Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Venninnen min ble sykemeldt i sommer grunnet belastning og betennelse i armene. Dette var jobbrelatert. Hun er for lengs blitt bra og er arbeidsfør, men hun foretrekker nå å være sykemeldt...

Jeg kjenner jeg begynner å irritere meg kraftig over venninnen min og vet ikke hvordan jeg skal opptre lengre. Jeg føler seg må si i fra hva jeg synes, men hvordan skal jeg ta dette opp uten at hun blir sur?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare en ting å gjøre, nemlig å si kraftig i fra om hva du synes om slik oppførsel!

Samt at du ringer legen hennes, eller får time hos denne, og sier i fra om at h*n ikke bør sykemelde henne lenger. For du vet jo best!

Skrevet

Hvordan vet du at hun forlengst er bra og arbeidsfør? Sier hun det selv?

Skrevet

Har selv gått fullt sykm i over 6mnd før jeg fikk begynne å jobbe gradert pga belastningsskader... Selv nå etter over 3 år, sliter jeg fortsatt(har måtte omskolere meg) Hadde satt kjempe pris om jeg hadde hatt en venninne som deg som irriterte seg over dette og tydelig visste bedre enn meg og legen....

Skrevet

Hvorfor lager du dette til et problem for deg? Jobber dere sammen slik at du får ekstra mye å gjøre når hun er sykmeldt?

La det ligge - sykmeldingen er en sak mellom din venninne og legen hennes. Det er ikke din jobb å vurdere om hun trenger å være sykmeldt. Vær heller en god og støttende venninne så kommer hun nok tilbake til jobb når hun føler seg helt frisk.

Skrevet

Etter 1 år som sykemeldt pga. belastningsskader hadde jeg utviklet både angst og depresjoner, så da ble det ennå vanskeligere å komme tilbake. Tror ikke jeg hadde blitt særlig happy for en venninne som stilte spørsmål som dette.

Skrevet
Venninnen min ble sykemeldt i sommer grunnet belastning og betennelse i armene. Dette var jobbrelatert. Hun er for lengs blitt bra og er arbeidsfør, men hun foretrekker nå å være sykemeldt...

Jeg kjenner jeg begynner å irritere meg kraftig over venninnen min og vet ikke hvordan jeg skal opptre lengre. Jeg føler seg må si i fra hva jeg synes, men hvordan skal jeg ta dette opp uten at hun blir sur?

Hvorfor skal du blande deg inn? Tror du hun liker å fortelle deg alt om sin sykdom/lidelser? Hun vil sikkert heller ha fokus på at det går bedre nå enn det gjorde før, selv om hun ikke er frisk. Hvis du spør for mye kan hun anse deg for en dårlig venn og svare at hun eer friisk.

Er du venninne?

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet
Hvorfor skal du blande deg inn? Tror du hun liker å fortelle deg alt om sin sykdom/lidelser? Hun vil sikkert heller ha fokus på at det går bedre nå enn det gjorde før, selv om hun ikke er frisk. Hvis du spør for mye kan hun anse deg for en dårlig venn og svare at hun eer friisk.

Er du venninne?

Hun er venninne, vi jobber ikke sammen, er ikke samboere. Hun er frisk nå. Hun er eller ikke redd for å fortelle eller skrive på facebook at hun har vært på trening, skiturer ol.

Jeg bryr meg fordi jeg er irritert på folk med dårlig arbeidsmoral som utnytter seg av å være sykemeldt lenge etter at de er friske nok til å jobbe. Hvorfor skal jeg og alle oss skattebetalere finne oss i at noen slike "syke" ikke vil jobbe når de er friske nok? Mulig noen synes jeg er smålig og ikke en god venninne, men jeg føler for å være ærlig å si det til henne nå, da det går ut over vårt vennskap. Jeg har selvsagt hintet på at jeg synes hun virker ganske bra nå, spurt når sykemeldingen går ut ol, men får ikke respons. Håper bare hun har litt dårlig samvittighet...

Skrevet
Hun er venninne, vi jobber ikke sammen, er ikke samboere. Hun er frisk nå. Hun er eller ikke redd for å fortelle eller skrive på facebook at hun har vært på trening, skiturer ol.

Jeg bryr meg fordi jeg er irritert på folk med dårlig arbeidsmoral som utnytter seg av å være sykemeldt lenge etter at de er friske nok til å jobbe. Hvorfor skal jeg og alle oss skattebetalere finne oss i at noen slike "syke" ikke vil jobbe når de er friske nok? Mulig noen synes jeg er smålig og ikke en god venninne, men jeg føler for å være ærlig å si det til henne nå, da det går ut over vårt vennskap. Jeg har selvsagt hintet på at jeg synes hun virker ganske bra nå, spurt når sykemeldingen går ut ol, men får ikke respons. Håper bare hun har litt dårlig samvittighet...

Jeg er ufør, og det er svært få som kjenner min sykdom og lidelse. Jeg vet det er utrolig mange som føler som deg, at de blir irriterte av at jeg ikke jobber. Men min sykdom vises ikke alltid. Jeg har ikke gips slik at du ser at jeg er syk. Hadde de hintet frempå om at jeg burde gå ut i jobb, hadde jeg blitt fornærmet. En venninde gjør bare ikke slik. Er hun venninden din, ville jeg sluttet med hintene. Hun er klar når hun er klar, ikke når du er klar. Og istedefor å hinte, om du absolutt vil ha et svar, ville jeg spurt henne direkte, om hva som er årsaken til at hun fremdels er sykmeldt, om hun har ettervirkninger - og dette vil du vite slik at du som venn kan forstå å evt. hjelpe henne i gang igjen. Slik irritasjon og hinting fører skjeldent noen vei.

Skrevet

Jeg skriver i alle fall ikke på facebook om sykdom. Har heller fokus på det som er positivt. En venninne av meg går mye på ski, men har bitt halvt ufør pga leddgikt. Er det bedre hvis hun sitter og ser på tv og ikke holder seg i form?

Du har hintet at du synes hun virker ganske bra nå? Spurt når sykemeldingen går ut? Vet du, jeg ville heller ikke svart deg eller gitt deg respons.

Å spørre for mye fører ofte til at man ikke får svar. Å komme med ledende spørsmål om andres sykdom er frekt.

Skrevet (endret)

Det er trist å lese slike innlegg. Å være i aktivitet, trene, gå skiturer er da ikke uforenelig med å være sykmeldt.Tvert imot - leger oppfordrer jo til å trene, komme seg ut og selv bidra til bedre helse og bedre livskvalitet. Det er et mye bedre alternativ enn å sitte i ro inne og knaske smertestillende piller :)

Det er ikke din oppgave å vurdere din venninnes helse. Det må hun selv gjøre i samarbeid med legen. At du og andre må "finne dere i" at noen er sykmeldte - skal ikke være den sykmeldtes problem. Jeg har selv en kronisk leddsykdom som ikke synes utenpå og som i en periode gjorde at jeg var sykmeldt. Hvis en av mine venninner hadde sett det som sin oppgave å vurdere når jeg er "frisk nok" til det ene eller andre, eller hadde fortalt meg at hun synes det er ille å måtte finne seg i at jeg er sykmeldt siden hun synes jeg ser frisk ut - da hadde hun isåfall avslørt en grunnleggende brist i både kunnskap, evnen til å se utover sin egen tilværelse og evnen til å glede seg sammen med meg når det går fremover. Jeg har ingen slike venninner.

At venninnen din ikke gir deg svar på spørsmålene dine kan være så enkelt som at hun ikke synes du har noe med det.

Jeg forstår fremdeles ikke hvorfor du lar dette bli et problem for deg. Vær glad for at du er frisk og bruk tiden og energien på mere konstruktive ting enn å irritere deg. Det er ikke sunt for deg.

Endret av Havbris

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...