gjør vi da, når alle vet at det ikke er lov med nugatti/ muffins osv og et par barn har med dette omtrent daglig.

Skal vi nekte de å spise matpakken sin???

Jeg tenker man må ta en samtale med foreldrene.

Skrevet

Jeg syns det er greit med en kake eller en muffin en gang i blant.

Men er det den samme eleven som får nugatti, kaker og vafler med seg nesten hver dag, så må skolen få lov til å si noe.

Husker jeg spurte læreren min om jeg kunne drikke litt brus før spisingen (det var juleavslutning på barneskolen, og det var lov å ta med litt brus og snop). Og da sa hun nei, fordi det var en grunn til at man hadde sangsamling med hele skolen FØR spisingen.

Litt vanskelig for over 500 elever å sitte stille i 45 min i en bitteliten gymsal, proppet med sukker og søtstoffer.. :sjokolade::is::bolledeig::bond:

Skrevet

Jeg kjenner jeg blir irritert. Her til lands skal visst alt detaljstyres, til og med matpakken :kjefte:

Om man en dag lar ungen få med seg nugatti eller syltetøy på skiva, hva pokker har skolen med det å gjøre? Ungene må bare lære seg at ikke alt kan være likt bestandig, og i blant kan livet være urettferdig, ellers kommer de til å få sjokk den dagen de vokser opp og går ut i det virkelige liv.

Om jeg vil la ungen min få med seg et stykke kake på skolen fordi han har bursdag, så kommer jeg til å gjøre det, og jeg gir faktisk en lang f... i hva andre synes om det.

Skrevet

Når skjedde egentlig dette at det ble lov med godteri og brus på skolen? Da jeg gikk på skolen (80-tallet) var det ikke snakk om å spise sånt utenom avslutningene. Brusautomater var det selvsagt ikke snakk om, og vi fikk heller ikke gå ut i friminuttene og handle snop. Kan derimot ikke huske at noen brydde seg med hva slags pålegg vi hadde i matpakka.

Skrevet

Å pirke på at unger har nugatti eller syltetøy på brødskiven en dag synes jeg er å gå litt vel langt.

Å ha forbud mot snop, brus og snacks bortsett fra fester og avslutninger er greit. Jeg er ikke så gammel, går på videregående og hvis noen hadde brus, chips eller lignende fikk de kjeft og ble fratatt det som var igjen av godteriet.

Jeg hadde ikke med nugatti på maten selv, men jeg hadde synes det var drøyt om noen hadde blitt nektet å spise maten og fått kjeft pga nugatti.

Skrevet
Jeg kjenner jeg blir irritert. Her til lands skal visst alt detaljstyres, til og med matpakken :kjefte:

Om man en dag lar ungen få med seg nugatti eller syltetøy på skiva, hva pokker har skolen med det å gjøre? Ungene må bare lære seg at ikke alt kan være likt bestandig, og i blant kan livet være urettferdig, ellers kommer de til å få sjokk den dagen de vokser opp og går ut i det virkelige liv.

Om jeg vil la ungen min få med seg et stykke kake på skolen fordi han har bursdag, så kommer jeg til å gjøre det, og jeg gir faktisk en lang f... i hva andre synes om det.

Det handler langt fra bare om at andre barn blir misunnelige. Svært mange barn blir helt :kaklehone: av sukker, og norske klasser er kaotiske nok uten at man tilfører sukker.

Skrevet
Jeg tenker man må ta en samtale med foreldrene.

og hvis det ikke hjelper å ta det opp med foreldrene?

Skal vi nekte barnet å spise maten sin,

sette barnet i skammekroken, sette foreldrene i skammekroken,

nekte de å komme i barnehagen :fnise:

Skrevet

Jeg har hørt om skoler som har forbud mot nugatti og andre spesielle produkter. Dette fordi det finnes elever på skolen som f.eks har ekstrem nøtteallergi og dette kan spres via barnas hender, som igjen kan nå de aktuelle barna så de kan risikere å bli syke.

Med tanke på forbud mot brus, snop og snacks i skolen synes jeg dette er helt i orden. Jeg hadde det slik på barneskolen og vi storkoste oss på avslutningene og enkelte turer når vi faktisk fikk lov til å ta med oss litt snop :)

Skrevet
Å pirke på at unger har nugatti eller syltetøy på brødskiven en dag synes jeg er å gå litt vel langt.

Å ha forbud mot snop, brus og snacks bortsett fra fester og avslutninger er greit. Jeg er ikke så gammel, går på videregående og hvis noen hadde brus, chips eller lignende fikk de kjeft og ble fratatt det som var igjen av godteriet.

Jeg hadde ikke med nugatti på maten selv, men jeg hadde synes det var drøyt om noen hadde blitt nektet å spise maten og fått kjeft pga nugatti.

Skolen skal, sammen med foreldrene, lære barna et sunt kosthold. Derfor synes jeg det er riktig å forby snop, brus og søtsaker. Spørsmålet i dagens samfunn med mange overvektige barn, er om ikke også fettrike produkter som helmelk, lettmelk, en del kjøttpålegg, egg og leverpostei også burde forbys. Det sunneste ville trolig vært om kun vegetarmat var tillatt (evt kunne fisk vurderes tillatt).

Skrevet
Skolen skal, sammen med foreldrene, lære barna et sunt kosthold. Derfor synes jeg det er riktig å forby snop, brus og søtsaker. Spørsmålet i dagens samfunn med mange overvektige barn, er om ikke også fettrike produkter som helmelk, lettmelk, en del kjøttpålegg, egg og leverpostei også burde forbys. Det sunneste ville trolig vært om kun vegetarmat var tillatt (evt kunne fisk vurderes tillatt).

Enig, men helmelk burde vært tillatt blandt de tynne da. En annen regel som kunne innføres er jo maks 2 brødskiver pr barn :fnis:

Skrevet

Det er litt i det drøyeste igjen. Jeg er enig i det første du skriver, <<Skolen skal, sammen med foreldrene, lære barna et sunt kosthold. Derfor synes jeg det er riktig å forby snop, brus og søtsaker.>>

Resten av det du skriver kan diskuteres. Jeg spiser lavkarbo, dvs maten min består av fettrike produkter, lettprodukter er syndebukken selv. Kjøtt og grønnsaker til omtrent hver eneste måltid. Jeg vet om familier som spiser denne typen mat. Skal ikke disse barna få spise sin mat på skolen av den grunn? Det er jo sunt(mel/sukker o.l er ikke "lov").

(...ps! Fettrik mat er ikke synonymt med overvekt. Les om lavkarbo, lchf, doktor annika dahlqvist o.l så vil du se hva jeg mener.. De som starter på denne kosten går som regel ned i vekt (hvis de har noe å gå ned i første omgang) og blir generellt i mye bedre form)

Gjest gjestdeluxe
Skrevet (endret)
Leste i en annen tråd at det var stor motstand mot at barnehagen og skoler skal lage bestemmelser om forbud mot kaker og sjokoladepålegg. De mente at det var foreldrenes ansvar og at skolen ikke har noe med det. Er dette noe de fleste mener? Og de som mener dette: mener dere også at skolen ikke burde kunne forby brus, godteri og chips? Det er vel foreldrenes ansvar det også?

Er jeg alene om å synes at det er helt på sin plass for skolen å vise en sunn holdning til mat, og at, som en del av opplæringen i kost og helse, bør kunne si at usunn mat spiser vi ikke på skolen?

Ved internasjonale skoler, og ved skoler i England, får ofte barna med en liten snack ved siden av maten. Der detaljreguleres ikke hva det enkelte barn får spise og drikke, det er opp til foreldrene. I Sverige får alle barn varm lunch i skolen.

Jeg ville ha reagert kraftig om andre skulle bestemme hva mine barn kan få spise. Det er det foreldrene som skal bestemme, og ikke skolen.

Endret av gjestdeluxe
Skrevet

Ja, egentlig så burde vi forby mat på skolen i det hele tatt. De kan jo bli misunnelige på hverandre og tykke, må vite :filer: Gud bedre for et samfunn vi lever i. Her skal alt bestemmes ofr oss, og forbys :kjefte:

Skrevet
Enig, men helmelk burde vært tillatt blandt de tynne da. En annen regel som kunne innføres er jo maks 2 brødskiver pr barn :fnis:

Enig i at reglene burde differensieres i henhold til barnas individuelle behov, men dette blir noe vanskeligere å lage regler for. Kanskje kostholdseksperter burde sette opp diettliste for hvert enkelt barn?

Om barna skal få spise mat som ikke er rent vegetarisk, blir imidlertid også et ideologisk spørsmål.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...