Kjetil S. Skrevet 6. februar 2010 #1 Skrevet 6. februar 2010 Må en eventuell ny partner dele din egen oppfatning "i ett og alt", eller er det helt greit at man har helt forskjellig standpunkt hva gjelder tro, men ikke livssyn, og så lenge det meste ellers vil kunne stemme...??
Gentle Skrevet 7. februar 2010 #2 Skrevet 7. februar 2010 Personlig tror jeg ikke forskjellig tro utgjør noe problem, så lenge verdisynet er forholdsvis likt.
robotkalle Skrevet 8. februar 2010 #3 Skrevet 8. februar 2010 Må en eventuell ny partner dele din egen oppfatning "i ett og alt", eller er det helt greit at man har helt forskjellig standpunkt hva gjelder tro, men ikke livssyn, og så lenge det meste ellers vil kunne stemme...?? Snakker vi puleforhold eller samboer/ekteskap?
Gjest Spinell Skrevet 8. februar 2010 #4 Skrevet 8. februar 2010 Personlig tror jeg ikke forskjellig tro utgjør noe problem, så lenge verdisynet er forholdsvis likt. Dette er jeg fullstendig enig i. Min mann og jeg har ulik tro (dvs den ene tror ikke, mens den andre har en tro). Det er virkelig ikke noe problem så lenge verdier og normer er rimelig samstemt, og respekt og toleranse står sterkt hos begge. Tidligere pulevenners livssyn kunne ikke brydd meg mindre. På den tiden det var aktuelt var det andre verdier som ble vektlagt
Anglofil Skrevet 13. mars 2010 #5 Skrevet 13. mars 2010 Nei, men noen like verdier f.eks ift barneoppdragelse bør vi har synes jeg. Men jeg er agnostiker/ateist, kjæresten svoren ateist. Ikke noe problem for oss ihvertfall, og jeg tror ikke han hadde brydd seg om jeg var kristen heller for å si det slik. Det kommer vel an på graden av religiøsitet og utøvelse som sådan. Mvh Yvonne
mysan Skrevet 13. mars 2010 #6 Skrevet 13. mars 2010 Verdisyn, forståelse, nysgjerrighet og respekt, er viktig for meg. Man må gjerne ikke tro på de tingene jeg tror på, men respekter at jeg tror det jeg tror og liker det jeg tror. Jeg kunne ikke klart å leve med en mann som ikke eide åpenhet for at ikke alt er som vi tror, eller som ikke kan diskutere ting det ikke finnes konkrete løsninger og svar på. Da hadde jeg kjedet vannet av meg, og hadde antakelig rett og slett visnet og forsvunnet. En av mine store gleder her i livet er jo å sitte og fundere og undres over ting det ikke finnes svar på. Ubegrensede tankesprang er bedre enn den beste film.
Bintou Skrevet 15. mars 2010 #7 Skrevet 15. mars 2010 Jeg liker å kunne diskutere og reflektere over ting som meningen med livet, livet etter døden, sjelen, Gud osv osv med en livspartner. Det vanskeligste ville da vært en ateist. Bortsett fra det funker det meste, så lenge personen har respekt for andre oppfatninger enn egne. Min mann er forresten muslim Og jeg er udefinert enn så lenge..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå