Gå til innhold

Skjærme barn fra homofile

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var i et bursdagsselskap i dag og det var noen ungdommer som begynte å snakke om homofili. Plutselig så ber en mor til en 10-åring dem om å ta en slik prat et annet sted og ikke forran barna. Hun fikk også støtte fra noen andre.

Jeg må si jeg skjønner virkelig ikke dette. Jeg har også hørt det av noen andre foreldre her og der. Hvorfor skal barna skjærmes fra å høre om homofile? Og det var kun homofile som personer de snakket om og ikke noe detaljert sex eller noe nedsettende.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Marion_*
Skrevet

Det er helt vilt at det fremdeles finnes slike mennesker i verden... Det er på grunn av slike mennesker homofile fremdeles blir mobbet!!

Det er absolutt ingen grunn til å skjerme barn fra det faktum at ikke kjønn avgjør om man kan elske hverandre.

Skrevet

Jeg lurer på hvordan det går an å ha en samtale om homofile jeg da.

Hva gikk samtalen ut på?

På generelt grunnlag kan jeg si at jeg har stor forståelse for at en diskusjon om homofili ikke alltid er like passende når barn er tilstede.

Heller ikke hvis det snakkes om en navngitt homofil person.

Gjest homsehater82
Skrevet

Jeg synes det var helt riktig av henne å skjerme ungen sin fra homseprat. Det er ekkelt og unormalt.

Adam og Eva forever!! :snurt:

Skrevet
Var i et bursdagsselskap i dag og det var noen ungdommer som begynte å snakke om homofili. Plutselig så ber en mor til en 10-åring dem om å ta en slik prat et annet sted og ikke forran barna. Hun fikk også støtte fra noen andre.

Jeg må si jeg skjønner virkelig ikke dette. Jeg har også hørt det av noen andre foreldre her og der. Hvorfor skal barna skjærmes fra å høre om homofile? Og det var kun homofile som personer de snakket om og ikke noe detaljert sex eller noe nedsettende.

De ville vel ha slutt på pratet fordi de selv (foreldrene) begynte å tenke på det seksuelle ved homofili. Det er ofte slik vet du, at de som ikke liker homofili, de tenker ofte på homser som har sex.

Personlig ser jeg ingen problemer med at barn får høre hverdagslig prat om homofili. De er sunt at barn får høre at det finnes damer som liker andre damer, og menn som liker andre menn. Da blir de ikke så sjokket den dagen de oppdager at dette er en vanlig variasjon i samfunnet.

Skrevet
Jeg lurer på hvordan det går an å ha en samtale om homofile jeg da.

Hva gikk samtalen ut på?

Lurer du på det?

Selvsagt går det an å ha en samtale om homofile. Man kan f.eks. prate om Per Kristian Foss, og så i en bisetning nevne at han er gift med en mann. Eller man kan si noe sånt som at nå siden det er Grand Prix er det sikkert noen homofile som synes at det er stas osv. Eller man kan snakke om andre kjente homofile, eller en venn som er homofil.

Skrevet
Jeg synes det var helt riktig av henne å skjerme ungen sin fra homseprat. Det er ekkelt og unormalt.

Adam og Eva forever!! :snurt:

:kari:

Gjest frykt ei
Skrevet

Hvordan går det an å få en griseprat ut av en samtale om homofile? Er det fordi man selv kun forbinder homofile med folk som har analsex? Da kan jeg informere om at det er temmelig mange heterofile par som praktiserer analsex i dag, så det argumentet faller på stengrunn. Eller er det noen som forveksler homofile med pedofile?

De fleste homofile er som meg og deg, de blir forelsket og har sex. De fleste er monogame og holder seg til en partner av gangen, mens andre har et mer utflytende sexliv akkurat som mange heterofile har. Så en homofil mann kommer ikke til å kaste seg over deg fordi om du er en mann, og jeg som kvinne trenger ikke å frykte at en lesbisk dame skal hive seg over meg.

Skrevet

"Er det noen grunn til at jeg skal høre på deg?"

Det ville jeg svart.

Gjest frykt ei
Skrevet
Lurer du på det?

Selvsagt går det an å ha en samtale om homofile. Man kan f.eks. prate om Per Kristian Foss, og så i en bisetning nevne at han er gift med en mann. Eller man kan si noe sånt som at nå siden det er Grand Prix er det sikkert noen homofile som synes at det er stas osv. Eller man kan snakke om andre kjente homofile, eller en venn som er homofil.

Ja, en helt normal samtale.

Gjest Carleigh-Ann
Skrevet

Så sært. Er jo greit at barn lærer å være tolerante over homofile allerede fra ung alder. Jeg elsker homser! De er så kule!

Skrevet

Vel. Hvis homsesamtalen var ment negativ mot homofile så kan jeg skjønne at praten kan taes ett annet sted. Barn er veldig lett påvirkelige. Hvis praten var nøytral ser jeg ingen problemer i at et barn kan få høre om homofile. Det er mange barn som er veldig nysgjerrige angående dette også.

Skrevet
Lurer du på det?

Ja, jeg lurer fremdeles på det, svaret ditt gjør meg ikke noe klokere.

Snakker dere om heteroseksualitet mens barna er tilstede også?

"Jeg savner Kaci Kullmann Five i politikken, hun er forresten gift med en mann..."

I min omgangskrets er seksuell legning ikke et naturlig samtaletema i et hyggelig lag.

Det eneste jeg kan komme på, var da Sturla Berg Johansen sto fram som åpent homofil, og da snakket vi om måten han sto fram på, ikke at han var homofil.

Hvilken seksuell legning noen har, er totalt uinteressant for meg, og jeg skjønner ikke at andre finner det så interessant at det må snakkes om i et selskap.

Grand Prix er forresten morsomt for mange, ikke bare for noen homofile.

Vi har snakket med barna om homofili, og de kjenner flere åpent homofile, men et interessant samtaleemne er det ikke.

Skrevet
Vel. Hvis homsesamtalen var ment negativ mot homofile så kan jeg skjønne at praten kan taes ett annet sted. Barn er veldig lett påvirkelige. Hvis praten var nøytral ser jeg ingen problemer i at et barn kan få høre om homofile. Det er mange barn som er veldig nysgjerrige angående dette også.

Enig med deg.

Skrevet

Det kan jo nevnes i en bisetning at den personen man snakker om er heterofil, til dømes ved at man sier noe sånt som at Harald er gift med Sonja. De fleste forstår da at Harald er heterofil. På lik linje som man sier at Per han er nå gift med Trond, da forstår man at de er homofile. På en sånn måte kan legning komme inn i en debatt, men det betyr ikke at det er legningen man snakker om.

Skrevet
Det kan jo nevnes i en bisetning at den personen man snakker om er heterofil, til dømes ved at man sier noe sånt som at Harald er gift med Sonja. De fleste forstår da at Harald er heterofil. På lik linje som man sier at Per han er nå gift med Trond, da forstår man at de er homofile. På en sånn måte kan legning komme inn i en debatt, men det betyr ikke at det er legningen man snakker om.

Ja, og som du sier kan legning da komme inn i en debatt om homofili, og da er det ikke lenger en vanlig samtale som trådstarter hevder at det er snakk om, og som jeg ikke skjønte gikk an å ha...

Det har da gått over til å bli en debatt om den personen eller den personens legning.

Og det behøver ikke barna høre på, fordi det kan utvikle seg i negativ retning både når det gjelder personen, eller den personens legning.

Skrevet
Ja, og som du sier kan legning da komme inn i en debatt om homofili, og da er det ikke lenger en vanlig samtale som trådstarter hevder at det er snakk om, og som jeg ikke skjønte gikk an å ha...

Det har da gått over til å bli en debatt om den personen eller den personens legning.

Og det behøver ikke barna høre på, fordi det kan utvikle seg i negativ retning både når det gjelder personen, eller den personens legning.

Det finnes jo folk som synes at det er interessant å diskutere seksuell legning, f.eks. på et biologisk plan, et samfunnsmessig plan, eller at man nettopp har funnet ut at bestevennen er homo, og føler for å diskutere homofili generelt. Da har man en samtale om homofili.

Skrevet
Det finnes jo folk som synes at det er interessant å diskutere seksuell legning, f.eks. på et biologisk plan, et samfunnsmessig plan, eller at man nettopp har funnet ut at bestevennen er homo, og føler for å diskutere homofili generelt. Da har man en samtale om homofili.

Og det er vel der vi er forskjellige.

For meg og min familie er homofili så naturlig at det ikke er i tankene mine at det er et interessant samtaletema engang.

Men jeg aksepterer at det ikke er likt for andre.

Men igjen... når man diskuterer noe vil det alltid være noen som kommer med kritiske bemerkninger, og det synes jeg ikke barn bør høre, siden mange barn er lettpåvirkelige, og også kan ta ting ut av sammenheng (eller ikke få med seg hele sammenhengen hvor en kritisk bemerkning falt).

Skrevet

Jeg har også vært i en situasjon hvor jeg ikke kunne snakke homofili foran et barn. Ungen til ei venninne av meg. Plutselig så ba hun meg om å snakke engelsk siden hun ikke ville at ungen skulle skjønne hva vi snakket om. Husker at jeg ble veldig overrasket men hennes valg.

Skrevet
Og det er vel der vi er forskjellige.

For meg og min familie er homofili så naturlig at det ikke er i tankene mine at det er et interessant samtaletema engang.

Men jeg aksepterer at det ikke er likt for andre.

Men igjen... når man diskuterer noe vil det alltid være noen som kommer med kritiske bemerkninger, og det synes jeg ikke barn bør høre, siden mange barn er lettpåvirkelige, og også kan ta ting ut av sammenheng (eller ikke få med seg hele sammenhengen hvor en kritisk bemerkning falt).

Hos oss pleier vi å diskutere ting vi både finner naturlig og unaturlig. Og da går det an, tro det eller ei, å ha samtale om homofile, homofile, hetrofile, bifile, transseksuelle, andre dyr og fisker.

Jeg synes det er sunt at barn får muligheten til å høre at voksne mennesker har meninger. Dersom ens far eller mor sier noe negativt om homofili, ser jeg ikke noe galt i at barnet får høre det. Da vet i alle fall barnet hva foreldrene mener. Barn skal etter hvert bli selvstendige mennesker, og de må bli vant til at folk har ulike meninger. Kanskje barna også klarer å si foreldrene imot, og forteller om sitt eget syn på homofili. Men dersom barna er veldig unge, er det selvsagt ingen god idé å prate negativt om andre mennesker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...